Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettövrigt-kattrelaterat
Läst 2660 ggr
[maliimaloo]
10

Tre hemlösa katter i Göteborg!

Vid en bilverkstad i Göteborg lever tre katter. De är olika tama och keliga, men ingen av dem verkar förvildad. Personalen ger dem mat och vatten, men de får inte komma in i värmen och har ingen tillsyn. Mat och vatten fryser dessutom för dem nu, men de som matar verkar inte bry sig.

Enligt personalen på verkstaden har den äldsta katten varit där sedan -97!! Hon har fått ungar som han avlivat, men en är kvar och den är född sent i våras. Dessa två ska vara ganska skygga. Mamman är sköldpaddsfärgad och ungen skogkattsblandning. Jag har själv inte träffat dessa katter.

Den tredje, som jag träffade, verkar tam och de säger att de brukar kela med henne (osäker på kön på de två yngsta katterna). Denna katten är ca 1,5 år och brunsvarttigrerad. Jättevacker.

Jag upptäckte dessa katter nu i veckan och har gjort frigolitkojor till dem som jag ska sätta ut imorgon (det är igenbommat på helgerna, så jag har tyvärr inte kunnat hjälpa dem denna iskalla helg och de har förmodligen ingen mat/vatten över helgerna heller…), men det är ju bara en nödlösning som inte alls är tillräcklig.

Har någon här möjlighet att hjälpa dessa katter? Jag har kollat runt och annonserat efter olika möjligheter, men har inte hittat vare sig nyaprivathem eller något djurhem som kan hjälpa dem och jag är rädd att de ska frysa ihjäl eller bli sjuka i kylan.

Hör gärna av er för mer info!

Mvh Malin

Backarödbo
2

Här borde man ganska snabbt kunna ingripa (anser att personalen, som verkar känna till katterna sedan -97 har ett stort ansvar här) och åtminstone få katterna kastrerade genom TNR metoden så att de i alla fall inte blir fler.
http://v3.goteborgskatthjalp.com/index.php/foervildade-katter-tnr/tnr

[maliimaloo]
2

Jag har mailat göteborgs katthjälp i veckan (hittade inget tel.nr) men inte fått något svar. Jag tänker dock fortsätta leta hjälp med kastrering och fler tips för hur jag kan underlätta för djuren så länge, tills de fått nya hem.

Tyvärr kan vi nog glömma att personalen tar något som helst ansvar för katterna…när jag ringde och frågade lite mer om katterna, sa han med glad röst: "Det finns inga katter som är så friska som vildkatter!" och verkade inte vilja lyssna på mina invändningar. Han har ju också tagit ihjäl ett antal ungar utan att skämmas över det.

[helenal]
2

Som du redan vet tar jag gärna en av dom och du funderade på.att ta en också va ? Då är det en kvar som söker hem…om det inte finns ännu fler :/?

[maliimaloo]
1

Det stämmer! Fast jag är inte helt säker på att jag kan ta en till även om jag gärna vill…har en extremt ansträngd ekonomi, har knappt råd att köpa mat till mig själv och jag tänker att veterinärkostnaderna för att kolla och kastrera den nya katten, samt vaccinera min egen, kan bli dyra? Vad tror ni?

Alexej
3

Fråga rund hos vänner och släktingar. Be att avstå från julklappar och gör istället en insamling till veterinärskostnader.

Har ni Facebook? Då når man ganska snabbt många som kanske kan ge lite bidrag…

Lycka till!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Backarödbo
3

# 2 antar att alla katthem är helt överbelastade som vanligt. Kan ni få låna en fälla mm så borde man ju kunna fångna in och TNR-a alt. omplacera katterna i egen regi? Om honkatten har klarat sig därute redan från -97 så verkar det i alla fall finnas tillgång till mat och skydd.

Det behövs fler människor än de få eldsjälar på katthemmen som varje dag sliter häcken av sig för att hjälpa så många katter som möjligt. Göteborg är tillsammans med Stockholm och Skåne de ställen där det finns allra mest hemlösa katter i Sverige.

[maliimaloo]
5

Håller med, de som jobbar på de ideella föreningarna ska ha hjältemedalj allihop!! Ska försöka fixa detta.

