Hjäp till stödhemskatt
Jag tog emot en kastrerad hankatt.
Han bodde först i köket och kissade ner hela köket.
Han mådde inte bra att bo där för han hoppade hela tiden på dörren.
Jag släppte ut han i hela lägenheten och det funkade bra 1 dygn.
Nu har han börjat kissa ner ALLT soffan matta, säng hunden har blivit sprejad minst 4 gånger. Allt som ligger på golvet kissar han och bajsar han på
Han kan bara gå förbi en vägg och bara börjar kissa på väggen.
Han har plroblem med tarmen han bajsar på sig utan att märka det.
Har varit hos vett och dom säger bara att jag skall köpa oplika foder som inte hjälper.
När jag ser att han e nödig så kan jag sätta han på lådan och då gör han vad han skall där.
Nu stänger jag in han på toa när jag sover eller inte är hemma.
Han blir stressad av det och bajsar ner hela toan varje natt.
Denna katten h¨åller på att förstöra mitt liv.
Arbetskoleger säger att jag stinker kattkiss.
Jag har fått högt blodtryck, huvudvärk och utslag på grund av stress som jag fått på grund av katten.
Jag har 3 olika lådor med olika strö men det hjälper inte.
Har fågat om jag kan släppa ut han ibland för att få lite vila men det får jag ej.
Snälla vad kan jag göra för nu känns det som katten håller på att ta dö på mig.
Det låter inte alls bra.
Hur många lådor har du?
Vad har du för sand i lådorna?
Vad för typ av låda/lådor har du?
Är katten kollad av veterinär?
Finns det någon förening bakom denna katt?
Det låter ju fruktansvärt! Både du och katten mår dåligt.
Kan bara ge dig ett råd. Gå till apoteket imorgon och köp Feliway. Det är lugnande hormoner som brukar ha en bra inverkan på oroliga katter. Sätt in det i vägguttaget där han vistas mest.
Var bodde katten förut? Kommer han direkt utifrån? Har du fått hem honom genom något katthem, så har de säkert möjlighet att hjälpa dig med råd och eventuellt omplacering.
Har du andra katter hemma som gör honom nervös? Är din hund van vid katter? Är det väldigt bullrigt i bostaden?
Här finns råd och tips: http://hittekatter.ifokus.se/discussions/4d716602b9cb4622390771f7-nar-katten-inte-ar-rumsren?4d7123deb9cb4621410444e7-2
Feliway har jag provat utan resultat.
låderna är 3 olika 1 utan tak 2 med tak och den ena utan dörr.
Jag använder everclean och kitty strö i lådorna.
Han verkar inte stressad han busar och myser med mina 2 egan katter.
Hunden brukar han gnida sig mot och hunden tvättar han och inget bråk mellan dom.
Han bodde inne innan och förra ägaren sa att han va rumsren.
Det är en KKS katt.
Får ingen hjälp av KKS dom säger bara att jag skall hålla ut för så gjorde han inte innan.
Här e det tyst och lungt bor själv med mina djur
"Förra ägaren"? Är det en omplaceringskatt och i så fall varför?
Om jag vore du skulle jag använda samma kattsand och samma mat som katten är van vid från sitt förra hem. Och jag skulle nog ta bort taket på lådorna, det är inte alla katter som gillar att bli instängda i toalådan.
Han går inte på någon av lådorna. Även den utan lock nekar han.
Vill gärna ha tak på lådorna för min hund äter annars från lådorna.
Förra ägaren kunde inte ta med han till deras nya boende.
Dom sa oxå att dom bytte mat och strö hela tiden och han brydde sig inte.

Han verkar inte trivas
Något är fel när en katt beter sig så här. Det första man måste utesluta är givetvis något medicinskt fel. Du har varit hos veterinären. Han är kastrerad, har ni tagit urinprov? Att han är lös i magen är inte heller bra. Vad har han för historia? Du skrev "han var rumsren hos den förra ägaren". Hade han verkligen inte dessa problem redan då?
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
Jag gissar att dom säger att han va helt ok bara för att bli av med han.
