Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettsajten
Läst 3389 ggr
sleepingdog
5

Vad gör en förmedling kontra förening?

Jag är helt ny på denna sida och hoppas jag gör rätt. Jag följer som många av er gissar jag, ett stort antal kattföreningar på håll. Det som skiljer en förmedling från många andra är Kattjouren. De som skiljer enligt mina observationer är att de inte kastrerar,vaccinerar el id.märker katterna. Medan många andra föreningar gör det med sina katter. En redovisning över insamlade pengar får man aldrig se, i princip kan pengar gå rätt ner i fickan. Jag ställde ett par frågor igår och fick svar, svar som kändes det var utformade enligt någon mall.Det är hårt kallt och opersonligt. Motsatsen mot nödropen som jag tycker går överstyr, väldigt dramatiska, på gränsen till löjligt blir det. Katternas sitution ska framgå, men inte på ett så dramatiskt sätt. Det som gör mig oroväckande är att inga hembesök göres och de ville jag bla ha svar på, det göres i samband med att katten lämnas i nya hemmet, men ska man inte ha gjort det innan?  jag fick svar att dem är en förmedling, inte en förening, kan någon förklara skillnaden , för jag vet inte

Katthemsmatten
5

Litet elakt uttryckt: förmedlingen handlar nog i egensyfte utan större omsorg om katten. Föreningen har stadgar man följer och de är utformade med kattens bästa i fokus.

Om man först besiktar hemmet och sedan låter den nya ägaren hämta katten eller om man besiktar hemmet vid leverans av katten kan nog vara en smaksak.

Där jag är volontär kräver vi minst 2 återbesök hos katten efter att man personligen har varit på katthemmet och bokat. Vid bokningen har man en dialog med den potentiella kattköparen. Känns de svaren inte bra så blir det inte någon bokning. Under de påföljande besöken är det ju flera som kan notera hur bokaren agerar och man hinner oftast upptäcka om någonting inte stämmer. Man kan få frågor som kanske inte är så genomtänkta och liknande. Om allt stämmer och bokaren gjort sina besök så körs katten hem av en volontär som ser hur hemmet ser ut, går igenom kattvård och kontraktet.

För min personliga del tycker jag att man ska se till att katten är såväl kastrerad, vaccinerad fullt och id-märkt och att man skickar in ägaruppgifter till SKK för att den också ska bli registrerad.

Medarbetare Hittekatter iFokus

martdat
3

deras överdrift om nödrop har jag blett förbannad på. akut avlivninghot skrev de , men när juorhem erbjöd sig så passade det inte kattjuoren för de hadde krav på utevistelse.. jag blev förbaskad o frågade om det e bättre katten avlivas än att få vara innekatt. då kröp det fram att avlivningshotet var falskt. de hadde hela tiden en plab B…

har letat efter redovisning jag med. de för inte en spänn av mig när de inte redovisar.

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

sleepingdog
0

Tack för svar. Så i princip kan pengar de får in gå rakt ner i privata fickor,  skrämmande. Hur kan en så stor förmedlign inte ha någon redovisningsskyldighet ? finns det ingen lag på det när man har med pengar att göra ? Sen förstår jag inte varför dem inte kastrera ,vaccinerar o idmärker sina katter innan placering, får inget vettigt svar på den frågan. Hur kan dem "rädda så många katter som de gör? vad är det dom gör ? är det bara för att nätverket är så stort? el för någon annan sak?

johnnys girl
5

En ideell förening styrs av sina stadgar. Där står vad föreningen ska pyssla med och på vilket sätt. den som delar föreningens värderingar kan bli medlem. I en förening måste det finnas en styrelse och ansvarar för att föreningen drivs enligt stadgarna. Styrelsen väljs av medlemmarna vid ett årsmöte. Innan mötet ska det vara fritt för medlemmar att föreslå bra peroner till styrelsen. På årsmötet presenteras styrelsens verksamhetsberättelse, dvs Vad har vi åstadkommit under det gångna året . En ekonomisk redovisning ska också göras. Vilka pengar har kommit in och vad har de använts till. Ekonomin skall granskas av en revisor. Stadgarna som styr föreningen skall naturligtvis beslutas om på ett årsöte

En förening och en förmedling kan egentligen jobba exakt likadant med katterna och omplaceringar beroende på vad man skriver i stadgarna eller hur man som förmedlare väljer att arbeta. Skillnaden är att i en förening finns det insyn för medlemmarna både på inriktning av verksamhet och på ekonomin. Det finns en möjighet att vara med och påvera på möten eller bli vad till ett uppdrag i styrelsen.

