Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettsajten
Läst 1810 ggr
Hennum
0

det här med att mata...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

mor min anser att man inte ska mata katter som kommer på besök. just för att många katter häromkring springer runt och har hem men är och hälsar på hos andra.

men andra säger att man alltid ska mata.

risken finns ju att man ger mat till en katt med hem och får den att stanna.

jag brukar vänta några dagar men om den stannar kvar så får den mat.

hur bör man göra egentligen?

(bilden har med saken att göra eftersom de äter, dålig bild, jag vet.)

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

JimJ
1

Jag tycker att man förstör för ägarna utav katterna när man matar dem. Om du ger dem mat, har de ingen anledning till att komma hem och äta och springer därför utomhus istället för att komma hem igen.

Min mormors systers katt kunde vara borta i flera veckor. När han kommer hem, är han tjock som en get. Man släpper in honom och han tittar om det finns någonting godare än torr-foder i matskålan. Han dricker lite och äter inte en gnutta om det inte ligger någonting gott. Sedan springer han ut igen och är  borta lika länge. Det måste bero på att någon annan matar honom. Lite synd, för nu flyttar min mormors syster och kan inte ta med sig katten om han inte kommer hem innan dess.

Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

Erika91
0

#1 Vad trist

Men ifall katten är mager och eländig så tycker jag att man ska mata den!

JimJ
1

Då är det förmodligen en bortsprungen katt. Anmäl den upphittad och gör en ID-koll för att få fram ägaren. :-)

Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

Erika91
0

#3 Ja det vet jag, men jag har aldrig haft eller sett en sådan katt..

Naquita
0

#3 alla magra katter är inte bortsprungna, det finns över 100000 hemlösa katter här i Sverige.

rulda
0

Jag ställer mig själv några frågor innan jag ska mata en katt

1. Kommer jag alltid att vara här och ställa ut mat till katten.
2. Vad skulle hände med katten om jag åkte på semester?
3. Ska jag föralltid mata katten eller ska jag försöka fånga in den?
4. Kan jag ta in en till katt eller vem kan ta hand om missen?

Det gäller att ta ett steg längre om du börjar mata katten så kommer den att vänja sig vid att få mat igen.
Jag har aldrig matat en katt för att jag har ställt mig dessa frågor. Det känns inte rätt mot katten att först ta hand om den och sedan bara försvinna. Katter lär sig fort vart maten finns.

Om du vet att katten tillhör någon så mata den inte. Du kommer att ha katten gående hos dig. Tycker dina andra katter om att katten kommer och äter?

Lucas min katt fick mat på tre ställen om sommrarna.
Första stället var hemma hos mig, andra hemma hos min mamma och tredje hemma hos min mammas morbror och moster. Men han viste alltid vart han bodde. Han sov alltid hemma hos mig eller min mamma.

Alexej
0

Den som matar en katt tar också över ansvaret. En hemlös katt har bara möjlighet att hitta mat genom att leta hos människor, men då gäller det att fortsätter hjälper katten.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Erika91
0

#7 Åh så har jag aldrig tänkt.. att man har ansvaret.. men så är det ju nu när jag tänker! Flört

karins
0

Håller med Rulda här! och Landfreak!

miranda1
0

Läs artikeln "Hemlösa katter behöver mer än bara mat" som ligger härinnge på hittekatter:

http://www.hittekatter.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticleId=5325b573-9a25-4867-849d-f5ca8b3263ea

/Miranda

Anna77
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min kompis matade en katt och den stannade på hennes tomt i flera veckor, men den var supersmal och vi kollade upp att den ej hade id hos vet. Hon satte upp lappar m,ed bild och annonserade på internet och frågade i alla husen på gatan men ingen hade sett den innan..Hon tog då över ansvaret på katten och sen igår bor den hemma hos mig.. Lyckliga Albert..

JimJ
0

Men hur får man reda på om en katt är hemlös? Man kan ju inte bara öppna dörrarna och gissa sig fram. Det bästa är väl att kolla efter ID-märkning eller ta med till vetrinär och kolla chip för att ta identifera vem ägaren är?

Så mycket som 100.000 hemlösa katter har jag lite svårt att tro på. Det är ju lika många katter som invånare i Eskilstuna. Är det ett sådant stort antal skulle jag nog tycka det var plågeri att ha utekatt. En utekatt riskerar ju alltid att bli hemlös och får då lida pina resten utav sitt liv. Det går ju aldrig att säga att ens egen katt aldrig kan bli hemlös. :-)

Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

Naquita
0

#12 det ÄR ca 100.000 hemlösa katter i Sverige,runt 10000 bara i sthlm och runt där anmälda.  Mörkertalet ska vi inte bara tala om. vet att det finns statistik någonstans,men hittar inte det just nuLedsen

rulda
0

Tror nästan att det kan finnas fler, katter är väldigt bra på att gömma sig!