Jag förstår att han inte trivs för han måste känna att jag inte gillar han.
jag myser och klappar han men kan inte slappna av för jag har hela tiden koll om han ser nödig ut så jag kan sätta han på lådan
Jag tycker personligen att du ska ta honom till veterinären. Hur länge har du haft honom och har han gjort så sen han kom till dig?
Tycker du ska stänga in honom i köket och ställa dit tre lådor utan huv. Det ska vara lätt att göra rätt och svårt att göra fel om du förstår. Hur rengör du där han kissat? Såpa och ättika är det du bör använda. Ättikan för att den neutraliserar ammoniak doften i urinet så kissen inte tycker det luktar toa och går dit igen.
KKS kan inte säga att du ska hålla ut om dem inte ger dig kontreta tips på hur du ska lösa situationen. En katt som kissar fel kan man inte vänta ut då det blir befäst beteende tyvärr.
Hur ofta rensar du lådorna? Skaffa stora IKEA backar som toa lådor. Ha i mycket sand så han kan gräva och det är fräscht i lådorna.
Konstigt kks säger så, något är ju uppenbarligen fel. En katt kissar och bajsar inte utanför lådan och slutar för att vi människor håller ut! Du får gärna skicka pm vilken kontaktperson det är du haft kontakt med! Men tycker du ska ta honom till veterinär för att utesluta sjukdomar!
Han kissar överalt. Han provat såpa ättika och medel som man köper i djurbutiker.
Där är inget mönster vad jag kan se i kissandet
När jag har han på toan så har han max 1m till lådan och den utan lock kissar endå på golv och väggar.
Han gör bara i lådan om man sätter han i den.
Jag rengör lådorna minst morgon/kväll ser jag att någon bajsat så tar jag bort det direkt.
Har hafft han i ca 2-3 veckor
En katt som väljer att kissa utanför lådan kan ibland förknippa lådan med smärta. Och smärta kan dem ha om dem har UVI, Idepatisk cystit, njursten eller stenar i urinblåsan. Det är oftast lådorna som är problemet när katter kissar fel om det inte är medicinskt eller att katten är okastrerad. Så jag tycker du ska ta honom till veterinären och säga till KKS att du behöver hjälp. Även om dem inte kan flytta katten i brådrasket så kan dem i alla fall försöka hjälpa dig hitta lösningar så länge.
Kan du stänga in honom i köket med flera lådor? Ha olika kattsand och se om han väljer något hellre än annat. Om han går på låda vill säga. Har han varit utekatt tidigare? Har du en balkong som är bra innätad?
Lägger in lite text med två länkar till artiklar i ämnet som du kan läsa. (Kommer från vår FAQ-avdelning):
En av de vanligaste orsakerna till att katter blir avlivade, omplacerade eller överges är att de inte är rumsrena. I de flesta fall beror de här problemen på något som går att rätta till. Katten kan till exempel lida av någon sjukdom. Ibland kan det faktiskt bero på kattägaren själv. Läs vidare i de här båda artiklarna artikeln så får du veta mera om vad problemen kan bero på och vad du kan göra åt dem:
till artikeln: När katten inte är rumsren
till artikeln: Katter som bajsar eller kissar utanför lådan

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Är han kastrerad sent i livet eller nyligen kan han ha hormoner kvar som kan dämpas med p-piller. Tala med Kks så du får komma till veterinär igen!
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
Jag tycker som andra här ovan att du bör börja med ett veterinärbesök. Det är vanligt att katter förlorar sin rumsrenhet när de blir sjuka. utgår ifrån att kissen är kastrerad. För annars är det antagligen boven i dramat.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Eftersom han har allvarligare problem med avföringen bör det akut utredas (om nu inte foder har hjälpt som de rekommenderat). Prover hos vet är inte fel tycker jag.
Han kanske inte alls har fått den förståelsen (eller veterinärvården) han behövt i sitt tidigare stödhem och det kan finnas stress därifrån som påverkar honom, inte minst påverkar flytt på flytt också negativt.
Stackars dig säger jag bara, det är inte roligt när katten både kissar och bajsar överallt, det kan vem som helst bli galen av!
Kattens ansvar ligger på den förmedlingen som du är stödhem åt. Det är viktigt att du snarast får kontakt med dem igen och talar om att det är ohållbart att katten inte är rumsren!
