Kattkunskap i skolan
Vad är det som gör en människa elak, som gör att det finns ett nöje i att plåga och utstuderat göra illa en försvarslös liten katt?
Jag inbillar mig att alla barn från början är djurvänner, hårdhänta i sitt oförstånd men inte av elakhet utan hårdhänta för att dom inte förstår bättre och inte vet att kontrollera sina rörelser. Det är då vi vuxna måste finnas där och lära och visa till rätta.
Men om den vuxne inte är där eller inte bryr sig eller inte tycker att djur är värdiga någonting annat än som leksak..det är då katastrofen är ett faktum.
Jag som befinner mig i skolans värld, allt från förskola, fritids till grundskolan ser och hör så mycket skit. På en skolgård här då jag gick rastvakt stod en grupp 7-åringar och kastade kottar på en katt som gick över skolgården. Ursinnet växte och hjärnblödningen var nära inpå, men jag vet att rabiat vrede inte löser något så jag kontrollerade mina impulser att vilja lägga ungarna över knät och låta dom dansa risbastu. Frågade varför dom gör så och en kille sa "Pappa säger vi ska slänga sten på grannens katt som går på vår baksida". Jaha..och varför det? frågade jag. "Katter pissar bara" fick jag till svar.
Katten var en röd jättefin katt och trots regnet av kottar så höll han sig kvar och det verkade nästan som han ändå ville komma fram och kelas med barnen. Jag frågade gruppen hur dom skulle känna ifall ett gäng större ungdomar från en högre årskurs en dag stod och lurpassade på väg hem från skolan..och kastade kottar/stenar och skrek högt för att skrämmas. Ingen skulle tycka det var roligt och en av flickorna blev jätteledsen.
Alla skämdes utom denna grabb vars pappa jagar katter med sten.
Pojken är 7 år nu och kastar kottar och finner nöje och tillfredställelse i det, vad sker då han är 15? Eller när han får egna barn, vad lär han dom?
Det är då vi andra vuxna runtomkring barn kan påverka och indirekt få barn som inte har det hemifrån, att inse att alla varelser har ett levande-värde.
Jag sprider mitt budskap varje gång jag är i skolan och har en klass, oavsett ålder så trycker (läs bankar) jag in respekt för våra katter och då eleverna är lite äldre så tar jag upp exempel på hur grymma människor kan vara.
I varje klassrum hänger en kalender från något katthem..och alla ser att "Åsa" varit där.
Men vad kan man mer göra? Kom med tips och förslag, kanske teman.

Åsa
ÅSa, då är väl du den rätta för att kunna sprida REDE
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

MEN detta har jag totalt missat!! Kanoners!!!
Vanessa! Kontakta henne!

Vad är REDE? men himla bra med skolpersonal som lär barnen, denna 7 årings pappa hoppas jag själv får kastat sten o kottar på sig någon dag,,,usch för sådana människor! på gården jag bodde på förut var nästan samtliga barn elaka och misshandlade alla djur de kom åt,, självklart är det föräldrarna det e fel på i grunden men min vrede går även ut över barnen (verbalt), kan inte tygla mej när jag ser djurplågare, Bra AsaaP att du pratar med barnen om det.
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Som sagt, du kan prata med mig, men ännu bättre är att gå in här: www.rede.se Allt är uppbyggt i skolplanen, och allt material är gratis för lärarna. Något de inte är vana med. Så titta gärna in där. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Att jag missat detta!
Det är jättebra arbetsmaterial och passar ypperligt nu i höst då jag läser naturkunskap mot yngre åldrar!
Har printat och kopierat för att ge andra som jobbar med barn!

Åsa
Jag tror det är ett oerhört viktigt arbete att informera barn och ungdom i skolorna om hur man ska bete sig mot djur. Ju tidigare de lär sig desto bättre, innan de har fastnat i ngt destruktivt beteende (som många av deras föräldrar har).
Mår illa av att höra hur accepterat det är hos vissa att kasta saker på och efter katter som går i eller utanför deras trädgård. Vad är det för ett beteende?? Hade en granne en gång som kastade träskor efter en stackars katt som råkade gå förbi. Hur är man funtad då?? Det skulle vara bra att få ut till allmänheten att man istället kan spruta vatten på katten om den är oönskad, fast de skulle väl spruta med högtryckstvätt då så att katten blev skadad förstås.

#7 Om du bara visste hur glad jag blev när jag läste din kommentar. Mina katter tycker nog att du skonades då jag väckte dem ur sin skönhetsömn med ett glatt rop. I deras öron var det snarare ett störande rop. Sprid gärna ut till alla som du känner kan hjälpa eller vidarebefodra det hela. För vi vill (jag också även om jag inte snsvarar för Rede) att detta ska nå ut till alla skolor i hela Sverige.
Sitter med ett fånigt leende nu, men det är skönt att göra det. Tack. /Vanessa

Så bra att börja med barnen i skolorna! Fick själv tidigt lära mig av mina föräldrar att vara respektfull och empatisk för både djur och människa. För mig finns det inget annat sätt att tänka.
Vanessa, kan du inte skriva en kort text som man kan maila till kommunen där man bor tillsammans med länken till Rede. Jag vill att de börjar här i Skara med det!
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Ja; det skulle jag oxå vilja ha att skicka till de närmaste kommunerna.
Tackar för det på förhand

Jag tror att istället för att maila till kommungubbar/tanter så maila direkt till skolorna!
I dag arbetar många i teman och detta är ett underbart material för just temaarbeten.
Risken finns att det stannar på någons dator på kommunkontoret och når aldrig folket på golvet.

Åsa

Stämmer så bra, Åsa. Det är direkt till skolorna man vänder sig med information. Allt från rektorer till lärare direkt. Det går bra att kontakta Redegruppen direkt för att få material skickad så man kan gå ut och prata med skolorna. Sedan våren har man haft och söker "ambassadörer" som går ut och berättar om det hela.
Det som gjort detta extra positivt bemött av lärare, rektorer är att allt material är gratis. Något de inte är vana vid.
Så vill ni hjälpa till att gå ut med detta till skolorna, gå in på Rede och kontakta så får ni nog material att presentera. /Vanessa
Ja just det. Tänkte inte så långt.
Men då får det bli efter skolstarten.
Toppenmaterial.