Lena
0

Hoppas du får kontakt med flera som kan dra sitt strå till stacken. Facebook grupper eller sidor är t.ex inte alls fel. Som #6 skriver är det vädligt ansträngt i Göteborgsområdet. För många nödlidande katter och får få eldsjälar.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[maliimaloo]
2

Jourhem löst till två av katterna!! Den tredje (den gamla) verkar tyvärr vara försvunnen. Nu sökes alltså permanent hem till de två ungkatterna så småningom. De verkar vilja bo tillsammans men vi får se hur det utvecklar sig.

[helenal]
0

ja vilken fin bild du skickade:)

[helenal]
0

Läfgg gärna in bilden här också:)

[helenal]
0

Det är då jag som ska våra jourhem. Har lite frågor. Bor i en stor etta på 40 kvm bra förvaring med tre jätte stora o höga skåp i sovrum o samma i vardagsrummet. Behöver tips på bra sovplatser till missarna. La en stor filt i ena skåpet på femte hyllan o hae fixat så dom kan komma upp där. Har en katt sen innan o ska alla äta på samma ställen o hur mycket skålar behövs ? Kan tyvärr inte få hem dom förrän den 27:( vill ha dom hos mig nu

[maliimaloo]
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är de två kissarna på sin nya koja som förhoppningsvis ska hålla dem hyfsat varma tills Helena kan ta hem dem! :)

Den yngsta är till vänster och den högra kallar de för "Tjockis" på verkstan. De är så fina!! Inte alls så skygga som jag trodde först.

Katthemsmatten
0

#13 Hoppas ni fortsätter hålla koll efter den katt som försvunnit från området. Den dyker nog upp igen om den inte blivit dödad.

Helenal, vilken fin insats du gör. Varje katt behöver en matskål. Om de ska äta på samma plats eller inte kommer du att märka. Om en katt inte sitter ned helt så är den stressad när den äter. Då är det bra att hålla matplatserna så separerade som möjligt. Sovplatser brukar inte vara något problem. Du märker var de vill ligga och så kan du göra det så varmt och bekvämt som möjligt på den platsen. Det låter som om du har många bra ställen för en katt att mysa på.

Medarbetare Hittekatter iFokus

[Forest]
6

TS Så himmla fint det är att du engagerat sig i katter i nöd jag hoppas alla kissar kommer in o får hem :) Av mig får du ett stort tack och kram för att du visar att dessa finns o behov av hem, att du trots tuff ekonomi gör detta.

[maliimaloo]
2

#14 jag har bett dem ringa mig om de ser fler katter. Tydligen ska det finnas en hel del där i området :( Det ligger nära blå stjärnan (ringöns industriområde) och jag vet inte om det kan ha något med saken att göra. Kanske dumpar folk sina djur vid djursjukhuset och tror att någon ska hitta dem… Iaf, jag ska åka dit och kolla lite. #15 Tack, det värmer verkligen!! Jag är också otroligt tacksam att helenal kan ta hem katterna så de får värme, trygghet och kärlek!!

Katthemsmatten
2

#16 Det är nog inte helt omöjligt att det är så. Bagarmossens Djursjukhus i Stockholm hittar regelbundet övergivna transporter i väntrummet. Inte för jag gillar dumpningar, men dumpar man där, på tunnelbanan, hos polisen (händer oftare än man kan tro) så vill man i alla fall att katten ska hittas och tas omhand. Till skillnad från dem som spärrats in i transporter och ställts ut i skogen………

Medarbetare Hittekatter iFokus

[helenal]
2

Ja Malin. I får hålla utkik om de. Finns fler katter. Men du gör ett suberjobb :)

[Skyggis]
3

Pmat er helenal och maliimaloo.

Är förbi där då och då när man passerar stan. Efter en sen sväng igår såg jag en del färska kattspår, då var jag vid två verkstäder. Ringön är väldigt stort och kan inte leta vidare på måfå, så pma mig gärna om var denna verkstad ligger. Är intresserad av att vara behjälplig med att hålla koll efter gamlingen som är "borta".