Äter er katt 2 kilo torrfoder i månaden?
Igår när jag gjorde i ordning Sverkers matställe - diska allt och bytte underlägg och torrfoder så kom jag att tänka på att jag läste för länge sen i tidningen Kattliv om hur mycket det kostar att ha en katt under ett helt år.. det stod bland annat att en katt äter två kilo torrfoder i månaden och då var det ett dyrt foder som Royal Canin och så kom jag att tänka på 2-kilossäcken som vi köpte till Sverker i april (Okej han börja inte äta det förrän i början av maj..) nu har det räckt i snart två månader, men det är bara lite kvar..
Jag tycker han äter hela tiden men det är väl för att han bara tar ett par bitar och går iväg..
Sverker är inte liten utan tvärtom så det kan inte gå någon nöd på honom men jag blev fundersam..och nu till frågan; äter era katter 2 kilo torrfoder var i månaden?
Herregud nej! Vi har 5 egna katter och 10 kg räcker i två månader till dem alla…
Och de går inte direkt på svältdiet…
I dag öppnade jag Arnes nya säck med Hill´s K/D. Passade på att räkna ut hur länge den förra hade räckt. (skriver datum på säckarna.) Han skall äta minimum 50 gr/dag. Fick fram följande:
Från 20 mars till idag är det 100 dagar. Så Arnes mat kostar således 5 kr/dag. Så det var precis! Han får gärna äta mer, men han vill inte ha , så man får nästan truga i honom mat, i alla fall den. Häromdagen så satte jag ut lite Rooyal Canin Sterilized till flcikorna, gissa vem som sprang fram och ville glupa i sig den maten, vilket han definitivt inte får! Så när viltrisotton är slut för flickorna för denna gången, så får jag ställa undan maten för dem med. Låter taskigt, men på sätt och vis så önskar jag, att någon kör på ett rådjur häromkring, för trafikskadat vilt är inte många som vill äta. Inte jag i alla fall….Annars så får vi köra på torrisar tills purschjakten i augusti. Då får endast hornbärande rådjur fällas, dvs hanar.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Vilken tur! Det var väl lite överdrivet det där 2 kilos torrfoder i månaden! Om det var ett foder som inte var så näringsrikt kan jag ju förstå..
Åh, stackars Arne som vill ha annan mat.. men tyvärr vill inte alla djur äta det som är bäst för de :/
Vi hade tur med Sverker. Han var tvungen att sluta med sitt älsklinsfoder - whiskas och Royal Canin som han åt och gå över till Hills och nu till 1st Choice.. och han äter det..han vägrade i början att röra det och ville bara ha burkmat men nu äter han det som tur är..men snart får han börja med Royal Canin igen i en skål och i den andra så får han ha 1st Choice..(han har två torffoderskålar som ni märker)
Vad är det för fel på Arne så att han måste äta Hills K/D?
(det här meningen lät konstig men det jag mena var vad han har för anledning. Sverker har ju sin för urinsten, jag mena inte men hallå varför ger du det han inte vill ha! Det lät så men det är inte så jag mena:) )
Han har lite svag njurfunktion efter en glykolförgiftning när han var ett år. Ska kolla hans värden i sensommar om det har blivit bättre. Han har blivit lite rundare i alla fall. Pigg för övrigt.

okej…tur att han är pigg nu! Hur gammal är han?
Arnebarnet blir 8 år den 4:e juli

Men om en katt äter 66 gram om dagen så blir det ju nästan 2 kg på en månad och 66 gram är ju inte mycket. Här går det åt ca 2,5 kg per månad i torrfoder på två katter fast de äter burkmat också men ger man bara torrfoder så är det ju inte orimligt med 2 kg per månad.

Då fyller han snart år :)
#7 Det har du rätt i..Sverker äter också burkmat men i torrfodret så har han bara ätit upp 2 (oh my god det var ju tre kilo - köpte ett nytt paket för det gamla är snart slut! ohc då var det tre kilo det kopm jag inte att tänka på förrän nu. Jag har trott att det har vart två kilo,..) så då har han ätit tre kilo på ungefär tre månader…hoppas ni hängde med i min sväng!

Mina två äter ca 2 kg var i månaden. Och det är Royal canine. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Till mina 6 katter går det åt 10 kg Royal Canin på 1 månad. Det blir ju nästan 2 kg. torrfoder var.

jaha okej så då finns det katter som äter två kilo torrfoder i månaden :)
# Gunilla det e så kul att läsa om Arne för han verkar vara ett riktigt orginal med sin aningen blodiga diet och hans kamp emot den hemska njurstenen. Du får fixa något alldeles extra när han fyller år *L*
Skicka ett sms med texten Katthem 25 eller Katthem 50 till nr 72970 så skänker du Stockholms Katthem motsvarande belopp.
Hihi, tack och lov så har han inte njurstenar. Men ett original, det är han. Vi funderar på att döpa om honom. Usama Bin Laden. Tyvärr så kan ha inte äta någon blodig diet….Tänk om han hade velat äta 66 gr/dag… då hade han varit en mycket rundare kisse! Men han är smart1 när han hoppar ner från garderoben, som är 1.80 hög, så hoppar nhan ner i sängen. När flickorna, särskilt lilla trinda Esther hoppar ner, så får man sympationt i fötterna. De är INTE smarta. De hoppar ner på golvet.

§13 http://devonrex.se/kokbok/kokbok.html
Här finns det faktiskt recept på mat som man kan fixa själv som är bra för njursjuka katter om man vill ta sig det besväret vill säga.

Jag köper ju 8 kg torrfoder Royal Canin i månaden, men ger också 2 brukar pussi per dag, och sen får de nötfärs dagligen 2ggr, och ibland tonfisk. jag har: 6st katter just nu, kommer få hem 2 söta tjejer till om 14 dagar.