Annons:
Etiketterkatthem-katthjälpsföreningarjour-akut-stödhem
Läst 10860 ggr
Alexej
6/25/12, 7:57 AM

Funderingar om Föreningar i Malmö!

De la ut bilder på en död hona på sin Facebooksida och beskyllde en annan okänd förening för misskött TNR. Honan ska har haft en flanksnitt som man inte kunde se på bilderna. Det enda man kunde se var mjölkstinta juver. Istället för att obducera katten för att få belägg om att det var en nykastrerad hona som släpptes ut för tidigt blev den bara inlämnad till förbränning.

Det uppstod så klart en lång diskussion på deras och andras sida om TNR och om katten verkligen dog efter en flanksnitt (man kunde inte se något rakad ställe) som resulterade att många blev blockade på deras FB-sida fast INGEN skrev olämpligt utan bara frågande.

Sedan skrev jag ett inlägg: Ni på Katthjälpen har blockad flera kattaktiva pga deras kommentarer angående den döda kattmamman. Tycker det är lågt gjort, ingen kommentar förtjänade en avstängning utan det var helt normala undrade frågor. Tål ni inte kritik och frågor är det inte bra för ni borde ha räknat med ifrågasättande kommentarer när ni la ut bilder av en död katt utan att ha bevis eller gjorde en obducering. Tycker ni borde ta tillbaka alla blockade namn annars kommer det att ge er väldigt dåligt rykte. Något som vore synd för hittills hade jag ett bra och seriöst intryck av er! Alexandra/Alexej

Fick som svar: Det är alltid samma folk som drar igång diskussioner, här och hos andra föreningar. Under tiden ni har fokuserat och konspirerat kring detta har vi räddat 2 katter från misär och arbetet fortsätter med full fokus nästa vecka. Ha en fortsatt trevlig kväll /Josephine

Och jag svarade att Katthjälpen Malmö inte är de enda i Sverige som jobbar med hemlösa katter….

OCH BLEV OCKSÅ AVSTÄNGT FÖR DET!

Jag undrar vad de håller på med. I Sverige behövs alla som hjälper till med hemlösa katter men att stänga av folk hjälper inte katterna. Jag trodde hittills att Katthjälpen Malmö är en seriös förening men nu undrar jag.

Finns det i Malmö någon seriös förening???

ANM: Rubriken redigerat då den innehöll olämpligt språkbruk. // Lena - Sajtvärd.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Annons:
martdat
6/25/12, 8:01 AM
#1

de tog bort ditt sissta inlägg om jag såg rätt-  jag är med topptunnor irriterad. Fruktansvärd dålig stil att gå ut att säga att de vet föreningen som gjort detta men vägrar säga vilken. (de kanske bara gissar själva?)  , nu är de bara otrevliga.  oseriöst i mina ögon att anta saker o lägga ut det som sanning o sen vägra svara på frågor.

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Josefa
6/25/12, 9:39 AM
#2

De lade ut bilden bara för att knäppa en annan förening på näsan. Kä..hm.. damerna i Katthjälpen i Malmö och den anklagade föreningen är dödsfiender, och vill göra livet surt för varandra. Eftersom ingen bild på själva operationssnittet har visats, upp så är kastreringen med största sannolikhet inte orsaken till döden.

Kattjouren är en annan förening som också är kvicka på att blockera folk som skriver där inne, om en obekväm sanning kommer fram. Alla oönskade frågon om hur det går för de "hjälpta" katterna plockas omedlebart bort. De säger sig rädda såå många katter, men många av de "räddade" katterna hamnar ur askan i elden. De kolla väldigt sällan upp jourhemmen, och många av dem har inte en aning om vad de ger sig in på när de erbjuder sig att hjälpa till med någon av katterna som deras snyfthistorier alltid handlar om. Har någon tänkt på att alla katterna se sätter ut ett nödrop på verkar ha ungefär samma bakgrund? Folk vill så klart hjälpa katterna och det är ju bra. Men de måste vara införstådda med vad de ger sig in på. Många av de katterna som de placerar i nya hem smiter. Och då är det inte direkt bråttom att fånga in dem igen. Extra olyckligt när de flesta av katterna är okastrerade. Så de startar snart upp en ny koloni på den nya platsen.

Imasy
6/25/12, 10:24 AM
#3

Vad trist.

Sådana här gånger undrar man ju vad som är viktigast för dem, katterna eller att bråka och få sista ordet?

Okej att man kanske arbetar olika inom föreningarna, men att hålla på och ljuga för att klanka ner på en annan förening är ju bara sandlådenivå :/

Camillhe
6/25/12, 10:40 AM
#4

Instämmer, Katthjälpens ordförandes fight med en person i en annan förening är långt viktigare för dom än något annat. Polisanmälningarna mellan dessa 2 personer har haglat genom åren.

ponyfreak
6/25/12, 11:12 AM
#5

Det är ju uppenbart att de ljuger!

Och att de var så jävla blåsta att de trodde folk skulle gå på det :)

Att detta är ett sätt att smutskasta en annan förening är så uppenbart och så lågt, att jag bara får ytterligare bevis för att det nog inte finns så många seriösa kattföreningar.

Josefa
6/25/12, 11:54 AM
#6

#5 Ja som tex Kattjouren som nu plockat in ytterligare en kull med små kattungar, fast de mycket väl vet om att mamman finns kvar där ute. En kull av flera, de senaste veckorna, där inte ett endaste försök gjorts för att mammorna också kommer in. Och så skriver de snyfthistorier om att kattungarna är moderlösa.

Annons:
ponyfreak
6/25/12, 12:23 PM
#7

Just nu töms en gård i Skåne på massor av kattungar mellan 2-6 veckor gamla!!

Dessa skulle annars avlivats! Men mammorna lämnas kvar!

Då jag la mig emot detta i gruppen togs alla inlägg bort, och Nödropet las ut på en annan Gruppsida!

Vad fan sysslar folk med??

lillmymlan
6/25/12, 12:54 PM
#8

Det är ett skämt! Men mammorna ska skjutas och bebbarna ska räddas… som vanligt… stackars mammor! Fy fan säger jag bara, det är skamligt!

Skrikandes

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

[eskils]
6/25/12, 12:54 PM
#9

#7 Var det Katthjälpen eller Kattjouren som gjorde detta?

Trodde att Kattjouren var en jättebra förening.

lillmymlan
6/25/12, 12:55 PM
#10

Kattungekåta människor stör mig och det borde störa alla som jobbar med hemlösa/skyddslösa katter!

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

annebeate
6/25/12, 1:07 PM
#11

#6 Josefa vad har du för underlag för ditt påstående och vilka kattungar syftar du nu på?

#9 Eskils, jo Kattjouren i Malnö i samarbete med väldigt många kattälskare runt om i landet gör mycket gott för våra katter där ute.

[Skyggis]
6/25/12, 1:38 PM
#12

Finns det anmälningar gjorda på dessa brott mot mammorna och deras ungar? Stämmer allt måste detta ju markeras.

Josefa
6/25/12, 1:47 PM
#13

#11 Jag kan skriva om flera kattungar som de har snott från mammorna. Tex honan i Torekov som blev matad på en gård. La sina ungar där. Den nyfödda kullen hittades som de skrev i en blodpöl. 2 av ungarna var döda. De andra skickade de genast iväg till något jourhem. Innan de ens försökte att fånga in mamman. De skrev att mamman var döende. En annan förening åkte dit och fångade in mamman, som visade sig vara tam och hade om i ena tassen. Inget försök gjordes att återförena mor och barn.

Förra veckan hittades en kull med ungar i en kontainer på en byggarbetsplats. Där håller till många katter på platsen. Ungarna plockades in. Inte ett enda jäkla försök gjordes att ta mamman. Nä, ungarna var dumpade sa de, eftersom kontainern varit stängd. Konteinern står öppen hela dagarna, och då har mamman så klart varit där och lagt ungarna. Sen om nu kontainern varit stängd så är det pga att den stängs på kvällen så mamman inte har kunnat ta sig in där.

De skrev en snyfthistoria om hur barn hade sett en bil tvärstanna och dumpa en plastpåse med en kattunge, vilket inte heller stämmer. Ungarna hade hittat en liten ensam kattunge i ett av Malmös kattäta område, så där finns med största sannolikhet även en mamma med. Men det kollades inte upp.

Ska bli intressant hur de gör med de 6 ungarna som någon slog larm om igår. De hade sett en mamma där också. Men hon lär väl förolyckas så att de kan plocka bara ungarna.

Annons:
Josefa
6/25/12, 1:50 PM
#14

#9 Kattjouren hjälper säkert en hel del katter, men de diktar även ihop en  j..la massa historier. Och många av de katterna som de säger sig ha räddat, har det inte alls gått bra för. Det märks på alla oönskade frågor som plockas bort.

ponyfreak
6/25/12, 2:01 PM
#15

De ungar jag skrev om finns som sagt på en gård i Skåne. Vet inte var men det är många ungar.

Inte nog med att de stjäls från mamman. Kullarna delas upp så ungarna från samma kull splittras!

Jag frågade i den andra Gruppen om det var anmält.

Fick bara till svar att mammorna är magra och i mkt dåligt skick så de har inte di till ungarna!!

Alltså blir de dräktiga igen i detta miserabla skick och det föds fler ungar som ska stjälas från dem.

[eskils]
6/25/12, 2:04 PM
#16

#14 Låter illa! Undrar om det finns någon riktigt bra katthjälparförening i Skåne om man skulle vilja stödja någon - kanske FFK? Förstår att det är hemskt tungarbetat i Sydsverige med alla hemlösa katter överallt. Bra ändå att några försöker göra något.

Trist om Kattjouren ljuger och plockar bort oönskade frågor. Det måste ju vara a och o i den här branschen att man är ärlig och samarbetar med andra, inte motarbetar varandra!

annebeate
6/25/12, 2:11 PM
#17

Josefa jag undrar bara hur du kan ha sådana ingående detaljer och hur du kan gå i godo för att allt du får reda på  och skriver här är sant. Du är förstås väl medveten om att det är grava anklagelser du kommer med. Det låter besynnerligt att en kattorganisation som har ett mycket stort kontaktnät över hela landet med massor av engagerade människor skulle ägna sig åt det du påstår och därmed också dra på sig en massa onödigt arbete.  Jag har själv mycket god erfarenhet av mina kontakter med Kattjouren.

ponyfreak
6/25/12, 2:11 PM
#18

I oktober bad jag KJ om hjälp med en katt som min arbetskamrat ville omplacera pga att hon kämpat med hans kissande inne i 2 år.

Jag fick svar inom 2 timmar att ett hem fanns. Men det var omöjligt att få reda på hos vem det var.

När jag sen går in på deras fb sida ser jag ett nödrop om honom.

I detta står det att han ska avlivas!!!! och ägaren kallas för kattmördare!!!

I tråden fanns en massa inlägg i liknande stil.

Jag gick då in och talade om att så var det inte, utan han skulle få en ny chans hos nån annan, eftersom ny miljö kan hjälpa honom att sluta.

Fick i alla fall tag i tjejen som har honom och allt har gått jättebra :)

Inget felkissande mer :)

ponyfreak
6/25/12, 2:20 PM
#19

En annan gång delade jag ett nödrop för Kattjouren gällande en honkatt, Frida, som matats på en altan av Hemtjänsten i 7 månader.

I hennes Nödrop stod det att hon blivit frånflyttad inte bara en gång, utan två!

Det var en jävla lögn!!

En vän till mig såg detta Nödrop och kände igen katten som en av hennes valpköpares försvunna katt.

Då hade katten redan fått ett hem och skjuts var ordnad till Lund.

Vi var 3 styck som skrev och messade ordf. om detta, och att ägaren var på väg!

Min vän kontaktade sin valpköpare som körde i ilfart dit där katten fanns, kallade på sin lilla Vilda som rusade fram till henne :)

Hon tog Vilda med sig, och sen bröt helvetet ut!

Jag fick pm och det skrevs i tråden att "Frida" inte hade någon ägare.

Vilda hade förmodligen kommit med en bil för hon var 7 mil hemifrån.

ANM: Inlägget redigerat från namnuppgifter vilket inte är tillåtet enligt PUL. // Lena - sajtvärd

bymaruska
6/25/12, 2:36 PM
#20

Jag har bara väntat på att detta skulle komma på tapeten!!!

Någonstans känns det som om Kattjouren är lite tabubelagt att ta upp. Kanske för att många som hänger här på hittis faktiskt använder kattjouren i sin hjälp för sina katter.

Kattjouren skickar katter hej vilt över hela Sverige utan någon som helst kontroll om hur katterna faktiskt får det nu och i framtiden. Katterna förmedlas många gånger okasterade vilket för mig är gud förbjude.

Kattjouren är proffs på att skriva ihop marknadsförande snyft historier som folk delar och nappar på i stunden. Men vad händer sen då? 

Jag har ingenting emot själva idén av förmedlingen, den är bra men Kattjourens förmedlingen måste bli lika bra eller ännu bättre på att följa upp alla dessa katter som förmedlas hej vilt. Så länge Kattjouren inte tar sitt ansvar att aldrig förmedla en okasterad katt kommer dom för mig kännas oseriösa och endast ett marknadsförings jippo. 

Ska man arbeta och brinna för de hemlösa katterna så tycker jag det finns några självklara regler. Aldrig separera kattungarna från sin mamma innan 12 veckor så långt det är möjligt, där finns det bara några få undantag mamma katt lever inte eller är svårt sjuk. Aldrig förmedla en okasterad katt. Aldrig förmedla en kattunge under 12 veckor.  

Se till att det finns en rejäl ekonomisk buffert och det är kanske där man ska börja….

Håller man sig inom dessa ramar då ska man fortsätta sitt arbete som samarit för de hemlösa katterna annars är det bara att lägga ner!!!

//M-H

PS de här föreningarna som tråden började med och som gör livet surt för varann i Malmö, far o flyg och lämna katterna i fred Ni gör ingen nytta alls! DS

Annons:
Josefa
6/25/12, 2:41 PM
#21

I vintras placerades 2 honkatter, mor och dotter i ett hem i Helsingborg. För ungefär 2 månader sedan tog sig dessa 2 OKASTRERADE honkatter ut. Den äldre av honorna löpte. Inga seriösa försök gjordes att fånga in dem. När detta ifrågasattes så sades det att katterna varit hels osynliga efter att de försvunnit. Och att efterlysningslappar satts upp. Jag själv som inte bor i omådet, men passerar där när jag ska ner i centrum, såg ett flertal gånger katterna. Däremot såg jag inte en enda efterlysningslapp. Förklarade även var jag sett katterna, vilket totalt nonchalerades. Först när en boende i området också började påpeka att katterna fanns där sattes en fälla upp. Den yngre av honorna gick få in i fällan efter att hon varit på vift i 6 veckor. Men tror ni katten tog till veterinär för kastrering? Icke!! Nu i helgen smet kissen ut igen. Hon löpte. Tjejen skrev då ett inlägg om att katten smitit igen. Men gissa vad!! Det inlägget togs genast bort.

Nu går där alltså en hona som när som helst kommer att få ungar ute, och en hona som med största sannolikhet är nyparad. I ett område i centrala Helsingborg. Jag kan inte kalla att dessa katter har blivit räddade. De har bara blivit flyttade från en plats till en annan.

ponyfreak
6/25/12, 3:03 PM
#22

Usch ja! Det finns många historier om KJ.

Är personlig vän med en fd volontär där och det hon berättat är så skrämmande, och när man sen själv upptäcker att det faktiskt stämmer blir man förtvivlad!

Försöker nu få svar på om de 4 ungarna som det hittats en fostermamma till är moderlösa, alltså att mamman är död och att de vet det med säkerhet.

Men antingen kommer mina kommentarer tas bort, eller så får jag aldrig något svar.

--------------------------------------------------------------------------------

Det var väl inte seriöst heller när de fångade 22 katter i Sundsvall.

Visserligen räddades de undan avskjutning, men alla katterna placerades i en tom 2 rumslägenhet och där satt de i över 2 månader.

