överkänslig mot Frontline?
Jag tror min ena katt har fått en reaktion mot Frontline. En vecka efter behandlingen mot öronskabb rensade jag ur öronen på alla katterna, och de kliade sig alla kring öronen den dagen (de har inte kliat sig av öronskabben). De andra slutade, så det var nog pga rensningen, men en har fortsatt klia sig, dessutom lossnar pälstussar varje gång.
Han har nu kliat sig på huvudet och ner på nacken och skuldrorna, och har lite kala fläckar där. Huden verkar dock inte röd eller irriterad. Det är alltså inte så att han kliar sig jättemycket, men ändå såpass mycket mer än normalt att jag lagt märke till det (själva beteendet) och pälsen lossnar inte för att han kliar jättemycket, isåfall hade det nog varit irriterat i huden också, utan den verkar släppa lättare.
Det är första gången jag prövat använda Frontline mot öronskabb. Jag vet att han varit behandlad med det innan jag tog hand om honom, men då var han ganska sönderkliad och jag vet inte om det var av öronskabben eller en eventuell reaktion då. Klåda och håravfall finns med som möjliga biverkningar i bipacksedeln, och jag har nu ringt veterinär och hört efter. Hon trodde också att det kunde vara en reaktion på behandlingen, och gav order om att bada katten noggrant. Så nu gäller det bara att överleva badet ;)
Någon annan som upplevt biverkningar av Frontline?
Har du kollat i Fass?
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Jag har en kompis som har en hund som reagerat på frontline. Han fick epilepsisymtom som vet trodde berodde på frontline. Vissa hundar kunde reagera så men det är inte vanligt. Jag har använt frontline på alla mina 3 katter och 3 hundar men ingen har reagerat över huvud taget. Men som sagt det är "bara" att schamponera.

Jag har inte kollat i Fass (djurläkemedlen finns väl inte med där heller?), men klåda och håravfall finns med som möjliga biverkningar på bipacksedeln. Har också ringt veterinär, som tyckte det lät som en allergisk reation på behandlingen. Så det är ganska säkert. Men jag vill gärna höra vad andra har för erfarenheter :)

Tezza: Aj då, det var ju lite värre… Epilepsi är lite läskigt. Jag känner ju folk som regelbundet använder Frontline på sina djur, utan att ha stött på något, och mina andra katter reagerade inte, det är smidigt så länge det funkar. Jag väntar på att killen ska vakna så jag kan berätta den "glada" nyheten att vi ska brottas med blöt katt :D Fast vem vet, det kanske går riktigt smärtfritt… *hoppas*
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Ja, jag kollade runt lite på Fass själv också nu, och hittade utan problem, så det måste ha varit något fel på sidan den tidigare gången jag letade där. Tack!