Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettutanför-ämnet
Läst 3763 ggr
Rafflan
2

*LÅST* OT: Hittekatt ifokus för katterna?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag läser en tråd om en avlivningshotad hittekatt och kontacktar då TS ang denna katt då jag ville ge tips men inte bli kritiserad av er, fick då vet att katten fanns nära mig och bestämde mig för att ta den då ingen annan lösning verkade finnas. Så hämtar katten och ser att massa inlägg skrivits i tråden så svarar att era troll-antagande är falska och att katten nu inte kommer avlivas. Får till svar att är jag inblandad är det troligen en troll tråd? och att ni inte är intresserad av att höra hur det gick med katten?

Jag trodde folk här brydde sig om katterna och ville hjälpa dem på alla sätt ni kunde? och trodde verkligen ni blev glada när en katt räddades från avlivning? men icke…

Hade tänkte att jag kunde få hjälp via denna sida då katten är mer otam än jag först trodde och är en fd "koloni" katt så inte så van vid människor. Men känner mig knappast välkommen här, speciellt inte då ni verkar tro att jag är ett troll…

Här kommer iallafall en bild på katten… men  ni tror säkert jag stuligt bilden…

PS: Ja TS i den andra tråden höll inte med information och jag fick veta massor mer när jag hämta katten som inte ens hon visste om och viss information hon fått var felaktig…

kattassen
6

#0 Du har ingen fundering själv på hur det kommer sig att folk blivit misstänksamma och haft mer kritiska ögon den här helgen?

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Katthemsmatten
5

Förutom Kattassens kommentar, som jag lätt skulle kunnat skriva själv, undrar jag om du öht har funderat över hur det du skrev i den tråden kunde uppfattas? Det var inte den mest lysande kommentar jag läst här inne och den andades ingen som helst seriositet.

Vill du ha stöd/hjälp/erkännande får du ta och fundera över hur du formulerar dig!

Medarbetare Hittekatter iFokus

[eskils]
7

Instämmer med #1-2

Och vill du att någon ska börja fundera på att eventuellt tro på dig får du kläcka ur dig exakt var katten kom ifrån, dvs kattpensionatets namn, så det går att dubbelkolla t ex med polisen att storyn stämmer. Ifall nu någon orkar bry sig.

Katthemsmatten
2

Eskils, det är inte det vi har kommenterat utan den här TS mindre intelligenta kommentar i den förra tråden.

[eskils]
6

#4 Nej, men det är det jag kommenterar, också. Rafflan säger sig ha hämtat katten från kattpensionatet och kräver nu att bli tagen på allvar. H*n vet mycket väl att vi var skeptiska till Doppes påståenden mest för att h*n vägrade tala om var katten befann sig.

Nu har Rafflan en lysande chans att bli tagen på allvar.

Katthemsmatten
0

Jag ser din poäng även om det inte klart framgick av #3.

[eskils]
0

Glad

Tyrisen
3

Man kan mer än gärna få hjälp, men efter bedrägerierna som varit så är man mer skeptisk och vill ha info såklart. Vilken man inte fick. Sen skrev du en kommentar om att det var "roligt" att läsa det folk skrivit, och att vi skulle väl bli besvikna för att Doppe inte var ett troll.

Om du läser den kommentaren du gjorde kanske du inser att den lät precis som något en lurendrejare hade kunnat skriva. Ingen tycker väl det är roligt nånstans, speciellt inte med troll som tar tid från katterna. Tycker du det är roligt eller vad menar du?

Kan du inte bara förstå att det såg väldigt konstigt ut, och sen lägga upp lite mer info här? För det är klart att folk härinne vill hjälpa med tips och råd och är jätteglada att en katt blivit räddad. Tror inte någon är mer långsint än så, så det känns onödigt att starta en "klagotråd" om det är hjälp du önskar.

www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter

Stoppa BYB!

Katthemsmatten
2

Klok kommentar, Tyrisen!

KajsaN
0

Att man inte vill avslöja vilket pensionat det gäller tycker inte jag är konstigt.

Det har ju blivit ganska jobbigt för pensionatsägare i flera fall rörande hundar. Hundar som omhändertagits av polis och där "aktivister" mailbombat, ringt dygnet runt och även dykt upp på plats för att protestera mot allt möjligt.

I ett fall bröt man sig t o m in och fritog en hund. Det här är nog alla pensionat som tar emot djur via polisen väl medvetna om. Och därför håller man tyst.

[sarasvati]
8

#10 Tycker du inte att det räcker med mörkläggare här och på andra kattsajter? "… jobbigt för pensionatsägare …."! Som avlivar djur då de inte längre får betalt? I en tidigare tråd var det jobbigt för potentiella "hästköpare" eller jobbigt för "markägare". Visst, jobbigt för bedragare, och för djurplågar också. Att åka fast. Det är helt ointressant.

I alla fall på den här sajten.

Kläck ur dig nu som eskils säger i #3. Och hjälpen skall hagla Oskyldig

KajsaN
0

#JAG vet inte var katten finns. Jag försökte bara ge en förklaring till varför det ibland inte avslöjas var djur befinner sig.

KajsaN
0

dubbelt

Tyrisen
3

Man måste ju inte skriva exakt pensionat, men Doppe kunde ju ha skrivit i närheten av vilken stad det gällde så man hade kunnat leta efter folk som kunde ta katten. Eller hur? Men vad bra att det gick att ordna snabbt ändå.

Sen att det framförs kritik mot kattpensionatet berodde ju på att Doppe skrivit att de tar katten i endast 2 dagar, inte 10. Och att Doppe därför bör anmäla det då det inte är lagligt. Detta togs inte heller emot som ett bra tips, då var vi otacksamma mot pensionatet?

Stoppa BYB!

KajsaN
0

#Men var står det att kattpensionatet bara hade katten i två dagar? Kan det inte ha varit så att katten varit där i åtta dagar (eller mer) innan Doppe fick kännedom om den?

Jag har läst den andra tråden och tycker att Doppe får ta väldigt mycket skäll för något som h*n inte kunnat påverka.

[sarasvati]
7

#12 Påstår inte heller att DU vet varifrån katten hämtats. Vänder mig mot din s k "förklaring" - att det kan bli jobbigt för pensionatet. Det är ju katten det handlar om, i det här fallet.

Min uppmaning att "kläcka ur" sig i enlighet med eskils uppmaning i #3 riktar sig till TS, liksom eskils uppmaning i #3. Därför jag hänvisar dit. Och så var det ny paragraf. Comprendo.

Det här är meningslöst. En annan långbänk.

Nu är det är Rafflan som ska svara.

Fin stackars misse! Alexej erbjöd sig ta hand om honom. Hoppas att han får det fint hos Rafflan istället. Glad att han räddats fr avlivning, ja.

Tyrisen
5

#15 Det framgår tydligt i den första tråden då Doppe bl a frågar någon om katten inte ens är värd 2 dagar, istället för direkt avlivning när den hittades.

Jättemånga skrev dessutom att 2 dagar inte räcker och det får man inget svar på alls, precis som varför man inte vill kontakta Kattjouren. Det upplevs som ganska konstigt, i så fall hade man väl skrivit ut att den redan varit där 8 dagar. Efter att så många frågat?

Ibland startas trådar där man konsekvent undviker många frågor och bara svarar det man själv vill plocka ut. Men det är ju just det, man måste alltid vara så väldigt tydlig på nätet annars så kommer det alltid uppstå missförstånd eller misstankar.

Och alla som vill hjälpa till känner en frustration över att tipsen inte verkar tas emot samt att man oroar sig för vad det beror på, och om katten får hjälp i tid. Man blir ju så ledsen om en katt ska behöva avlivas pga t ex Polisens fel eller otydligheter :(

Nu ska jag ge mig, men det är så jag ser på det :)

Stoppa BYB!

kattassen
5

#15 citat: Kan det inte ha varit så att katten varit där i åtta dagar (eller mer) innan Doppe fick kännedom om den?

Precis - hade detta framkommit skulle inte den diskussionen uppstått. TS kompis måste väl ha vetat när katten kom dit - h'n jobbade ju på pensionatat.

Det är just den typen av tveksamheter i tråden som hela tiden skapar diskussion och kritik. När det inte kan komma något konkret blir det bara oro.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Alexej
14

#10 I ett fall bröt man sig t o m in och fritog en hund.

Ja, G. hämtade sin egen hund som polisen ville avliva efter en felbedömning. Ingen kom till skada, det räckte att G. hade några vänner med sig och pensionsägaren kom inte ens ut. Något jag också hade gjort om min hund hade fått dödsdom utan anledning.

Dessa pensionater är avlivningshem. Djurpensionater har mycket plats mellan loven och röda dagar och tjänar då inget. Därför tar de emot "upphittade"djur genom polisen. Och nästan inget pensionat försöker ens att hitta ägaren eller en ny ägare. De tjänar bra på dessa djur för plats finns redan. Och därför vill de hålla tyst om sin smutsig verkasamhet.

I Skåne jobbade en kvinna för att rädda dessa pensionatskatter, hon hittade kattungar, dräktiga, tama och tom chippade som inte polisen eller pensionatet hade brytt sig att kolla. Katter som hade en ägare men som skulle avlivas genom polisens slöhet och pensionatens girighet.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Rafflan
3

#1 För att någon lurat er rejält så är alla lurendrejare? :S

#2 era senaste kommentarer där var inte heller så lysnade å det var dem jag svara på. Tyckte det är kul att ni börjar kassta troll kommentarer å liknanade bara för att personen inte svar? Sen var plötsligt allt självklart en troll-tråd då jag var med? alla mina djur e faktiskt äkta, finns och finns inget att ljuga om ang dem ;)
Jag behöver inge erkännande, ville ha stöd å hjälp men nu, nej tack… skaffar seriös hjälp på annat håll från personer som bryr sig om katten och skiter i allt onödigt…

Dock verkar du ha nåt personligt emot mig också…?

#3 & 5 Så du vill att jag ska ge dig all information så du kan ringa till polisen å kolla om jag fick en katt från dem innan du kan tänka dig ge råd för att hjälpa katten, DET låter väldigt skumt i mina öron :S
Och nej jag kräver ingenting, tänkte bara man kanske kunde få hjälp med att få en rädd katt tam, men men, det löser sig nog utan all er hjälp också :)

#8 men varför vara skeptisk om folk inte kräver pengar? om folk kräver pengat förstår jag att ni vill vet allt + se kvitttona osv.
Men Doppe bad om råd å i det stora hela ville hon nog bara prata av sig då hon kände sig så låst å ledsen för kattens skull.
Ja folk kallar ju mig troll trots bild på katten å allt e jag e troll :P

Nej men kul att ni kallar en person troll när den inte svarar och hon tog inte massa tid då katten ju finns?
Jag sa ju att jag skulle skriva en tråd om katten + bilder, då hade ni ju fått veta att katten fanns osv, men det var ni ju inte intresserade av?

Nej jag har tagit privat kontackt med personer som kan hittekatter + ett katthem så klarar mig utan alla era råd då ni ändå bara tror jag är troll + skeptisk. Och ville skapa denna tråd för att få upp ögonen vad ni gör mot folk, denna katt hade kunnat dött, och ni bara kallade henne troll? hur mycket hjälp får katten av det?

#10 nu kommer jag OT men vart på ett hundpensionat som tog emot hittehundar + omtagna hundar, och dem omtagna kom ibland ägarna och hämtade, och hotade osv, så vi fick lära oss att komma dessa ägare, bråka inte, låt dem ta hunden sen fick polisen åka och hämta den igen. Så förstår också om man inte vill lägga ut exakt ställe :)

#11 ursäkta men ert troll anklagelser gör någon nytta för katten då? och vad gör min bostads ort + katthemmets namn för nytta för katten? varför inte bry sig om det viktiga KATTEN? Det viktigaste för att få katten tam är väl att prata om hur han bor nu, hur han beter sig och hur mina djur är som individer och hur man på bästa sätt ska få alla att funka ihop på bästa sätt?
Tänker som sagt inte be om hjälp eller råd här så ;)

#14 ja det kunde hon gjort kunde man tipsat om katthem å liknande :)
Detta är en koloni katt, alla katter i den kolonin avlivas omgående efter att man kollat märkning, länsstyrelsens beslut. Min katt lever pga att någon valde att ge honom 2 dagar att hitta ett nytt hem.

#16 ja när hon gjorde det var Doppe å jag redan igång med att få hitt katten, men det var fint av henne att verkligen vilja hjälpa katten :)

Men som sagt, endast dem som behöver veta vart katten hittades, vart den fanns, vart den veterinär undersöktes + kastrerads och vart jag bor berättar jag det för, all den informationern hjälper inte katter nu.
Nu behöver katten hjälp att bli trygg och säker och trivas i min flock å då alla här inte är villiga att hjälpa utan bara vill snoka vänder jag mig heller å frågar folk via PM eller liknanade så jag får hjälp med det katten behöver, inte en massa snokande i kattens bakgrund + mitt privat liv.

I övrigt, informationen jag fick är att alla katter i kolonin redan är avlivade, annars skulle jag bet katthemmen i närheten se om någon av dem kunde göra nåt, men det ska tydligen vara för sent :(
R.I.P alla katterna som inte hade lika tur som min kille :(

Katthemsmatten
3

#2 Jag reagerar negativt på alla kommentarer som är av den minst sagt låga nivå som den du kläckte ur dig.

Det fanns öht ingenting roande i de kommentarer som fanns i tråden. Och är man seriös kan man åtminstone i PM leverera vissa basala informationer för att understödja de påståenden man gör i en öppen tråd.

Ditt uppträdande kom extra olyckligt eftersom det varit en härva av lögner på flera håll i internet som alla kom från samma källa. Dessa individer är nu dessbättre polisanmälda och förhoppningsvis har alla inblandade kunnat leverera så mycket hållbar bevisning att åtal kan väckas.

I övrigt kan du och jag fortsätta en eventuell diskussion i PM eftersom det inte gagnar vare sig HiF eller iFokus.

Lena
9

Låser denna tråd då den inte tillför något i vårt arbete med hemlösa katter. Grälet får nu fortsätta via PM istället!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Inlägget är låst för nya kommentarer