22 förvildade katter!!

De fick inte läggas ut pga att det fanns ett avskjutningsbeslut på dem, men Polisen var på plats då de sista fångades och bars bort!

Hade inte Djurskyddet Sundsvall gått in och hjälpt till att skaffa hem till dem hade de kanske suttit där ännu.

Dock - krävde Kattjouren förmedlingsavgifterna för dem!

Och eftersom Kattjouren hävdade att katterna tillhörde dem blev ingen katt kastrerad innan de adopterades ut! För KJ hade inga pengar att ersätta Djurskyddet Sundsvall för det trots löfte.

Jo jag vet att detta är sant eftersom två av mina vänner hjälpte till med infångning, och gick till lägenheten varje dag för att sköta katterna.

Jag har även foton från både infångningen och från lägenheten!

annebeate
6/25/12, 3:10 PM
#23

#22 Nå, hur är situationen i dag för katterna?

Alexej
6/25/12, 3:13 PM
#24

Kattjouren räddar väldigt många katter, ja. Men utan kastreringar och uppföjlningar. katter i nöd delas ut till höger och vänster som gratisgodis- betalning är inte det viktigaste.

Folk som kritiserar blir avstängda, inlägg tas bort tex från en tjej som hade tagit emot en skygg katt fast hon inte hade kattkunskaper och nu var förtvivlad. En annan skrev: oh vad söta de är. men jag har inte ens råd att betala kastrering av mina egna…och fick som svar att betalningen för en ny katt kunde diskuteras.

Jag själv stoppade transportet av 4 skygga katter från Norrland eller där uppe som hade räddats. Såg att de sökte transport till Skara och undrade. Det kom fram att katterna skulle gå till en hundkvinna som hade fått hjälp av KJ tidigare men ville och kunde själv inte ta emot någon katt utan trodde att vi på katthemmet sedan skulle ta de…..Men vi vill gärna veta innan och vi hade absolut ingen plats.

Undrar hur många katter som Kattjouren räddar verkligen få det bra och blir kastrerade??

FFK är känd för samarbete med kommunskytten, ingen omhändertagandet av skygga katter där-trots namnet.

Skånekatten är känd för att bara plocka in kattungar för mammorna är inget att satsa på- finns många trådae här på Hittekatter om den föreningen.

Katthjälpen trodde jag hittills är en seriös förening som jag alltid stödde. De har utöver Djurens Vänner också Malmös enda katthem. Hittills var de positiva till skygga katter, mot avlivning och för TNR. Nu har de blivit tveksamma mot TNR och tycker det är olämpligt i malmö. Fast jag anser att det är mer olämpligt för en hemlös katt att få kull efter kull. Malmö har ca 8000 hemlösa katter.

Jag är inte ute efter smutskastning av andra föreningar men jag tycker det är väldigt tråkigt när folk inte kan jobba seriösa. Hur ska man då kunna hjälpa och minska antalet hemlösa katter???

Tycker det är dags att dessa föreningar skärper sig på allvar!

ANM: Inlägget redigerat från namnuppgift vilket inte är tillåtet enligt PUL. // Lena - sajtvärd

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

ponyfreak
6/25/12, 3:13 PM
#25

Katterna har adopterats ut med hjälp av Djurskyddet Sundsvall.

Alexej
6/25/12, 3:17 PM
#26

#25 Ja, jag vet. Men Kattjouren var på väg att skicka de genom halva landet till en oviss framtid.

#22/25 Såg nu att vi skrev omlott:)

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

hannalund
6/25/12, 3:18 PM
#27

Varför sprider ni lögner om kattjouren på detta viset?

Jag har god kännedom om kattjourens arbete och detta du skriver Josefa är lögner. Är inte aktiv i org men de behöver man inte vara för att veta hur de arbetar. Jag gillar deras arbete vilket säkert är uppenbart , och att du el nu inte gör det är lika självklart .

kanske finns en anledning till att ni är blockade från sidorna? har ni tänkt på det? att det ni skriver skadar endast.

Mamma katt  Torkeov fångades in och var skadad, hennes unge räddades, men du hade helre sätt att ungen dog eller?

Så är det inte bättre o rädda livet på kattungar än låta dem dö ute? uppenbarligen har du lite kunskap om detta. Instämmer helt och hållet med att man ska försäkra sig om hurvida en mamma finns el ej, men om de ligger på bekostand av ungarnas liv? Bättre och låta dem dö , för mamman kanske kommer om ett dygn eller inte alls.

Katthjälpens bild är fruktansvärd , hur vidrigt är det inte att först sno ungarna, ta in mamman för kastrering o släppa ut dagen efter ? säger väl sig själv att infektionsrisken är oerhört hög i denna värme, det var det värsta jag hört talas om. Varför ställer ni in dem mot väggen som gjorde det? ist för att snacka så mkt skit om kattjouren o katthjälpen? onödigt o vem vinner på det?

Folk får veta hur det går för katterna i deras nya hem , det läser jag vid fler tal tillfällen på deras sida. Ungarna som hittades i en container , där genom söktes platsen noga i flera dagar efteråt för att leta efter en mamma. Tyvärr kom där ingen.

Hur vet ni att hemmet uppåt landet inte kontrolleras? Kattjouren är ett stort nätverk och de som är aktiva är inte enbart aktiva i Malmö utan har folk på andra ställen också.

Ja kattjouren placerar många katter och fångar in och räddar livet på otroligt många katter, hur många katter lever inte med bra liv i dag tack vare deras arbete?

Gården ni snackar om låter som en org som är känd för att plocka ungar och lämnar mammorna kvar.

Om du själv bor i Helsningborg, varför fångar du inte katten o hjälper den ist? Du vet om att den är lös och har sett den eller? men skiter i den el? hjälp den ist så den får komma in

I mina öron låter allt detta som de ligger massa avundsjuka och en massa hat i botten , vad gör ni själva för att katterna ska få det bättre? snacka skit och sprida lögner är väl knappast något katterna blir glada av. Tycker ni är fega som tvingas skriva på en egen sida , skitsnck hör inte hemma bland vuxna människor och att sprida lögner om hur du antar saker o ting fungerar är bara fegt. Att sprida grova anklagelser om en org  kan polisanmälas .

Annons:
Alexej
6/25/12, 3:24 PM
#28

#27 Förstår din reaktion men om du tänker efter ligger det nog väldigt mycket i som vi beskriver föreningarna just därför vi har en lång erfarenhet av dessa föreningar och deras sätt att jobba med hemlösa katter (eller ägda avlivningshotade).

Och du kan inte neka till att kastreringar är unget som Kattjouren prioriterar och knappst någon kontroll och uppföjlning av jourhemmet eller permanenthemmet.

Varje räddad katt är underbar men den katten måste bli kastrerad, vaccinerad och id-märkas av föreningen eller under deras kontroll. Det är så en seriös förening jobbar. Kvalitet istället för kvantitet.

Jag har själv 2 katter från Kattjouren som ingen frågade sedan hur de har det eller om jag kastrerade de….Kattjouren hade satt de i ett olämligt jourhem 400 km uppåt som hade en massa katter och hundar inspärrad i ett rum och som tyckte att katterna hade en ond blick och skulle bort direkt. Kattjouren fick akut åka dit och hämtar tillbaka 6 eller 7 katter och som jag mötte då i Göteborg för att ta över 2 av dessa katter. Fel jourhem kan hända vem som helst men det händer framförallt när man inte kollar upp det tänkta jourhemmet.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

annebeate
6/25/12, 3:25 PM
#29

Vad jag känner till så var det tack vare Kattjourens resoluta agerande som gjorde att katterna inte blev avlivade. Kattjouren etablerade en kontakt med polisen som ledde till en lycklig upplösning. Först när Kattjouren trädde in på banan kunde katterna räddas och det är guld värt. Så ser jag på det. Dessutom gjorde Djurskyddet  Sundsvall säkerligen en utomordentligt fin insats när det gällde den fortsatta hanteringen av de då räddade katterna.

Kattjourens styrka är att de agerar snabbt och har förmåga att på ett framgångsrikt sätt etablera kontakter med myndigheter och andra berörda. Det krävs många gånger för att förhindra att katter i onödan avlivas eller går under av olika orsaker.

ponyfreak
6/25/12, 3:33 PM
#30

hannalund!

Jag har och haft haft inside inblick i Kattjourens arbete under ett par år.

Att försvara det de många ggr håller på med hjälper inte katterna.

Hade Kattjouren svarat på enkla frågor istället för att plocka bort inlägg som är obekväma hade folk kunnat bilda sig en egen uppfattning om dem.

Men de, som alla andra, vill bara ha en massa gulligull.

Hur gick det med katterna på Fagerängen??

Dessa hade plats på en gård och kunde hämtas upp med bil och hästsläp.

Platser som var öronmärkta för dem!!

Dessa platser snoddes till andra katter, så när Fagerängskatterna fångades fanns ingenstans att göra av dem!

Det handlar om 25-30 förvildade katter.

Gissa om de volontärer som jobbade med dem gick ur Kattjouren???

Och alla påhittade snyfthistorier som inte stämmer.

Är man en seriös förening behöver man inte hitta på utan sanningen är hemsk nog!!

annebeate
6/25/12, 3:40 PM
#31

Tack för ditt inlägg hannalund. Det var på plats att att få en nyanserad bild av Kattjourens omfattande arbete.

# Efter att ha följt Kattjourens arbete i många år och även tagit hand om katt därifrån, kastrerad och vaccinerad när han kom, kan ingen seriös betraktare finna annat än att man i organisationen lägger ner ett enormt arbete för katter i nöd. Det är också därför så många både privatpersoner och veterinärer samarbetar med Kattjouren. Talet om gulligull Ponnyfreak är inte seriöst. Det är beklagligt att smutskastning på detta sätt får förekomma på forumet.

Alexej
6/25/12, 3:41 PM
#32

#29 Annabeata, det var just 4 katter därifrån som Kattjouren ville skicka genom halva landet utan att de hade en framtid eller ett hem här.

Kattjouren gör väldigt mycket och bra insatser men det som jag kritiserar är deras arbete bakom kulisserna. På FB läser man bara en massa snyfthistorier som ofta är påhittade för att fånga mer eventuella nya hem. Glöm inte att ordf är utbildad i positiv tänkande och hur man motiverar Medarbetare till bättre resultat-oavsett om det handlar om hemlösa katter eller bilar. Alla kritiska inlägg tas bort direkt och folk blir blockade…

De gör en enorm insats men för att gälla som seriösa krävs kastreringar och uppföjningar.

ANM. Inlägget redigerat från en namnuppgift vilket inte är tillåtet enligt iFokus Skrivregler. // Lena - sajtvärd

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

ponyfreak
6/25/12, 3:46 PM
#33

#31

Inte seriöst?

Vill man ha ögonbindel och bara se det som man själv vill se så kan man tycka så.

Har man inte insikt i deras arbete så ska man nog inte uttala sig om det.

Och då menar jag inside. Inte det som syns på en fb sida.

Hur många av de katter kj placerar ut har de sett i verkliga livet.

Att de sen gör ett bra jobb med en massa katter håller jag med om.

Men seriösa?? Nej!

ANM: Inlägget redigerat från namnuppgifter vilket inte är tillåtet enligt PUL. //Lena - sajtvärd

ponyfreak
6/25/12, 3:56 PM
#34

#29

Ja så var det.

Men när katterna väl lämpats av i en lägenhet struntade Kattjouren i dem.

De som jobbade med dessa katter var bara tillfälligt utsedda volontärer och de hade ingen chans att bli avlösta.

De fick inga pengar till mat eller vet.vård till katterna, och inga katter blev kastrerade.

Det fick inte skrivas om dem och det lades inga nödrop.

Inte förrän dessa tillfälliga volontärer kontaktade Djurskyddet Sundsvall fick de hjälp med katterna.

De fick mat, plädar, leksaker, kisselådor, kattgrus osv av dem.

Och så var det i 2 månader!!

Men när de adopterades ut av Djurskyddet Sundsvall var det Kattjourens Avtal som skrevs på och de fick adoptionsavgiften!!

Djurskyddet Sundsvall fick ingeting!

Annons:
bymaruska
6/25/12, 3:59 PM
#35

annebeate!

Jag har alltid känt att du tänkt rätt och sett katten i första hand. Men du kan bara inte försvara Kattjourens arbete det är inte seriöst och hjälper inte katterna i framtiden. Det finns så mycket som inte står rätt till. Jag ska inte gräva i det för det leder ingen vart utan det viktigaste är att vi tillsammans får Kattjouren att tänka om i sitt uppföljningsarbete och börja arbeta seriöst för katterna. Deras nätverk är gigansikt och bland alla dessa delningar finns det säkert till största delen bra folk med det finns också en hel del rötägg, de är kattjouren dåliga på att upptäcka. Utan det är in ut som gäller och nya snyfthistorier.

M-H

ponyfreak
6/25/12, 3:59 PM
#36

#32

Var det de 4 katterna KJ skulle betala vårdavgifter för, men som de inte gjorde.

Katterna som skulle vara friska, men det visade sig att så var inte fallt.

annebeate
6/25/12, 4:02 PM
#37

#32 Jag noterar  att du i ditt senast inlägg  nyanserar bilden av Kattjouren när du nu plötsligt  skriver att "Kattjouren gör väldigt mycket och bra insatser" och "De gör en enorm insats".

Tråden har tidigare i stora delar varit ett fullständigt hätskt och onyanserat  angrepp på Kattjouren och dess verksamhet. Onyanserad kritik på det sätt som framförts på tråden skadar främst våra nödlidande katter, vilket alla borde inse,  och även lett till att man på tråden, om man inte själv  känt till Kattjourens verksamhet närmre, börjat ifrågasätta den totalt.

Den ledande personen inom Kattjouren är mycket duktig på att etablara kontakter med myndigheter och andra och att få människor runt om i landet att engagera sig, vilket självfallet är till mycket stor nytta för våra behövande katter.

ANM. Inlägget redigerat från en personuppgift. //Lena - Sajtvärd.

hannalund
6/25/12, 4:06 PM
#38

Jag försvarar ingentingt , det jag inte försvarar är att smutskasta en org och en privatperon utan att ha någon som helst bakrgrundsfakta samt  att det dessutom göres av vuxna människor.

Varför bildar ni inte er egen förening och gör det själva? Lättare att tycka saker än att göra det själva .

ponyfreak
6/25/12, 4:11 PM
#39

#38

Du är dålig på att läsa inläggen!

De flesta av oss här i tråden jobbar själv med hemlösa katter!!

Och som sagt, flera av oss har inside information och VET alltså hur KJ jobbar och vilka osanna historier de dukar upp i Nödropen!

Och det som skrivits är fakta!!

Smutskastning är det om det är påhittat!

annebeate
6/25/12, 4:12 PM
#40

# 35

Vi har säkert samma syn på katter bymaruska.

Självfallet finns det i alla organisationer saker som måste förbättras. Vad jag vänder mig mot är den onyanserade  och hätska attack på Kattjouren som förekommit i tråden. Jag är säker på att hade inte Kattjouren agerat så resolut som de gör hade många av de katter som räddats. bland annat min egen katt därifrån, inte levt i dag. En underbar katt som kom till mig för 3 år sedan nykastrerad och nyvaccinerad. Jag har tipsat Kattjouren om missförhållanden där de direkt agerat och i dag har katterna det bra. Jag har också lämnat synpunkter i verksamheten som sedan diskuterats med Kattjouren på ett bra sätt.  Bara några exempel och inte den vrångbild som tyvärr målats upp här i tråden.

hannalund
6/25/12, 4:20 PM
#41

Förstår inte hur du kan påstå att du vet saker som du inte vet . Insider information , från rykten och 5:e handsinformation då ? eller antar du sakerna med hjälp av alla lösa ryken?

Varför skickar ni ett mail till Katt jouren och talar om allt ni skriver här? om det finns saket som de kan förbättra , varför inte tala om det för dem då?

