Umeå - Vilsen kisse?
Hej!
Jag såg för någon/några veckor sedan en liten hankatt smyga runt här. Min granne (som har katt) har träffat honom två gånger utanför hennes hus förra veckan. Hon sa att han verkade väldigt kontaktsökande och hungrig. Idag när jag var ute såg jag den på gatan, och jag hörde nyss hur han jamade utanför dörren så jag gick ut till honom. Superkelig, mysig och kurrande. Han var inte alls rädd och ville gärna komma in, om det inte hade varit för hunden som bor här, för den tyckte han var läskig.
Men jag känner inte igen honom här, så jag blir ju lite orolig. Kan han vara vilsen? Övergiven? Han ser fin ut, inga sår eller ohyra men han är lite smal. Enligt min bedömning är han okastrerad.
Jag vet inte riktigt vad jag ska göra, kanske är det bara en ung grannkatt som nyligt flyttat hit, eller så är det någon som behöver hjälp. Jag har kollat runt på blocket och liknande men jag ser ingen annons om honom.
Vad skulle ni ha gjort?
Köp ett halsband och sätt på katten med dina kontaktuppgifter. Går katten hem till en ägare hör dom sakert av sig. Hör ingen av sig är det väl tveksamt om katten har ett hem, i alla fall ett som den hittar hem till. Jag antar att du har kollat att den inte är tatuerad i örat? Fortsätter den att komma kanske du annars kan ta det till polisen, en veterinär eller ett katthem och be dom kolla om den är chipmärkt.
Här är en länk till lite fler råd på Stockholms Katthems hemsida: http://www.katthemmet.nu/sidor/om-du-hittar-en-katt.aspx
Lappa! Fota honom och lappa sedan högt och lågt + i folks brevlådor. Prata med alla du möter. Fråga vem han är och var han hör hemma. Ställ ut mat och vatten åt honom för säkerhets skull, tills du vet var han hör hemma. Han kan absolut vara vilse, speciellt om han är okastrerad. Kolla om han har örontatuering. Bra också om misse kan komma till polis/veterinär för kontroll av ev. chipmärkning. Kolla också efterlysningar på katthemmens hemsidor.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Sätter du halsband på misse som #1 föreslår så måste det vara ett halsband som misse lätt kan ta sig ur ifall han fastnar.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Någon tatuering har han inte. Att sätta på ett halsband gör jag gärna, ser jag honom igen ska jag fixa det! Ska köpa hem lite mat också, och höra med grannarna.
Tack så mycket för era tips! 
Nu ligger han i min säng och kurrar. Min syster är och inhandlar ett halsband pt honom. Jag gav honom lite skinka (allt jag hade hemma) och han slukade allt direkt. Verkar väldigt hungrig.
Man känner skelettet väldigt tydligt på honom. Han verkar annars i ganska gott skick, med ett par rivsår i ansiktet och på ett öra, bara. Jag tvättar såren nu.
Är det något mer jag ska tänka på? Något jag ska kolla efter nu när jag har chansen?
Han fick sova över här. Vi har satt lappar överallt, ska annonsera i tidningen och har kontaktat Djurskyddet.
Vi släppte ut honom med halsbandet, och strax ringde det från ett boende där de var väldigt oroliga för hoom också. Han har försökt ta sig in där i flera dagar.
Ska jag behålla honom här eller släppa ut honom med halsbandet tycker ni?
Var bor ni? Sätt gärna ut ortsnamnet i rubriken också.
Tycker du ska behålla honom tills ni varit till veterinär och kollat hälsan och ev chip.
#7 I Umeå (kan någon vara snäll och skriva in det i rubriken?)
Tack, vi ska försöka få tid hos någon veterinär imorgon.
Jag tycker också att du ska behålla honom inne och aktivt söka efter ägaren, t ex genom chip-koll hos veterinär, lappar mm. Är ni flera som är oroliga för misse så finns det med stor sannolikhet skäl för er oro, och det låter som att misse har behov av regelbundna måltider, återhämtning mm. Klart att en ev. matte/husse kan bli orolig, men ger h*n sig ut o söka efter misse i närområdet så lär h*n ju se era lappar.
Tack så mycket för era svar! Han får vara kvar här tills vi har kollat upp lite mer. Idag ska vi prata med grannar, åka till polisen och fortsätta sätta upp lappar och kolla lite mer på nätet.
Vilka sidor brukar man annonsera efter bortsprungna katter på?
Katthemmens hemsidor och Blocket kan vara en bra början + Kattpolisen i fokus. Tänk på att misse kan ha liftat iväg på egen tass, han kan alltså vara efterlyst på annan ort än där ni hittat honom! Hoppas han har ett chip och är registrerad!!!!
Tack för att du tagit in kissen under tiden ni letar efter ägaren.
Efterlysningar finns på de flesta katthem Blocket och www.upphittat.se.
Det är skrämmande stort antal katter som är bortsprungna efterlysta men också en del upphittade.
Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren
Du skriver att han är väldigt mager. Var försiktig med matande. Många men små portioner för att kroppen ska hinna vänja sig. Allra helst bör du köpa t ex Hill's a/d hos en veterinär. En skonkost med extra fett som man brukar ge som konvelscentfoder.
Hoppas ni får kontakt med någon ägare. Lägg gärna upp din tråd på Kattpolisen i Fokus och lappa runt ett stort område.
Skönt att du bryr dig så han får litet skydd och mat, stackarn.
Medarbetare Hittekatter iFokus
Tack för era svar! Vi har köpt hem lite Mjau blötmat, han är fullständigt tokig i mat! Så fort man öppnar kylskåpet hoppar han nästan in… När vi tar honom till veterinären ska vi kolla upp det.
Jag har ringt polisen nu, så de kontaktar mig väl om någon frågar efter honom. Någon saknar honom säkert väldigt mycket, för han är helt underbar
#14 Precis som Katthemsmatten skriver i #13 måste ni vara försiktiga med att "mata igång" honom. Han bör inte få fri tillgång till mat i nuläget, utan små portioner fördelat på många måltider över dygnet. Hills a/d är ett bra foder för små missar i dålig kondition. Ha koll så att misse kissar ordentligt (så han inte är uttorkad) och att han även kommer igång och har avföring. Blir ni det minsta tveksamma om hur han mår så kontakta snarast veterinär.
Förlita dig inte för mkt på polisen. Har misse rest en bit så hittar den lokala polisen honom inte i sina register (det finns inget register som täcker hela landet). Extra viktigt att kolla efter chip alltså!!! Kolla också på efterlysta katter på katthemmens hemsidor + på blocket. Lappa.
Vad lycklig jag vore om vår bortsprungna katt mötte någon som du Sniff
#15 Vi ska vara försiktiga! Hur mycket mat hur många gånger? Det var ett år sedan jag hade katt, så jag har tappat lite kattvanor med tiden.
Jag ska försöka få tag på veterinären imorgon, så att chip kan kollas så snabbt som möjligt. Jag har kollat på varenda kattsida jag kan hitta, men han finns ingenstans. Kanske är ägarna vana vid att han springer runt själv och räknar med att han kommer tillbaka, eller så bor han här i närheten ändå (usch det skulle vara jättepinsamt om han bodde hos någon granne).
#16 Tack, jag hoppas att den här missens ägare tycker så också
Jag håller tummarna för att er fina katt kommer hem igen!
#17 Tycker det i så fall är grannen som ska vara generad om de har så dålig koll på sin katt. Är katten avmagrad brukar man ge en tesked varje timme. Lägg gärna vatten på maten så kisse får i sig extra vätska. Tur för misse att du bryr dig!!!
#19 Jo, jag får väl tänka så. Jag tycker i alla fall att det är fel att låta honom springa ute okastrerad och utan märkning.
Han är inte så väldigt smal, han ser lite bättre ut nu när han har fått i sig lite mat. Men jag har aldrig träffat en så hungrig katt! Jag ska ge honom lite och ofta, tack för att ni sa det
#18 Tack
. En kattägare som är mån om sin katt, kan inte bli annat än glad och tacksam över din insats.
Absolut! Stor tacksamhet!!!
Jag hann inte få tag i veterinären när han hade telefontid i morse, så jag ska försöka ordna det imorgon istället.
Pappa släppte ut honom mitt på dagen, så han har varit ute några timmar med halsbandet på sig. Ingen har hört av sig, så jag antar att han inte har varit hemma. Fast om de jobbar har de väl inte varit hemma och sett honom…
Pappa har också pratat med en bekant som bor några gator bort, hon har också sett honom. Han bodde inte däromkring, trodde hon.
En granne som bor några hus bort sa att de såg honom bli jagad av en grupp barn för några dagar sedan. De frågade om det var barnens katt, men det var det inte, de jagade honom för att deras föräldrar inte ville ha någon katt.
Jag hittar ingenting när jag söker på internet, det finns ingen efterlysning någonstans. Kanske är ägarna vana vid att han är borta ett tag.
Allt går bra med kissen, men vi har inte hört något nytt. Han var med i tidningen igår, han finns på Djurskyddets facebooksida och hemsida, han finns i många annonser och vi har satt upp lappar. Inte ett ljud från någon ägare.
Vi har förresten gett honom ett namn, han kallas Tomic! 
Men vi börjar tro att han är övergiven. I skogen, några meter från min grannes hus (där han dök upp först, för ett tag sedan) ligger en transportbur mitt på en stig. Den är omkullvält, luckan i taket är öppen och i buren ligger en matskål med matrester. Maten är full av larver och flugor. Buren ser ny ut. Om det inte är Tomic som blivit lämnad där, så finns det en eller flera övergivna katter här någonstans.
Du kan nog räkna med att han har blivit övergiven
Om ingen annan liten vilsen stackar dykt upp i närheten så vet du vilken bur han var inspärrad i. Tur att de med topplastning inte är så vidare bra ur rymningssynpunkt………..
Lyckliga Tomic som hittades av vänliga och omtänksamma människor.
Djurskyddet ringde mig idag och berättade att de har hittat "ägaren"! Hon har flyttat ifrån honom. Nu får vi se om han flyttar tillbaka till henne eller om han får hitta ett nytt hem. Först ska han kastreras och ID-märkas, så han får stanna här ett tag till. Jag kommer sakna lillkillen
Så det måste vara någon annan som blivit utsatt i skogen… 

Men är man så grym att man flyttar ifrån sin katt så är hon inte värd att få honom tillbaka. I mina ögon är det ett brott mot djurskyddlagen för att inte tala om sveket mot kissen.
Underbart att han hittade till dig med hjärtat på rätta stället och tar så väl hand om honom.
Har han riktigt tur så har du fallit totalt för honom när allt är klart så han kanske får stanna för alltid. Drömma kan man göra det kostar inget………
Jag vill så väldigt gärna behålla honom! Ingen av mina föräldrar är så förtjusta i katter, men det kanske finns en liten chans… Han kanske kan flytta till min granne (som har hjälpt till med honom), de har redan två katter och tar gärna en tredje.
Hon jag pratade med från Djurskyddet var inte så sugen på att ge tillbaka honom. Förhoppningsvis står de fast vid det.
Tack så mycket för era varma ord, det känns så bra att veta att jag har gjort rätt som tog in honom
Att flytta ifrån en katt är brott mot djurskyddslagen!! Har hon/han gjort det en gång så tvivlar jag starkt på att intresset skulle bli större om Tomic får flytta tillbaka.
Nej jag hoppas verkligen att han inte behöver flytta tillbaka till henne. Det får inte hända!
Neej, hon lär inte bli en bättre matte den här gången…!
Verkligen inte!!! Hoppas att han får stanna hos dig!
#28 Det låter ju väldigt lovande att grannen gärna ger honom ett hem om inte du själv kan behålla honom.
Din kontakt på Djurskyddet borde ta det i beaktande att kissen har ett nytt hem klart. Då får du också fortsätta att följa Tomic och det är ju väldigt bra.
Tidigare ägaren borde genom sitt handlande inte få tillbaka katten. För mig räcker det att göra så en gång så är det en gång för mycket. När det gäller svek mot djur så är min toleransnivå noll.
Jag har skickat ett sms till hon jag pratade med och sa att grannen gärna tar emot honom. Hoppashoppashoppas!
Jag hoppas Tomic fick ett hjärtevarmt hem hos grannarna, eller dig, Sniff…? ;)
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing
Han fick flytta hem till sin f.d. ägares mamma. Fick ett sms nästan en månad efter att han flyttat från mig om att han hade åkt dit. Saknar honom så!
Aha, då får vi hoppas att f d ägarens mamma har bättre sinne för detta med djur!
Tack, Sniff, för uppdateringen! Jag förstår att du saknar honom!
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing
Det hoppas jag verkligen!
Men jag tror att buren som vi hittade i skogen fortfarande ligger kvar där, men ingen kisse har synts till. Vad som hände med den lilla katten får vi nog aldrig veta