Veterinärbesök är gjort skriver du ovan, när då? Vad fick du för rekommendationer om mat? Skulle du återkomma om det inte blev bättre, eller vad blev sagt? Vilken veterinär var du hos?
Feliway måste man ha i uttaget ganska så länge för att märka skillnad, det fungerar inte direkt! Om du har haft katten i 2-3 veckor som du skriver ovan så hoppas jag att du har haft feliway i uttaget under tiden?
Här hade jag problem med en av missarna och jag la papper i botten av lådan och lite blomjord ovanpå, det är viktigt att katten snabbt blir av med det oönskade beteendet för det gör vare sig honom eller dig glad.
Men du… inte har du slutat tycka om honom för att han inte är rumsren? Det är väl snarare så att du är på din vakt för att inte gör vad han ska på lådan? Klart att han känner av dina känslor :(
En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*
Är han kastrerad och avmaskad? Var han utekatt innan?
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Vore intressant att veta när misse blev kastrerad.
Precis som #18 skriver kan man behöva använda Feliway doftavgivare för vägguttag en längre tid för att få tillräcklig effekt.
Möjligen skulle du också kunna pröva att ge Zylkene som man enklast ger genom att strö pulvret över en LITEN portion smaklig blötmat.
Det finns en bra bok av Susanne Hellman Holmström som heter Din katts beteende. Där tar hon upp en hel del om katter som kissar och bajsar på fel ställen. Hon nämner bland annat att en katt som har problem med magen kan tro att det är själva kattlådan som orsaker besvären/obehaget. Och då undviker den förstås gärna kattlådan…
Precis som övriga skriver så vore det nog bra med ytterligare veterinärkontakt för att få ordning på misses mage mm.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Får han gå i hela lägenheten så är magen bra.
Det är när jag stänger in han på toa som han blir dålig.
För han skriker och hoppar på dörren.(jag förstår han)
Samma betende om jag stänger in han i köket.
Lättare att rengöra på toan därför jag stäger in han där.
Jag hatar inte katten men är jäkligt irriterad på han.
Vill bara att han skall sluta och bli rusren.
Han visar inga betende på att vilja gå ut så tror han alltid varit inne katt.
Feliwar köpte jag dag 3 så jag gissar att det varit i i nästan 3v.
Har kontaktat KKS flera gånger och får bara i svar att jag skall hålla ut och han gjorde inte så innan och så tipsar dom om ett nytt vetrinärsfoder.
Jag är väldigt äckelmagad och håller på att gå under varje gång jag hittar bajs och kiss på golvet.
Han va kastrerad när han kom hit.
Han såg inte ny kastrerad ut så gissar att det va ett tag sen.
Bra att kissen är kastrerad. Är dina egna katter kastrerade också?
Hur var hans förra hem? Om det var en barnfamilj kan han ha blivit stressad där. Hur gammal är katten, och vet du hur länge han bodde i sitt förra hem? Var han hemlös från början eller född inomhus? Vanvårdshem tidigare?
Tycker som andra här: Låt Feliway sitta i kontakten hela tiden, gå till veterinär, kräv att KKS hjälper till (det är ju deras katt…).
Sedan tycker jag nog också att förra hemmet kan bidra med pengar för sanering av din bostad och veterinärkostnader! Vet ej vad KKS har för avtal med dem.
Mina är kastrerade sendan lite mer än 1 år.
Feliway sitter i kontakten hela tiden.
Vad jag förstår så köpte förra hemmet han av KKS som kattunge.
Jag vet inget mer om förra hemmet.
Han skall va runt 2år
Funderar kring kissandet: ett överdrivet revirmarkeingsbeteende? Ett sätt att hävda sig mot de andra katterna? Är han nyligen kastrerad och har en massa hormoner kvar i kroppen? Isåfall kan beteendet ev. förväntas klinga av över tid.
Kanske skulle denna misse fungera bättre som ensamkatt då han slipper försöka bli "kung" över de andra missarna? Verkar ju som om han vill sätta sin lukt på "allt"? Även avföring används ju som revirmarkering/ett sätt att "skicka meddelanden" till omgivningen.
Kanske kan du kontakta en kattbeteenderådgivare, men då bör KKS stå för kostnaden tycker jag?