Är det inte ett bättre alternativ än att skriva det här? det som sker är att ni ger en bild av organisaionen som inte själva har någon chans att försvara sig.

Annons:
Josefa
6/25/12, 4:29 PM
#42

#27 Hannalund jag har också insyn i deras arbete. Och du har så fel angående kattmamman i Torekov. Självklart ska inte ungarna behöva ligga och dö. De ska såklart tas omhand medan mamman fångas in. Här gjorde Kattjouren inget försök att ta mamman. De plockade ungarna eftersom de hade ett jourhem som kunde ta emot dem. Sedan fick en annan förening fånga in mamman, som inte alls var svårt skadad. I sitt nödrop skrev de först en snyfthistoria om hur den stackars mamman kommit till gårdägarna och bett om hjälp. Visat de stackars ungarna hur de låg i en stor blodpöl. Har man varit med om några förlossningar så vet man om att de kan vara ganska så kladdiga. Men hur fint mamman än hade bett om hjälp så tyckte de ändå inte att hon var värd dessa två ungar eftersom de togs ifrån henne. Inga försök gjordes att fånga mamman innan ungarna togs och inga försök gjordes för att återförena familjen.

bymaruska
6/25/12, 4:34 PM
#43

#41

Joo det finns en hel del att säja om kattjourens arbete. Jag vet inte men de flesta med alla hästarna hemma på gården eller med alla knivarna i lådan förstår väl att alla dessa snyfthistorier är till stora delar ett hopp plock för att få uppmärksamhet runt ett ärende. Jag ser inget fel i det så länge det hjälper katten, det är smart och hittills en framgång för ett gäng marknadsförare men är framgången så stor för hittekatten?

Jag har ingen anledning att kontakta Kattjouren lika lite anledning som Kattjouren har när de plockar bort kritiska inlägg på sin Facebook sida. Där visar Kattjouren sitt rätta jag, ingenting får störa deras marknadsföring. Det kanske är en av anledningarna att kritiken växer i en tråd här på hittis. Hade Kattjouren varit lika effektiva med att bemöta kritiken och svara på frågor i sitt eget forum som att förmedla katter till vem som helst då hade aldrig frågan aldrig lyfts här.

M-H

Alexej
6/25/12, 4:45 PM
#44

Hannalund: utan att ha någon som helst bakrgrundsfakta, Insider information , från rykten och 5:e handsinformation då, lögner om kattjouren, Är inte aktiv i org men de behöver man inte vara för att veta hur de arbetar.

Har du läst vad vi andra skrev?? Snällt att du försvarar en förening men dåligt att inte kunna tänka själv.

Annabeata: Du tog en katt därifrån för 3 år sedan som redan var kastrerad. Det har hänt mycket sedan dess, framförallt på Facebook. Då tror jag var de inte ens med på FB utan jobbade på ett annat sätt.

Nu är det massomplaceringar som gäller, inget annat. Ja, de gör mycket som blir bra men jag kritiserar skarpt deras sätt att inte förmedlar kastrerade katter, inte gör uppföjlningar, ingen koll alls var katterna hamnar.

Och jag fick pm här från 2 personer som har upplevt negativa saker om Kattjouren men inte vågar gå ut med det.

#36 Och de 4 katter som räddades från avlivning i Sundsvall och som skulle skickas till Skara var inte sjuka vad jag vet med skygga. Och det var bara genom en slump att jag upptäckte att de skulle transporteras hit fast den person som hade blivit övertalad av en person i KJ att ta emot katterna hade ingen chans själv att ta katterna. Hon föder upp hundar och hade absolut ingen plats eller intresse att ta emot 4 skygga katter utan trodde att det ordnar sig nog sedan.

ANM. Inlägget redigerat då det innehöll namnuppgifter vilket bryter mot PUL.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Alexej
6/25/12, 4:52 PM
#45

Och jag skulle gärna vilja läsa här svar från Katthjälpen och Kattjouren varför de jobbar oseriösa och blockar alla som är kritiska mot deras sätt att arbeta. Tyvärr är jag blockad på båda sajter men det funkar aldrig i längden att tysta ner folk. Sanningen kommer alltid ut….

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

ponyfreak
6/25/12, 4:59 PM
#46

# 41

Inside information betyder direkt information!!

Det kommer direkt från de i KJ och inte nån annan!!

Josefa
6/25/12, 5:02 PM
#47

Kattjourens påhejare läser alla deras inlägg så okritiskt och sväljer allt med hull och hår. Kan inte låta bli att undra om de öht förstår och tar in i hjärnan vad de egentligen läser.

Lena
6/25/12, 6:06 PM
#48

Jag har, som jag alltid brukar gör när en förening kritiseras, kontaktat både Katthjälpen i Malmö och Kattjouren. Det är min förhoppning att de har möjlighet att bemöta kritiken direkt här i tråden.

Jag har redigerat vissa inlägg i denna tråd. Detta då de innehöll namnuppgifter vilket betraktas som brott mot PUL. Rubriken har fått en lite mildare formulering + har tagit bort en formulering som kunde uppfattas som ett personangrepp.

Vill påminna om följande punkter i våra sajtregler:

Det är inte tillåtet att:

  • Skriva inlägg som röjer eller antyder annan användares verkliga identitet.

  • Ägna sig åt personangrepp.

  • Använda svordomar eller annat ovårdat språk.

Mera från våra regler att tänka på:

"Forumet ska endast användas för att diskutera frågor av allmängiltig karaktär."

Konflikter med föreningar:

Om du kommer i konflikt med en förening eller liknade är det i regel inte heller lämpligt att ta upp det på sajten. Kontakta istället föreningen direkt. Då ökar möjligheterna till att ni reder ut det hela. Om du vill kritisera en förening bör det göras på ett sakligt sätt. T.ex. genom att starta en diskussion av föreningens stadgar. Det bästa brukar dock vara att man även i sådana fall för diskussionen direkt med berörda förening. Det är inte alla föreingar som läser på Hittekatter iFokus och kan bemöta kritiken om det skrivs här.

____

Nu har kritiken redan tagits upp med berörda föreningar på deras egna Facebook sidor. Något som resulterat i att den som varit kritisk blivit blockerad från föreningens FB-forum. Det är olyckligt kan jag tycka. Jag kommer därför att låta diskussionen fortsätta här på Hittekatter iFokus så länge den förs på ett städat vis.

Kritik är aldrig roligt att få, men kan även blir konstruktiv om man väl tar den till sig.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
Lena
6/25/12, 6:21 PM
#49

Jag försöker mig på att göra en sammanfattning över de frågor - punkter som tagits upp/kritiserats.

Katthjälpen:

Kritiken gäller en diskussion med bild inne på Katthjälpen i Malmös FB-sida. Katthjälpen menar att katten på bilden dött pga en annan förenings (ej nämnd vid namn) bristfälliga sätt att jobba med TNR. Kritikerna menar att det är fel att peka ut en förening utan att ha bevis för det. Även dumt att blanda in TNR i kattens död.

Flera av dem som är kritiska blir sedan blockerade från FB-sidan. Något som gör att kritikerna blir än mer kritiska.

Kattjouren:

Många säger sig ha mött samma öde på Kattjourens FB-grupp. (Blivit blockerade sedan de varit kritiska).

Kattjouren får även kritik på följande punkter:

  • Kvantitet sätts före kvalitet
  • Jourhem följs inte alltid upp
  • Kastrering överlåts på den nya kattägaren
  • Avlivningshot används systematiskt i nödropen för katterna (även där sådana inte finns).

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Alexej
6/25/12, 6:50 PM
#50

#49 Bra sammanfattning.

Fy fan är för mig inget "förbjudet" svordom utan ett helt vanligt ord som bil eller katthår. Ett uttryck som visar en känsla som tvärom kanske skulle vara superbra. Tycker det är befriande att svära när jag känner för det…

Men jag skulla aldrig använda könsord, där går min gräns.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Lena
6/25/12, 6:56 PM
#51

#50 Svordomar kan vara väldigt laddade och uppfattas som osmakligt av många. Särskilt när det står skrivet. Det är viktigt att tänka på när man skriva på forum.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Caitlin
6/25/12, 7:47 PM
#52

Hej!

Vill bara inflika att den person som var medlem i FFK och hade personlig kontakt med privata kommunens skyddsjägare eller privata personer med jaktlicens är sedan en tid tillbaka inte längre med i FFK då hennes sätt att arbeta skiljer sig från FFK:s syn på hur man hjälper hemlösa katter.

Den personen har nu en egen förening:

http://www.forvildadekatten.se/

Jag är själv mycket positiv till FFK:s sätt att arbeta på sedan den personen slutade i föreningen. Så om ni ska stödja en förening i Malmö tycker jag definitivt ni ska stödja FFK. Själv är jag med i KKS, men jag bryr mig inte om vilken förening man tillhör så länge man delar samma synsätt.

Caitlin
6/25/12, 7:48 PM
#53

Det blev fel ovanför kommunens skyddsjägare skulle det stå och inte privata kommunens..

Lena
6/25/12, 7:51 PM
#54

#52  Det låter ju positivt att det har ändrat sig! I alla fall för oss som tycker att katter har rätt att leva vidare! :)

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Kattens57
6/25/12, 8:01 PM
#55

Av en ren slump så var jag inne på Djurvänner i Jönköping en gång,där fanns ett nödrop av en tjej,gällande katter hon inte kunde behålla,sökte nya hem,en tjej svarade att "vänd dej till Kattjouren"de kan hjälpa,hon gjorde detta,till saken hör att det aldrig var tal om avlivning av katterna,tittar sen in på Kattjourens sida någon dag senare,och vad ser jag,,jo ett nödrop om två katter som hotas av avlivning,(anledningen de skrev ,har jag nu glömt)det var inte alls den version av historien som tjejen skrivit själv,såg sen att hon frågade varför de skrev avlivning i nödropet,för det var ju ren lögn. Så,nä jag ger inte mycket för Kattjouren,tyvärr,har faktiskt hänt 2 ggr att en person som bett om hjälp där,sedan varit tvungen att gå in och tillrätta visa dom,då de skriver osanna s.k nödrop!

Annons:
bymaruska
6/25/12, 8:04 PM
#56

Sammanfattningen är korrekt Lena. Samtliga punkter som avser KJ sammanfattar allt som man INTE ska göra när man förmedlar katter och det säger väl allt om att röster är kritiska bland de seriöst arbetade. Här försöker många arbeta för att höja kattens status och stenhårt arbeta för att de hemlösa katterna i dess vård ska få en god framtid.

Jag kan också ibland falla för ett inlägg eller rop som gjorts av KJ på deras FB sida följa det och många gånger så är det Happy End! men inte alltid, en del katter bara försvinner och det sker aldrig någon uppdatering i de fallen.

Nedanstående säger allt om Kattjouren sedan får ni säga vad ni vill men att hjälpa katter det är inte det primära målet.

I mars fick Malin och jag kännedom om 18 katter i en koloni. De flesta väldigt unga och en avskjutning låg i pipeline. Vi förstod att vi var tvungna att jobba snabbt för att dels stoppa förökningen och visa att det fanns ett annat alternatiiv istället för avskjutning. Malin och jag har inte gått ut med hur nära det låg i tiden men det var nära. Tack alla för att vi kunde rädda missarna.

Till saken. Jag kontaktade KJ och bad om att få låna deras nätverk och om vi kunde få göra ett rop för katterna det var ju lite bråttom. Vi hade bara ett krav och det var att vi själva ville sköta ev kontakter och all logistik, för att vi ville verkligen ville veta att det blev rätt hem för rätt katt osv. Det här var färdiga katter, friska, kastrerade ID osv.

Men si det gick inte. Ett rop för katterna kunde KJ göra men inte med oss som förmedlare utan katterna skulle förmedlas av KJ och vi skulle tappa kontrollen. Skälet till att de inte vill låna ut sitt nätverk var att de var rädda om sitt varumärke…. Självklart sa vi Tack men nej Tack.

Den dagen försvann allt förtroende för KJ och jag insåg att det handlande inte om djuren utan om ett varumärke och ett gäng männsiskor som älskar sin egen röst och skrift!! Inte jobbar KJ för de hemlösa katterna de jobbar för sig själva.

M-H

Alexej
6/25/12, 8:07 PM
#57

#52 Bra att veta. Kommer ihåg när jag föreningen bildades och jag trodde just pga deras namn att det är en bra förening och sedan fick man läsa hur de avlivade skygga katter…

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Caitlin
6/25/12, 8:43 PM
#58

Jag har också fått intrycket att KJ inte riktigt håller sig till sanningen när de gör sina nödrop. I längden tror jag att det slår tillbaka på nätverket (KJ är ingen registrerad förening utan endast ett nätverk). Att hålla sig till sanningen är alltid det bästa. Tyvärr tror jag det är därför som KJ har så många medlemmar på Facebook (eller rättare sagt folk som gillar sidan), för att de alltid skriver snyfthistorier som gör att folk engagerar sig mer än de annars skulle ha gjort. Ofta är det sådana personer som inte är insatta "katthjälpsvärlden" alltså inte vet hur det brukar gå till när man hjälper hemlösa katter. I deras ögon är allt som KJ gör fantastiskt. Eftersom KJ tar bort alla negativa inlägg likt ett företag skulle ha gjort, så visas endast positiva inlägg och de som gillar sidan kan inte själva göra en egen bedömning. Dock tror jag att de "gillare" som verkligen tänker till lite efter ett tag lättare upptäcker vad som är sanning och vad som är påhittat.

Med detta sagt vill jag dock även säga att KJ har gjort gjort en hel del bra och räddat en många katter. Men jag anser också att vuxna katter alltid bör vara kastrerade innan de flyttar till nya hem. Det är svårt att tex sitta i Malmö och veta om en kattköpare som bor uppe i Norrland verkligen kastrerat sin katt även om personen hävdar att så är fallet. Möjligtvis om de skickar en kopia på kastreringsintyget.

Alexej
6/25/12, 8:56 PM
#59

Läste nu på lite om Katthjälpen Malmö. Allting låter så bra, vet att de skrev här också ett tag och sålde mycket från deras shop.

Tex det här: http://www.katthjalpen.org/upload/policy.pdf

Så varför förstörar så mycket genom avstängning av en del personer och att lägga krafterna på att lägga ut bilder med anklagelser utan bevis?

Lite kul: När jag ggoglade på Katthjälpen Malmö kom ett inlägg upp på tredje plats där jag hade skrivit om TNR och vad det är. Ett inlägg som är borttagen nu.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Caitlin
6/25/12, 9:08 PM
#60

Sen en sak till som jag har funderat på är hur KJ redovisar sina intäkter, dvs gåvor som skänks till dem, eftersom de inte är en registrerad förening och inte heller ett företag. Är det någon annan här som funderat på detta?

Caitlin
6/25/12, 9:15 PM
#61
bymaruska
6/25/12, 9:40 PM
#62

#60

Vi ska nog inte fundera på det…..

Men vi har ju alla förstått att mycket av förmedlingsinteckterna går till kostnader för sjuka katter, reskostnader osv

Men visst är det anmärkningsvärt att det inte sker någon redovisning.

M-H

Annons:
ponyfreak
6/25/12, 9:58 PM
#63

Jag vet men det tänker jag inte skriva här.

Vad beträffar bensin så betalar volontärerna det själv ur egen ficka.

Förutom det de får in genom insamlingar.

Lena
6/25/12, 10:05 PM
#64

Jag har nu haft kontakt med ordf i Katthjälpen. Vederbörande har meddelat att h*n inte är intresserad av att gå in på Hittekatter iFokus och bemöta kritiken/svara på frågorna.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

ponyfreak
6/25/12, 10:30 PM
#65

Nej det var väntat.

Det är så de gör, använder tystnad och stänger av medlemmar som vill ha svar.

Fint ändå att du försökte :)

bymaruska
6/25/12, 10:40 PM
#66

För mig som inte är så insatt i alla dessa kattföreningar, nätverk osv i Skåne, Blekinge och alla turer hit o dit skulle det vara intressant att få lite historik. Kanske det finns någon som är nattuggla och känner till turerna runt föreningarna som kunde fylla i mig lite här eller via PM om det är lämpligare.