Som förmedlare eller om man är någon annan typ av nätverk som hjälper katter finns ingen möjlighet att vaar med och påverka elelr få insyn i verksamheten eller ekonomin. jag vill tro att skänkta pengar går dit de ska, men det finns inga garantier för det om det inte är en förening

Ständig uppassare till griniga Luffar´n, Snygga Smilla, Busiga Mina, Skygga Tingeling, Charmören Flea och hunken Roffe.
Volontär på Stockholms Katthem
www.katthemmet.nu www.svekatt.se

Alexej
1

Det finns många som inte är glada i Kattjourens arbete. Visst, de räddar säkert många katter men oftast vet de inte till vad rllrt till vem….

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

sleepingdog
0

Vad är det som gjort el gör kattjouren så otroligt stort? varför får dem ut så mycket mer katter än andra föreningar ?

Lena
6

Kattjouren har blivit riktigt välkända och har nätverk över hela landet. De brukar snabbt komma till undsättning när större grupper av katter är avlivningshotade. Något som naturligtvis är guld värt i det läget.

Det som Kattjouren däremot får kritik för är att de inte följer upp katterna tillräckligt noga och att de inte heller ser till så att katterna blir kastrerade. Något som borde vara A & O för alla som arbetar med hemlösa/utsatta katter.

Det har även höjts en del kritiska röster mot en bristande redovisning. Om det stämmer är det naturligtvis inte alls bra. Det är oerhört viktigt att det som sker i den här branschen är seriöst och ärligt. Fuskas det på ett håll drabbas lätt även andra inom Hittekattsverksamheten.

En annan sak som jag själv reagerat mot är alla dessa avlivninghot som förekommer hela tiden. Sant eller inte är det inte alls bra att jobba på det sättet. Här på Hittekatter iFokus är det inte tillåtet med avlivningshot på det sättet.

Vad jag hoppas på är att Kattjouren tar till sig av kritiken och blir bättre på redovisningen, börjar kastrera katterna de omplacerar och blir mer noga med uppföljningen samt slutar att föra kattägares avlivninghot.

Mycket är bra med Kattjouren och det skulle bli ännu bättre om man utvecklade sin verksamhet i dessa avseenden.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Josefa
5

Många av avlivningshoten hittar de ju på själva. Deras snyfthistorier om hungervärkande magar och sönderfrusna tassar på de övergivna katterna som sitter kvar och väntar på trappan gör att folk till varje pris vill hjälpa till och rädda katterna. Det är väl iofs bra, men många gånger vet folk inte alls vad de ger sig in på. De tänker inte efter utan vill bara hjälpa till, och då slutar det ofta med att katterna smiter eller får flyttas runt en massa. Det verkar som om de inte kollar upp om nya ägarna verkligen vet om vad som krävs av dem om de tex tar emot en skygg katt. När sedan katten smiter eller måste flyttas igen så menar de att det inte är deras ansvar. De är ju ingen förening. De har bara förmedlat kontakten mellan anmälaren och nya ägaren.

sleepingdog
1

Jag ställde de frågorna bla på deras sida om hembesök göres innan katten placeras, men det göres visst när katten överlämnas, väldigt konstigt för ska då den som erbjuder sig att köra göra bedömingen om hemmet är bra el inte och vad händer då med katten ? Svaret som gavs var att då ordnas nytt hem, med katten i bilen då el vad. Kastringen är något som då det nya hemmet ska göra enligt kontrakt, men om det är en skygg katt så kommer den stackars katten stressas vädlgt mycket, förstår inte varför de inte placerar katterna som tex kks där katterna är klara med kast, vacc, id märk? då kallas det att dem är en förmedlign och inte en förening som sysslar med sånt.

Varför synas inte deras ekonomi? alla andra redovisar pengar som kommer in, men har heller aldrig sett redovisning , det är vädligt skumt .

Ja att använda avlivningshor är livsfarligt om det inte är sant, för de dagen en katt verkligen riskeras avlivas så är det ingen som kommer att tro på deras snyfthistorier. Tyckte om kattjouren tidigare, men där är något som inte längra känns tryggt med dem bara

Gatukorsning
0

Jag skulle nog jämföra en seriös ideell förening med till exempel en bostadsrättsförening vad gäller stadgar och redovisningar bland annat. I bostadsrättsförening måste man vara öppen mot medlemmarna och redovisa beslut som tas och ekonomin.

Jag har vid två tillfällen varit i direkt kontakt med Kattjouren ang kattärenden. En gång i somras och nu senast ang en katt som kallas Curry. Min första kontakt med dem i somras var mycket positiv och handlade om omplacering av två kastrerade raskatter. Min senaste kontakt nu i december var tyvärr inte lika positiv, då jag upplevde att det blev en del misskommunikation. Det finns även pengar insamlade till den vanvårdade katten Curry, som jag hoppas att den nya ägaren kommer att få ta del av, som hon blivit lovad.

Men det är ett stort nätverk som når ut till många vilket är jättebra, däremot tror jag att de är för få volontärer för att få ordning på det hela just nu. Om man går in och läser bland inläggen så är det många som kommenterar att personen i fråga ska kontakta den och den på KJ genast NU. Detta måste ju innebära en enorm belastning för de namn som nämns ofta. Det vert lite OT här, sorry.

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

sleepingdog
1

Joefa, tack du satte orden på de jag inte fick ner. Ja där förstår jag inte, de förmedlar katten, men om det då blir problem, vilket verkar ske väldigt ofta då många katter nödropas åtskilliga gånger att det då inte längre är deras ansvar. Deras sk kontrakt måste även gälla dem själva. De är snabba på att dömma folk som inte faller dem i smaken, inte dömmer man bort folk som vill hjälpa?

De som väckte min misstänksamhet från början var en insamling de hade för en skadad katt som hade ägare men inte kunde betala. Klart de skulle hjälpa, insamlingen skulle komma upp i 50 000 kr ? i samma veva blir en katt kks hittar påkörd och kattjouren ska hjälpa den katten. Båda dessa katteras operationer kostade aldrig 50 000 kr, jag ringde kliniken och hörde mig för, dels ville jag bidra med en slant och sen tyckte jag det lät så dyrt. Jag vill minnas de sa en summa för båda katerna 25-30 000 kr, varför skulle 50 000 kr samlas in? jag kanske missförstod hela insamlingen eller så kanske mer åtgärder behövde göras på katterna. Men det är enorma summor pengar som ingen vet något om egentligen. Frågar man så säger de så fint att dem inte har tid för diskussion eller att man inte delar deras syn, kosntigt beteende allt.

martdat
1

11 den katten minns jag! den där omsorgsförvaltninge släppte ut katten! men kJ vägrade ringa arbetsgivaran o ens höra om personlaens försäkriing kunde täcka. bättre tigga pengar av andra för privatkatter utan att ens fråga.

Lena
5

Det där med avlivninghoten för med sig mycket dåliga saker.

Det är tyvärr en ful taktik som allt för många ansvarslösa kattägare använder sig av där man projicerar över sitt eget ansvar på andra. Ett beteende som absolut inte behöver uppmuntras.

Genom att - som Kattjouren  - göra sig ombud för de avlivningshotande ger man helt fel signaler. Beteendet kommer att öka istället för att minska. Något som sedan faller tillbaka på kattens status som sänks ytterligare. Det gör även att ansvarslösa fortsätter att vara ansvarslösa istället för att tänka efter både två och tre gångar innan man skaffar katt. Den typen av människor gör istället klokast i att avstå från husdjur.

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Kattens57
6

Finns ju fall där Kj skrivit avlivningshot,men sedan visat sej inte alls stämma med verkligheten,det är endast för att hjälpa katterna så fort som möjligt,ju fler katter,desto mer beröm får de! Är blockad där efter att ställt ett antal frågor,och även haft synpunkter och åsikter som ogillas,gillar dom inte!

Lena
2

#14 Jag tycker det är mycket beklagligt att de blockerar folk som är lite kritiska. Det hade varit mycket klädsammare och seriösare att bemöta kritiken. Tyvärr vet jag flera som har råkat ut för samma sak.

sleepingdog
1

Jag förstår inte varför de blockar ? De är säkert därför folk inte vågar fråga för rädslan att bli blockad. De kör med samma standard svar på allt, ta inte energin från oss förvi ska lägga tid och energi på att rädda katter. Men för att de ska kunna rädda katter krävs ett nätverk och ett nätverk kan man inte ha om man stänger av folk. Jag har maiat dem nu i ett par dagar för jag är nyfiken på hur de redovisar sina pengar, ser hela tiden andra org skickar ut kvitton mmm, men aldrig något från kj, de kanske tar tid från katterna. Jag trodde alla hade någon slags redovisningsskyldighet ändå. Men hon är kj chef är jursit förstår jag det som och kan då säkert varje kryphål , trist.

Gatukorsning
2

Ang insamlade pengar. Min vän har i alla fall fått en summs som samlades in till den vanvårdade hittekatten Curry i Sthlm. Så det är ju bra tycker jag, att de pengarna i alla fall kommit till rätt katt.

Men jag håller med om att det vore bra med en öppen redovisning. Och att block aanvändare är bara fånigt.

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

Lena
2

#17 Det får man ju ändå tro att pengar går dit de ska. Men en förening/nätverk eller var det nu är som samlar in pengar vinner alltid på att ha öppna redovisningar. Då slipper de den här typen av ifrågasättanden. Det är alltid ett stort ansvar när man samlar in pengar från andra.

Katthemsmatten
1

Litet redovisning har väl aldrig skadat. Tvärtom ökar det chansen att få fler bidragsgivare, i synnerhet om man kan visa att pengarna används till det man sagt. I annat fall kan det bli en hel del ifrågasättande som i slutänden blir kontraproduktiv.

Gatukorsning
3

Jag la in ett inlägg idag på och frågade varför tidigare inlägg ang redovisning tas bort. Som svar fick jag att de tas bort för att det finns de som hellre vill svartmåla föreningen än hjälpa. Slutklämmen på det hela var att även detta inlägg som jag skrivit skulle plockas bort inom kort. Oah att de är en volontärförening där alla medarbtare lägger all sin tid osv på att rädda katter  med nödrop.För övrigt trodde jag att det var en förmedling och inte en förening…

Tyckte det var ett märkligt svar då jag i mitt inlägg även skrivit att jag tyckte att nämnda grupp svarat BRA på tidigare inlägg och att det ger ett seriösare intryck med öppen redovisning.

Känns som att de gräver sin egen grop där…

Alexej
3

Jag mår illa när de skriver om "för-alltid-hem" Det finns inga garantier för det.

Känns som om de har en bok med hur ska jag skriva vädjande hjälprop som det här:
_Vilse var en frusen kattpojke som ingen brydde sig om. Hans kropp skakade av köld och han letade i snön efter något litet att stilla den värsta hungern med men oftast tvingades han somna hungrig. Hans kropp var utmärglad och krafterna hade tagit slut. Kattpojken hade med sina sista krafter sökt sig till ett hus. Han satt vid fönstret med bedjande ögon och jamade förtvivlat. Men hans röst hördes allt svagare.
_

Visst är det säkert sanningen men samtidigt ger de sig på samma nivå som värsta skräpromanskrivare.

Och fortfarande ingen redovisning….

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Katthemsmatten
2

Sättet att skriva är jätteeffektivt, både om man vill få hem till katter eller få bidrag till sin verksamhet. Men varför de har så svårt att lämna en redovisning är för mig en gåta.

Alexej
5

Ja, kanske effektivt men nivålöst. Som att prostituerar sig. Vi håller en saklig ton i våra annonser och det tycker jag är ett kattliv värt. Vi vill ha seriösa kattköpare, ingen som bara vill hjälpa den stackars katten.

Undrar hur många katter från Kattjouren får det bättre när de inte gör någon kontroll av hemmet eller en uppföjlning. Kommer ihåg när en kvinna som hade tagit en skygg katt genom Kattjouren blev helt förtvivlad och ville snabbt bli av med katten igen. Hon hade ingen kattvana alls.

Josefa
5

Säkert ett effektivt sätt att jaga kattköpare, men det är inget bra sätt att hitta seriösa hem på. För alla vill hjälpa den hungriga, köldskakande kattpojken med de bedjande ögon, men hur många av dem som vill hjälpa har satt sig in i vad det innebär att hjälpa just den här katten.

De skickar tex iväg högdräktiga honkatter genom halva Sverige till hem som varken varit med om en kattförlossning eller har haft något med en förvildad katt att göra. Självklart vill ju hemmet hjälpa när de skriver sådana tårdrypande nödrop. Men vad blir resultatet av det hela.

Katthemsmatten
2

Herregud, det låter precis hur oseriöst som helst. Jag menar att man kan använda deras sätt att annonsera, men det kräver givetvis att man har kontroll på vilka som adopterar katterna och att man måste göra flera återbesök innan man får hem katten. Och att öht skicka dräktiga honor kors och tvärs - går inte att med ord beskriva vad jag tycker om det. I alla fall inga som lämpar sig att uttala offentligt.

martdat
2

20 ja mitt inlägg. jag e inne på inlägg nr 3 o nu är jag förbannad. de har raderat två st redan trotts att en tjej från KJ svarade  ….

martdat
1

inte längesedan en som adopterat från dem avlivade skyggisen för den ville inet äta.  inga försök jordes att ändra något elr jobba på det . den avlivades rätt av … inte inlaggd med dropp ingenting. avlivades,,

martdat
2

kopierar in inlägg nr tre för nu ljuger de oxå.

nu har ni tagit bort mitt inlägg två ggr! vad är problemet . lurar ni folk på pengar eller varför får inte min fråga om var man kan se redovisning stå kvar?

