Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 4234 ggr
marieborg
0

Maja måste opereras :-(

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vår underbara Maja har haft problem med urinläkage i de dryga två år hon bott med oss. Hon hittades ute med svansen svårt skadad. Hon togs till Bagarmossen där de fick amputera svansen. Vi har fått veta att hon sedan skadan har en nervskada i rumpan.

Vi har haft henne på utredning på Bagarmossen två gånger och även på en lokal djurklinik. 

Eftersom hon på sista tiden haft lite blod i urinen så beslöt vi att ta henne till vet Anne-Marie Nilsson eftersom vår lokala vet sa att det inte fanns ngt man kunde göra åt det!

Idag var vi hos Anne-Marie som tog ett ultraljud på gumman. Något som vi bett om på Bagarmossen men de att det inte var ngn mening med det!

På ultraljudet hittades flera stora urinstenar Ledsen de största var ca 1 cm. Så nu på onsdag ska Maja opereras.

Blir så ledsen och arg över att ingen har kollat på ultraljud tidigare eller tagit oss på allvar. Är så glad att vi inte bara lät det vara utan tog henne till ytterligare en veterinär.

Maja blev tvungen att få ngt starkt lugnande inför ultraljudet och när hon slocknade  såg hon precis ut som Billy gjorde när han somnade in för en dryg vecka sedan. Då brast allt för mig och jag grät.  Kunde inte sluta… Är fortfarande helt slut och så ledsen för gumman.

Det finns en liten chans enligt Anne-Marie att hennes urinläkage beror på stenarna och att hon kan bli helt bra när de tas bort! Det låter ju för bra för att vara sant men tänk att Maja har gått så här! Vi har aldrig märkt att hon har haft ont för hon är superpigg och glad.

Vet inte riktigt vad det var för lugnande hon fick för hon är fortfarande helt borta och i bilen hem så bajsade hon i buren och det bara rann saliv om henne. Sedan när vi skulle bära henne från bilen till lägenheten så fick hon ngn slags snedtändning i buren och gjorde allt för att ta sig ur. Det var riktigt läskigt!

Tyvärr så gäller inte gummans försäkring för skador i urinvägarna så vi måste betala allt själva men det är värt varenda krona. 

Ledsen för att det blev så långt men jag kände att jag måste få skriva av mig.

Vi har beslutat att vår akutkatt från Husby måste flytta nästa vecka när Maja ska opereras för hon kan inte koppla av när han är här och sen vill jag inte att hon ska hoppa upp till sitt gömställe ovanför köksskåpen när hon är nyopererad. Känns jättetråkigt för han är så go men vi känner att Majsan måste få lugn och ro.

Puma77
0

Åh stackars lilla tös. Hoppas att det löser sig efter operationen nu. Ni ar haft sån otur sista tiden med så snart måste allt vända.

Kram på er.

//Pia

gubben
0

Tack Gode Gud för Anne-Marie Nilsson! Men stackars er som ska behöva gå igenom detta nu ovanpå allt annat. Jag tycker att ni är helt fantastiska som ni lägger ner tid, kärlek och pengar på era små hittekissar. Man önskar att vissa som tycker att bössan är det bästa för hemlösingar fick läsa om ert jobb och skämmas riktigt ordentligt. Nu håller vi tummarna för att lilla Maja blir frisk och kry igen. Vissa katter blir väldigt påverkade av lugnande och narkos och andra piggnar på sig direkt efter uppvakningssprutan.

anebit
0

Jag säger som gubben. Tack gode gud för Ann-Marie Nilsson…    Tänker på er att ni måste gå igenom detta så snart efter Billy…

Jag har fått hem  boken "Kattens sjukdomar" som hon skrivit  från adlibris i dag….  Hon verkar väldigt duktig….

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Alexej
0

Lycka till för Maja, hoppas hon är bra sedan. Hur blir det med Husbykatten?

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

gubben
0

Alltså jag blir mer och mer förbannad på Bagarmossen när jag läser detta för jag har också dåliga erfarenheter därifrån. De påstod ihärdigt att min katt hade hjärntumör trots att jag beskrev för dem hur han betedde sig hemma men de valde att inte tro på mig utan envisades. Till slut (för sent) gick jag till Anne-Marie Nilsson och det första hon sa efter undersökning var "ja någon hjärntumör har han definitivt inte"! Sju månader höll Bagarmossen på med allehanda prover utan att hitta felet och det enda prov de inte tog (för det var ändå ingen mening med att ta det) hade kunnat fastslå diagnosen. Efter obduktionen (som visade att det inte var något fel på hans hjärna) så skrev jag till dem och talade om att de haft fel och även vad Anne-Marie hade sagt om prover o.dyl och det enda de svarade var att de aldrig hade hört talas om den sjukdomen på katt, medan Anne-Marie hade ställt diagnosen på katt ett flertal gånger. Hon som bara hade träffat katten en enda gång skrev ett brev till mig där hon beklagade att han dog och förklarade hur de hade kommit fram till vad han hade för fel (obduktionen tog en hel månad p.g.a att hon envisades med att man skulle hitta felet) medan Bagarmossen inte ens beklagade utan det enda de var intresserade av var att skydda sig själva och förneka att de gjort något fel. Så jag går aldrig till Bagarmossen mer med mina katter för jag har även tidigare blivit dåligt bemött där.