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Feliway fungerar bara om katten är stressad, inte om det finns något annat som gör att katten bajsar och kissar överallt. T ex om den egentligen vill vara ensamkatt. Då fungerar kissandet/bajsandet för att försöka mota bort övriga individer.
Att han bajsar när han är instängd tolkar jag som stress eftersom han får diarré. Vad kan det vara som stressar? Kan det vara rädslan för att bli instängd som gör att han reagerar som han gör? Har ni tagit urinprov på honom för att utesluta urinvägsproblem? Som det redan skrivits så verkar beteendet vara kopplat till lådorna. Har det gjort ont att kissa på ett ställe försöker katter på andra.
Tycker att KKS uppför sig mycket oansvarigt visavi dig, för att inte nämna katten!
Medarbetare Hittekatter iFokus
Jag skall kontakta min egna vett och be han kolla urinen och allt.
Bra, frontera1!
#25 Det kanske är väldigt stressande att bli instängd om misse känner ett starkt behov av att vara "överallt" och sprida sina dofter för att mota bort övriga katter.
Blir man instängd har man ju ingen chans att mota bort "fienderna" - undra på att man blir stressad o dålig i magen…?
Han e jätte snäll och mysig mot mina andra djur.
Jag kan tyvärr inte ha han lös när jag inte har koll för han bajsar och kissar överallt.
Skall till vett i kväll så får hoppas han hittar något.
Håller tummarna för att det är någonting lätt åtgärdat!
#29 Ja då är det ju svårt att tro att det är dem han vill mota bort eller "skicka meddelanden" till. Det finns inga andra katter t ex utanför fönstret som han är stressad över? Hoppas att ni får bra hjälp i kväll! Håller tummarna!
Håller tummarna!
En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*
Nä här är inga katter utanför han kan stressa över vad jag vet.
Hur gick det hos vet?
Vett tog blod och urin prov. Det såg bra ut. kollade blåsan med och den va ren och fin. skall få fler svar för dom skickade iväg blod och urin på odling.
Inte helt 100 på att det va båda som skulle skickas iväg.
Gav dem dig något tips på vad du kunde göra under tiden du väntar på odling?
Vi har en omplaceringskatt här hemma hos oss!
I sitt förra hem så bodde hon i en lägenhet där hon inte heller var rumsren. De testade allt men inget fungerade! Tillslut så slutade det med att de låste in henne på toaletten hela dagarna.
Och då bajsade hon ännu mer än vanligt. Då ringde de pappa för att be honom avliva henne, men han sa att vi kan testa att ha henne här hemma ett tag och se om det fungerar bättre! Sedan kom hon hem till oss och har inte gjort utanför lådan en enda gång! Hon behövde bara större utrymme och tillgång till att kunna gå ut så mycket hon vill. Vi tror att hon protesterade på något sätt.
Bor du i lägenhet?
/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.
Japp bor i lägenhet och han visar inget intresse av att gå ut.
Sen får jag inte släppa ut han för KKS

ja jag var stödhem åt en katt som var helt rumsren. den placerades, och började bajsa i sängarna där i nya hemmet. jag tog hem den ijen, och då var den rumsren ijen.. kanske kks skulle pröva ett annat stödhem och se vad som händer?
om det handlar om att han kanske vill ut så behöver de hitta ett hem på landet där han KAN å ut …. bara tänker högt…
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
Jag skulle också kräva att KKS tar katten till ett annat hem. Jag hade också en jourhemshona som kissade hela tiden i min säng oavsett om jag la i sängen eller inte. En trevlig tam söt katt och jag kunde inte fatta vad som var fel. Fick sova med duschdraperi. Trodde aldrig att någon ville köpa henne men det kom ett par och ville testa. Katten kissade aldrig mer fel hos de.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Har bekanta vars 5 åriga skogkatt började kissa i ffa barnens sängar. Sedan misse fått flytta till ett äldre par har misse varit rumsren.
I väntan på en ev omplacering kan du testa att gå ut med katten en stund ibland på balkongen/uteplatsen/trappuppgången. Så han känner sig mindre instängd med de andra djuren i DERAS revir.
Hur har det utvecklat (eller invecklat) sig hos er? Hoppas det gått i rätt riktning!