Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattprat
Läst 889 ggr
zorro2
0

funderingar kring katthems besök

har en fråga

har varit hos 2katthem, innan jag åkte dit ville dom ha lite info det fick dom. sen när jag kom dit så fick jag endast träffa en katt, varför och hur kommer det sig? det var likedant på både ställen.

Jag trodde att jag skulle få träffe åtmistonen några stycken…..så alla dessa solsken historier där ägarna ägentlig skal titta på en katt också fångar en annan katt deras uppmärksamhet det stämmer inte alltså, det kan inte stämma hur skal en annan kan fånga deras uppmärksamhet när det bare fins en katt som man får titta på.

är det likedant i alla katthem

Jourhemmet
0

Låter väldigt konstigt. Frågade du inte om du fick träffa fler katter då?

zorro2
0

Jag frågade om jag inte kunde få träffa fler katter men da fick jag som svar att dom var tingade och då tyckte dom att det inte var en bra ide att låta mig få träffa dom ifall om att jag skulle få tycke får dessa katter. Jag kunde inte med å fråga om alla 50katter (som det sto om i tidningen) var tingade.

men det är alltså inte så i alla katthem eller? som sagt detta var mitt andre katthem som jag besökt.

Alexej
0

Verkar väldigt konstigt. Men samtidigt försöker man matcha rätt katt till rätt ägare. Man vet hur katten är och vad den behöver och sedan kollar man med kattköparen hur katten ska få det. Och det är klart att det begränsas en del. En katt som visar vill vara utekatt kan inte förmedlas som innekatt tex.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

zorro2
0

Jo, jag tyckte också det. och det stämmer det du säger alexej. och det har jag forståelse för men jag vet inte tyckte kanskje att det burde da finnas mer enn en vuxen katt som kan tänka sig vara ensam katt och ha möjlighet att kunne gå ut och inn under alla dygnets tider om den vill.

ja,ja imorgen skal jag göra mitt 3´de katthems besök gleder mig så mkt. herligt med alle katter.

Katthemsmatten
1

Katthem har olika principer för hur de selekterar. Somliga vill innan besöket, som väl oftast är en bokad tid få så.mycket info som möjligt om intressentens tankar kring vilken typ av katt man önskar och hur familjesituation och annat ser ut. Andra har vissa tider då besökare är välkomna utan föranmälan och där besökarna är välkomna att se alla katter men de får inte gå in till bokade katter. Det finns för- och nackdelar med båda sätten. Tycker dock det låter som en märklig förklaring att alla övriga katter skulle vara bokade, i synnerhet om vi pratar om ett 50-tal. Personligen tycker jag att man ska vara öppen och berätta att den här katten är den vi har som bäst motsvarar det vi uppfattar det du önskar och det du kan erbjuda katten av de gäster vi har just nu. Där jag är volontär har vi öppna besökskvällar varje vecla. Det betyder att de som kommer kanske inte ens funderat över vad de kan erbjuda en katt eller vad de söker. Andra har fallit för ett utseende utan att förstå vad katten har för behov. Då är det vårt jobb att försöka jämka ihop så att det blir en god matchning i slutänden.

Medarbetare Hittekatter iFokus

zorro2
0

Jag mailade lite info, sen hörde dom av sig också bokades tid för besök. Djurskyddsföreningen gbg var detta. trevligt bemötande annars ingenting fel på det.

Men som sagt fick endast titta på en katt, tycker kanskje isåfall att hon kunde sagt att dom andra katterna passer inte mina önskamål. Ja,ja dom hadde kattpentionat också, har dom flesta katthem det?….lite extra inkomst men då måste man ha utrymme för det.

titter på klösmöbel i väntan på kungen eller princessan eller både och Skrattande

Alexej
0

Du vill ha en ensam vuxen katt och de flesta katter vill och behöver en katthompis. En människa kan aldrig ersätta en annan katt. Det är högst en av tio katter som vill vara ensamkatter.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Katthemsmatten
1

Det finns säkert fler föreningar än Djurskyddsförening Göteborg i din närhet. Hör av dig till flera.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Thaeri
2

Att du vill ha utekatt kan ställa till det med urvalet lika mycket som om du hade velat ha innekatt också. Så är du flexibel på den punkten kan det hända att det blir fler katter de kan tycka passar Glad