Konstigt beteende efter kastering?
I fredags förmiddag kastrerade jag min hankatt och sedan dess har han varit loj och inte haft ett normalt beteende. Redan när vi kom till veterinären var jag lite orolig över hans andning då jag tyckte, och fortfarande tycker, att han stundvis kippar efter andan och andas med snabba och korta andetag. Han har alltså inte alltid varit så. Hur som helst, enligt veterinären skulle det inte vara några problem och han klarade kastrationen bra. Jag håller koll på såret och det ser verkligen fint ut.
Sedan vi kastrerade honom har han just inte lekt någonting över huvudtaget, han har inte hoppat upp på möbler och ligger mest ihopkurad och sover. När han ska ta sig upp i soffan eller sängen så klättrar han upp med hjälp av klorna. För att han ska komma upp i favoritfotöljen har vi blivit tvingade att ställa en kartong som han kan kliva upp på innan han kan komma upp i fotöljen. Vid lek så går han mest runt med råttan/bollen i munnen och lägger sig och leker en liten stund innan han tröttnar.
Sedan kastreringen har han fått i sig ca 400g blötmat och max 1dl torrfoder, hur mycket vatten han fått i sig vet jag inte eftersom han vägrar dricka vatten ur skålen. Han har alltså fri tillgång på torrfoder, får 100g blötmat varje morgon och kväll och har vatten på flera platser men dricker helst ur kranen på handfatet.. Han gör inte ifrån sig lika mycket, bajsar gör han endast utomhus under promenader i sele - kissar gör han i badkaret om han redan har varit på lådan en gång och jag inte har hunnit rensa den.
Idag när jag ställde fram blötmaten nosade han bara på den och började krafsa bredvid skålen och gick sedan därifrån..
Glömt nämna tidigare i texten att hankatten är en hittekatt och ska vara född någon gång i Maj enligt katthemmet som jag adopterade honom från. Han är min fjärde hankatt och ingen av de tidigare katterna har varit lika loj och konstig efter kastreringen som han har varit.
Någon som kan ge tips på vad jag kan testa under några dagar när jag avvaktar innan jag kontaktar veterinären igen?
Hmmm…
Jag vet faktiskt inte, men det verkar nästan som att han har ont tänker jag.
När min honkatt kastrerades vid 7 månaders ålder så var hon helt förstörd i nästan två veckor efteråt. Hon tog detta med narkosen väldigt hårt och det blev flera komplikationer efteråt med suturvandring, uppsvälld och varig "pingisboll" under magen och en del annat. Hon sov väldigt mycket, var orolig och ville inte äta. Hon fick nog bara blötfoder då (om jag minns rätt) för att hon skulle få i sig vätska. Hon var även helt panikslagen efter narkosen, trots att hon vaknat upp hos veterinären innan hon kom hem. Men en honkattskastration är ju inte alls samma sak som för en hankatt.
Vi hade faktiskt möjligheten att se till så att en av oss jobbade hemifrån så att vi kunde ha koll på katten eftersom vi var oroliga. Nu förstår jag såklart att alla inte har den möjligheten. Vi gjorde även som ni har gjort med en kartong, vi gjorde likadant och byggde små provisoiska trappor upp till sängen/soffan för att hon inte skulle hoppa.
Jag ringde till veterinären och frågade om råd, de var mycket hjälpsamma och jag åkte till och med tillbaka med katten tre (kanske fyra, minns inte) gånger för att kolla upp ordentligt efter operationen. Allt detta inom de första två veckorna. Med min katt så visade det sig att hon tydligen reagerat kraftigt mot tråden som de använt sg av, de trodde atthon kanske till och med var allergisk mot det. De övriga komplikationerna som uppstod var ovanliga enligt vet, men förekommande.
Ring till veterinären och fråga, jobbigt om katten ska gå runt och ha ont tänker jag.
Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!
Du ska definitivt kontakta veterinären - och får du inget bra svar där, ring en annan veterinär. Det här är ingen normal reaktion på en kastrarion av en hankatt. Det ingreppet är oerhört litet. Visserligen kan det säkert ömma eller svida litet i såret, men att han är allmänpåverkad skulle jag ta på största allvar.
Medarbetare Hittekatter iFokus
Inte normalt som sagt. Åk in med honom till en annan veterinär. Alla hankatter jag kastrerat har börjat busa nästan omgående. Och han måste definitivt få i sig vatten för att inte bli uttorkad.
Fick han en uppvakningsspruta?
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Vad jag funderar på är om misses symptom överhuvudtaget har något med kastrationen att göra, eller om det är tecken på ngn infektion/sjukdom. Jag tycker du ska kontakta veterinär snarast, jag skulle själv ha åkt in omgående om en hankatt mått så här efter kastration. MYCKET viktigt att misse får i sig vätska, katter blir mycket lätt uttorkade och kan då få svårt att repa sig på egen hand (kan behöva vätskas upp hos veterinären alltså).