Sorry om jag kapade din tråd Marieborg men jag sitter och ilsknar till över deras sätt att bete sig och GunillaH vet hur mycket den här katten betydde för mig. Det är två år sedan han dog och det går inte en dag utan att jag tänker på honom.

marieborg
0

Tack alla!   Ja tack för att Anne-Marie finns !!

#4 Vår akutkisse kommer att komma till ett nytt akuthem eller till Stockholms katthem. Vet inte vilket i nuläget!

essut
0

Tur att Anne-Marie finns, hon är verkligen bra. Hoppas Maja blir bra efter operationen. Förstår att ni inte kan ha kvar akutkissen när Maja ska opereras. Tänk på Maja i första hand..Kyss

Alexej
0

Till Gubben, med såna saker borde man kunna gå ut i tidningen för att varna andra kattägare. Har ingen aning om sånt, gick det inte att anmäla de för felbehandling?

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

gubben
0

§8 Det hade det säkert gjort men det är mycket jobb och jag var helt förstörd efter den pärsen och det enda som skulle hända är att veterinären får en reprimand, något allvarligare händer mycket sällan när det gäller veterinärer. Men jag hade en lång brevväxling med chefsveterinären på Bagarmossen men ingenting de gjort var fel enligt henne. Om de åtminstone visat någon som helst medkänsla eller beklagat saken men icke, bara hårdnackat motstånd. Jag vet ganska många som har samma uppfattning om Bagarmossen, både kattägare och hundägare.

marieborg
0

#5  Ingen fara för trådkapningen Skrattande Vi är inte heller nöjda med Bagarmossens djursjukhus.

Vi funderar oxå på att skriva ett brev till dem.

Förstår att du saknar din kisseGråter

#7 Ja, det känns som vi måste tänka på Maja i första hand nu men jag har så dåligt samvete för att han måste flytta.

karins
0

Bagarmossens djursjukhus verkar inte braLedsen Jag har en katt som också haft urinsten, men han hade tur och kom till ett bra djursjukhus och har varit frisk sen dess. Det är 10 år sen. Han liknar föresten din Maja. Hoppas nu allt går bra och att hon blir frisk igen.

marieborg
0

#11 Tack!!   Kommer du ihåg hur stort snittet var? Måste de ha tratt på sig efter operationen?

Kommer ihåg när Maja var på katthemmet och hade kastrerats så fick hon ha tratt rätt länge för hon kunde inte låta bli såret utan slickade så det blev lite inflammerat. Kan tänka mig hur grinig hon kommer bli med tratten nu. 

Vaknade tidigt imorse och kunde inte låta bli att tänka på vad den lokala veterinär vi gått hos sa tll mig i telefon när hon ringde i söndags. Hon ringde för hon inte kom ihåg vad vi kommit överens om och när jag berättade att vi skulle ta Maja till en annan vet så sa hon att " det finns nog inget annat den veterinären kan göra" lite halvgrinig! Sedan frågade hon om det var ngn speciell veterinär vi skulle ta henne till och när jag sa att det var Ann-Marie Nilsson så lät det annorlunda och så sa hon "ååå hon är ju jättebra så det kanske är bra"….

Pelusa
0

Håller tummar och tassar för din lilla Majagumsing, Marieborg

miranda1
0

Men herregud, vad är det för klinik denna Bagarmossen?

Jag tycker att istället för att skriva brev till kliniken (vilket antagligen inte kommer att ge nåt) ska ni anmäla dom hos Veterinära Ansvarsnämnden http://www.vetansvar.se

Begär journalet på Maja hos Bagarmossen och ett yttrande från Ann-Marie Nilsson (second opinion) och gör en anmälan.

Aven du Gubben tycker jag "ska" skicka in en anmälan om det inte är för sent (vet inte hur det länge sen det var när din katt blev felbehandlad).

/Miranda

maggan47
0

håller också tummarna för lilla Maja, och det går säkert bra, i stället för tratt, har jag sett några ha s.k. kroppsstrumpa  Ann-Marie Nilsson är jättebra, min perser Lucas var för 2 år sedan ett enda tovnystan, 18 år, och min vet här i Väsby sa att det går inte att söva honom, som behövdes för rakning, han är så ilsken av sig, beställde tid till Animalen, och Ann-Marie, och sövd blev han, lätt, samt rakad utan problem, trots hög ålder Maggan47

marieborg
0

#14 Måste bara skriva att det var ca 10 månader sedan vi var på Bagarmosen senast och Anne-Marie vet inte hur länge Maja har gått med stenarna men om jag förstod henner rätt så kan det ha varit mycket länge för de var så stora. 

Just nu är jag mest arg på den lokala kliniken som tyckte vi skulle bara låta Maja vara och gå med blod i urinen.

karins
0

#12, Min katt, Gustav, behövde inte opereras, dom bara klämde ut stenarna under narkos.

vanessa
0

Tänker en massa på dig och Marieborg. Om man är katt, så har du det perfekta hemmet. Anne-Marie är guld värd. Vi tog Love Tasslös dit, och hon såg bara en underbar framtid för honom och inte avlivning som andra vet. trodde. Och han har minst sagt ett bra liv nu :-).

En del av de stora klinikerna har jag seriösa problem med, och skulle inte ta dit en katt om det inte är superakut och relativt "normalt" problem. Sedan så är de svindyra också.

Ska det vara så svårt att vara en bra veterinär på ett av Sveriges vanligaste husdjur? Läs på, plugga mera, och åk kanske utomlands för nya tankar och idéer. Som en av de veterinärer, som faktiskt kommer från ett sjukhus. Han lärde sig titthålsoperation får många år sedan då han åkte till England. Det är att utveckla sig, hela tiden. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Hawknestgrove
0

Ja, Bagarmossen är ju en SÅÅÅÅÅÅ fin klinik! Ni fattar väl cynismen i min kommentar! Som sagt, jag vet hur ledsen gubben var, för två år sedan, när lille Ture fick det svårt…..Mycket på grund av att de var så taffliga!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

marieborg
0

#17 De kan inte klämma ut stenarna tyvärr för de är så stora och sedan sitter de som fastvxna i ngt (som vanligt kommer jag inte ihåg Fundersam)  Hon rullade Maja för att se om de förflyttades men det gjorde de inte.

Vi har varit och hämtat ut en av de mediciner Maja skulle ha. Den andra är en människomedicin som heter Amimox (penicillin) mixtur 50 mg/ml men just den finns inte kvar hos tillvärkaren och de på apoteket får inte byta ut djurmedicin till ngt likvärdigt. Sedan så sa sköterskan oxå att det var just den som Maja skulle ha. Vad ska vi göra nu???  Kliniken öppnar inte förän på tisdag.

Tack för de snälla orden Vanessa! De behövs nu får jag känner lite skuld för att Majsan fått gå med jättestenar.

Hawknestgrove
0

Hm…. finns det inga fler akutveterinärmottagningar i Stockholm? Albano?

marieborg
0

# 21 jo Albano finns. Tror ni man kan ringa och fråga?

marieborg
0

# 15   Va snygg Lucas var Kyss

johnnys girl
0

Lilla Maja gumman då. Hoppas allt kommer att gå bra.

Jag vet ju vilken din lokala veterinärklinik är och många pratar gott om den, men personligen sätter jag aldrig mer min fot där efter att blivit ifrågasatt för att jag ville kosta på Johnny, eller en "gammal hittekatt" som hon uttryckte det en operation som skulle kosta ca 3000 kr. " Det var ju väldigt mycket pengar att lägga på en gammal hittekatt" Istället vore nog avlivning bättre enligt denna veterinär.

Efter second opinion hos annan vet. visade det sej att den föreslagna operationen var helt onödig och problemet gick att lösa betydligt enklare och tre år senare har jag fortfarande kvar min gamla loppiga hittekatt som borde avlivats.

Ständig uppassare till griniga Luffar´n, Snygga Smilla, Busiga Mina, Skygga Tingeling, Charmören Flea och hunken Roffe.
Volontär på Stockholms Katthem
www.katthemmet.nu www.svekatt.se

marieborg
0

#24 Tack Eva! Tror och hoppas att Maja kommer må toppen efter operationen! Enligt Anne-Marie ska den vara enkel.

Ska aldrig gå tillbaka till lokala kliniken inte ens för vaccination för nu har vi fått nog!

De ska väl strunta i vad du/vi gör med våra pengar. man tycker ju att de borde vara glada att vi bryr oss om våra djur oavsett om det är hittekatter eller raskatter. Katt som katt!!!!

Hawknestgrove
0

Kollat med Albano om antibiotikan? Apoteket Sheele har ju öppet hela tiden….

karins
0

Det är problem med så stora stenar. Katten måste äta speciellt torrfoder som Vetrinärerna har. För att risken blir då mindre att de får tillbaka urinstenarna. Hill's Veterinary torrfoder.

miranda1
0

Tyvärr  går inte alla stenar att lösa upp med dietmat.

Struvitkristaller/sten till ex går att lösa upp med speciell diet. Urinvägsinfektion förekommer inte sällan i samband med struvit.
Stenar som består av kalciumoxalat kan däremot inte lösas upp med dietmat. Kirurgi behövs i så fall. Sen kan man förerbygga uppkomsten av nya kristaller med dietmat

Marie: följande läkemedel har exakt samma verskam substans i exakt samma mängd: Amoxicillen Merck NM, granulat 50 mg/ml. Får apoteket inte byta ut en human läkemedel till en annan likvärdig human läkemedel?   