JimJ
0

Vad ska man då med utekatt till? Ju fler ute-katter Sveriges befolkning skaffar sig, desto fler hemlösa lidande djur får vi. Nu blir jag arg. :-)

Naquita
0

sålänge deras katt är kastrerad bidrar den iaf inte till att det blir fler hemlösa ungar men tyvärr är alltför många utav den inställningen att deras katt aldrig går någonstans, och kastrera är onaturligt/dyrt osv,  men som du säger..den kan springa bort och allt möjligt,och bli en hemlösing i mängden. Jag är helt säker på att många katter hade älskat friheten, men i dagens samhälle med alla faror vi människor skapat går det inte för katten att vara fri. Det blir ett fängelse även ute.

idmärkning är a och o om man nu måste ha utekatt!

YvonneW
0

#15 En hemlös katt är oftast väldigt skygg. Den kan vara dumpad, frånflyttad, sk sommarkatt som övergivits och den kan vara född i en koloni av förvildade katter. Det handlar alltså inte om dom katter som får gå ut och in i sitt hem och som är älskade familjemedlemmar.

En kär familjekatt kan naturligtvis av en olyckshändelse t ex hoppa in i en bil och hamna på fel ort. Därför har ju Djurskyddet i Sverige dragit igång en stor kampanj för id-märkning.

majvi
0

Skulle det komma en mager tilltufsad katt till mig så skulle jag mata den.  Men jag skulle också sätta upp lappar och anmäla till polisen om en upphittad katt. Inte för att polisen är så intresserade av att ta emot anmälan, men ändå. Det finns flera katter som är på rymmen och en del kan ha varit ute en längre tid och andra kanske är gosig med familjen men inte mot främlingar. Det kan ta tid innan man kommer åt att titta om den är ID-märkt.

Hittar man ingen ägare och man kan anta att katten är hemlös tycker jag att det är grymt att låta katten gå där och så småningom svälta ihjäl. Dä är det väl ändå bättre att avliva den.Men själv skulle jag mata tills jag hittar en lösning. Jag skulle tro att det flesta katthem har kölistor och det finns väl några som tar in från kälistan också. Men katterna måste ju matas tills det finns en plats på katthemmet.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

gubben
1

För att få reda på om en katt är hemlös så kan man sätta på den ett halsband med sitt eget telefonnummer på. Har katten en ägare så lovar jag att de kommer att höra av sig snabbt som attan. Annars kan man ju gå runt och fråga grannarna, framförallt då kattägare, som ofta har koll även på andras katter. Att mata en grannkatt som har hem är helt värdelöst och jag skulle bli riktigt arg om någon matade mina katter.

Erika91
0

#18 Om man väl har börjat mata den så får man ju mata den tills den kommer in på katthemmet! För förr eller senare kommer den ju in!

Hawknestgrove
0

Men välkommen Jim hit in! Bra åsikter har du också! För er andra, så är Jim en av mina favvisar inne på datorn i fokus……

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

anebit
0

Hej Jim och välkommen.  Kul med en Eskilstunabo till….

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

vanessa
1

Tyvärr så sprids och ökar hemlösa katter som ogräs. Själv så skulle jag aldrig kunna ha utekatt, hur bra jag än skulle bo. Bodde jag ute på landet så skulle det istället bli en rastgård modell gigantisk. För jag vill inte riskera att mina älsklingar råkar illa ut på något sätt, och man kan göra stora och spännande rastgårdar för dem. Fast små rastställen är kanon också, se bara mina katter på balkongen. Oj, vad spännande det är där :-). /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

JimJ
1

Villken bra information man får här och alla är så förstående. Här går det ju att disskutera på riktigt. Väldigt olikt från andra sajter här på iFokus. Det ska ni ha massor utav beröm för. :-)

Jag har läst på lite om id-märkning och upptäckt att det är många stora tidiningar som uppmanar folk till att id-märka sinna katter. Det är bra när media lägger sig i en fråga som denna.

Djusrkyddet Sverige håller desutom på med en insamling av namn som skall skickas in och försöka få en början på en lag som kräver id-märkning. "Älskade katter märken man!" Läs mer på Djurskyddet Sveriges hemsida.

