Hittekatternas dokumentärfilm
Som jag skrivit i en annan tråd har jag en idé om att göra en dokumentärfilm om de hemlösa katternas situation.
Planen är att följa arbetet med skygga katter från infångande till det nya hemmet och visa allt arbete som läggs ner på det. Jag skulle även vilja följa en TNR koloni en period för att visa allmänheten hur det fungerar.
Jag är för all del inte ett proffs med kameran men tror jag kan göra något vettigt med hjälp av filmkunniga i min omgivning.
Det skulle vara till stor hjälp för mig om det finns personer som jobbar med hittekatter i göteborg här på iFokus som ville hjälpa till och medverka i filmen.
Så till att börja med söker jag någon/några som jobbar med infångandet av katter i göteborgsområdet samt någon/några som arbetar med TNR. Självkart kan andra höra av sig med, solskenshistorier om hur bra den där skyggisen mår idag eller info om vad som kan sätta käppar i hjulet med sådana här verksamheter eller vas som ni nu kan tycka bör lyftas fram!
Hoppas alla HiFare i Göteborg hör av sig till TS så det här projektet kan bli verklighet. Det finns ju bra TNR-projekt att visa upp hos er och ni är flera som hjälper skyggisar till nya hem. Ge er till känna 
Medarbetare Hittekatter iFokus
Om man inte vill vara med åp bild men känner att man har något man vill få sagt så går det ju alltid skriva här eller i pm så kan det tas tillvara på och förhoppningsvis få plats i filmen ändå. :)
Vilket bra iniativ! Hoppas verkligen någon nappar så filmen blir av :)
Bra initiativ, men kanske inte så smart med tanke på att länsstyrelsen i Göteborg är på krigsstigen vad gäller TNR och skygga katter. Varenda en som deltar i filmen kan räkna med deras "intresse". :(
Idén ar bra, men som #4 skriver är det ett känsligt läge just i Göteborg av ovan nämnda anledning.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Tror att om man inte visar omgivningar och använder speaker röst istället för att intervjua öppet ska det.gå.att filma i Göteborg trots allt. Jag vet att LST lämnar åtskilligt att önska hos er. Dessvärre.
Jag får väl lägga till att man kan höra av sig även om man inte vill synas i bild, berättarröst istället för intervju är en jättebra idé.
Finns det inga personer (utom jag som står för filmen) med så kan länsstyrelsen omöjligt skapa problem för någon. Självklart ska anonymitet vara en möjlighet om man känner sig hotad.
Vilken också känns som en sak man kan ta upp, det är ju helt åt skogen fel om man inte vågar gå ut med namn pga risken för att länsstyrelsen kan komma efter en. Det är en stor brist som minst sagt borde synas!
Jag finns här om någon är intresserad att vara med, utan er blir det ju bara bilder på katter som är utomhus. Annars kanske någon i ett annat län känner för att plocka upp kameran?

#7 Ja det är skit att man inte skulle våga stå för sin sak - men det är katternas liv som står på spel i vissa fall. Inte människornas. Men som så många säger är Göteborg ett "infekterat" område där många har fått betala ett högt pris för LST agerande. Tror nog inte du lyckas få några här i stan som vill vara med och visa sina katter.
Möjligen kan du söka i andra län där situationen och förståelsen är annorlunda. Stockholm kanske?
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
Moggle:
Vilken superbra idé
!
Skrev i den andra tråden också där du kom med idén men tänkte skriva här också. Hör jättegärna av dig till mig när filmen är färdig. Har ganska mycket läsare på min blogg så visar gärna filmen där så den får spridning.
//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se
Ja, LS Göteborg trakasserar allt och alla som jobbar med skygga katter. Det är otroligt att man inte kan visa upp sig. Kanske göra intervju med LS?
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Självklart hör jag av mig till dig när det blir klart! Och till alla andra som vill hjälpa till att dela. :)
Jag låg och tänkte en lång stund igårkväll på det här, och kom fram till att jag helt klart behöver ha med länsstyrelsen i filmen. Tänkte ringa redan idag, spela in samtalet och ställa frågor. Antagligen kommer jag väl inte längre än till nån receptionist som inte vet ett dugg vad denne ska svara mig, men jag hoppas ändå kunna bli kopplad till någon som har ansvar.
Är det någon som kommer på någon bra fråga så tar jag tacksamt emot det. Planen är ställa ja och nej fårgor, sådana som är svåra att komma runt.
Ni som bor utanför, har ni bilder, historier eller annat som kan tänkas vara av intresse är det med välkommet! Filmen behöver ju inte granska göteborg i sig, bara det att jag har svårt att åka runt i landet själv.
Alla som medverkar, trots risken det innebär, har rätt till sitt material och jag publicerar inte något som inte alla är nöjda med.
Här finns en del att läsa om (Göteborgs) "djurskyddare":
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Kom på nåt mer! Har ni någon positiv erfarenhet från länsstyrelsen? någon stans i vårt avlånga land borde det ju finnas katthem/hjälp som fått hjälp av andra än volontärer och snälla privatpersoner som skänker pengar och hjälper till?
Satt och kollade där igårkväll och känner bara mer och mer att det inte kommer bli lätt att ro iland det här projektet.
Men jag tror fortfarande på det eftersom film är ett fantastiskt medie för att nå ut till folk!
Jag kan nu uppdatera med att jag fått kontakt med ett katthem och ska åka dit och se mig omkring och förhoppnngsvis få startat upp projektet snart. Har även hört av mig till göteborgs katthjälp men inte fått svar därifrån än, hoppas att det kan bli ett litet samarbete där med.
Känns skönt att det sakta men säkert börjat rulla på, håller er uppdaterade med vad som händer. Funderar på att starta nån liten blogg om projektet när det dragit igång på riktigt. Kan ju bli intressant att läsa och värdefull reklam inför när det blir klart. 
Det bästa vore ändå att ta ett steg i taget. Lära dig hittekattsarbete inifrån, vara jourhem, volontär osv. Göteborgs Katthjälpen har stora problem med LS och behöver kunnig folk. Det tar sin tid att komma in i allt. Risken är annars stor att du stjälper mer än att du hjälper.
Det finns en del avlivningshem i Göteborg som så klart har bra samarbete med LS för de är helt överens vad som gäller skygga katter. Djurskyddet Sverige stöder också avlivning på deras anslutna katthem.
Skulle jag vara jourhem i Göteborg skulle jag vara livrädd att vara med i en film för då får man garanterad LS på sig. De hotade mig att komma en vecka efter infångning av en hemlös familj för att se om familjen har blivit tam för de hade redan beslutat avskjutning av hela familjen.
Jag gör mitt allra bästa för att inte ta mig vatten över huvudet med det här. Har bara pratat kort med ägaren men planen är som sagt att åka dit och se mig omkring och jag hoppas på att kunna hjälpa till så mycket jag kan.
Vet inte om det var en hint att hemmet jag kontaktat skulle kunna vara ett avlivningshem, men så är inte fallet. Jag vill inte ha med sådant att göra. Förstår att det är en kris med hur lst agerar här och jag vill absolut inte skapa problem för någon, men det gör ju att det känns ännu viktigare att agera. Även om det betyder större säkerhetsåtgärder.
Jag har viss erfarenhet med hemlösa katter, även om det inte är så mycket som er andra här, men jag tror att genom att göra det här kommer jag lära mig mycket och aktivt hjälpa katterna samtidigt, genom att hjälv jobba som volontär (om jag inte hjälv antränger mig i det enskilda fallet med just dom katterna jag hoppas kunna följa så tror jag att jag får svårt att klippa allt rätt och uttrycka vikten av att fler katter inte ska behöva hamna i denna situation). Även om jag inser att det hade varit lättare att ta mig an projektet om jag redan hade kontakter och var ordentligt insatt i vad som görs just nu i göteborgsområdet.
Förhoppningen är ju att icke insatta i frågan om hemlösa katter ska få en inblick i vad som pågår och vilja hjälpa till att höja kattens status, vare sig det är genom att kastera/ID-märka och allt annat som skall till sina egna katter eller genom att ansluta sig till volontärerna och akrivt hjälpa katter överallt. Genom att låta dessa personer följa resan som jag ska komma att ta genom filmen tror jag att dom kommer ta till sig informationen lätt utan att ifrågasätta kattens värde.
Ber om ursäkt om jag uttrycker mig luddigt, är alldeles för trött för att skriva här just nu.
En bra början inför att du gör en dokumentärfilm är att sätta sig in i hur det fungerar med arbetet runt hemlösa katter i Sverige. Det finns en del artiklar här på sajten som kanske kan vara till hjälp.
En intressant aspekt hittar du här: Myndigheterna v/s ideella sektorn.
Här är ett axplock av lite annat:
Varför ska man omhänderta en skyggis.
Låta leva, låta dö det är frågan.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
har du tagit kontakt med spinnhuset?? dem har jo varit i tv4´s nyheter samt så är jo LS på dem.
för en sådan dokumentär måste vara att du själv är tillstäde i 90dager, alltså filmer och dylikt i 90dager. Så man kan få upp ögonen för den där j…… 90-dagers lagen, och få igång debatt och så småningom skrota den lagen.
Nu verkar från endel av inläggen att det inte är många katthem som följer den endå vilket är bra men då kan även dem tale öppet om detta.
i 90dagar kan du följe 2katter ifångna samtidigt ja även från samme koloni…vori perfekt, sen kan man få hälsa på några av omplaceringskatterna. följe en tnr-koloni.
ehh, vet ej, jag kanske lever i en drömvärld som tror att en dokumentär ska få upp ögonen på folk och politikere.
tråkigt och gör mig forbannad av att höra att man inte kan tale öppet om sin verksamhet av rädsla för represalier från myndigheters sida. det är faen inte demokrati.
Jag har läst en del av artiklarna tidigare, men sitter nu och läser igenom igen. :)
Jag har inte kontaktat spinnhuset eftersom det ligger såpass långt borta och jag har helt enkelt inte möjlighet att åka så långt och vara borta länge.
Men jag har som sagt fått tag i ett katthem på lite närmare håll, förhoppningsvis blir det något bra av det. Om inte annat ser jag det som en chans att åka dit och hjälpa till med katterna när jag ändå är där.
Annas stämmer våra visioner rätt bra, jag vill följa ett par katter under en längre period och se arbetet runt om och hur katterna själva förändras och fröhoppningsvs blir trygga individer som får ett nytt hem.
Jag hoppas och tror att det iaf kan påverka en liten skara tittare att se katten i ett nytt ljus och vilja hjälpa till att förändra den tråkiga syn som finns hos många idag.
#20 Bra att du fått kontakt med ett katthem och kommer att vara där en del. Att spendera 90 dygn där är inte särskilt meningsfullt, men att filma katterna med jämna intervall kan däremot vara bra. Då ser man utvecklingen, även om den i många fall är väldigt subtil. Med skyggisar får man vara lycklig om de sitter lugnt och blinkar åt en, kanske accepterar att bli klappad med pensel och i allra bästa fall direkt av en hand, ta godis från eller nära handen. För någon som aldrig fått vänja sig vid människor, eller bara har negativ erfarenhet av människor, är det här stora framsteg.

#19 Det finns ingen lag som säger att katter inte får sitta på katthem i mer 90 dagar. Detta är en missuppfattning.
I jordbruksverkets föreskrifter om hållande av katt finns bestämmelser om angivna mått på burar. I den minsta godkända burstorleken (minns inte måtten nu) får man inte hålla katten i mer än 90 dagar. Men i större burar går det alldeles utmärkt att hålla katter längre än så enligt föreskrifterna.
Denna bestämmelse har b.la Djurhemsföreningen förvanskat och krävt att katthem som är medlemmar i föreningen ska avliva alla katter som sitter i mer än 90 dagar. Även om burarna är större än minimimåtten. Efter skarp kritik har de tagit bort det kravet från sina stadgar, men mellan raderna kan man ändå utläsa att de fortfarande tycker att katter ska avlivas.
Många katthem har lydigt anpassat sig efter Djurhemsföreningens krav och kanske t.om trott att lagen kräver detta. På så vis har myten om "90-dagarslagen" spridits och många katter avlivas helt i onödan.
Moggle: Bra att du fått kontakt med ett katthem som är villiga att ställa upp.
Kolla extranoga att det verkligen är en "no-killl" föreing du fått kontakt med. Alla är inte helt ärliga med vad som sker bakom stängda dörrar på katthemmet eftersom de riskerar att förlora gåvogivare om det kommer ut att friska katter avlivas.
Ständig uppassare till griniga Luffar´n, Snygga Smilla, Busiga Mina, Skygga Tingeling, Charmören Flea och hunken Roffe.
Volontär på Stockholms Katthem
www.katthemmet.nu www.svekatt.se
Nä 90 dagar i sträck blir det inte, även om jag kommer försöka vara där så ofta jag kan. bland annat för att det helt enkelt är bra med en massa extra film som blev oanvänd i slutet istället för att man inte fick med allt man behövde, men också för att jag ska kunna hjälpa till under tiden jag är där och inte behöva stå med filmkameran i handen hela tiden.
#22, jag ska höra extra noga med hemmet, absolut.
#23 Vilket katthem är det?