/Miranda

marieborg
0

#28 Tack så mycket Miranda!

Nej, kvinnan på apoteket sa att de inte får byta ut medicin  som veterinärer skrivit ut  till djur.

Men jag vet inte om det är så jätteakut med den medicinen, tror du det?   Självklart hade det ju varit bäst om hon fick den medicinen. Hon har för ngr veckor sedan fått Baytryl i två omgångar.

Anne-Marie hade velat operera Maja direkt så det borde ju inte vara så att hon måste få den medicinen före operationen eller ?!

Nu gick det inte att op direkt för kliniken skulle stänga och det gick bra att vänta tills nu på onsdag.

Hon fick även Metacam som ska vara smärtstillande så hon inte har ont i alla fall. Det känns viktigast.

miranda1
0

troligen har veterinären skrivit ut medicinet till att bekämpa en ev. urinvägsinfektion. Ibland ges antibiotika innan man gör en kirurkiskt ingrepp till att minska risken för infektion efter ingreppet men jag vet inte hur vanligt det är här i Sverige.

Du kan ju höra med Anne-Marie på tisdag.

/Miranda

marieborg
0

#30 Japp ska ringa direkt på tisdag. Jag ringde till Albano och enligt den jag pratade med kunde det vänta.

Lena
0

Oj vad jobbigt att eran Maja fått urinsten, men det brukar ju som tur är gå att behandla framgångsrikt. Men visst är det väl typiskt att allt jobbigt ska komma på en gång.

Det är som jag skrivit så stor skillnad så det finns inte när det gäller en veterinär som är duktig på katt och en allmän veterinär. Som Vanessa skriver behöver de åka utomlands för att lära sig ordentligt om katter, den svenska veterinärutbildningen är inte mycket att hänga i granen när det kommer till katter, trots att katt är det vanligaste sällskapsdjuret. Det borde vi försöka påverka….

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

vanessa
0

#32 Visst behöver vi påverka dem. Men samtidigt måste jag lite krasst säga att en sak de behöver är döda katter. Det låter hemskt, men det är en brist på katter för dem att lära sig operationer bland annat. Som titthål t.ex. Jag vet hur hemsk jag låter. Sedan behövs det eget intresse, så det kan vi påverka. Och att alla djur är värda att kämpa för. Tam, som skygg. Det får väl använda Internet också, redan när patienten är i rummet om de har frågetecken. För det mesta går att lösa.

Vi kan skriva hit: http://www.sva.se/Vanessa

Och upprepar för felbehandlingar
http://www.vetansvar.se/ 

/Vanessa

gubben
0

Marieborg: Vilken är din lokala veterinärklinik? Eftersom jag också bor i Stockholm så kan det vara bra att veta. PMa  om du inte vill skriva det här.

marieborg
0

Jag är så lättad……har haft lite problem med pengar till operationen eller egentligen inte problem för i värsta fall skulle vi ha tagit lån på djurkliniken men det är ju så hög ränta.

Men nu har min underbara farfar sagt att alla fyra barnbarnen ska få 10 000 kr av honom så nu är alla pengarbekymmer överSkrattande

Är så lycklig!!!! Min bror blir nog också jättglad för han belv pappa igår och då behövs det ju alltid pengar!!!!

Nu kan jag pusta ut!!

Alexej
0

Grattis! Inte så dumt ibland med en farfar!Glad

Hawknestgrove
0

Vanessa, du är inte alls hemsk! Det är ju inte värre, än att man själv har donationskort i plånboken!

Puma77
0

Grattis, vilken lättnad för er. Även för din bror, är ju inte det billigaste att få barn, så himla mycket som ska köpas och det är ju inte billigt.

//Pia

vanessa
0

#37 Tack, och jag har faktiskt donationskort i plånbok och plånbok. Har två med mig. Den ena med pengar, den andra med plastkorten. Och så har jag fått fler andra att skaffa fylla i donationskort, delar ut dem till mina vänner. Och de är fortfarande mina vänner. Pust. Tack för stödet. Gunilla. /Vanessa

Hawknestgrove
0

Ja , vem har INTE donationskort i plånboken? KAn man göra nytta, så ska man! De finns på apoteket och på sjukhusen. där tar man ställning till vad man vill göra om man avlider, vilket kan vara för svårt för eventuella anhöriga.

gubben
0

Jag har INTE donationskort i plånboken t.ex.

marieborg
0

Jag måste fixa donationskort. Jag hade förut ett som man skulle klistra fast på sitt leg men nu har ju det gått ut.

Ska ta ett på apoteket i veckan för det är ju superviktigt!!

Lena
0

#35 Vilken lättnad att det ordnat sig med penningabiten! :)

//Lena

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

emjon
0

Läste just den här tråden om lilla Maja och blir upprörd över hur nonchalant ni tidigare blivit behandlade. Hur kan en veterinär säga att det inte är någon ide utan att utreda först vad som är problemet?

Vi är säkert många här som hyser agg till vissa veterinärer och kliniker. Det räcker ju med att man blir illa och nonchalant behandlad 1 gång för att byta veterinär.

Tur för Maja att hon har er och nu håller vi både tummar och tassar inför morgondagen och hoppas att allt går bra.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

marieborg
0

Nu har vi precis varit och lämnat Majsan.

Hoppas att det går bra och att de får bort alla stenarna. Ska ringa oh höra hur op gått vid 15-16 tiden idag och imorgon får vi hämta henne kl 16,00.

Känns jobbigt att vara utan henne i mer än ett dygn men får ju glädja mig åt att hon kommer att bli bättre.

Är det ngn som vet om man som djurägare har rätt att få ut sitt djurs journaler hos olika mottagningar?

miranda1
0

Visst har man rätt att få ut journalarna på sina djur!

/Miranda

maggan47
0

Lycka till säger jag, och hoppas lillmissen blir frisk nu Maggan47Glad

Jenna-Gun
0

Lycka till med Majamissen.

Ja jag har donationskort i plånboken

Jenna

Hawknestgrove
0

Håller tummar och tassar även vi

marieborg
0

Anne-Marie ringde mig för ngn timme sedan. Blev så rädd när jag såg att det var deras telefonnummer för det var vi som skulle ringa… tänkte genast att det skulle ha hänt ngt. Måste sluta att vara så negativ och orolig men det är ju min bebis….

Operationen hade gått bra. Det var lite svårt att komma in i blåsan tror hon sa för att den var tjock? efter hennes långvariga problem…

Hoppas hon inte har allt för ont. Kommer sakna gumman ikväll men imorgon kl 16 blir det hämtning om hon kommit igång med kissandet och allt är ok!

Tack för all stöttning Kyss

Simson
0

Ååå så SKÖNT att höra att operationen gått bra!! Puss på nosen på henne! Nu hoppas vi allt går bra!

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

Jenna-Gun
0

Lilla Majastumpan, krya på dej.

emjon
0

Vi fortsätter att hålla alla tummar och tassar vi kan för Maja och att hon kryar på sig och sedan kommer må mycket bättre.

marieborg
0

Tack alla!

Lotus och Smokey är lite förvirrade just nu. Först försvann Majsan imorse och nu ikväll så åkte akutkissen till ett annat hem så nu är de plöstligt helt ensamma… De går omkring och kollar lite efter akutkissen. Tror dock att de tycker det är ganska skönt att kunna gå omkring i lägenheten utan att ngn svart kisse tittar på dem (både Maja och akutkissen är ju svarta och har precis samma vita fält på halsen)

Men imorgon eftermiddag så kommer damen som bestämmer hem igen Skrattande

Simson
0

Hur mår Maja??? Nyfiken!!

marieborg
0

Maja mår bra Skrattande

Vi hämtade henne idag vid 16-tiden och hon har nog saknat oss för hon har varit supergosig. Vill ligga i våra knän och spinner så högt!

Hon måste ha tratt på sig när vi inte har full koll för hon slickar på såret så hon är väl inte så glad för den men annars verkar allt bra!!!

Måste visa två kort på gumman Flört

marieborg
0

Mys med Stefan Kyss

Simson
0

Ååå hon ser verkligen ut att må bra i mysiga knät!! Pussa henne på nosen nu från oss!

snuvan
0

skönt att hon mår bra nu… krama om henne från mig..

marieborg
0

Det är så kul att se att hon är så glad… Hon har legat och sovit i vår säng hela natten ngt som hon slutade med när vår fd akutkatt tog hennes plats där.

Hon har lite svårt att bedöma hur stor tratten är för hon går in i det mesta. Tar av tratten så fort hon ligger och vilar men om hon inte har den på annars så är hon på en gångdär och ska slicka så det får bli mycket tratt..men hon accepterar den vilket jag inte alls trodde.

Puma77
0

Å lilla pluttan, skönt att det gått bra för den lilla sötnosen. Hoppas ni slipper all otur nu i fortsättningen. Lycka till.

//Pia

Simson
0

#60 Hi hi hi!! Vilket roligt och samtidigt härligt kort på en katt som verkligen verkar må bra och trivas!!!

Lena
0

Skönt att höra att allt gått så bra med operationen! Hon förstår helt klart att ni vill hjälpa henne och visar nu sin tacksamhet. :)

//Lena

Simson
0

När min Atos hade tratt efter analsäcksinflammationsoperation sommaren 2005 hittade jag tratten i en av hans ligglådor…utan katt!! Gissa om jag oroligt letade i lägenheten och var rädd att han slickat sönder såret! Eftersom han hade dränage och allt! Han låg på annat liggställe och förnöjt snarkade så att väggarna bångnade!! Mycket mera bekvämt utan tratt!! Han såg mycket nöjd ut! Skrattande

vanessa
0

Vilka underbara lyckliga bilder, på en katt som de inte kunde göra något åt. Inte ens ge ultraljud på. Om du skriver brev till dem, vilket jag hoppas att du gör. Skicka med bilderna också, samt berätta hur hon mår efter operationen. Det vore lite som pricken över I vad det gäller pikar. Nospussa Maja från mig. Tror nog min Findus också vill det fastän han aldrig skulle erkänna det. /Vanessa

marieborg
0

Tack igen alla…. Hon är verkligen så levnadsglad så vi är så glada att man "äntligen " har hittat ngt som kan göra så att hon mår lite bättre.

#64 De är bra påhittiga Skrattande inte vill man ha tratt inte….

#65 Japp ska skriva brev och/eller anmäla dem, Hade egentligen valat ha Majas urinstenar och tagit med de till vetten som sa att det inte gick att göra ngt för en vecka sedan! men stenarna är skickade till USA för analys. De gör tydligen det gratis på ngt ställe där, vet inte men tror att det måste var för ngn forskning.

Jag har VAK idag  (Vård av katt) eller semester och var iväg en sväng till centrum och hämtade ut Majsans medicin och köpte en mjuk tratt. Hon verkar gilla den bättre men kolla minen hon har på kortet… hon ser ju inte allt för nöjd ut hi hi

Passade oxå på att skicka blommor till Anne-Marie för all hjälp. Som tur var blev op billigare 7500 kr istället för kostnadsförslaget på 9000 kr Skrattande och då har vi ju råd med blommor Glad

Simson
0

#66 Ja hon ser ej speciellt glad ut med den nya tratten! =)

vanessa
0

Fniss, den bilden är värd att rama in. Så talande :-). Anmäl dem också, men skriv också ett brev. Men ingen stress. Gör det när du slutat med VAK. /Vanessa

marieborg
0

Tror att hon såg såg sur ut för att hon ville ut på tomten och jag "jagade" henne med kameran istället för att släppa ut henne. Vill inte att hon ska vara ute på tomten nu direkt!

Hon gillar faktiskt  sin nya "tratt" trots bilden i inlägg #66 . Är ju mycket enklare tex att äta och dricka!

Puma77
0

Lilla hjärtat.

//Pia

Hawknestgrove
0

Den tratten verkar bra! Var kan man köpa den?

Hawknestgrove
0

kopierade bilden i mitt personliga arkiv och skall maila den till min veterinär om du inte hittar köpstället. Hon kanske vet?

vanessa
0

Tratten var väldigt intressant. Vill också veta var man köper den. /Vanessa

razcat
0

Vad bra att Maja har fått hjälp äntligen! Hoppas att hon kommer att må bättre framöver. Vilken fin tratt!Glad

Hawknestgrove
0

Ja, jag vill ha en sån! Bra att ha hemma! Har en vanlig, men denna verkar mycket trevligare! Kan du se om det står något fabrikat på den? Då kan vi få fram var man kan köpa/beställa den… Förresten, jag tar och mailar min vet och frågar med en gång…

Hawknestgrove
0

Så, nu var det klart… Hon brukar svara snabbt!

maggan47
0

vad skönt att allt gick bra, med kissen, säger det igen, Animalen, Ann-Marie är en pärla Kram MagganGlad

Lena
0

#66 Den tratten var ju riktigt klädsam! Ser riktigt ståndsmässig ut - en fin dam från medeltiden eller något sådant. Dåliga skämt åsidå så måste den vara bra mycket bekvämare är de sedvanliga gamla hårda modellerna.

Var köper man dessa?

//Lena

marieborg
0

Jag köpte den i min lokala djuraffär här i årsta. Kostade bara 25 kr!

Står tyvärr ingen tillverkare på "tratten" men om ni vill kan jag gå in och fråga ägaren.

Idag låg hon ute och solade och hennes tratt matchade vår pressenning så fint Skrattande se bilden

Lena
0

#79 Ja fråga gärna! Det vore bra att veta inför framtida behov vart man får tag på dem. (Bra att ha på lager)

Det ser ju specialdesignat ut! :)

//Lena

vanessa
0

Kanon, då kanske jag får ta en tur förbi Årsta. Det skulle underlätta en del på katthemmet på de nykastrerade som vill tvätta  sig. Kanon. PM:a mig gärna namnet på butiken och var i Årsta. /Vanessa

Sidentass
0

En sån tratt skulle jag vilja ha liggandes här hemma, ser ju betydligt behagliare ut för kisse än dom sedvanliga, Michelle håller säkert med om vad jag skriver här..hon klappade inte tassarna åt den som veterinären satte på när hon opererades..

Sidentass

Hawknestgrove
0

Ja, vi väntar med spänning! Den var ju inte dyr heller! Hm… kan maila till My One, de har butik här i Nordby….

Hawknestgrove
0

Nåt nytt om fintratten?

marieborg
0

Var in till djuraffären idag och frågade.

Det är en ny ägare och hon hade fått ta över vissa grejer från de tidigare ägarna bla dessa trattar. Så hon kunde inte svara idag men jag skulle titta in igen om någon dag så skulle hon ha letat igenom alla pärmar. Hon är supertrevlig!

Så ni får vänta lite till Skrattande

Hawknestgrove
0

Tackar!

marieborg
0

Nu börjar Majsan bli riktigt trött på tratten/kragen och jag försöker ta av den så ofta det bara går men genast är hon på såret och ska slicka. För någon dag sedan blev det ett missförstånd mellan mig och Stefan och hon lämnades utan koll och tratt i kanske 5 min. Tror ni inte hon hade lyckats slicka eller bita så att det blödde. Bara lite men ändå.

Tycker så synd om henne för hon ska ha antibiotika 2 ggr/dag och den är som en pasta. Hon ska ha 2,5 ml per gång och det är ganska mycket att få i henne.

Om man känner runt hennes stygn är det lite hårt som en bulle. Hur vet man om det är farligt eller om det tex bara är ett blåmärke el liknade hon fått efter operationen?

Vi ska tillbaka till veterinären först nästa torsdag och ta stygnen.

Hawknestgrove
0

Säkert inget farligt. Men ring och fråga veten ändå, när det är så långt till återbesöket….

Misan
0

Vad skönt att höra att hon mår bättre så hon orkar vara grinig på tratten, ett friskhetstecken. Är det Vetrimox hon får i pastaform? Prova i sådant fall att bara sträcka fram pastan till henne så hon kan slicka i sig den direkt för jag har haft två katter som åt den helt frivilligt och en som inte åt den så det är värt att prova.

Lisa

anebit
0

På min dotters katt sa vetten att hon skulle smeta ut pastan på tassen så slickar hon i sig den för katter vill ju hålla sig rena, och det gjorde hon oxå, så det var så praktiskt.

Hawknestgrove
0

Ja, jag fick vetrimox till Esther en gång, det var tydligen så gott, att hon slickade i sig det frivilligt

marieborg
0

Jag har börjat smeta in det på tassarna men det är ju jättemycket salva/pasta och hon blir superstressad och gör ett litet hopp och springer iväg…men hon får i sig det efter ett tag i alla fall.

Men gott tycker hon verkligen inte att det är…känner mig så elak men hon måste ju få i sig allt… men efter lördag kväll är det slut…hurra bådeför mig och Maja men mest Maja så klartSkrattande

Ledsen Gunilla.H men jag glömde gå in på djuraffären och kolla trattarna/kragarna idag men jag ska fixa det imorgon, sorry!

Hawknestgrove
0

Haha, ja det är klart, Esther äter ju allt… Hade hon haft en chans att äta konstant, så hade hon gjort det… FOlk frågar om katten är gravid och snart skall "kissla". Jag får svara, att i sådana fall heter hon jungru Maria och hennes ungar blir Messias hela bunten…Alla mina tre är oskulder och kastrerade.

emjon
0

Vilken glädje att läsa att Maja klarat operationen så bra och hon är supersöt i den mjukare tratten som mer ser ut som en krage. Verkligen stor skillnad mot den förhatliga plasttratten.

När katterna av en eller annan anledning måste ha tratt så gäller det att stålsätta sig. Visst känner man medkänsla med dem och det är lätt att falla till föga. Det är gjort på ett ögonblick att slicka såret och har man otur så får kissen problem och infektion i såret Tänker alltid på vad vår veterinär sa till oss. Det är bättre att katten har det lite besvärligt tills såret läkt fint än att få infektion och ännu mera antibiotika + dubbelt så lång tid med tratten.

Hoppas nu att Maja klarar sig utan problem.

marieborg
0

#94 Tack! vi är jätteglada för att allt gått så braGlad Ja det är mer en krage än en tratt som jag skrivit förut.

Har inte velat säga eller skriva det här tidigare men hon läcker nästan inget kiss alls längre!!!! Det har väl kanske hänt högst tre gånger sedan operationen och då har det varit när hon legat och sovit och inte känt att hon vait kissnödig.

Det känns nästan för bra för att vara sant och vågar väl inte hoppas all för mycket ännu…men innan operationen så kissade hon utan att veta det på sig flera gånger per dag. Det har väl säkert varit för att hon inte fått ut all urin när hon varit på lådan och sedan så rann det väl bara ut.

Vi vill bara att Maja sa må bra och inte ha ont men att det skulle gå så här bra ja det är helt otroligt!!!!!

Tyvärr så var jag sjuk idag så  det blev ingen tur förbi djuraffären för att höra om kragen/tratten. Hade tänkt att ringa men sov nästan hela dagen

Jenna-Gun
0

Krya på er båda två.

Kram Jenna

anebit
0

puttputteliputtGlad

Erika91
0

Vad bra att operationen har gått bra!
Krya på er nu!

marieborg
0

Maja mår toppen och ligger just nu bredvid mig på databordetSkrattande

Tack så mycket för att ni bryr er!

anebit
0

#99  marie, jag älskar svarta katter.  Gulle dig Maja…. PUSSKyss

Sidentass
0

#99 vad härligt att höra:-) Så fin hon är..har ju två svartinga med här i katteriet…"black is beautiful";-)

marieborg
0

#100 & 101 Älskar oxå svarta katter men det är ju så svårt att fota dem. Ser ju oftast bara ut som en svart "massa"…

Här är mitt favoritkort på gumman Glad

Alexej
0

Men Marieborg, har operationen hjälpt?

marieborg
0

#103 Både ja och nej. Hon har ju fortfarande nervskadan så när hon sover kan hon kissa på sig fortfarande men hon kissade även när hon var vaken förut.

Kunde komma kiss om hon tex skulle hoppa upp på fönsterbrädan eller bara helt plötsligt bara spruta ut kiss när hon gick omkring. Detta hände dagligen, vissa dagar flera gånger och andra lite mer sällan.

Min teori, har inte frågat veterinären om detta, är att hon gick på lådan när hon var kissnödig men fick ut så lite kiss att det sedan bara kom när det tryckte på för mycket. Kan det vara troligt tror ni?

Vi har inte torkat kiss på golvet mer än en gång sedan operationen och det är helt underbart. Inte för vår skull (vi kunde leva med det)  utan för att Maja inte lider mer Skrattande

Jag är så ledsen och arg både på mig själv för att vi inte förstått men vi har ju försökt allt hos flera veterinärer fast mest arg är jag på de veterinärer vi träffat som bara inriktat sig på hennes nervskada efter svansamputatonen. De skyllde allt på den skadan och struntade i att hon tillslut kissade blod.

Tur att vi inte gav upp som så många tyckt att vi skulle för man kan ju inte ha en katt som kissar på sigSkrikandes

Min älskling, tänk vad ont hon måste ha haft men inte visat ngt, alltid lika kelig och snäll.

Alexej
0

Vet ju inte men "Vitnos" har skrivit en del på http://www.kattforum.se/viewtopic.php?t=111801 hur man botar urinsten. Kanske också något för Maja?

Simson
0

#99 Maja min vän, vad otroligt vacker du är på det kortet!! vad skönt att höra att det ff går bra för dig.

Erika91
0

#99 Vilken tur att hon mår bra :)

marieborg
0

Tyvärr har Majsan börjat läcka mer urin så vi kollade Ph-värdet på hennes urin och det var över 7 vilket inte är bra. Ringde veterinärenen idag och imorgon ska vi dit och göra ultraljud Ledsen

Varför kan hon inte få må bra ett tag till? Gråter

Simson
0

Lilla Maja-gumsan! När det äntligen gick så bra!! Hoppas på det bästa! Kramar!!

maggan47
0

hoppas också på det bästa, vackra Maja gumman  kramar Maggan47Kyss

anebit
0

Vackra svarta Maja hoppas att vetten kan hjälpa dig….

Kanske urinvägsinfektion?  Håller tummarna och tassarna…..

marieborg
0

Visst måste det finnas ngt lugnande som hon kan få som inte gör så hon somnar utan bara är lite halv groggy?

Sist vi tog ultraljud så fick hon panik och vi kunde inte hålla fast henne, de ska ju ligga på rygg, så då fick hon ett lugnande som gjorde att hon slocknade helt. Problemet med det var att hon fick en ordentlig "snetändning" av uppvakningssprutan. Var riktigt hemskt att se.

Jenna-Gun
0

Lilla stackars Maja-gumman, hoppas det går bra hos vetten.

Håller 24 tassar och två tummar

Jenna

marieborg
0

Tack så mycket Jenna för ditt stöd Skrattande Det hjälpte nog för besöket gick jättebra.

Vi la ned Maja på ryggen utan ngt lugnande, jag höll i hennes framtassar och klappade samtidigt hennes ansikte och pratade lugnt med henne och hon var så lugn och stilla. Hon brukar vara lugn med mig för jag tror hon litar på mig. Veterinären kunde ta ultraljudet och urinprov från blåsan medan hon låg där stilla. Är så otroligt stolt över gumman.

Förra gången var hon ju helt galen!

Blåsan var ok, inga stenar syntes och enligt urinen ingen kristaller eller uvi. Men vi såg lite grus på ultraljudet så nu ska hon äta s/d för säkerhetsskull ett tag.

Hoppas vi kan pusta ut nu, 2000 kr fattigare men Maja är värd all hjälp hon kan få!

Erika91
0

Vad synd att det blev värre men desto roligare att höra att besöket gick bra och att det inte var några kristaller, stenar eller uvi för lilla Majagumman! Jag önskar att hon kommer bli bättre av s/d fodret och att hon kommer må bra i framtiden!

Det märks att hon har förtroende för dig Marie! Glad

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.