Gilla ·

• (# "Gilla detta")Mia Dalén och Nina Jenny Gutierrez gillar detta.
  • Ywonne Brandin-lindgren Mycket märkligt!!! Såg ditt inlägg på fm, då någon även lämnat ett svar, tror det var Jessica. Tydligen skulle dom sätta igång med detta, vet många som undrar över just detta med redovisning… för 52 minuter sedan · Sluta gilla · 2
  • Karin Bengtsson ja o det var ett trevligt o bra svar o jag var inte annat än trevlig tillbaka så nu undrar jag ju vad som är problemet, om det finns något att dölja? för 51 minuter sedan · Gilla · 3
  • Nina Jenny Gutierrez Även jag har letat efter redovisningar. Tror att det är ett känsligt ämne för KJ för 45 minuter sedan · Har redigerats · Gilla · 1
  • Ywonne Brandin-lindgren Har länge saknat just detta med redovisn. och även uppdateringar, sällan man får veta hur det går för kissarna….Håller med om att detta verkar skumt :( för 44 minuter sedan · Sluta gilla · 1
  • Karin Bengtsson finns inga skrev en i morse men att de jobbar på det . skulle även få svar på redovisningen ang en specifik katt jag undrade om,, så jag förstår inet varför det ska censureras bort. skumt e det för 44 minuter sedan · Gilla · 2
  • Karin Bengtsson fick nu veta att ni raderat ytterligare en fråga i morse från en som undrade var mitt inlägg var och att ni då skriver att ni raderar för att ni är rädda att bli svartmålade. alvarligt. förstår ni inte att det är jusst det ni lär bli när ni nu raderar på löpande band? min fråga var inte för att svartmåla utan får jag undrade . jag skrev en enkel fråga o har inet ifrågasatt er överhuvudtaget . men nu undrar jag ju. för 36 minuter sedan · Gilla · 2
  • Kattjouren Karin. Du har fått tydlig info om hur du ska gå tillväga för att få redan på det du frågade efter. Dessutom fick du även förklarat för dig varför inlägget togs bort efter att ha legat uppe i förmiddags. För att väggen "uppehållas" av diskussioner o att denna plats behövs för att hjälpa katterna. Redovisning kommer inom kort att finnas tillgänglig. Hemsidan är under uppbyggnad. Dessutom är vi duktigt underbemannade o har den senaste tiden haft en enorm belastning med många akuta nödrop, infångning o omplaceringar. Är det bättre o viktigare för dig att prioritera en komplett ekonomisk redovisning så måste vi lägga ner allt arbete med katterna under en tid, så de små resurser vi har får gå till siffrorna istället!? Åter igen är det så att ni undrar ang någon speciell katt eller insamling så skicka ett mail så kan vi ta fram info om just detta men visa lite förståelse för att det kan ta lite tid innan svaret kommer. Måste vi välja mellan att rädda ett liv eller svara på ett mail så är valet inte svårt för oss!
    Tack för att ni visar förståelse för att vi jobbar på så mycket vi bara kan o lite till. Detta gör vi, som ni alla vet, ut över vanliga jobb, familj, djur, barn osv… O allt tid vi lägger ner på KJ är ofta på bekostnad av just allt det andra.
    /Annika för 8 minuter sedan via mobil · Gilla
  • Karin Bengtsson Nej du annika- du har inte svarat mig alls. inte förklarat överhuvudtaget varför det togs bort , inte i mitt inlägg.  inte heller har jag fått något PM. sitt inte o hitta  på ! Detta fick jag höra i kväll på ett forum.själv har jag arbetat hela dagen o inte ens läst det . för ni raderade ju det oxå- mig har jessika svarat . på ett trevlig o rakt sätt. ni kunde låtit hennes svar vara kvar , jag var nöjd med det,. Jag har inte KRÄVT nåntiing., jag har FRÅGAT VAR redovisningen finns, och jessika gav ett bra svar.

sleepingdog
4

Summan av kardemumman är att det finns absolut en anledning till att dem inte ger någon redovisning. Det samlar ihop en satans massa pengar till katter de påstås hitta ute och som kostar si och så mycket i veterinärvårdskostnader. Nä det är någon som fejkas, varför är det ingen myndighet som granskar ? vem står på deras konto nr ?

Tyvker alltid nödropen varit en smula överdrivna, men den senaste tiden är det som att läsa noveller , patetiskt. Verkar vara mycket nytt folk som har en kall och hård attityd mot folk. Och mailar man dem och frågar som jag gjort flera ggr så får man aldrig svar. Nä den föreningen tror jag håller på att gräva sin grav.

Deras sätt att alltid skriva , vi väljer hellre att lägga tiden på att rädda katter än att svara på frågor, men de svarar alltid på trevliga frågor, resten dissas.

martdat
2

fasst jag frågade på ett trevligt vis. de första två---

Gatukorsning
5

Så här såg min fråga ut, tycker inte alls att den var särskilt otrevlig eller svartmålande på något sätt:

• Varför tas inlägg bort som handlar om frågor om var man kan se redovisning för insamlade pengar? Det senaste inlägget som jag såg i morse hade bra svar från KJ där ni även berättade att ni arbetade på detta. Jag tycker att det vore bra om dessa inlägg var kvar så att de som följer sidan får veta hur man ska göra om man vill veta hur mycket pengar det finns insamlade när det gäller en viss katt till exempel. Ju mer öppen en förening/förmedling är desto seriösare intryck blir det.

Och så svaret:

"Kattjouren Vi har en mail adress info@kattjouren.nu där man kan maila frågor om bla detta. Vi jobbar på ett bättre system men till dess tas frågorna på mail. Som vi tidigare sagt är det frivilligt att skänka pengar och ingen som jobbar på Kattjouren får på något sätt del i pengarna. Alla kronor går till behövande katter. Anledningen att de tas bort är att det tar för mycket fokus från nödropen för en del personer tycker det uppenbarligen är roligare att försöka måla en förening svart. En förening där varje Medarbetare lägger både jobb, familj, fritid åt sidan för att nästan dygnet runt finnas till hands för medlemmar och behövande katter. Fokus ska ligga på nödropen inte på något annat. Även detta inlägg kommer raderas inom kort. Vänligen Madelene"

Jag kopierade det till ett annat dokument för att jag visste att de skulle ta bort det fort som attans ändå.

Och jag skulle aldrig i mitt liv kunna tänka mig att ta hand om en dräktig förvildad katthona helt själv utan några tidigare kunskaper om detta eller garanterat stöd från en förening. Jag har helt enkelt inte den kunskapen än att göra det själv, så därför utsätter jag varkenmig själv eller katten för detta.

Gatukorsning
0

Nu har vi fått veta att det i alla fall är en stiftelse på g för denna föreni…nej ursäkta…FÖRMEDLING.

Och det är ju bra! Stiftelser kännsa oftast mycket mer trovärda tycker jag!

sleepingdog
2

Stiftelse, det skrev dom om i loggen för över ett år sedan att de sökt hjälpt till, så tror så där på det som skrivs

Gatukorsning
9

Ärligt talat nu…jag är faktiskt ganska så trött på att läsa liknande fraser som denna

"vi lägger all vår fritid på att rädda katter, allt fokus ska vara på katterna och våra egna liv med familjer, jobb och skola får stå åt sidan. All fokus p katterna, allatid på katterna, vi gör detta på vår fritid och ingen får betalt. Vi betalar bensin ur egen ficka och vi spendarar si och så mycket tid på att hitta hem, göra intervjuer, läsa email, smsa och skriva nördrop…"osv

Det intressant i detta är att en del följare på denna sida verkar tro att dessa volontärer är de enda volontärerna som gör detta i typ hela landet. Det stör mig som fan när de tycker synd om dessa volontärer som minsann har fått sitta ute i kylan och frysa när de vaktar fälla.

Men herrejösses liksom! Man är volontär för att man brinner för en viss fråga, det kan handla om djur, miljö, idrott, människorättsfrågor, polis som till exempel Nattknappen i Sthlm), hemlösa eller vad som helst. Det är självvalt och då anser i alla fall jag att man får ta den diskussionen med folk som har frågor som rör verksamheten. Alla volontärer arbetar precis så mycket som man själv vill, och anser man att det blir för mycket med överbelastning så måste man ju säga stopp. Ärligt, att hela tiden skylla på att det bara är volontärer som gör detta och att de minsann åsidosätter sina liv för detta tycker inte jag ger en bra bild av verksamheten alls. Många andra med mig är volontärer på olika katthem på denna sida och vi vet mycket väl vad det handlar om. Men även att det är självvalt!

Om jag inte har tid/möjlighet att volontära under en period eller så så meddelar jag min förening detta, och det är aldrig några problem för de vet att jag gör så mycket ändå och de är glada och tacksamma varje gång jag gör något. Ingen har bett mig göra detta, jag har valt detta själv.

Så…blev lite upprörd där ett tag, men nu har jag lugnat ner mig och ska ta och mysa lite med min skygga/blyga/försiktiga katt en stund. Som för övrigt fräste åt mig i morse, förmodligen för att jag råkade typ…gå upp ur sängen eller något sådant dumt ;-)!

Alexej
4

Styftelse? Intressant. Det finns insamlingsstiftelse men alla är bokföringsskyldiga och har ett skattenummer.

Alla stiftelser står under länsstyrelsens tillsyn och är som jag vet offentliga handliga. För Kattjouren är det då http://www.lansstyrelsen.se/skane/sv/naringsliv-och-foreningar/stiftelser/Pages/default.aspx?keyword=stiftelse

Kontakt:

Ärendena handläggs på förvaltningsjuridiska enheten i Kristianstad 044/040 - 25 20 00.

Katthemsmatten
3

Borde ju gå att kolla om de verkligen har påbörjat processen med att bli en stiftelse om man kontaktar LST.

Gatukorsning
4

Ojsan…jag menade NÖDROP och inte nördrop så klart…slinter lite på tangenterna ibland. Sorry.

Bra inlägg där Alexej! Ska nog slå en signal och fråga faktiskt!

Gatukorsning
0

De som har hand om frågor ang stiftelser har endast telefontid på förmiddagarna mellan klockan 9-12. Vet inte om jag kan ringa i morgon.

johnnys girl
8

#34 De allra flesta katthemmen och katthjälpsorganisationerna  drivs ideellt av volontärer som har arbete,skila,familj och egna djur. TROTS det så klarar de av att redovisa vart insamlade medel går någonstans.

Det handlar om respekt för dem som skänker pengarna och respekt för sin egen verksamhet. Det de ägnar sig år är fula retoriska knep.

Du som ifrågasätter ska skämmas! Ifrågasätta de stackars volontärerna som sliter så för katterna. Hur kan du misstro dem? USCH och FY på dig hemska människa!!

Det de gör är klassiska knep och riktigt fult.

Ständig uppassare till griniga Luffar´n, Snygga Smilla, Busiga Mina, Skygga Tingeling, Charmören Flea och hunken Roffe.
Volontär på Stockholms Katthem
www.katthemmet.nu www.svekatt.se

Gatukorsning
4

Som ni kanske har sett i inlägget som diskuteras här så har jag svårt för att vara tyst ibland. Ännu en gång samma visa, och att det inte passar sig för diskussioner där. Varför inte då? Vad är det som är så jobbigt med att ta en diskussion på saklig nivå?

Det mycket långa inlägget som nämnda förmedlings initiativtagare skrev tidigare under dagen bekräftar endast detta. Det (typ) redovisas där för en endaste insamling och inget mer. Och så en massa känslodravel och snack om all tid och energi som läggs ner av tjejerna. Att verksamheten sedan har ökat explosionsartat det senaste året är även det något som de själva har sett till. Och klarar man inte av arbetsbelastningen så får man helt enkelt säga nej, svårare än så är det inte.

Jag har mycket svårt för att köpa det konceptet att det hela tiden är så förbaskat synd om dessa volontärer där.

Och att göra massutskick med avlivningshotade katter varje dag är något som jag tror bara kommer att hålla en viss tid, sedan tröttnar folk. Och särskilt om man inte får se en redovisning. Tror jag i alla fall.

Alexej
1

Gatukorsning
0

#41 Tack Alexej! Mycket läsvärt tycker jag.

Alexej
3

Jag har sedan länge tappat överblicken över alla kattföreningar/katthem i Skåne. Vilka som är bra eller dåliga, jobbar med TNR eller avlivar. Det har varit så otroligt mycket tjafs och bråk mellan alla kattföreningar där.

Vet inte ens om Skånekatter fortfarande bara tar kattungar och låter mammorna vara kvar-okastrerade?

Camillhe
1

I inlägg 28 kopieras det in namn från FB. Detta är helt förbjudet att göra på iFokus. Vill man visa diskussioner så föreslår jag att ni tar en printscreen och stryker över folks namn.

För övrigt håller jag med om att Kattjouren beter sig väldigt illa, och jag är personligen oerhört allergisk mot både avlivningshot och när pengar inte redovisas.

martdat
1

44 då får lena ta borrt det om hon tycker det . ok för mig. trodde inte det jorde något då det helt uppenbart är mitt eget inlägg på en offentlig sida. kj är ju ingen dold grupp.

martdat
0

som sagt . det gör inget om det tas bort . trodde det var ok , men är det inte det så blir jag inte stött eller nått om det raderas. själv kan jag inte då jag inte är Medarbetare här.