#21, Tack Gunilla. :-)

Vänliga hälsningar
- Jim johansson

vanessa
0

Nu vill jag krama dig Jim för att du åter tog upp Djurskyddets Sveriges kampanj om namninsamlingen. De och jag vill få in minst 100 000 namn så att det blir tyngd när de möter jordbruksministern.Så Jim, du får en cyberkram från mig. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

rulda
0

Hur många namn har det kommit in hitiltills? Kom på att min sambo och min mor inte har skrivit på än (kastar mig på telefonen)

JimJ
0

Dom är uppe i 46633 stycken namn hittills. :-)

Erika91
0

Men ifall man skrivit på en lista med sitt namn så blir det väl dubbelt om man skriver på på internet också?

#27 Har du räknat med alla som skrivit in på internet och alla som skickat in listor?

Hawknestgrove
0

Just det där med att mata katter, det är ett problem. Vi var lyckligt förskonade från strövarkatter här fram till i våras. Ok, det gick en kille här, som var superskygg och i och med att Arne inte var ute och höll efter, så var han välkommen att hålla ordning på magasin och garage.HAn har gått här i två år. Inte att förglömma känslig elektonik i skogsmaskiner o dyl. Ja, jag borde kastrerat, men jag är inte gjord av pengar. HAn var dessutom smart, han gick aldrig in i grävlingfällan, som vi var tvungna att sätta ut i vintras, då vi hade problem med mård och vildmink. Det var ju inte så kul att få Esthers mat(rådjur) och vår egen(älg)uppätet. så den lille fick mat i garaget, ett par dl torrfoder varje dag. Nu under våren och försommaren så har jag sett till två, tre stycken andra katter, som inte hör hemma här. Närmaste grannar som har katter utan kontroll bor så pass långt som 1 km härifrån. Vad skall jag göra? Ska jag sluta mata, för det verkar som om jag bara drar till mig fler och fler. Att lägga lappar i brevlådan hjälper föga.dessutom folk som är av tvivelaktig sort, så jag är lite rädd, faktiskt….

Naquita
0

jag tycker du ska fortsätta mata om det inte är ngn annans katter. åk/gå till de närmsta grannarna och fråga om det är deras katter först så du är säker på att det ej är någon utav deras. Är det okastrerade katter kan du be ngt katthem lr liknande att backa upp dig med TNR. Bygg ngt litet skjul lr om de har ngt annat krypin där de kan söka skydd, och ge dom mat dagligen. Så kommer de bli evigt tacksamma digGlad

Hawknestgrove
0

Det är deras katter. Förutom den lille "svartjobbaren"som har gått här i två år. Det är han som är så smart. Krypin finns det, hela magasinet är det tillgång till torrt och fint. Om ni förstår, så är det inte den sortens folk som man gärna gör sig osams med. tändstickor är billigt….

Naquita
0

#31 usch..

sköter de om katterna för övrigt? är de friska och har bra hull, lr vanvårdade? eftersom de söker sig till dig?

Hawknestgrove
0

Ja de har gott hull. Om det beror på mitt käk, det vet jag föstås inte. Men de kastrerar inte. Sedan i våras så går den mest underbara trefärgade lilla tjej här, superskygg, bara man går ut på trappan, så springer hon in i skogen och han var gravid. Så hon visade sig inte på några veckor, men har kommit tillbaka såg jag igår.

miranda1
0

om man bara skulle ha haft hur mycket pengar som helst….. då är det bara att fånga in och kastrera :)

Hawknestgrove
0

Ja exakt. Men som jag ser det, så är det alltså bara på vår lilla plätt här 5-6 tusen som skulle gå i kastreringspengar.

Naquita
0

Kan du fånga in den lilla dräktiga med fälla? någon måste ju kunna öppna sitt hem tillfälligt åt henne, hon ska inte behöva föda uteGråter

Hawknestgrove
0

Hon har redan fött, antagligen i sitt sk "hem". Och så skygg, så man knappt ser svanstippen på henne. Som sagt, dessa katter började dyka upp i samband med att det där klientelet flyttade hit. Innan dess så hade vi bara lille svartjobbaren här. han är snäll, låter sambons hyresgästers kastrerade kissar vara ifred, så han får mat på båda ställena.

Naquita
0
Faxlin
0

Skojigt att du hittat in hit Jim. Det här är en riktigt bra sajt. Snälla människor med hjärtat på rätt ställe. Dessa har vi samlat här inne :-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Hennum
0

det var intressant att läsa era åsikter om att mata. och det är ju verkligen svårt att veta om man ska det eller inte. jag tror att jag ska vänta längre i fortsättningen, för fler katter kommer det dyka upp, det vet jag. men om det är så att katten stannar länge även om man inte ger mat. så måste man ju nästan ge tillslut.

självklart är det så att man tar över ansvaret för katten när man ger den mat. då lovar man katten något på nåt vis.

rulda, dom där frågorna du ställer dig själv var smarta. tror jag oxå ska använda dem :)

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan