Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattens-status
Läst 2894 ggr
Alexej
0

Anställning på katthem?

Jag undrar hur är det hos er, ni som jobbar på ett katthem. Jobbar alla ideellt eller har ni också anställda? Vi anställde nu en kvinna med lönebidrag, men vilka diskussioner…Jag personligen tycker det är fel att kattarbete ska vara ideellt (om det nu finns pengar till det!), alla andra tar ju betalt när de jobbar. Jag tycker det är också ett sätt att höja statusen för katter genom anställningar. Hur är det med bensinpengar?

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Hawknestgrove
0

Tanken är rätt, LAndfreak, men vem skall betala? Ok, lönebidragare i all ära, men det är i allmännhet folk som har det svårt på arbetsmarknaden av en eller annan anledning. Bensinpengar? Utvecka tanken……

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

vanessa
0

Oj, det är olika. Håller med dig, varför ska alla arbeta ideellt, när det är ett jobb med ett sånt enormt ansvar. Hälsa, vård, journaler, samtal, kärlek och så vidare. Varje dag.

Vi har en halvtids"anställd". Det enda vi har råd med. Alla andra jobbar ideellt. Allt skulle vara så mycket enklare om flera får lön för sitt arbeta som är magnifikt och med ett konstant trollade för att det ska fungera. För som sagt, det är ett väldigt ansvar alla har på ett katthem. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

miranda1
0

jag är halvtidanställd men jobbar mer än heltid, vem skulle göra det på den "vanliga" arbetsmarknaden? ingen! Dessutom är jag utbildad para-veterinär och är värd pengarna! Räcka ut tungan 

Vi får lönebidrag från arbetsmarknadsstyrelsen (=staten). Därför betalar föreningen nästan ingenting i lönekostnader.

Jag tycker att det är helt rätt att staten betalar mitt lön. Det är nämligen statens ansvar att ta hand om alla dessa hemlösa katter! Och varför skulle jag jobba gratis åt staten?

Daggs att höja djurskyddsarbetets status! Tycker att alla djurhem har rätt till minst en heltidanställd.

/Miranda

MorganP
0

KKS har tre st lönebidragsanställda, 1 på 100 %, 1 på 95 % resp 1 på 50 %.

Hawknestgrove
0

Håller med Miranda du har fullkomligt rätt! jag blir samtidigt glatt överrraskad, att det finns kommuner, som är villiga att ställa up med lönebidragsplatser för detta behjärtansvärda ändamål! Annat än i Strömstad!

Alexej
0

Jag tycker också som Miranda skriver det är mer än rätt om staten (genom lönebidrag) går in och betalar katthemsarbete. Men jag märkte hur djupt åsikten sitter att just föreningsarbete, katthemsarbete "ska" vara ideellt, typ god gärning.

Hur är det med bensinpengar? Jag får 18 kr/milen, annars skulle jag inte kunna arbeta. Jag jobbar gratis, men jag tänker inte (skulle inte ens ha råd) betala bensinen.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

vanessa
0

Vi ger bensinpengar till de som önskar det. Och speciellt till de som åker runt mycket hit och dit till veterinärer med mera. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

miranda1
0

Det gäller att ha tur med sin handläggare på arbetsförmedlingen tror jag. Min handläggare var underbar. Har även hört från andra att deras handläggare skrattade högt om att ge lönebidrag för att jobba på katthem…

Kittentotts
0

Låter ju kanonbra om detta kan ge mer jobb också, jag hade sett detta jobb som en dröm med alla katter.

David
0

Ja, hur det är i Borås behöver jag kanske inte gå in närmare på…

MEN, i februari, fick vi efter mycket förhandlade en heltidsanställd "kanslist". Kommunen stod för 100% av hennes lön, och föreningen skulle kunna använt henne till vad som helst, alltså en riktig resurs, dock ville ordförande inte lämna ifrån sig några arbetsuppgifter alls, så det enda hon fick göra var att städa i en lokal, dock med tillägg att hon inte fick möblera om eller göra några större förändringar… Ska kanske tillägga att hon själv valde att sluta efter drygt en månad.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Hawknestgrove
0

DavidE, fy så dumt! Då kan man verkligen snacka om att slösa med allmänna medel! För det är ju det som lönebidragare faktiskt är! JAg vet, för jag har själv varit det och känner igen beteendet……Jag valde också att sluta efter 3 månader. Blev satt på urtråkiga förlåt uttrycket n***rjobb som inte någon ville ha och egentligen var totalt meningslöst.

David
0

Gunilla, jag vet precis vad du menar. Det var jag som hade kämpat för att få dit den här kvinnan, för det skulle kunna blivit hur bra som helst, kommunen stod till och med för hennes bensinpengar, så här kunde föreningen både fått hjälp med en massa grejer, plus sparat pengar.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Sessan1
0

Gunilla och DavidE, jag känner oxå till hur det kan vara. Har nämligen oxå varit utsatt så, på vissa arbetsplatser :( Inte alls kul när man får hållas med s.k "skitjobb" :(:(:(

Slutade oxå ganska snart på ett sådant jobb!

Sessan1

Sidentass
0

Tycker det låter som en alldeles utmärkt ide med lönebidragsantällningar på katthem..det måste värderas som ett oerhört viktigt arbete..

[Kattsamariten]
0

Vi har en på lönebidrag, och jag anser att det är en god sak att AF ger oss och den som inte kanske har det alltför lätt att få jobb en chans. Det underlätter en hel del med en lönebidragsanställd för oss på "hemmet".

Engla
0

På Katthemmet Kompis jobbar alla ideellt.

/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

Hawknestgrove
0

Kattsamariten, pm:at dig

Lena
0

Håller med om att det skulle vara på sin plats att det gavs mera bidrag till löner och omkostnader från staten till katthemmens verksamhet. I t.ex. Nederländerna sköts mycket i samhället ideellt, men det ideella arbetet har en helt annan status och tradition. Varje år får frivilligarbetare som gjort bra insatser medalj av drottningen och uppmärksammas ordentligt i hela landet. Staten ger även ordentliga bidrag till verksamheten.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"