Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattprat
Läst 10680 ggr
majvi
0

När man hittar en död katt

Jag undrar vad ni andra skulle göra om ni ser en död katt på vägen.

Jag har hittat en död katt i närheten där jag bor när jag åkte hem en kväll.Jag hämtade en transportbur och tog hem kissen.Det fanns ingen öronmärkning då ringde jag till Ultuna och fick lämna in den där. Det kändes självklart då jag vet att det kan finnas chipmärkning,Jag var själv så försiktig när jag lade katten i transportburen fast jag visste att den var död men veterinären bara drog ut den.Man är väl blödig även om katten är död.Sedan satte jag upp lappar i affären och skrev på olika forum.Ingen hörde av sig men kanske kattens ägare fick syn på lappen och läste.

Nu tar det mindre än 30 min att åka till Ultuna för mig och jag har  bil , det förenklar saken. Hade jag sett den när jag var på väg till jobbet hade jag nog lagt den åt sidan och tittat efter den när jag kom hem på kvällen.

Bodde jag långt från djursjukhuset och katten inte var märkt skulle jag skriva upp hur katten såg ut och ta kort och annonsera där det går.Förmodligen skulle jag gräva ner den, det kanske låter löjligt men jag vill inte att någon ska göra illa kattkroppen.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

vanessa
0

USch, sådant är så jobbigt.Hittade en ihjälkörd kisse en gång, men den hade telefonnummer i halsbandet. Det jag rekommenderar är att ta kort på kissen. Kolla speciella kännetecken. Ringa polis och berätta var den hittats, sätta upp lappat, samt göra som t ex du köra kissen till veterinären. Sedan så är det inte så mycket mer man kan göra. Jo, förresten, en liten annons i lokaltidning.

Var förresten lite ledsen för ett par veckor sedan. När vi åkte till katthemmet så låg en ihjälkörd, vacker, strålande räv på vägen. Vi stannade och jag sa till henne som körde att jag skulle ut. Hoppade ur bilen, tog tag i rävens öra och la den i diket. Det som gjorde mig så arg var att den nyligen blivit ihjälkörd, det var ljust och sedan så låter de den ligga kvar utan att ens kolla om den levde och led. Det var den vackraste räv jag sett och det gav mig lite värme i kroppen. Inte ett spår av skabb eller annat. Helt enkelt perfekt. Förlåt att jag snodde tråden. Behövde lätta på mitt hjärta. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

YvonneW
0

Ja, det är hemskt att människor är så kalla när de kör över ett djur. Många ser inte ens efter hur det gick, utan kör bara vidare. Ändå är det lag på att alla påkörda djur skall rapporteras till polisen, dels för att skadade djur skall kunna avlivas eller köras till veterinär och dels för att få ordning på registret så att man får en ungefärlig uppfattning om hur många djur som dör/skadas i trafiken varje år.

ID-märkning av katt och hund är ju till för att man som ägare skall få vetskap om vad som hänt ens katt/hund om den försvinner, men om någon kör ihjäl den utan att titta efter så har man tur om efterföljande trafikanter har vett att titta efter. Annars är ju ID-märkningen värdelös.

Har själv sett diverse överkörda djur liggande på vägen och blir lika illa till mods varje gång. När jag hittade en katt stannade jag och tittade efter ID-märkning, men hittade ingen. Det fanns inte många hus i grannskapet, så jag åkte runt och frågade om någon saknade sin kisse och beskrev färgen. Men nej, ingen ägde den. Det var en av de hemlösa fick jag veta. En bonde tog sig an den för att begrava den. Sorglig historia som slet mitt hjärta i tusen bitar.

storAnnette
0

Idag har en av mina vuxna döttrar hittat en död katt.Jag ringde polisen och de visste om det,hade bett kommunen att forsla bort kroppen bara…för två dagar sedan…

Jag bad polisen att åka dit och kolla om katten är märkt men det ville de tyvärr inte göra.Ingen tatuering finns iaf,troligen inget chip heller då.Ringde en gång till och nu lovade en polis att han skulle titta efter gamla rapporten och se om nån kunde åka förbi…hoppas att de gör det.

Polisen sa att det är kommunens ansvar att kolla efter märkning (konstigt tycker jag) och han visste inte att polisen har en scanner…om den fungerar och om de vet hur man gör…

Jag tycker att de borde skicka kroppen till djursjukhus såna här gånger,om det är polis eller kommun som gör det spelar ingen roll.Och nej,dottern kan inte göra det.

Eftersom jag tänker att en ev ägare ska få chansen att veta vad som hänt har dottern varit snäll och tagit bilder och kollat könet.Det är en röd-vit hankatt,troligen okastrerad (inte enkelt att undersöka).

Vila i frid lilla katt,det såg iaf ut som om döden kom snabbt och då slapp du åtminstone lida länge.Gråter

Hawknestgrove
0

Majvi, så klart du skall ge den lille en ordentlig grav. Men se till, att du gräver djupt i sådana fall! 30 cm räcker inte, räven hr ett fantastiskt luktsinne. Jag vet av erfarenhet, när jag tog hand om en liten trafikdödad kisse här. Tyckte jag grävde så djupt, men tyvärr, inte tillräckligt… en vecka senare var den lilla kattkroppen borta. Lägg även ordentligt med stenar på så går det bra.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

majvi
0

Katten togs omhand av Ultuna. Döda katter som kommer in sparas några dagar och sedan kremeras de.

När jag skulle begrava en kattunge som fick avlivas fick jag gräva 70 cm, men det var ju extra viktigt att inget annat djur fick i sig avlivningsvätskan.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.