Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettbortsprungna-upphittade-katter
Läst 3541 ggr
IceJossan
7

Örebro: Katt i träd!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En stackars katt satt i 2,5 dygn uppe i ett träd i ett bostadsområde i Örebro. Boende i området försökte få hjälp från brandkåren och efter äldigt många om och men fick de tag i några brandmän som brydde sig och självklart ryckte ut!

Katten fick hjälp ner och fick åka med till Polisen för att kolla chip och bli omhändertagen. Väl på plats så får man veta att Polisen inte har någon chipläsare (idioti!!!) och endast kan "förvara" katten i 4 timmar, sen släpps den ut (ännu mer idioti!!!). De händivade till katthemmet och jag tog emot samtalet.

Några få minuter efter att ett nödrop lagts ut på Örebro Katthems facebooksida så hör en tjej av sig om att katten kan få komma till henne.

Jag åker och hämtar katten och tar mig en titt på den. Väldigt skärrad innan jag fick tag i henne, mycket orolig och förvirrad. Det är en långhårig huskattshona, vit med blåsköldpaddsfläckar. Eller vit är hon inte, för hon är så smutsig av vägdamm att hon är alldeles grådassig. Pälsen var så ihoptovad att den kändes som tovad ull, ända inpå huden. Fullvuxen enligt tänderna.

Iväg till en kollega med chipläsare. Igång med rakapparaten och bort med tovorna! Kisse spann som en tok, tranpade och mös, njöt i fulla drag av uppmärksamheten, även om hon emellanåt gnällde lite när vi avlägsnade de värsta "pälsfiltarna", hon var säkert ömm av tovorna, stackarn. När hon var färdig struttade hon runt toklycklig över att ha blivit så ompysslad och säkert över att det inte längre gjorde ont att röra sig :) Vrålhungrig var hon också med fick nöja sig med en liten portion, för magens skull nu när hon varit utan mat i minst 2,5 dygn.

Sen bar det iväg till tjejen som skulle ta emot henne! Heeeeela vägen i bilen låg hon och spann så nöjt! Ut i grovköket i jourhemmet, så glad och gosig! Inte ett dugg rädd! Nu får hon god omvårdnad och mycket uppmärksamhet, så ska vi fortsätta leta efter ägare! Imorgon är det vardag igen och då ska jag anmäla henne upphittad hos Polisen.

Så om någon, i Örebro eller nån annanstans i landet (hon kan ha åkt med och kommit vilse), saknar en vit katt med blåa och röda fläckar, hör av er till mig! Josefin, Örebro Katthem, 0702186312,  jossan@orebrokatthem.com

Hon återfås mot noggrann beskrivning eller uppvisande av foto!

Uppkatten
4

Otroligt söt misse! Hoppas hon hittar tillbaks till sin familj! Märkligt bemötande av polisen! Brandkåren däremot är fantastisk emellanåt när det gäller att hjälpa djur! Härligt att höra att lilla missen har det bra och får hjälp! ❤️

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

MSH
0

Men så söt!!!!!! Hoppas att hennes ägare hittar henne snart!

carlas
3

Oh tack IceJossan och övriga boende för ingripande!

#1 + #2 Ägare är jag däremot tveksam till. Med tanke på följande:

(#0) Det är en långhårig huskattshona, vit med blåsköldpaddsfläckar. Eller vit är hon inte, för hon är så smutsig av vägdamm att hon är alldeles grådassig. Pälsen var så ihoptovad att den kändes som tovad ull, ända inpå huden. Fullvuxen enligt tänderna.

Noggrann beskrivning, uppvisande av foto, och en satans tydlig förklaring plus uppvisande av intensivt sökande - möjligen.

Glad hon är väl omhändertagen. ❤️

IceJossan
2

Alltså en ägare FINNS - frågan är bara om hon är saknad. Har katten försvunnit och en ägare letar efter henne? Har hon varit borta så länge att ägaren gett upp? Hon är verkligen jättetrevlig så risken finns att hon följt med i en bil och blivit utsläppt på för henne okänd ort, eller att hon blivit infångad och flyttad för att en granne inte vill ha henne i sin trädgård? Eller är hon dumpad? Frågorna och funderingarna är många!

carlas
2

#4 Förstår att en ägare finns/fanns med tanke på tamheten. Är bara tveksam vad gäller värdet hos denne ägare. Menar att kattens skick, speciellt vad gäller den miserabla och plågsamma pälsen - och sådant sker inte på ngt/ngr dygn - tyder på vanvård/dumpad. Och därför ska ev ägare ha satans goda förklaringar för att få tillbaka katten i sin "vård". (Ja jag är sur och förbannad ikväll. )

Förstår att många frågor och funderingar. Och igen, jätteglad att katten är i väl omhändertagen nu.

Uppkatten
3

#5 Vad jag och MSH menar är självklart att vi hoppas att det finns en ägare som älskar henne, saknar henne och söker efter henne! Och det tror jag att du "känner" oss tillräckligt väl för att förstå! Och precis som vi så vet du att det händer att även långhåriga missar kommer ut av misstag. Liksom raskatter, korthåriga huskatter o s v… Och en lång päls som inte sköts tovar sig. Det kan går relativt fort beroende på kattens pälskvalitet. Speciellt om katten vistas ute. Men kan också vara ett resultat av att katten gått ute länge. Vi vet alla att vanvård/dumpning kan finnas bakom i sådana här fall, samtidigt ser vi hundratals (tusentals?) efterlysningar av missar på olika sidor/sajter på nätet. Från hussar och mattar som bryr sig och som vill återförenas med sin misse igen. Självklart är det bäst för misse om hon kan återförenas med en familj som älskar och saknar henne, och som letat efter henne! Finns inte den familjen (eller hittar man den inte) så är jag helt övertygad om att Örebro katthem kommer att hitta världens bästa nya familj åt missen!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
3

#5 Därtill är vi alla medvetna om att katter kan hamna mkt långt hemifrån. Som katten som åkte till Gotland för egen tass. Som missen som hamnade på bilprovningen i Uppsala. Ständigt läser vi om dessa missar som hamnat mkt långt hemifrån av olika anledningar. DÄRFÖR bör vi fortsätta uppmana folk att ID-märka sina katter.

MSH
3

Bra uppkatten! Jag som letar och saknar vår lilla skrutta så, tänker ibland på scenariot om vår lilla dam hittas av ngn…?! I vilket skick är hon i då?! Hur dålig kattägare kan man inte känna sig om misse är väldigt dålig kondition…..;-(. Håller alla tummar för lilla damen! Verkligen söt!!!

Alexej
1

Vilken vacker katt, hoppas ni hittar en ägare.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Katthemsmatten
1

Inte osannolikt att hon kan ha försvunnit långt från platsen där hon hittades. Vad jag önskar att det fanns ett nationellt register där man kunde söka på såväl ort, kön som färg.

Medarbetare Hittekatter iFokus

MSH
1

Nationellt register=en dröm!!!