Mata en hemlös katt=ägare?
Hur är det nu?
Om man matar en hemlös katt är man då juristiskt ägare med ett ägaransvar?
Jag vet att LS har körd på det för att skrämma folk att mata hemlösa katter men jag såg också nånstans att det finns ett domstolsbeslut att mataren ansågs som ägare men jag glömde kolla länken.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

jag tolkar det som om man stadigvarande matar en katt så tar man på sig ett visst ägaransvar. men inte att man är juridisk ägare per automatik även om vissa djurskyddshandläggare försöker få det till det , tror jag läst om det på om dte var jordbruksverket elr i förarbetena till lagen , minns tyvärr inte. i förarbetena står riktlinjer om hur lagen ska tolkas.
tyvärr gör denna lag att inte alla vågar hjälpa hemlösa. försöker själv få akuthem till tre ungar med mamma, och försökte få han som bor där de uppehåller sig att mata medans jag kollar efter hem, men han vågar inte pga denna lag..
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
Nu är jag inte 100% säker men jag har för mig att det var ett fall uppe i rätten vars utslag gick till matarens fördel. Myndigheten ville dömma mataren till skadestånd men det gick visst inte vägen.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Puttar upp, någon som vet? Finns det domstolsbeslut?
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus