tarzan är hos mig nu
har hämtat katten, nyfiken men samtidig lite rädd inte så att han ligger och trycker nånstans. Mkt. okända dofter och nytt ställe. också väldig lungt och stille………
jag har inte köpt nya greier till honom typ matskål osv osv dessa är min ägna kattsgreier, jag var och är litt osäker på om jag kanske skulle ha köpt nytt.????
Är Tarzan den katt du skriver om i tråden klippa klorna på katten? Jättebra i så fall att du räddade den från misären hos förra ägaren!
Han kommer nog snart att bli hemmastadd hos dig. Låt honom vara lite i fred de första dagarna och ha ett gömställe där han kan känna sig trygg.
Har du flera egna katter?
ja, det är det
no, bor lite trångt men det kanske blir en kattkompis till denne senere jag får se.
hmm, hör att han knapprer på torrfodret :) hoppas att han snart använder lådan också
han vifter mkt på svansen…..är det pga. rädsla, osäkerhet eller är han arg???? det är en väldig stor omställningen för honom
hur långt tid tar det innan han känner sig hemma, skal till mina foräldrar om en månad
Så glad jag blev när jag läste din tråd!!!!! spelar ingen roll om han har nya eller gamla matskålar,huvudsaken han har något att äta ur. Tror han viftar lite på svansen för att allt är nytt,känner sig kanske lite osäker.Går säkert på lådan också när det är så dax.Katter brukar vara duktiga på sånt.
Ge han en nospuss från mig….Bra gjort av dig !!!!
Debattia
Den skygga kattens hemsida!
Härligt att han hittat hem!!!! Det tar säkert några dagar, kanske ett par veckor, innan han börjar känna sig mer trygg och hemmastadd. Låt honom få utforska i sin egen takt. Hör av dig här om det blir problem eller om du har funderingar. Visa noggrant var kattlådan finns nu i början och se till så att den står lite avskilt och hålls ren. Det kan ta några dagar innan katter kommer igång och äter ordentligt sådana här gånger. Säkert är han väldigt osäker just nu på vad som väntar honom. Människor har ju inte precis varit något positivt sällskap för honom tidigare… så ge honom lite tid och ha tålamod. Han behöver få lära känna dig, och se att han kan lita på dig och att du bara vill honom väl. Sådant kan ta tid för djur som farit illa. Jag är så glad att du har fått honom därifrån! Nu gäller det att hjälpa den här lilla missen så han blir trygg och glad!
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Så glad jag också blir! Instämmer helhjärtat med Eskils och Debattia - lite ifred och ett gömställe + spelar ingen roll med matskålarna + svansviftning som i lite osäkerhet. Jättefint att lugnt och stilla. Det kan Tarzan behöva nu. Vad gäller kloklippning (som fråga i tidigare tråd), strunt i det så länge. Är det klent med stålar för bra klösmöbler så ta in en ordentlig bräda el trädstump - ngt torkat/nedramlat i närheten? Vet inte hur du bor. Det ordnar sig. Berätta gärna hur det fortskrider. Finns massor av folk här med erfarenhet så att du kan få fortsatt hjälp och stöd. Heja Tarzan och zorro2 … Nospussar och kram!
nej, nej kloklippningen för vänta tills han har helt hitta lung och ro. Och ang kloklippningen så är det inte så mkt för mina ägna möblersskull, det är mkt pga av mina foräldrar.
Mamma är rädd för katter samt sina möbler och det forstår jag och respecterar detta. dom är pensionärer och då är det inte bara att åke till en möbelaffär och köpa möbler.
mamma har, trots att hon är rädd för katter, tagit väl hand om min tidligare katt. Men hon var en väldig snäll katt, kunde fräse iblandt men aldri att hon gjorde utfall för att bita eller riva.
jag är lite osäker själv just nu men som sagt jag låter honom vara och får ta det i hans takt.
har visat honom lådan och klösbrädorna samt klätremöblen men just nu är inget sånt av intresse 
Vet han bara var kattlådan finns så låt honom sedan få vara ifred. Han kommer förmodligen att utforska mest nattetid den första tiden och vara mer avvaktande dagtid. Låt honom bara vara. Håll rent i kattlådan, servera mat och vatten - allt annat kan få vänta. Titta honom inte långa stunder i ögonen, utan blinka långsamt, gäspa och vänd bort blicken. På så sätt signalerar du att du är ofarlig. Mina missar var osynliga för mig i flera dagar sedan de flyttat hit, d v s under dagtid. När mörkret lagt sig (och jag med!) kom de fram och utforskade! Efter ett par veckor hade de "tagit över" lägenheten :-)
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
han har ätit lite blötmat och lite torrfoder men vatten och lådan inget intresse alls. Endå har jag 2vattenskålar plassert på olika ställen och långt ifrån där maten är. Lådan….är ren som bare den….han har jo inte användt den
har varit hemma nu i 4h, han måsta vara törstig och nödig eller?………
Han är säkert litet stressad. När du gått och lagt dig och det är tyst och stilla så kommer han säkert att både dricka och gå på lådan. 4h är inte lång tid att hålla sig. När de är osäkra kan det ta längre tid än så innan de ger sig ro att gå.
Medarbetare Hittekatter iFokus
Om han äter blötmat så får han i sig vätska och du behöver inte oroa dig. Men häll gärna på lite extra vätska på mjukmaten du ger honom så kompenserar det upp torrfodret. Och han får i sig vätskan han behöer utan att behöva dricka från vattenskålarna. Katter som endast äter blötfoder dricker väldigt sällan eller aldrig rent vatten.
Härligt att läsa att du nu har Tarzan hos dig och det värmer mitt hjärta igen
Precis som de andra skriver så behöver kissen tid i lugn och ro och det kommer säkert bli bra när han förstår att du hjölpt honom.
När du fixar med lådan mat och vatten småprata då med honom med låg och mjuk röst utan att titta låtsas som om du inte ser honom.
Lycka till med Tarzan
Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren
Underbart att han är hos dig-vilken lycka för honom:-)! Tänk på att registera honom på dig, SKK och kastrera honom ( med id-märkning!)om han inte är det)):-)! Lycka till!!!!!!!!
kastrerad är han, men vänter med id-märkning och vacc. forsökte ge honom lite godbitar men nej, räkor, ost, grädde ägggula skinka….
fortsatt viftande på svansen, nyfiken men avvaktande
han tvätter sig inte alls, vad beror det på.
Han behöver nog vara mer avslappnad än han är just nu för att ha ro att tvätta sig. Han har fortfarande bara varit hos dig i något dygn och har inte landat vare sig i tid eller rum. Tids nog kommer han säkert att uppskatta de extra godsakerna och börja tvätta sig.
Kärlek & tålamod löser (nästan) allt!
Medarbetare Hittekatter iFokus
Misse har "landat på en ny planet" och du har fått hem "en liten alien". Tids nog kommer han att börja äta, dricka, gå på låda, tvätta sig, leka mm. Du måste låta honom få mer tid på sig. En Felliway-doftavgivare i vägguttaget kan signalera till misse att det här är ett tryggt och bra hem för katter. Finns att köpa t ex på apoteket och kan hjälpa misse lite i början. Annars är det tid och tålamod som gäller just nu. Låt honom vara ifred, titta inte så mycket på honom. Småprata med honom och ha det lugnt hemma. När det gäller skygga och stressade katter är min erfarenhet att rutiner är viktiga. Att man har en viss "rytm" över dagen (med matning, rengöring av kattlådan o s v). Att misse rätt snart vet ungefär vad som är att vänta när matte/husse går upp på morgonen/kommer hem från jobbet o s v.
Superviktigt att du är försiktig med dörrar och fönster nu i början så han inte smiter ut!!! I synnerhet som han inte är ID-märkt och registrerad ännu!
Det är också bra om du kan sänka ljudet från radio/TV/musikspelare nu den första tiden, så han inte blir skärrad av det.
Gläds åt din nya kisse, men respektera att han behöver några dygn ifred för att vänja sig vid den nya miljön och börja trivas. Om du är lugn blir han lugn… 
Det var en stor lättnad att katten ifråga nu kommit ifrån sin misshandlande ägare!
Ser att du redan fått många bra tips som kan underlätta aklimatiseringen för honom. Följ dess så kommer det säkert att gå jättebra.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Hej! Tror som övriga att missen behöver landa så långsamt och sakteliga. Om du läser i tråden "En Skyggis i Familjen" så ser du hur stegvis det kan vara, och många goda råd. Nu är ju inte din Tarzan en skyggis i den meningen men med de otäcka erfarenheter som han har i bakgrunden kan det vara ett liknande förlopp. Underbart att du tagit dig an honom!!!