Gjordes något mer hos veterinären än kastration?
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Det är som andra redan skrivit inte ett normalt beteende varken på narkos eller kastrering. Kastrering av hankatt är ett litet ingrepp som görs på rutin och sällan vållar några komplikationer. Däremot verkar det ju som att kissen inte var riktigt kry innan ingreppet utfördes. Något som veterinären borde undersökt noga, särskilt när du påtalade det.
Om en katt har en infektion kan den förvärras av narkosen. Du bör åka till veterinären och låta dem undersöka katten noga. Den kan behöva medicin samt vätskas upp med dropp.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Låter skumt, ring veterinären och prata med dem.
Det kan vara nåt som redan var i kroppen och efter kasteringen vart kattens kropp tillfälligt svagare och då slog sjukdomen ut.
Till alla andra: hankatter är inte i riktig narkos när dem kastreras, det är bara honor som får det ;)
#7 I regel är det narkos men man behöver inte söva så djupt när det handlar om mindre ingrepp. Ungefär samma som vid sanering av tänder.
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
#8 vid riktig narkos får dem ju narkos gas genom en slang/tub i halsen. Vid kastrering av hankatter får dem ofta ordentligt lugnanade/smärtstillande, sånt man kan ge som lugnanade inför narkos fast i större dos så det blir själva "narkosen" för hankatter ;)
#9 Det finns olika tekniker en veterinär kan använda vid sövning av djur. Man kan söva både med injektion och med gas. Det vanligaste i Sverige verkar dock vara via injektion. Det är storleken på dosen som avgör hur djupt sövd katten blir. I liten dos fungerar det som lugnande. I större dos som narkos. Ofta kombinerar man med att ge smärtstillande.
Narkosen sitter i ca 24 timmar. Om djuret är dåligt efter den tiden beror det sannolikt på något annat än själva narkosen.
#9 Mina honor har då inte fått någon gas då de kastrerats. De har sövts med spruta.
#11 Ja samma erfarenheter har jag.
Imorgon kommer jag ringa och rådfråga vet. igen och får jag inga bra svar där kommer jag självklart att gå vidare till en annan för att få den hjälp som behövs.
Tyvärr har jag fått riktigt dålig information om hur kastreringen gick till med narkos osv. Det enda jag vet är att han fick två sprutor, en sövande och en muskelavslappnande. Han var riktigt vinglig när han kom hem och det tog nog säkert 3-4 timmar inann han kunde gå upp eller ner för våran trapp. I samband med kastreringen blev han självklart öronmärkt, men inget annat utfördes.
För att uppdatera om hans tillstånd så har han blivit otroligt mycket piggare och äter mer - jag har varit iväg och köpt nytt foder och testat fram och tillbaka. Royal Canin Kitten äter han endast om jag matar honom ur handen, det enda som han äter direkt ur skålen och blir salig över är Friskies Junior som jag helst inte vill ge, men han äta så mycket som möjligt. Vad gäller blötmaten så äter han endast med kycklingsmak och har fått i sig 150g under dagen (så långt och jag hoppas att det sista är slut efter natten).
Jag har uppsikt över katten dagtid eftersom jag jobbar kvällar, när jag går till jobbet kommer min sambo hem och har uppsikt över honom. Så tack och lov är han inte ensam långa stunder. Fortfarande så hoppar han inte upp i soffan, sängen eller fotöljen men jag börjar misstänka att det är av ren lathet. Idag har jag nämligen sett honom springa upp och ner för trappen och även hoppat upp på diskbänken ett flertal gånger utan några större problem, men det kan nog stämma att det fortfarande stramar i såret.
I skrivande stund ligger han bredvid mig i soffan och kollar nyfiket på tvskärmen. När jag kom hem från jobbet kom han i full fart och mötte mig i dörren för att gå ut på kvällspromenaden - vilket han inte gjort under de senaste dagarna heller. Vi går ofta promenader i sele om dagarna eftersom han annars går runt och håller sig då han helst inte vill göra ifrån sig på lådan.
#13 Det verkar ju inte som att det är någon större fara med honom längre på det du beskriver. Han äter ganska bra dert han tycker om och rör sig i trappan etc plus har vaken blick.
Att han var vinglig direkt efter kastreringen är fullt normalt. De brukar vara rejält vingliga första 12 timmarna efter ingreppet. Det tar 24 timmar innan narkosen går ur kroppen. Det kan vara individuellt hur påverkade de blir.
Det är oerhörd viktigt att man kräver att en veterinär ger en uppvakningsspruta. Tyvärr finns det veterinärer som inte gör det och då kan det går illa.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
#15 Min förra granne var veterinär. Enligt henne kan man inte alltid ge uppvakningsspruta, det beror på vilket narkosmedel som använts.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.