M-H

Lena
6/25/12, 10:47 PM
#67

#65 Ett eget val man har som förening naturligtvis. Jag har i alla fall gett dem möjligheten. Mer kan jag inte göra.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

hannalund
6/25/12, 11:32 PM
#68

Uppföljning göres visst , jag har själv adopterat katt från Kj, och de har hört av sig och frågar hur allt går. Detta har jag hört från många andra jag känner att de upplevt samma sak, blivit kontaktade efteråt för en uppföljning .

Alla har väl olika bilder och uppfattningar, så är det väl med det mesta i livet. Kanske har jag haft turen att bli bra bemöttfrån KJ medans någon annan inte.

Finns de någon förening som är perfekt , skulle inte tro det. Alla föreningar gör så gott de kan, de är ju trots allt ideella verksamheter och all tid alla org lägger utöver sina arbeten tex ska dem ha heder för.

Ska man kritisera så tycker jag de ska göras på ett vuxet ett sätt, inte på detta viset, med rent skitsnack. Utan med konstruktiv kritik som någon gjort en lista på såg jag och sen skicka listan till org direkt. Hur ska de få reda på allt som skrivs här om ingen talar om det för dem ?

Bra att ni betonar PUL, man får aldrig skiriva ut ett namn  utan personens kännedom , och allt som skrivs på interner går aldrig att ta bort. Skriver ni om någon direkt person bör personerna få veta det .

hannalund
6/25/12, 11:38 PM
#69

Kattmamman som fångades in i Torekov fångades inte in av Kattjouren , utan av katthemmets jourhemsgrupp, kan man läsa klart och tydligt i den gamla tråden, Återigen, ta reda på fakta

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
hannalund
6/25/12, 11:54 PM
#71

ops , Skriver Kattjouren som KJ Foten i munnen

Gullimat
6/26/12, 12:01 AM
#72

Trodde denna tråden handlade om Katthjälpen i Malmö men ser efter att läst tråden hastigt att den handlar mest om Kattjouren. Alla föreningar lämnar katter utan att först kolla hemmen känns det som, även de som kallas seriösa.

Det finns tyvärr också här på forumet, de som tar in kattungar utan att ha någon plan för mammorna.

En del av de platser som var öronmärkta till katterna på Fagerängen togs bakom ryggen på Kattjouren av en sk.volontär, som även fångade katter på andra ställe och satte dit på gården. När de sedan skulle ropas ut stod det att de kom från Fagerängen vilket i flera fall inte stämde. Hon är, tror jag, inte aktiv där längre.

#30 Du skriver om 25-30 katter var har du fått det ifrån? stämmer absolut inte. Den volontär som var aktiv då tog 2 tama katter och 2 tama ungkatter 1 svart-vit tamkatt en blå ungkatt och en tigre hankatt. En tjej som jobbar för kks tog 2 katter, en skyggis och en tamkatt, som hon ordnat permanent hem till. Det är allt. Är osäker på om alla dessa också var hemlösa, en del kände vi inte igen. Hon ville inte direkt samarbeta med oss som visste vilka katter som var hemlösa.

Kan också säga att de hem vi fått från Kattjouren är alla bra hem. Har aldrig behövt ta någon katt med tillbaka. Kattjouren har bett oss hålla kontakten med hemmen, vilket vi också gör.

annebeate
6/26/12, 12:25 AM
#73

Tack Gullimat för klarlägganden!

Zhirocco
6/26/12, 1:15 AM
#74

Jag brukade uppfatta KJ som en seriös och effektiv förening, men som med det mesta annat visar sig verkligheten inte bara vara svart eller vit utan innehålla många gråtoner. Ju mer jag läst på KJ:s facebook-sida, desto mer har det stått klart att den censureras rätt hårt och att människor som har obekväma funderingar stängs av. Detta är enligt min mening inte seriöst, jag tror att en rak och ärlig kommunikation är det bästa i längden, och att censur av det fria ordet var något som hörde hemma i diktatoriska stater. För mig innebär inte censur något "enpowerment", som KJ menar att deras fb-sida ska stå för, det främjar inte positivt tänkande utan jag blir bara misstänksam. Vad är det nu som sopats under mattan? Kan bara säga att sopar man alltför mycket under mattan blir den till slut så bucklig att man snavar över den. Att denna diskussion kom upp på HK var ingen direkt överraskning.

Vill ändå ge KJ credit för alla de katter de trots allt hjälper till ett bättre liv.

hannalund
6/26/12, 1:30 AM
#75

håller absolut med att man inte ska sopa saker under matten, gynnar ingen och leder ingenstans . Raka rör är alltid bäst, oavsett om åsikterna går i sär så får man helt enkelt accpetar det. Om någon tycker annorlunda än mig, fine då får personen göra det, men dissar den inte för det.

Jag tror de beror på hur man uttrycker sig i det man skriver, har själv skrivit kritiska kommentarer men de har inte plockats bort. Jag tror de tar bort kommentarer i tex de trådarna som blir under ett nödrop och  som inte har med nödropet att göra. Disskussioner undanbes , inte för att de inte vill diskutera el för att något ska döljas, utan för det är deras policy och det får man respektera . Har man synpunkter eller klagomål el funderingar kan man skicka det i ett mail.

Är nödropet till för att hitta ett hem för katten kan trådarna bli oändligt långa och de kanske inte hinner läsa allt och de  missar någon viktig information , för mig är det inte ta bort obekvämma kommenater utan att respektera deras sätt helt enkelt. Det är ju deras sida och de vill ej ha diskussioner då får man acceptera det helt enkelt. Tros allt blir det katten som blir lidanade om fokuset hamnar  på oändliga duskussioner som inte alls är relevanta och den tiden de lagt på det, hade kunnat lagts på annat. Tror liksom att som så många andra organisationer så är tiden inte något de har särskilt gott om.

Accceptans för andras arbete får man ha , även om man själv inte tycker som dem. Så funkar ju världen .

Alexej
6/26/12, 6:49 AM
#76

Alla som skriver positiva här om KJ tycker alltså att det är helt okay att varken jourhem eller permanenthem kollas upp, skygga katter hamnar hos kattokunniga, katter inte blir kastrerade innan flytt eller att det finns uppföjlning för det, pengarna inte redovisas, kritiska röster raderas och blockas, katter förmedlas utan betalning, bakgrunden till omplaceringar ändras med gärna avlivningshot bakom.

Är det så ni tycker att seriöst kattarbete ser ut? Okastrerade, skygga katter hamnar hos vem som helst som bara vill förhindra en avlivning? Kritiklösa applåder av en stor mängd åskådare: Här ska det räddas katter hur som helst och till vem som helst. Det hela är ett koncept hur man manipulerar många genom enpowerment men hur bra mår katterna av det? Det liknar nästan en masshysteri, ring kattjouren, de fixar allt. Tröttnad på katten, ring kattjouren. Ta 100 katter, ta med en avlivningshot och en snyfthistorie och släng ut katten till folket. Flera hundra katter varje månad. Adrenalin pur, samtal dyngnet rund, gå på manisk högvarv. Nu ska det förmedlas katter. Inga negativa röster här som stör. Påminner mer om typ marknadsskrikare, hejaklacksramsor eller telefonförsäljare.

Så länge de förmedlar okasterade katter är de inte seriösa för mig!

För mig är Kattjouren en stor bubbla som spricker när som helst.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Annons:
Lena
6/26/12, 7:15 AM
#77

#72 Du har rätt i att rubriken är missvisande i och med att tråden tagit en annan utveckling. Jag ändrar den därför.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

hannalund
6/26/12, 8:38 AM
#78

Åh i mina öron av allt man läser så är det hetsjakt mot Kattjouren , låt säga "bubblan" skulle spricka och kj gick botten. Det enda som skulle hända är att så många katter faktiskt skulle dö och ni små le inombords.

Varför kiritiserar ni inte KKS eller FFK? har tex en väninna som fick hem en skygg dräktig honkatt, hon hade aldrig haft en katt innan. Ingen erfaenhet av vare sig katt , skygg el dräktig. KKS vill man inte vända sig till för där blir man otrevligt bemött, ringer man FFK om någon katt så hänvisar de vidare till någon annan. Ingen vill ta ansvar .

Varför tar alla hjälp av Kattjouren, se på de stora kattärendena i tex  Småland, 2 KKS ärenden där kattjouren samlade in pengar och hem o transport för de katterna. Kräver någon redovising för alla de tusen som samlades in? kontrollerades de hemmen? Listan kan göras lång på de org åxå , ingen är fläckfri.

[Anunnaki]
6/26/12, 8:43 AM
#79

# 78 Utan att ha en aning om hur dessa organisationer fungerar så vill jag framhålla att två fel inte tar ut varandra, inte ens tre fel tar ut varandra.

Josefa
6/26/12, 8:52 AM
#80

#69 Hannalund Det är just DET jag skrev. Kattjouren snodde åt sig ungarna, och sedan fick en annan förening fånga in mamman. Så läs gärna vad jag skriver.

Och mailar man till dem, så ljuger de bara ihop en sanning. När man sedan överbevisar dem, så blir man blockerad.

hannalund
6/26/12, 8:58 AM
#81

Det var ju trots allt en annan org som bad kattjouren om hjälp för ungarna och mamman, kallar du det att sno så fine. Kanske är inte din sanning deras sanning

Josefa
6/26/12, 9:01 AM
#82

#72 Gullimat, det är möjligt att de hemmen som ni fått till Fagerängskatterna har varit så pass bra att ni inte på direkten behövt ta med er katterna tillbaka, men andra katter som du har transporterat för deras räkning har hamnat i hem som sedan visat sig vara inte riktigt lika bra. Även om ni inte hämtat tillbaka katterna.

Josefa
6/26/12, 9:02 AM
#83

#81 Jag är ganska säker på att den andra föreningen, när den bad om deras hjälp, menade att både mamman och ungarna behövde hjälp. Annars är det läge att kolla upp även den föreningen.

Annons:
Josefa
6/26/12, 9:45 AM
#84

#72 Och Gullimat, anledningen till att det gått bra för katterna i de jourhemmen ni har tilldelats är inte KJs förtjänst. Det är för att du har hållt kontakt  med hemmen och betalat för katternas vård. Kanske dags att skriva i er insamling att de pengarna som samlas in till största delen kommer KJ till del. För jag antar att KJ sedan vill ha förmedlingsavgiften när katterna säljes. Om det varit rätt, så skulle de pengarna egentligen tillfallit insamlingen, och de resterande katterna som går där ute.

Josefa
6/26/12, 10:00 AM
#85

Den länken som någon satt in på deras FB-sida, som hänvisade till den här tråden, verkar ha tagits bort. Är det för att deras anhängare inte ska kunna gå in och läsa lite om den verkliga sanningen?

Och jag blir helt förtvivlad över att de skriver att mammorna automatiskt överger sina ungar om de blivit omparade. Det händer visserligen ibland, men allra oftast kommer de tillbaka till ungarna och tar hand om dem när de väl blivit parade. Det är alltså inte ovanligt att kattmammor som har kattungar på 12-13 veckor, som de tagit hand om, får en ny kull.

[Anunnaki]
6/26/12, 10:53 AM
#86

# 85

Håller helt med dig i andra stycket. Har sett detta många gånger under min barndom då vare sig p-piller eller kastrering av honkattor förekom.

Anonym3
6/26/12, 11:52 AM
#87

Jag är en fd volontär hos Kattjouren. Jag välkommnar diskussionen om Kattjouren då det hos många finns en helt felaktig bild av detta nätverk. Stor kunskap om marknadsföring, varumärkeshantering, försäljningsteknik, säljtexter, kommunikation i kombination med borttagning av obekväma inlägg på deras facebook skapar en bild som är helt verklighetsfrånvänd. Jag klandrar inte dem som tror att KJ gör ett fantastiskt jobb för mängder av katter. Det är lätt att förledas till att tro det när man följer dem på Facebook.

Ni som försvarar KJ och anklagar kritiker här på sidan för att ha 5e hands information och så vidare kanske vill lyssna på någon som har erfarenhet av att faktiskt varit volontär i detta nätverk? Enligt min uppfattning bryter de mot alla "regler" en seriös kattorganisation bör ha. För att ge några exempel: katter adopteras ofta ut okastrerade och omärkta, inga hembesök görs, inga uppföljningar görs (om de inte får någon utanför nätverket att sköta det), katter har placerats i direkt olämpliga hem, katter körs kors och tvärs över landet, skygga katter placeras hos människor utan kunskap om dessas behov.

Som om detta inte vore nog har det vid flertal tillfällen distribuerats överblivna djurläkemedel till katter utan veterinärbesök, istället ställs en "diagnos" över telefon av KJ. Det har vid ett tillfälle lett till att en katt fått lida oerhört i onödan. Fokus ligger på att "rädda" så många katter som möjligt varför kvalitén uteblir. Katter har i hysterisk frenesi (för att inte bli exempelvis avlivade) placerats i skrubbar, innätade garage (på vintern) och i ett fall i ett källarrum på ett företag utan fönster i flera månader! Även om de får veta att en katt far illa i ett av deras adoptions/stödhem reagerar de ofta inte och löser situationen då de har fullt upp med att "rädda" nya katter. Dessutom plockar de ofta in ett antal katter och lämnar övriga kvar.

Och naturligtvis kryddar de sina nödrop väldigt mycket. Kattjouren har en märklig syn när det gäller katträddande. Fokus ligger på att ta in så många som möjligt, väl "inne" är det inte lika viktigt hur katterna får det sedan. Naturligtvis får många katter det bra också. Men det gäller långt ifrån alla…

Detta är INTE att hjälpa katter. Nästan allt ovanstående har jag med egna ögon sett när jag varit volontär. Ett par saker har jag fått veta av en annan volontär i nätverket. Och det finns fortfarande mer att säga…

ponyfreak
6/26/12, 12:01 PM
#88

Vad gäller Fagerängskatterna hade jag hela tiden telefonkontakt, kontakt via sms och pm med volontären och de privatpersoner som jobbade med att fånga dem.

Jag minns klart och tydligt att en kvinna erbjöd hem till dem i sitt stall och även inne i huset då hon hade många rum. Hon hade plats åt upp till 25 katter och de platserna var öronmärkta för Fagerängskatterna!

Hon erbjöd också att hämta burarna med hästtrailer!

Vad beträffar insamlingen till dessa katter satte jag själv in 1500 :- till mat till dem och även bensinpengar, men till den avhoppade volontären för att de inte skulle hamna hos KJ.

Jag satte också in 1000 :- direkt till en av matarna.

Jag har massor av ggr försökt få reda på hur det gick med dessa katter, men aldrig något svar!

Alexej
6/26/12, 12:05 PM
#89

#87 Då hade jag rätt! Önskade att allt det skulle komma fram till alla KJ-anhängare för det är vi som måste kräva en förändring för katternas skull.

Inte för att de räddar katter, alla behövs, men i framtiden med kvalitet och öppenhet.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

bymaruska
6/26/12, 12:11 PM
#90

#87

Tack för ditt inlägg. Det styrker allt som diskuteras här nu!

Jag önskar att flera i direkt kontakt eller tidigare kontakter med KJ ville berätta med egna ord om att det kanske inte är så rosa och Happy End för katterna som förmedlas genom KJ.

Det håller väl de flesta med om att så här fungerar det inte. Vi står och ser på när en nätverk gör allt för att sänka kattens status och allt vi brinner och står för är ingenting värt hos nästan 10 000 gilla markeringar på FB, allt detta för några påhittade historier som inte har någonting med verkligheten att göra.

Det är inga leksaker vi pratar om utan ett litet liv av kött o blod som hanteras så frukansvärt respektlöst.

Annons:
[Anunnaki]
6/26/12, 12:14 PM
#91

Kanske kunde någon åta sig att göra en sammanställning över de saker som kommit upp här och kanske även i form av PM i en avidentifierad form. Det vore bra att få det som en pdf-fil.

Thaeri
6/26/12, 2:10 PM
#92

#78 KKS är uppe på tapeten ganska ofta de också, bland annat för att de ska föreställa en förening men insynen är noll och styrelsen bestämmer själva vilka som ska ha rösträtt på årsmötena. Plus att även de förmedlar okastrerade och icke-vaccinerade katter, och tar dessutom mer betalt för hårlag än omsorger.

Överlag verkar det vara många föreningar verksamma i Skåne som lämnar extremt mycket att önska vad gäller sättet de arbetar på Rynkar på näsan

Alexej
6/26/12, 3:44 PM
#93

#92 Ja, tyvärr finns det mycket inom KKS som inte är bra. Men jag tycker ändå att de flesta förmedlare gör otroligt mycket och försöker så bra de kan. Arbetet med hemlösa katter kostar tyvärr otroligt mycket och därför kan KKS inte heller agerar så som de borde.

Men det finns en del väldigt engagerade och duktiga förmedlare där som jag har stor respekt för. Tyvärr också de som satsar hellre på ägda tama katter än hemlösa skygga.

Men de försöker, hemsidan är väldigt bra, de har hjälpt otroligt många katter genom åren och de är medveten hur viktiga kastreringar är.

Kattjouren är för mig ett stort jippo medan de flesta i KKS är verkligen kattvänner som gör så bra de kan.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Kattens57
6/26/12, 9:37 PM
#94

Ang ett "nödrop"på Kj,små kattungar har tagits omhand av xxxx,någon undrar var kattmamman är,Kj svarar:finns troligtvis ingen mamma! En tjej skriver att mamman fanns där men stötte bort ungarna.En annan tjej undrar då om mamma katt ska fångas in och kastreras,annars blir där fler kattungar,undrar vad svaret blir?Tungan ute

Josefa
6/26/12, 10:10 PM
#95

Då kan man ju fråga sig hur de såg att mamman stötte bort ungarna. Sprang hon sin väg när de försökte ta ungarna eller? Väldigt konstigt att så många mammor som kommer i deras väg stöter bort ungarna. Och de inblandade ska kanske komma överens om vilken historia de ska dra, så att de säger samma sak när de blir tillfrågade.

Caitlin
6/27/12, 3:09 PM
#96

Angående KKS och redovisningar. Går ni in på kks hemsida kan ni klicka på insamlingar/gåvor och sen klicka på Angelicas guldtia, där är pengarna som KJs medlemmar skänkt redovisat. Det stämmer ej att KKS ej redovisar inkomna gåvor.

Caitlin
6/27/12, 3:25 PM
#97

Sen måste jag även invända mot det som någon skriver om KKS att styrelsen väljer vilka som har rösträtt på mötena. Det stämmer inte heller sen är inte KKS perfekt vad gäller rättvis fördelning vem som bestämmer när det gäller de stora besluten. På mötena däremot så har alla lika rösträtt av de som närvarar. De som ej närvarar kan ej rösta på distans. Man måste alltid se till att vara närvarande för att kunna utnyttja sin rösträtt.

Annons:
Gullimat
6/27/12, 9:25 PM
#98

Ett konstigt inlägg av dig Josefa om oss.

#72 Gullimat, det är möjligt att de hemmen som ni fått till Fagerängskatterna har varit så pass bra att ni inte på direkten behövt ta med er katterna tillbaka, men andra katter som du har transporterat för deras räkning har hamnat i hem som sedan visat sig vara inte riktigt lika bra. Även om ni inte hämtat tillbaka katterna.

Josefa
6/27/12, 9:36 PM
#99

Inte om er, utan om KJ. Men det är ju inte KJs problem om det inte går bra i det nya hemmet, som en av medlemmarna där inne svarade mig. De bara sätter ut nödrop och förmedlar kontakten när någon vill ta emot katten. Och så vill de ha förmedlingsavgiften förståss.

Gullimat
6/27/12, 9:55 PM
#100

Inte på direkten och inte senare heller har vi behövt hämta tillbaka några katter av våra. Man får ett förtroende när man lämnar katter att kolla upp hemmen, att stötta och ge råd om inte allt skulle vara perfekt.

I det andra fallet du nämner verkade allt bra när jag lämnade, hon hade några egna katter som har det jättebra och sedan var mitt uppdrag slut.

bymaruska
6/27/12, 10:37 PM
#101

Nu är jag så där stört irriterad på KJ igen! ett rop om tre små kattungar som någon bostadsrättsföreningen inte vill ha på sin gård "om det nu är så"

Inte en rad om att hela familjen behöver hjälp utan endast tre små svarta bollar. Naturligtvis är kön gigantisk med heja rop och hjälpen bakom hörnet. Känns fruktansvärt att mamman ska skiljas från sina ungar i morgon oavsett om det är med bostadsrättsföreningen eller KJ hjälp. Det är lika hemsk både OK.

hannalund
6/27/12, 11:06 PM
#102

Ni borde läsa inlägget som tjejen skrivit och bett om hjälp för kattungarna, där efterfrågar Kattjouren direkt var mamman finns , men tjejen svarar inte på det. Ta reda på mer fakta innan ni gör era bedömningar. Tycker ni ska kontakta tjejen själv direkt så kommer ni få samma svar som det står i nödropet. Lägg ner ert skitsnack, ni kommer ingenstans med att ljuga.

bymaruska
6/27/12, 11:18 PM
#103

#102

Jag ljuger inte. Jag vänder mig emot att KJ lånar ut sig till att ropa efter hjälp till kattungarna och lägger så lite krut på att även lösa det för mamman. En seriös hjälp för katterna hade redan varit där och plockat in både mamma o ungar oavsett vad! Tycker det är ett oskick att bara ropa efter ungarnas hjälp och med öppna ögon se på att en familj splittras och som faktiskt du kan bli lagförd om du gör.

Det är väl för KJ att traska i väg till Brfen och kolla upp hur det egentligen står till kanske prata en mamma katts ägare tillrätta osv. Att höja kattens status handlar till största delen om information till alla och alla lägen inte att splittra kattfamiljer åt.

hannalund
6/27/12, 11:36 PM
#104

Men hur vet du att det inte göres? kattungarna är ju ingens, utan hemlösa , och bostadasrättföreningens ordförande vill ej ha ungarna kvar,därför har den tjejen skrivit i loggen och bett om hjälp. Du kan inte skriva att att med öppna ögon se på när en familj splittras när du inte vet om där finns en mamma el inte. Klart en familj inte ska splittras. Det är inte det nödropet handlar om , rädda ett par kattungar från att avlivas står det klart och tydligt. Ta reda på faktan innan du ser ner på kattjourens jobb

Annons:
Puma77
6/27/12, 11:47 PM
#105

Givetvis undras det om mamman med så små kattungar i området och vad händer med mamman när hon blir dräktig igen? Nya avlivningshot.

 

//Pia

martdat
6/28/12, 6:17 AM
#106

101 ordföranden i föreningen och nån tjej, antar det är anmälaren. att det inet finns nån mamma, jaha, ska man tro på det. så gott om moderslösa ungar finns inet, mamma brukar vara nånstanns i krokarna,inte alltid men offtast.

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Josefa
6/28/12, 10:16 AM
#107

Om kattungarna varit utan mamma i nästan en vecka skulle de definitivt inte vara i det skicket som de är i. Även om mat har ställts ut till dem. En sån liten klarar inte av att hålla sig ren helt själv. De hade varit tilltufsade och smutsiga i pälsen. Speciellt med tanke på att de vistats ute i det vädret som varit i Skåne den senaste veckan.

Josefa
6/28/12, 10:31 AM
#108

#100 Jovisst allt verkade bra när du lämnade katterna. Annars hade du säkert inte lämnat dem där. Men det är en viss skillnad att ha tama katter och att ha förvildade katter. Och om hemmet inte är intresserad av att följa de råden de får, så kallar jag det inte för ett bra hem för just de katterna. Att det sedan ska behöva dröja 1 månad innan fällor sätts när katterna lyckas ta sig ut,  tycker jag är skandal. Och den fällan sattes bara för att flera personer påpekat för föreningen att det borde göras. De tycker inte att det är deras ansvar, eftersom DE INTE HADE FÖRMEDLAT KATTERNA, UTAN BARA SATT UT ETT NÖDROP PÅ DEM, OCH SEDAN FÖRMEDLAT KONTAKTEN!!!! Sen att hemmet inte lär sig av läxan utan fortsätter att ha den av katterna som de lyckades fånga in okastrerad, och dessutom släpper ut den igen, gör ju inte historien bättre.

När katterna skickas kors och tvärs över landet så finns det inte en chans att kontrollera hur det verkligen står till i hemmet. De träffar ju aldrig människorna i verkliga livet innan katten hamnar hos dem. Många gånger så är det också flera personer som delar på körsträckan, så inte ens en transportör som är känd av KJ lämnar över katten. Jag själv blir alltid misstänksam när någon uppåt landet är intresserad av någon av mina katter. Visserligen finns det många hemlösa katter i Skåne, men även uppåt landet finns överfulla katthem, Varför tar man inte en katt som finns på närmre håll. Är det för att katthemmet inte ska ha en möjlighet att göra hembesök eller ingripa om något visar sig vara fel?

Alexej
6/28/12, 11:00 AM
#109

Ja, det är lite vansinnigt att förmedla katter långt borta till en oviss framtid. Det kan gå bra men det kan lika mycket bli katterna undergång.

Som mina 2 från Kattjouren som kommer från en koloni i Malmö och sattes med 4 andra i ett jourhem i Dalsland där de satt i ett rum tillsammans med andra jourhundar. Kvinnan visade sig helt knäpp och sa att katterna hade onda blickar. KJ fick åka dit hela vägen för att hämta de igen, som tur. 2 tog jag i Göteborg där jag mötte Kattjouren. När jag åkte med de till veterinären kom de fram att hanen var kastrerad och öronmärkt men tyvärr inte registrerad.

Det finns så otroligt många som inte borde ha katter och som lätt svarar ändå på alla nödrop.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Kattens57
6/28/12, 10:03 PM
#110

#102 Fel!!! Först när flera frågar och undrar var mamma katt finns,så svarar KJ först:finns ingen mamma,sen svarar tjejen att mamma katt visst finns,men har stött bort ungarna!! Tror inte heller ungarna hade sett så "skötta ut"om inte mamma katt skött om dom!

Anonym3
6/29/12, 3:07 PM
#111

Jag förundras och förvånas över hur vissa individer envetet försvarar och står upp för KJ trots deras, många gånger, usla insats för utsatta katter. Måtte de i andra sammanhang ha en bättre förmåga att ta in information och utefter det omvärdera sina åsikter.

Eller har KJ tillgång till någon fantastisk hemlig apparat som hjärntvättar folk, så att de saknar förmåga till självständigt tänkande?

Det är ju som att prata med en vägg…

Annons:
Anonym3
6/29/12, 3:25 PM
#112

Med tanke på vad denna tråd handlade om från början vill jag tillägga en sak. Då jag är innerligt trött på anklagelser utan att ange förening och annat hush hush inom området. Katthjälpen och FVKÖ har sedan många år legat lite i luven på varandra. Och då FVKÖ kastrerar via flanksnitt och släpper ut katten efter ett dygn är jag ganska så säker på att Katthjälpen syftar på denna förening i sin anklagelse. Det är dock inget jag vet utan en gissning.

Däremot är jag säker på att FVKÖ släpper ut honkatten ett dygn efter flanksnitt då de själva talat om det för mig. Detta är inget de hymlar om utan de står för det. Jag kommer inte ihåg när de släppte ut kastrerade hanar men jag minns att jag höll på att sätta i halsen då jag tyckte det var alldeles för tidigt.

Vi jobbar alla för att rädda katter till ett bättre liv och jag tycker det är dags för öppenhet och ärlighet inom "kattbranschen", Först då kan vi få förutsättningarna till att kunna göra bättre val och ett bättre jobb. När den riktiga och ärliga informationen om föreningar finns kan folk själva betämma vilka de vill jobba med. Även adoptanter har rätt att få veta hur föreningarna arbetar för att kunna göra ett medvetet val vilka föreningar de vill adoptera från.

Alexej
6/29/12, 4:02 PM
#113

#112 Nödrop:) Du har så rätt, bara genom öppenhet och information kan vi ändra och förbättra. Här handlar det inte om några frimärke utan om levande utssatta katter som bara har oss.

Hankatter kan man släppa ut direkt, det har jag också gjort men honorna borde stanna inne några dagar. Antar att ett flanksnitt läcker snabbare men på bilden (om det nu var en nykastrerad hona) sågs mjölkstinta juver och då släpper man inte ut katten iaf.

För mig rymde en nykastrerad hona en gång på hösten eller nåt med dåligt väder. Jag kunde fånga in henne igen men såret hade gått upp och det fanns en massa jord i såret. Det gick inte ens att sy igen men tejpades och katten blev bra. Honor måste absolut stanna inne ett tag.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

[Anunnaki]
6/29/12, 4:12 PM
#114

Jag har alltid fått rekommendationen att ha t o m tratt på kattan i tio dagar så att hon inte skulle kunna ställa till det med stygnen.

hannalund
6/29/12, 5:02 PM
#115

Ja det med kastreringar av honkatter har jag alltid undrar över. När min honkatt kastrerades, vet inte vad snittet el metoden hette. Men hon var duktigt rakad på magen, hade ingen tratt , dem skickade hem henne medvetslös, det kanske gör så ? men det var fruktasnvärt och se henne, hon vaknade inte upp förrän 10 tim senare.

Men hur många olika kastreringsmetoder finns för honkatt? det jag hört ochså de ska vara inne i ett par dagar efter åt .

Fruktanvärt om katten dött pga det. När jag såg bilden var min första sponatan tanke att den dött av förgiftning, såg ut som den precis bara slutat andats tvärt. Mkt tragiskt , hade hon ungar åxå eller ?

annebeate
6/29/12, 9:52 PM
#116

Så olyckligt för våra hemlösa katter och andra kattar i nöd att många av er lägger ner en massa energi på att på olika sätt smutskasta Kattjouren i Malmö. Under tiden räddar Kattjouren genom sina omfattande  kontakter med kattälskare runt om i landet katt efter katt  från ett liv i misär eller död. När det gäller i tråden omnämnda kattungar räddades de och mamman redan i går.

Josefa
6/29/12, 10:05 PM
#117

#116 Ja och vi andra vi sitter så klart på våra häckar och gör ingenting för de hemlösa. Vet du, skillnaden är att här görs en massa även om man inte gör det för att få applåder. KJ visste att de hade ögonen på sig den här gången, så de vågade inte göra något annat än att plocka in hela familjen. Fast än så länge har det inte kommit någon uppdatering om att familjen är återförenad och kommit till sitt hem.

bymaruska
6/29/12, 10:12 PM
#118

#117 Jag väntar också med spänning på Happy End bilden på mamma katt o små missar…….

Jag tror som Du att den här gången visste KJ att det hela följdes upp här och på många andra platser. Synd det ska behövas när det faktiskt går att göra rätt från början om man har kattens/djurens bästa som främsta mål.

Annons:
annebeate
6/29/12, 11:00 PM
#119

Så tragiskt att allt som Kattjouren gör ska misstänkliggöras. Jag påstår inte alls, tvärtom, att ni andra uträttar en hel del  faktiskt mycket av godo för hemlösa och nödlidande katter. Den smutskastning flera av er just nu ägnar er åt  är inte seriös och andas avund!

Alexej
6/30/12, 8:21 AM
#120

Annebate, så naiv kan du inte vara.

!. Kattjouren förfalskar bakgrundshistorien och slänger gärna ett avlivningshot med

2. Katter tranporteras över hela landet utan koll och uppföjlning

3. Katter varken kastreras eller vaccineras innan flytten, ingen uppföjlning görs

4. Kattjouren tar 450 kr för en förmedling men ger också bort gratis när det nya hemmet inte har råd men inte heller råd att kastrera.

5. Kritiska röster blockas bara istället för att ta åt sig.

6. Skygga katter förmedlas till kattokunniga och tas inte tillbaka.

Kattjouren tar inte själva katter utan är ett jättestort nätverk. Idén är bra och säkert hälften av alla förmedlade katter får det bra men resten?

Vi kämper för att kattarbete blir mer seriöst, tex aldrig förmedling av okastrerade katter…

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Josefa
6/30/12, 8:45 AM
#121

#19 Det är väl inte konstigt att folk blir misstänksamma. Det mesta som KJ skriver på sin FB är kryddat med hemskheter, tragiska bakgrunder och avlivningshot. Funderar lite på hur de har tid att dikta ihop alla dessa historier, om de nu är ute och räddar katter hela tiden. Men de har väl en mall som de följer, eftersom katternas bakgrunder, enligt dem, är ungefär likadana.

Det värsta är ändå att alla kritiska röster och ifrågasättanden plockas bort. Så det går bara att läsa om hur de höjer sig själva till skyarna och hur duktiga de är. Deras misslyckanden kommer aldrig fram, för de plockas bort ur listan och deras minnen på direkten.

bymaruska
6/30/12, 8:59 AM
#122

# 119

Jag förstår också att väldigt många katter får hjälp och nya fina hem med KJ hjälp och så långt är allt väldigt bra naturligtvis. Jag och kanske många med mig vänder sig emot är att vi vet att alla hem som katterna placeras i inte alltid är så bra, där har KJ sin största brist. Vi förstår väl alla att det nästan är omöjligt att kontrollera alla dessa nya hem för KJ många gånger är det långa avstånd osv.

Skulle du placera en vårdkatt till Dig i ett vitt främmande hem kanske 100 mil från Dig, jag tror inte det du skulle nog som många andra av oss vilja träffa kattens nya familj innan. När vi placerade Arkösundskatterna träffade vi de nya hemmen innan. Vi stuntade iom det fanns en och annan dammtuss för mycket, men vi var noga med att berätta att en katt är inte gratis och hur viktigt det är med stängda dörrar om utemiljön är direkt olämplig för en katt att vistas i osv Det är många vi tackat nej till och några som backat själva när de insåg att ojdå det är inte gratis med en katt eller två och att katten kommer att kräva mycket mer en lite halvtaskig mat osv!!

Vet alltid KJ om hur sina omplaceringskatter får det i framtiden, Nej det gör dom inte!!

Jag tycker sedan det är tråkigt att många försvarar KJ ut i fingerspettsarna och tycker vi är dumma och avundssjuka som är kritiska. Jag tror ingen av oss är kritiska pga av avund det har nog med erfarenhet och kompetens att göra att kritiken växer om KJ. Många av dem som är kritiska har under många år placerat katter och vet hur viktigt det är med rätt katt i rätt hem. Ingen vill väl att katten ska fortsätta sitt liv som en vandringspokal mellan hemmen när folk tröttnar på sin katt.

Den dagen KJ förmedlar alla katter kastrerade som är mogna för det och där katten har ett pris gemförbart med övriga seriösa kattförmedlare eller föreninngar nja då skulle det inte vara lika lätt med placeringarna, då ropen om att jag ta katten inser att då måste jag betala en rejäl slant först.

Annebeate jag är inte nöjd med KJ i alla lägen det finns en hel del att fundera över. Naturligtvis är jag också glad att många katter får hjälp och nya hem men hjälp av KJ det är jätte bra!!

Det är bara så synd att KJ inte vill göra det här ännu bättre för katten och verkligen sätta sin plats på kartan som ett av de proffsigaste och seriösaste kattförmedlingar som finns i Sverige, de har verktygen och kontakterna och säkert kunskapen om hur man bör arbeta för att höja kattens status för framtiden.

KJ är så stora i sin förmedling nu att de måste ta ett steg längre än några smickrande historier om en katt med avlivningshotet hängade i en snara runt halsen för att få den placerad.

M-H

Camillhe
6/30/12, 9:43 AM
#123

Jag har kontaktat KJ 2 ggr när de behövt hjälp i Malmö. I båda fallen visade det sig att historien de skrivit på FB var sanning med stor modifikation jämfört med infon som kom fram sen. Jag ser också dagligen inlägg med avlivningshot. Och jag tycker inte det är acceptabelt. När man skriver så tårdrypande så handlar människor lätt impulsivt. T.o.m. jag har börjat fundera ibland om jag inte skulle ta hand om den/dom katterna för att man blir så känslosam och då är jag superallergisk och vet egentligen att jag absolut inte kan det.  KJ har en stor styrka pga att de byggt upp ett enormt kontaktnät. Och de har säkerligen hjälpt många katter, men det blir fel lite för ofta för att det ska vara acceptabelt.

Jag tycker det är fel att blunda för deras svagheter och det är synd att de ledande i föreningen inte tar till sig ngn kritik.

hannalund
6/30/12, 12:23 PM
#124

Klart de skriver tårgripande nödrop, varför inte , meningen är ju inte att få folk på fall, utan att faktiskt beskriva kattens situation, katten lever också med känslor. Hade nödropen skrivits som så: kattflicka 5 år söker nytt hem för att matte kommer avliva katten  annars. klart det ska skriva berättelser om var ktt. det är ett sätt att höja kattens status. Sen instämmer jag helt med att alla katter borde vara kastrerade & id-märkta vid flytta . Men de flesta är ju det idag. Om de hjälper till att förmedla katter där en ägaren bett om hjälp så är det ju inte Kj ansvar att kastrera. De borde ägaren som ber om hjälp göra . Kattera de fångar in ute , absolut att de ska kastrerad och idmärkas direkt innan flytt. Då kanske många fler hade velat tagit hand om en fd utekatt. Om den kommer kastrerad och märkt. Vaccination åxå kanske.

Den kattfamiljen i Trelleborg är ju återförenad, det går att läsa i tråden.

Kattjouren har snart 10.000 som "gillar" siffrorna talar sitt tydliga språk, sydsvenskan har 12. 000 "gillare" .

Och mer kommer de bli, deras verksamhet är större än någon annan förening i Sverige, och de har de själva sett till att bli, klart man ska "marknadsföra " sin organisation. Men hade målet vara att tjäna pengar så hade de ju inte sysslat med att rädda djur. Alla som handlar om att rädda / hjälpa, vare sig djur el människor, där finns inga pengar att tjäna. Tycker Kattjouren förtjänar all credd för sitt arbete. Kks placerar åxå katter långt borta , utan att kolla hemmen , så vad e skilnaden för Kj om KKs gör likadant? el är de tabu att kritisera dem kanske ?

[Anunnaki]
6/30/12, 12:47 PM
#125

Att genom formuleringar som flitigt används av KJ orsaka att personer ogenomtänkt skaffar katt är faktiskt ett tveksamt sätt att hitta hem till katter. Det blir än mer tveksamt när KJ inte har några som helst möjligheter att ta tillbaka en katt där det inte fungerar.

Om KKS placerar katter utan att ha koll på var katterna hamnar ursäktar det inte att KJ gör likadant. Två fel tar som bekant inte ut varandra.

Många "gillar" säger inte så mycket eftersom det är lätt att klicka "gillar". Om det åtminstone fanns möjlighet att klicka på ett "ogillar" skulle det bli något bättre men som bl a DN alltid påpekar när de har klick-omröstningar om det ena eller andra så är resultaten inte på något sätt statisktiskt representativa. Ju mindre man vet om problematiken som finns runt hemlösa katter, dumpade katter etc desto lättare är det att klicka att KJ är bra. Det framgår ju inte på på deras siter något om stafettransporter, hur katter hamnar i fönsterlösa badrum som någon slags karantän i hem där det redan finns katt, att katter som är sjuka orsakar den nya kattägaren mycket stora veterinärkostnader och ändå kanske katten dör mm. Att ha katter i fönsterlösa badrum under några veckor är faktiskt olagligt.

En liten fråga: Vart tog Djurens Jurister vägen?

Annons:
martdat
6/30/12, 12:56 PM
#126

jag har tryckt på gilla för att jag vill se hur kattsituationen ser ut , inte för att jag gillar föreningen. har flera gilla sidor för att jag vill läsa, inte för att jag nödvändigtvis gillar vad de gör elr står för.

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Josefa
6/30/12, 1:45 PM
#127

#124 Om man ska ha någon möjlighet att skriva någon kommentar där inne så är man tvungen att trycka på gillaknappen. Det säger inget om hur många människor verkligen gillar dem. Om sedan sanningen kommer fram kommer väldigt många av dem som inte är alldeles hjärntvättade där inne att gå ur. Någon annan som tänker på sekten i Rödeby, när man läser KJs egna sätt att förgudliga sig själva, och sedan läsa alla hallelujaropen till svar?

Det må vara hänt att man får många intressenter till katterna för att man ljuger ihop långa snyfthistorier om dem. Men då borde man kanske också vara extra noga med att kolla upp hemmen, så att de verkligen vet vad de ger sig in på när de tar emot katterna.

Och nej, de flesta katterna är inte kastrerade när de lämpas av i de nya hemmen.

Josefa
6/30/12, 2:07 PM
#128

Och hannalund, varför plockades länken till den här tråden bort inne på FB? Den störde väl knappast KJs arbete? Var det för att alla fanatiska anhängare då hade haft en möjlighet att få se en annan verklighet än den som beskrivs på FB? Risken finns ju att någon hade börjat tänka och fundera lite själv.

UlrikaD
6/30/12, 2:08 PM
#129

Alla föreningar gör väl både bra och dåliga saker kan tänkas.

Jag fick ett samtal för något år sedan från KJ om en ensam kattmamma som blivit dumpad och akut behövde komma in. Hon hade haft kattungar och de var nu intagna men mamman var kvar.

Jag sa att jag enbart kunde ta in honor för jag hade en annan katthona från en annan kattförening hemma som var ung och okastrerad.

Ja, men detta var en hona. Och utkastad då, alltså en tamkatt. Den skulle vara genomgången och kollad ordentligt innan den kom till mig pga att jag har andra katter och jag vill ju naturligtvis inte ha in några sjukdomar hos mig.

Katten kom till mig från skåne till Göteborg. Släppte ut den ur transporten och den for som en raket. Pratade ett tag med mannen som lämnade katten, väldigt trevlig och det här skulle ju nog gå bra.

Katten gick under veckorna som gick inte att peta på, inte att ens sitta i närheten för den sprang rakt fram och över mig. Vilket resulterade i att jag fick en hel del ärr på köpet.

Tillbringade mässa timmar varje dag med just denna katt men måste säga att om jag någonsin sett en "vild" katt någon gång så var det den här.

En dag hör jag pip i min bokhylla. Min bokhylla brukar normalt inte pipa så jag blev lite fundersam. Och jomen visst, där ligger min andra unga jourhemskatt-hona med två bebisar.

Tjoho liksom, hur gick det till. Katthonan som blivit separerad från sina bebisar var inte så mycket hona som….hane. Hade ju inte gått att se för jag kom ju aldrig tillräckligt nära.

Ringde naturligtvis båda kattföreningarna och berättade vad som hänt och fick mycket: nämen oj.

Bad om pengar till kastrering för hankatten från KJ och det fick jag så det var att kasta filt över katten och kastrera honom. Men inte innan jag lyckades bli ganska rejält uppriven. För att inte tala om hur stressad den stackars katten blev när jag försökte fånga honom. Stor katt, säkert 8kg. Inte så kul att få med alla klor rakt ut i ansiktet. När han blev rädd sprang han rakt uppför mina chinchillaburar, 2meter.

Åkte och kastrerade katten, hittade ett ställe där han kunde få vara stallkatt. Att stänga in den katten mer hade bara varit djurplågeri. Det kändes inte riktigt som om det var jag som misslyckats med att göra honom tam, den katten hade aldrig någonsin varit inomhus.

Detta är då över ett år sen, men efter att jag fick pengarna till kastreringen för katten har jag aldrig hört från KJ mer. Ingenting om ifall han flyttat eller någonting.

Han kom aldrig någonsin upp på deras hemsida om en katt som sökte hem, han bodde bara här liksom.

Så gott och ont om alla kattförenigar, men det här råkade jag ut för iallafall.

annebeate
6/30/12, 2:08 PM
#130

#127 Ditt inlägg och särskilt den liknelse du ger uttryck för visar tydligt hur denna tråd fullständigt spårat ur och visar än en gång hur oseriös tråden blivit.

Josefa
6/30/12, 2:20 PM
#131

#130 Vad i inlägget är det som inte stämmer?

Alexej
6/30/12, 2:37 PM
#132

Annebeata, du tycker alltså att Kattjouren gör ett bra arbete? Ställer grundkrav som kastreringar och vaccineringar, kunskaper om skygga katter för hem som tar in en skygg katt, ge bort en katt gratis till någon som inte har råd att kastrera de egna katter, ljuger om bakgrundsfakta, lägger gärna till avlivningshot fast det är en vanlig omplacering av en ägd katt (utan avlivningshot!!), firar sig själva som bästa kattförmedlingssajt osv osv.

Utan kritik ingen förändring och just flera kattföreningar i Malmö borde bli bättre för att gälla som seriösa.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Annons:
annebeate
6/30/12, 2:40 PM
#133

#131 Josefa, om du inte förstår det så är det illa. Varför drar du in de tragiska händelserna i Rödeby i tråden, där bland annat en 15- årig pojke blev skjuten till döds på mycket nära håll. Vilken sekt i Rödeby tänker du på?

Josefa
6/30/12, 2:51 PM
#134

#133 Ja annebeate du har helt rätt, det är naturligtvis Knutby jag menar. Så jag ber om ursäkt för att jag skrev fel ort.

annebeate
6/30/12, 2:55 PM
#135

#134 Det är lika illa. Knutby för alltid förknippat med mord och mordförsök. Förstår du inte att du förolämpar väldigt många människor runt om i vårt land med det inlägg du skrev?

Josefa
6/30/12, 3:16 PM
#136

Det är precis samma fanatiska tilltro till "ledarna" i båda fallen.

hannalund
6/30/12, 7:10 PM
#137

# 136 Om my good ,den kommentaren var riktigt låg , att jämför " ledarna" i Kj med Knutby?  Måste vara jobbigt att besitta med så hat som du uppenbarligen gör .

[Anunnaki]
6/30/12, 7:29 PM
#138

# 137 I # 136 finns ingen jämförelse mellan ledarna utan jämförelsen är att medlemmarna har samma okritiska tilltro till sina ledare. Fenomenet finns på många håll i samhället både i Sverige och utomlands. Läs på siten FRI så blir du nog förvånad över i hur många olika skepnader otillbörlig påverkan förekommer. Vissa är kända medan andra inte är det förutom att det förekommer även i rent privat regi.

Menade du med dina inledningsord "Oh my god"?

Josefa
6/30/12, 7:50 PM
#139

#137 Precis som Anunnaki skriver så menar jag att anhängarna blint tror på allt vad som skrivs av de ledande i KJ. Du får gärna läsa vad jag skriver.

Annons:
Josefa
6/30/12, 8:06 PM
#140

Men du hannalund som är så insatt i hur det går till hos KJ, kan väl berätta hur det gick för den stackars lilla högdräktiga honan från Höör som skickades till Nyköping, tror jag det var. Hon födde i panik sina ungar som sedan togs ifrån henne för att hon inte genast den första var född började dia den. Tjejen som tog emot henne hade inte en aning om hur hon själv skulle agera, eller hur en förlossning går till. Kattungarna bäddades ner i en kartong så mamman vågade inte gå ner till dem. En annan tjej hämtade ungarna för att flaskmata dem, men lämnade så klart kvar mamman. Efter många protester från läsarna där inne, så skrevs det sedan att även mamman hade hämtats och att familjen återförenats. Men inte en bild ville de lägga upp på den återförenade familjen. Först skylldes det på att man inte ville störa familjen, och det är ju förståeligt. Men när frågan ställts senare om hur det går för familjen så har alla inlägg plockats bort. Högsta hönset i föreningen har tom sagt att det hela har varit en missuppfattning. Att mamman och ungarna aldrig varit åtskilda. Fast tjejen som först hämtade ungarna, senare själv skrev i tråden och undrade om hon inte skulle hämta mamman också.

Men kan du inte ordna fram lite bilder på familjen nu, för att få det hela att verka mer trovärdigt. Ungarna bör inte vara så alldeles små längre, så ett foto går säkert att ta nu. Vi är många som undrar hur det går för dem. Här kan KJ inte plocka bort inlägget, och låtsas som om det hela aldrig inträffat.

hannalund
6/30/12, 8:16 PM
#141

Bilder kan du hitta själv på deras sida, Tjejen som har mamman och ungarna har lagt upp bild för inte alltför länge sen, bara leta i albumen så får du se dem tillsammans.

Josefa
6/30/12, 8:37 PM
#142

#hennulund Ja men titta, där är de ju! Vilken tur att folk lade sig i och protesterade, när tjejen bara hämtade ungarna. Annars hade de aldrig fått växa upp med mamman. Då hade det sagts att mamman hade stött bort dem, som så många andra av honorna gör enligt KJ.

TezziTaamira
6/30/12, 10:15 PM
#143

Jag läste inte igenom hela men har faktiskt oxå en ingående synpunkt på hur de de jobbar.Visst det gör ett bra jobb att hitta en massa hem till djuren som är under nödrop men har varit ikontakt med en person som arbetar för dem och fråga satte rejält hur de tänkte.Min starka synpunt är först att de absolut inte kollar alls vart katterna hamnar! det är fint att många av djuren blir plaserarde hit och dit men kan verkligen frågasätta varför de ej kollar upp de nya hemmen ordentligt.Jag känner till två fall där de verkligen lov ordar personerna som ha tagit sig an om katterna men i själva verket har de inte dugg kollat upp vart katterna hamnat.I ett av fallen lade jag mig i och fråga sattde dem hur det kunde låta någon vara jourhem åt två katter då personen i fråga är psykiskt ostabil(då menar jag rejält där personen i fråga är så sjuk så h*n är en frar för sig sj och det är riktigt allvarligt!) som råkat glömma bort att en av katterna försvinnit och två dagar senare upptäckt detta och katten va låst nere i en källare(hade smitit in där när katten smet ut) utan mat och vatten i två veckor.personen i fråga är inte i skick att ta hand om sig och inte heller katterna.Jag sa till dem på kattjouren och de lovade att katterna skulle omplaserad efter mycket ingående infromation….två månader senare ät katterna kvar och nu vet jag inte vad som har hänt dem då jag ej har kontakt med personen som är sjouhem åt katterna.

Så visst gör det bra jobb att hitta nya hem men kontrolerar dem hemmen?Nej verkligen inte.Vet att de har omplaserar en kattunge till en person hon ägt en massa katter som har "försvunnit"?Är det verkigen så man ska rädda katten till varje pris så man verkligen inte kan kolla upp vart de hamnar….det blir ju bara en ond cirlkel och djuren blir ju lidandes.

Änglakatterna

bymaruska
6/30/12, 11:14 PM
#144

Jag känner att det inte finns så mycket mer att tillägga när det avser KJ vi är nog ganska klara över att det finns en hel del brister i hela kedjan och att vi sitter här med bakbunda händer!!

Vi hjälper inte katterna i KJ vård med att skiva spalt meter om det här och på andra platser. Funderar starkt på att starta en FB sida "Kattjouren uppföljaren" Flört

Då kanske sanningen kommer till sin rätt utan censur!!

M-H

annebeate
6/30/12, 11:59 PM
#145

Det är helt otroligt att ni fortsätter skriva spaltmeter efter spaltmeter i ett syfte, nämligen  att sabla ner Kattjouren i Malmö. Under tiden räddar Kattjouren i samarbete med mängder av kattälskare runt om i vårt land den ena katten efter den andra från nöd och elände. Visst behöver saker förbättras men allt skrivarbete ni lägger ner här leder ingen vart. I dag har det fullständigt urartat i tråden då paralleller dras med Knutby. Att det skulle gå så illa hade inte ens jag trott.

Thaeri
7/1/12, 12:23 AM
#146

"Sabba ner"?

Nej, vi riktar ktitik mot ett tillvägagångssätt som lika ofta stjälper som hjälper. Målet för oss är att alla katter ska få hjälp på ett bra sätt, inte slumpas iväg till första hem som vill ta emot, för det kan bli katastrof. Och skilja mamma från ungar så lättvindigt? nej, det är inte bra någonstans.

Vi vill med andra ord göra det så bra för hittekatterna som möjligt, och att alla föreningar – oavsett namn – ska göra detsamma.

Annons:
Kattens57
7/1/12, 12:34 AM
#147

Kj svarade en gång på en fråga,minns inte frågan,men svaret:Vi är 2 personer som jobbar med detta,vi är aldrig ute på fält,då tid saknas pga jobb,vi jobbar mestadels från dator!!??Betyder det att dom inte ens sett dessa katter de skickar vidare efter tårdrypande nödrop?De har alltså springpojkar till att skicka iväg katter till olika hem då?Jag kan inte få in i min hjärna att dessa nödrop skulle höja kattens status alls,för alla handlar ju mestadels av avlivningshot,det visar bara motsatsen,nämligen att så låg är statusen på katten! T ex jag är en kelig och go katt som inte vill dö idag,vill du ge mej ett hem så jag slipper sprutan,,tycker det är att håna katter,genom att visa att katterna är inte värda mer än så,,och givetvis så svarar någon "blödig"person,som inte alls varit förberedd att hastigt och lustigt ta hand om katten,,ok,men,,vad händer om något inträffar sen,som gör att beslutet var förhastat?

Kattens57
7/1/12, 12:38 AM
#148

Ha,,var inne nu på Kj,och en tjej skrev ett inlägg om vad som hänt sen med en katt,som många följde ödet på,sen vart det tyst ett tag,men nu efter denna tjejs påminnelse,så skriver de om katten! Va???

annebeate
7/1/12, 1:08 AM
#149

# 147  Svårt att följa med i ditt resonemang, en massa egna slutsater utan att veta det rätta förhållandet.

#148 Ock?

Ni  är bättre än så.  Jag tror verkligen att ni bägge värnar om katter i nöd.

majvi
7/1/12, 8:19 AM
#150

#149

Om du inte tror på de som har jobbat som voluntärer för Kattjouren kan du ta väl ta kontakt med djurskyddet Sundsvall och höra efter vad som hände med katterna som Kattjouren räddade i Sundsvall.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Alexej
7/1/12, 9:21 AM
#151

Annebeate, du svarade aldrig på mina frågor. I #132.

Fattar inte hur du kan neka till något som nu flera har bevittnad. Det är så som att försvara att solen är grönt.

Och Kattjouren läser här, det är jag säker men en egen FB-grupp vore nog inte så dumt där man kan ställer frågor om katterna och deras öde.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

annebeate
7/1/12, 11:11 AM
#152

#151 Läs mitt inlägg #40, där framgår min  syn på saken.

Förbättringar javisst men ska det föras en diskussion om detta ska det inte ske ensidigt, onyanserat och hätskt som tyvätt skett här i tråden från flera håll. Dessutom urartade tråden fullständigt i går. Därför finns det ingen som helst anledning för mig att skriva något ytterligare i denna tråd, en tråd som kunde ha blivit konstruktiv men vars syfte nu i stället starkt kan ifrågasättas.

Lena
7/1/12, 11:18 AM
#153

#152 Båda föreningarna som omnämns i denna tråd är kontaktade av mig och inbjudna att skriva i tråden. Just av den anledningen att jag vill att de ska få ge sin syn på saken. De har dock valt att inte bemöta kritiken. De har inte heller velat ha några kritiska diskussioner på sina egna Facebook sidor. Sådana inlägg har tagits bort och den som skrivit dem har blivit blockerad. Så tyvärr lyser den diskussion du efterlyser med sin frånvaro. Så hade det inte behövt vara om föreningarna agerat annorlunda. Då hade antagligen inte den här diskussionen förekommit över huvud taget på Hittekatter iFokus.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
Kattens57
7/1/12, 11:23 AM
#154

#149 Kanske du har svårt för att läsa dåTungan ute?Nej,det är inga egna slutsatser,utan deras egna skrivna ord! Undrar en annan sak:får man egentligen ta betalt för ägda katter? De räddar ju i huvudsak ägda katter,som är avlivningshotade av olika anledningar,(för att lättare "bli av med dom")men katterna är ju som sagt ägda,och som jag ser det så hjälper de ju dom endast med att byta hem,så att säga,då ska de väl inte ta betalt för katten? Det är väl endast de hemlösa stackars katterna som inga ägare har,som man förmedlar med en kostnad som följd?Och jag fattar inte hur det skulle höja kattens status heller att "ta ifrån"ansvaret från dessa ägare som väljer att avliva sina katter före en omplacering?De skulle ju ge dom en "knäpp på näsan"nångång,och framhålla detta att det är deras ansvar att se till att katterna omplaceras,som det är nu,så verkar alla ha kommit på att "vi kör med avlivning,så kommer Kj som ett skott och tar hand om problemmet",tänk vad många hemlösa stackare som kunde räddas under tiden!I regel är det nog så att de flesta som hotar med avlivning sällan går till verket,utan det är bara ett fult sätt att få sina ansvar överlämnade till någon annan!Vet fall där det förekommit hot av avlivning,men senare visats sej att katten fått annat hem!

UlrikaD
7/1/12, 12:04 PM
#155

Kan tillägga att min historia är ju ett år gammal, men det finns två personer till som har en ganska liknande historia att berätta. Men de vill inte ställa till bråk. Men återigen katter av fel kön med kattungar som följd och detta hände nu för någon månad sedan.

Så visst är det jättebra om man som förening tar in massa hemlösa katter i ena ändan….dumt bara att det blir massa kattungar i andra. Känns lite kontraproduktivt på nåt sätt.

Lena
7/1/12, 12:05 PM
#156

Jag väljer att inte gå in och diskutera de två föreningarna som kritiseras i den här tråden. Däremot vill jag skriva några ord om företeelser i allmänhet.

Det är olyckligt när en förening/organisation inte tillåter kritik av sin verksamhet. Att kväva kritiken genom blockering/cencur av kritiska röster brukar aldrig vara en framgångsrik metod. Det brukar istället ha motsatt effekt medan en öppen anda tillhör ett mer vinnande koncept.

Frågan om kvantitet/kvalitet i Hittekattsarbetet har diskuterats tidigare. Bland annat i den här tråden samt i denna tråd. Det är inget nytt att det råder olika synsätt i den här frågan bland "hittekattsfolket".

Min egen uppfattning i frågan är att vi binder ris åt vår egen rygg (eller katternas rättare sagt) om vi slarvar med kvalitetsaspekten. Att arbeta med hemlösa katter är så mycket mera än att lösa det akuta nödläget. Särskilt om vi ska få till stånd en förbättring i framtiden. Då måste vi som går i täten vara goda föredömen som sätter ribban högt. Det är katterna helt enkelt värda!

När det gäller avlivninghot från kattägare har vi här på Hittekatter iFokus vår bestämda uppfattning om saken. Det är helt enkelt inte tillåtet enligt våra regler. Varken direkt från kattägaren eller indirekt av någon som företräder kattägaren. Vi är inte heller en omplaceringssajt för katter som har ägare eftersom vi vigt vår sajt för de hemlösa katterna. (Undantag gäller vanvårdskatter).

Min egen uppfattning är att avlivninghot från kattägare inte ska få någon uppmärksamhet. Det är helt enkelt inte alls bra för katternas status att vi medverkar till att göra avlivningshot till ett framgångskoncept. Det underlättar istället för kattägare att slippa ta sitt ansvar. Bristande ansvar är ju faktiskt det största problemet vi har att brottas med och som är orsaken bakom att det ser ut som det gör med 100.000 tals hemlösa katter i landet.

Istället att för att springa på kattägares avlivningshot bör man göra vad man kan för att dessa ska bli bättre på att ta sitt ansvar. Det kan man göra genom att ge goda råd och få dem att tänka efter lite.

Här nedan länkar jag till andra diskussioner som handlar om liknande ämnen utifrån ett mer allmänt plan:

Katthems policy.

Avlivningshot/katthem.

Avlivningshot i annonser.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

lenaOkks
7/2/12, 2:23 AM
#157

Jag själv är förmedlare i KKS som jag läste det stod något om ovan också. Vi har bra och dåliga sidor precis som alla föreningar och det finns saker i vår förening som jag själv inte tycker om och så är det nog för alla ideelt arbetande i alla föreningar. Vi har dock få ta oerhört mycket kritik för våra redovisningar men när det gäller kattjouren så kan inte jag se någon redovisning och har frågat dem om det när någon i min närhet ville skänka dem pengar. Fick som svar att de redovisar men ej visar det för allmänheten. De som ville skänka lite till dem avstod då de sa att där kan ju inkomma hur mkt pengar som helst om de aldrig visar gåvor eller vem som skänkt. Nu säger jag inte att det är så men då om någon gång kan pengar försvinna från en förening. Jag själv kommenterade i kattjourens logg på fb när jag såg att en katt som jag själv varit till veterinär med och både kastrerat, id-märkt och vaccinerat på kattjourens sida med nödrop. Denna katt hade stödhem men visade stor ångest över andra katter och över att inte få gå ut. När våren kom så fick hon gå ut och vägrade komma in igen. I nödropet var en bild där hon låg och sov och det stod en gripande historia om hur ledsen hon var över att inte komma in och inte få mat. Tilläggas kan att jag ofta skänker mat till mataren där, då hon kom från en koloni där flera katter lever och stödhemmet var där kolonin levde så jag vet att de dagligen får mat. Jag kommenterade detta inlägg då katten egenligen är en kolinikatt som lever det liv hon önskar genom att vara ute. Mitt inlägg togs bort. Jag kontaktade dem och sa att om de tvunget måste plocka denna katt så bör hon inte behöva leva med andra katter då hon visat sådan ångest över det. Får svar att de ska meddela ordföranden detta. Senare skriver de att hon ska till ett hem med två katter. Jag skriver igen att detta inte är bra för henne. Mina kommentarer plockas bort. Därefter har jag inte hört ett ord och inte sett henne när jag levererat kattmat till området. Senare stod ett nödrop om andmamma och ungar där jag vill hjälpa och kontaktar katastrofhjälp för fåglar och vilt. De säger att KJ har avsagt sig hjälp då KJ ej vill samarbeta med den i området ansvariga för KVF. Jag får då privat mail från ordföranden i KJ med väldigt otrevliga och nedlåtande kommentarer som att jag borde utbilda mig vidare för att tillföra något, hur hon jobbar enligt sociala medier och allt i samma anda för att få mig att förstå att hon kan allt och jag inget. Detta för att jag tyckte de skulle ta hjälp av dem som kan. Jag fick känslan att där finns ett stort behov av att få vara i centrum. Denna konversation med ordförande där jag även blev hotad med PUL och att det skulle bli kostsamt samt där mina kommentarer tagits bort när jag skrivit om något som ej stämt ger mig tyvärr en negativ bild av detta nätverk och trots många katter hjälps så väljer jag att se upp till vanliga kattföreningar där ingen har behov av att sitta på piedestal och hävda sina färdigheter utan alla gör det de kan och sitt bästa för att ge kvalite till de katter som räddas. Tycker själv det är synd att en person gett mig så negativ bild av föreningen då jag är väldigt säker på att många ideelt arbetande människor i föreningen gör fantastiska insatser i att köra, kör ut för att hjälpa närhelst på dygnet och ställer upp av hela sitt hjärta.

Denna kommentar har tagits bort.
Josefa
7/2/12, 8:41 AM
#159

När jag läste om fallet med andhonan, höll jag på att sätta teet i vrångstrupen. De sätter  ut ett nödrop, och ett gäng totalt oinsatta fåntrattar strömmar till och börjar jaga en förskräckt andmamma som flyger sin väg och inte vågar sig tillbaka på flera timmar. Ungarna spreds väl ut i panik över hela området. Så flyttar man inte vilda fåglar!! Någon hade fått för sig att familjen behövde hjälp över en trafikerad gata för att komma till en damm. Men då får man snällt vänta tills andmamman tycker att det är dags att flytta ungarna, så får man gå efter och isf stoppa upp trafiken när det är dags. Det handlar ju inte riktigt om att flytta tamboskap.

Dagen efter var det någon som skrev att de hade sett en andfamilj i dammen men det var osäkert om det var samma familj, eftersom mer än hälften av ungarna saknades. Undras just hur många av andungarna som strök med av KJs "hjälp" den gången. Många att ungarna försvann väl i panik på området och dukade under efter deras "räddningsaktion".

Josefa
7/2/12, 9:07 AM
#160

Nu har KJ inne ett nödrop om en kull med 4-veckors kattungar, där de påstår att mamman avlivats pga förlossningsdepression. Skulle bra gärna vilja komma i kontakt med ägarna till kattungarna, och höra deras version av historien. Någon förklaring måste ju KJ ge för att de tar en kull utan att mamman också är med.

Annons:
[Anunnaki]
7/2/12, 9:09 AM
#161

Förlossningsdepression hos katt?Rynkar på näsan Har KJ sett vetintyg på den diasgnosen?

Alexej
7/2/12, 9:43 AM
#162

Jag tillhör den gruppen som egentligen inte gör skillnad mellan hemlösa katter och ägda katter i nöd för fruktansvärd många katter är hos fel personer och helt utlämnade till den idioten. Där hemförhållande liknar mer vanvård.

Så jag tycker det är skönt att KJ också hjälper ägda katter i nöd. Men då måste historien bakom stämma. Man kan inte ljuga ihop avlivningshot osv. Man måste ställa krav till ägaren, andra annonserer, kastrering osv. Annars funkar det inte i längden. Spy snart av alla inlägg på kattsajter: Kontakta Kattjouren, de hjälper alla. Förmedling av ägda katter betyder alltid ett samarbete med ägaren, där man samtidigt kräver så mycket ansvar som möjligt av ägaren. Mer som en hjälpande hand. Ibland kan ju också problem bakom lösas när det tex gäller sängkissande katter.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

[Anunnaki]
7/2/12, 10:31 AM
#163

# 162 Mycket bra kommentar! När det gäller katter som ägs av någorlunda ansvarskännade ägare har jag många gånger räddat livet på katter genom at ge goda råd som att kastrera katten, informera om att det som beskrivs tyder på sjukdom hos katten så vetbesök är nödvänigt etc.

En gång gav jag bort hönsnät som jag inte längre behövde så att en innekatt som inte trivdes fick en rastgård. Kattägare som vill omplacera sin katt behöver råd om var man kan annonsera, vilka krav man ska ställa på ny ägare, saker att se upp med mm.

Om man låter kattägaren ta ansvar för problem med sin katt men ger råd upptas inte resurser som hemlösingar verkligen behöver.

Man kan inte rädda alla katter och det är viktigt att de som man bidrar till att rädda verkligen får ett bra hem fortsättningsvis. Detta kräver kontroller, gärna referenser och dessutom information och ärlighet mot den nya kattägaren.

Här på landsbygden känner man varandra rätt väl eller så känner man någon som känner den som vill ha katt och det går därför att skaffa sig referenser.

Och ändå blir det ibland fel. Hur mycket fel kan det inte bli när hem till katter hittas via sms och facebook över hela landet?

Alexej
7/2/12, 10:47 AM
#164

Och man måste motarbeta avlivningshot genom att kräva att ägaren tar bort hotet. Man kan säga: Okay, vi hjälper dig men det blir kanske inte idag eller imorn. Vill du att vi hjälper dig då behåller du katten tills det finns ett bättre hem. Och under tiden kan du själv söker och kastrera katten. Och aldrig själv tar över avlivningshotet. Men man kan ju ändra annonsen till en akutannons.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

[eskils]
7/2/12, 11:12 AM
#165

Ingen människa är ju helt perfekt och säkert ingen katthjälparförening heller.

Men att vägra svara på "obekväma" frågor, att plocka bort kritiska kommentarer och utestänga människor som har en annan uppfattning - det är ju lika fult som korkat. Dvs jättefult och jättekorkat. Den som gör så har självklart något att dölja!

Tur att Hittekatter iFokus finns för oss som inte har Facebook och därför inte vet hur det går till där.

Jag har trott att Kattjouren var en bra förening, och skänkt bidrag till dem. Men det blir inte mer bidrag efter det som skrivits i den här tråden. Öppenhet och ärlighet är nödvändigt om man ska bli respekterad. Och ett fokus på katternas bästa, inte på sitt eget "varumärke"…

Anonym3
7/4/12, 11:32 AM
#166

Bymaruska: Det är en mycket god idé att starta en Facebookgrupp angående Kattjouren-uppföljning! Det gäller bara att ha koll på vad som gäller, lagligt sett. Det finns god juridisk kunskap i Kattjouren (en jurist) och det kommer nog inte att dröja innan hoten därifrån kommer ;-). Men om man inte nämner någon vid namn strider det ju inte mot PUL. Men hur är det om någon som gör inlägg nämner någon vid namn? Är det då den som är ansvarig för FBgruppen som bär ansvaret? Någon som vet?

Anonym3
7/4/12, 11:40 AM
#167

Nu har en mycket tråkig och fullständigt onödig incident hänt med en av KJ katter i stödhem. Jag kan tyvärr inte skriva vad det gäller då personen som berättat det för mig inte vill gå ut med det. Men jag kan säga så mycket att det handlar om en katt som inte fått veterinärsvård i tid, trots att KJ uppmärksammats på detta, och nu får betala ett högt pris för denna nonchalans. Detta går förhoppningsvis vidare som en anmälan till Länsveterinären.

Jag vill nu uppmana ALLA som med egna ögon sett en situation som påverkat en katt på ett negativt och olaglit vis att ANMÄLA detta till Länsveterinären!! Det går att anmäla anonymt om man vill även pom det alltid ger mer trovärdighet att stå bakom anmälan med sitt namn.

Kattungar som tas för tidigt från mamman, katter som inte får sjukvård i tid, katter som stängs in i olämliga utrymmen etc etc. Snälla anmäl KJ så att vi får ett slut på detta.

Annons:
Anonym3
7/4/12, 11:45 AM
#168

Oj, har skrivit Länsveterinären i ovanstående inlägg. Menar naturligtvis LänsSTYRELSEN!

[Anunnaki]
7/4/12, 2:00 PM
#169

# 168 Länsveterinären är helt rätt för länsveterinären är chef för djurtillsynen hos länsstyrelsen.Glad

Alexej
7/4/12, 8:57 PM
#170

Så hemskt för katten.Gråter

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Lena
7/4/12, 11:51 PM
#171

Jag tror tyvärr inte att vi kommer längre i den här tråden. Ingen av föreningarna verkar vilja bemöta kritiken. Det har framkommit diverse saker som ifrågasätts. Försökte mig på att göra en sammanställning i #49:

"Jag försöker mig på att göra en sammanfattning över de frågor - punkter som tagits upp/kritiserats.

Katthjälpen:

Kritiken gäller en diskussion med bild inne på Katthjälpen i Malmös FB-sida. Katthjälpen menar att katten på bilden dött pga en annan förenings (ej nämnd vid namn) bristfälliga sätt att jobba med TNR. Kritikerna menar att det är fel att peka ut en förening utan att ha bevis för det. Även dumt att blanda in TNR i kattens död.

Flera av dem som är kritiska blir sedan blockerade från FB-sidan. Något som gör att kritikerna blir än mer kritiska.

Kattjouren:

Många säger sig ha mött samma öde på Kattjourens FB-grupp. (Blivit blockerade sedan de varit kritiska).

Kattjouren får även kritik på följande punkter:

  • Kvantitet sätts före kvalitet
  • Jourhem följs inte alltid upp
  • Kastrering överlåts på den nya kattägaren
  • Avlivningshot används systematiskt i nödropen för katterna (även där sådana inte finns"

------

Inläggen har sedan handlat om olika exempel där framförallt Kattjournens sätt att jobba har ifrågasatts eller försvarats.

Hittekatter iFokus är ingen domstol som kan avgöra vad som stämmer eller inte stämmer med verkligheten. När det kommer till föreningar/organisationer brukar det vara olika hur olika människor upplever dem. Det som skulle varit intressant i den här tråden är föreningarnas egen syn på det som kritiserats. Den verkar vi tråkigt nog gå miste om.

Tiden börjar nu bli mogen för att avrunda diskussionen som har blivit riktigt lång.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Alexej
7/5/12, 7:48 AM
#172

Vad som är viktig är att bokmärka tråden för att kunna hänvisa sedan till alla okritiska KJ-anhängare.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

[helenal]
7/5/12, 3:37 PM
#173

jag har nu läst.nästan hela tråden o de föesra delar samma åsikter ang kj. men vad kan man göra för att förhindra så katterna i.te behandlas på kj nonchalanta sätt?

Josefa
7/7/12, 4:13 PM
#174

Nu har högsta hönset i KJ svarat en person som tycker att de ska kastrera katterna de lämnar ut att de inte stödjer kastreringslagar och märkningslagar en sekund, eftersom det öht inte påverkar problemet utan bara påverkar djuren negativt.

Annons:
Lena
7/7/12, 4:15 PM
#175

#174 Det var en märklig syn som jag inte begriper! Så som vi har kämpat för att få en lag om ID-märkning och Kastrering till stånd!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Kattens57
7/7/12, 6:16 PM
#176

Vem ska då ta hand om alla kattungar som föds oönskade i all oändlighet,,Kj? Fast det är klart,de har ju nu över 10.000 "gillare"där,så alla dessa kanske ställer upp som jour/perm.hem!Tungan ute

Josefa
7/7/12, 6:20 PM
#177

Kattungarna tar KJ hand om. De hemska kattmammorna överger ju sina ungar stup i kvarten när KJ är inblandad.

Kattens57
7/7/12, 6:51 PM
#178

Skulle vilja ruska om en viss person,,Foten i munnen

hannalund
7/10/12, 3:28 PM
#179

Läs då solskenshistorien om Mimmi m ungar

Josefa
7/10/12, 6:56 PM
#180

Det är ju det som är så typiskt KJ. När det går bra för en katt så trumpetar de ut det så högljutt det bara går. Och det är helt ok. Men när det inte går bra för katterna de placerar ut så tystas allting ner. De inte bara struntar i när någon frågar om hur det har gått, de plockar bort inläggen. Inget ska få fläcka verksamheten.

Och hur ska man egentligen veta att de lyckade historierna är sanna. När man läser deras nödrop, så är det mesta bara påhittade snyftare.

hannalund
7/11/12, 12:41 AM
#181

ser hur många inlägg som helst där folk frågar hur det gott för katterna och KJ svarar på frågan.

Du säger emot dig själv, du skriver att när folk frågar hur de går för katterna så svara dem inte, men när de skriver solskensberättelser el andra uppdateringar om hur de gårför katterna då gnäller du på det. Måste vara jobbigt att ha så mycket hat inom sig som du har

Annons:
Alexej
7/11/12, 8:22 AM
#182

#181 Hat? Då vet du inte vad hat är. Knappast något som KJ är värd. Jag fick ett brev från en tjej som frågade om vi akut kunde ta en KJ-katt av henne för katten bajsade ner allt och har snuva men hon vågade inte ens ge katten ögondroppar. Plus att hennes egen katt är ovaccinerad. Och ingen på KJ hade svarad henne.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Josefa
7/11/12, 9:32 AM
#183

#Hennulund. Hur menar du att jag motsäger mig själv? Jag har aldrig gnäll för att de skrivit solskenshistorierna, äver om de är vääldigt kryddade många gånger. Det jag gnäller över är att de plockar bort de inlägg som frågar om hur det går för katter som det inte gått så bra för. Visst en del sådana frågor får vara kvar, och där svarar de att allting är bra, vilket jag VET att det inte har varit i något fall. Och jag vet fall där de har gjort rejäla tabbar, men sedan sagt till de inblandade att detta håller vi tyst om. För mig hade det varit mer rätt om de erkänt felet de gjort och försökt att nästa gång inte göra om samma fel.

Gatukorsning
1/30/13, 11:10 AM
#184

Tråden är gammal men jag vill ändå inflika en sak här.

Var i kontakt med nämnda förening i december då jag behövde hjälp med en vanskött katt. Katten i fråga hade väldigt ont och så fort den var i buren/bilen så grät den konstant. Jag frågade om ev hjälp med kostnader för veterinärvård. Som svar fick jag först att de endast kunde hjälpa till om katten skickades till Malmö eftersom de kunde få tag på billigare vetenär där. Jag totalprotesterade mot att skicka en katt från huvudstaden ner till Malmö för att ev få billigare vetkostnader. Som dessutom skulle ha mått fruktansvärt dåligt av denna resa.

Efter en del (enligt min uppfattning) tjatande så lyckades vi i alla fall till slut få loss de insamlade pengarna till vetkostnaderna.

jag är mycket kritiskt till denna förening och sättet att arbeta på. Kvantitet går före kvalitet verkar det som.

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

[Bullen300]
1/30/13, 11:52 PM
#185

angående kattmamman och ungarna från torekov så bodde ungarna här med oss. Jag fick veta det efter att pappa hade fått ett samtal från någon av dom,så vi visste inte om det med mamman försän dom berätta det. Jag tycker att det är beroende på "kontakt" person man har. Den vi har jobbade på aktivt till att hitta nya hem åt alla kattungar som behövde. Den som behöver ett nytt hem nu är kattmamman(en från kattsamlaren i Höör). Hon är en skyggis så  Vår kontaktman jobbar på det medan en annan kontaktperson gjorde i stort sätt ingenting. Hon sa bara till oss att skicka bilder på dom (vilket vi gjorde) men ingenting hände.Jag vet vart alla (förutom en)kattungarna hamnade då 2 av dom blev hämtade av deras nuvarande ägare som finns i Osby. En har flyttat till trelleborg och som jag ser ofta i KJ logg. kattungen från torekov har flyttat till stockholm. Kontaktpersonen skrev tyvärr att alla kattungarna kom från kattsamlaren i höör,vilket bara 2 av ungarna och deras mamma gjorde.

ANM: Inlägget redigerade från namnuppgifter vilket inte är tillåtet enligt PUL. // Lena - sajtvärd

Gatukorsning
1/31/13, 9:35 AM
#186

#185 Jag uppfattar ditt inlägg som en bekräftelse på hur rörigt det är i nämnda förening. Dessutom håller jag med dig om att det handlar mycket om vem man får kontakt med i föreningen.

(kom ihåg att man inte får skriva namn här på iFokus, utan att det måste avkodas)

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

Katthemsmatten
1/31/13, 10:06 AM
#187

#186 Att nämna förnamn är inget problem. Du kan inte identifiera en person den vägen.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Gatukorsning
1/31/13, 10:29 AM
#188

#187 Ok, det tänkte jag inte på. Tänkte mest på att i nämnda förmedling så vet kanske folk ändå vilka de är eftersom de inte är så många.

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

Annons:
Katthemsmatten
1/31/13, 10:33 AM
#189

#188 Må så vara, men det bryter inte mot PUL vilket är vad som gäller här.

Medarbetare Hittekatter iFokus

[Bullen300]
1/31/13, 5:12 PM
#190

Innan de fick nya hem så blev pojkarna(förutom en då han och syrran flyttade tillsammans när de va 14 veckor)kastrerade,märkta och vaccinerade.

Lena
2/1/13, 7:05 PM
#191

Gatukorsning har helt rätt! Det är inte tillåtet att publicera namn eller andra uppgifter som kan röja en privatpersons indentitet. Även om det bara är förnamn går det lätt att lista ut eftersom de är knutna till en bestämd förening. Man bör därför alltid vara försiktig när man skriver sådant på internetforum. Har redigerat inlägget.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Upp till toppen
Annons: