Othello har kastrerats idag!
Idag har våran nya lilla kisse Othello varit hos veterinären. Som jag misstänkte var han fullt könsmogen och tiden var kommen för kastrering. Så nu är det gjort liksom en andra vaccinering och behandling för öronskabb.

Othello kommer från en kattkoloni i Ronneby och har fångats in av Naquita. Han är en liten kisse storleksmässig och veterinären trodde inte att han kommer bli så mycket större. Han misstänkte även att det var inavel med i spelet precis som Naquita trodde. Veterinären tyckte att Othello var en jättefin liten kisse. Allt gick bra förutom att det var kanonvarmt väder och svettigt i bilen. Fick köra med neddragna rutor.
Othello är även försäkrad och har tidigare via Landsfreaks försorg blivit ID-märkt. Så nu är alla viktiga bitar gjorda.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
skönt att allt gick bra :) men det är alltid jobbigt att åka bil. Toker sitter alltid och skriker i transportburen.. stackarn
Katterna känner alltid på sig när de ska till veterinären. Idag hjälpte det inte med Feliway heller.
//Lena
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Så skönt att det hela är över nu och att allt gick bra…han är så vacker Othello!
Sidentass

Vad skönt att allt gick bra för Othello!
Jag instämmer fullt ut i det Sidentass skrev: Han är så vacker! :)
Vad fin han är! Skönt att kastreringen är avklarad och att allt gick bra!
Jag blir lite nyfiken på hur eller snarare varför veterinären tror att det är inavel??

Heja Othello!! Vi är numera i samma klubb du och jag!! Jag kastrerades idag också!! Vad skönt att Din kastrering också gick bra!! Jag blev uppvätskad först. Den "bullen" hänger ff med än i kväll. Mjau från Julian. 
(Matte tyckte vet lämnade ut mig "lortig". Blod i pälsen på bakhasorna. Matte är inte van att hämta oss grabbar i det skicket. Även när Atos opererades för analsäcksinflammation kom han hem ren!)
-> Kastrera och id-märk <- \>^..^< CatCrazyLady
#5 Naquita som fångade in honom från kattkolonin, med mer eller mindre förvildade katter i Ronneby, misstänkte att så kunde vara fallet pga att kattungarna som föddes där alla var mindre än genomsnittet. När veterinären undersökte honom var det flera saker som styrkte detta. Storleken och att han har en liten svansknyck bl.a. Men han är frisk och sund i övrigt. Det är om jag förstår det rätt ytterligare avkomma som skulle kunna få problem med hälsan.
#6 Oj då flera som kastrerat sig idag! :) Othello hälsar så mycket tillbaka till Julian! Othello var ren och fin vid hemgången!
Othello blir stålt av att ni tycker han är snygg! :)
//Lena
Åh och i morgon så skall jag ta min styvsons kattkille till vet för kastrering. De är dyra på sånt här… 650 kr….
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Han är jättefin
!
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Gunilla: Vi fick betala 910kr…

En sån vacker kisse… skönt att han blivit av med kulorna…
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna
Simson, 910 kr, för en hankatt? Men då kanske något annat ingick?Herregud okristligt i annat fall! Man kan nästan börja förstå kattägare som drar sig för dessa utgifter! Jag menar, köper du en hund, så är det väldigt sällan du behöver kastrera den….
härlgit att allt gått bra!
ja, ska bli intressant att se hur kullen som växer upp i stödhem nu kommer utveckla sig, om de kommer bli normala lr ej.
en hona vi tog in såg ut att vara runt 6 månader storleksmässigt men hon var dräkkig vid kastreringen:(
Nu har ytterliggare 3 honor i kolonni löpt,och jag vet inte VAD jag ska göra=(

Välkommen i klubben,hälsar Micki.

#10 jag betalade 500 för att kastrera 2 hanar, honan betalade jag 800 för kastrering+chipmärkning
#13 Ja man lurar sig på dessa katters nätta format. Othello ser ut som en liten kattunge på 3-4 månader. Jobbigt att flera honor i kattkolonin börjat löpa. Synd att TNR-metoden inte är etablerad i Sverige. Hade varit lämplig där annars.
#10 Betalade 1000Kr totalt, men då var det vaccinering, behandling mot öronskabb samt receptutskrivning till katterna hemma med Stronghold. Själva kastreringen kostade 500Kr. Det kostar naturligtvis en del med veterinärkostnader eftersom det är momsbelagt och inte sker någon subventionering från staten som det gör med våra egna läkarräkningar. Fast går man till en läkare som inte är ansluten till försäkringskassan brukar besöket kosta drygt 500Kr. Det lönar sig alltid att ringa runt till veterinärklinikerna för att jämföra priserna. Vår veterinär är specialicerad på katt och väl värd varenda krona.
//Lena

Gunilla: Nu fick du mig att skratta!!
Det var skönt!! Inte meningen från din sida förstår jag men jag och min dåliga humor kunde inte låta bli ändå! 
Ang din kommentar att om jag köpte hund så är det väldigt sällan jag behöver kastrera den… Jag förstår vad du menar…men kunde inte annat än tänka…jag ska nog bara kastrera min Julian en gång…kulorna växer inte ut efter ett tag igen…
Du ser vad roligt man kan få av skriven text när man inte ser och hör personen i fråga.
Apropå missuppfattningar av skriven text…även om jag inte missuppfattade dig! Kram på dig för dagens första skratt! Även om det inte var ment så från din sida! 
fortsätter att fnissa så stilla… 
Det har blivit vanligare att kastrera hundar också senare tid. Inte så vanligt i Sverige ännu, däremot i Nederländerna där många hundar samsas i parkerna. Har sällan sett så mycket glada och lyckliga hundar som i Amsterdam och ytterst sällan några hundslagsmål.
//Lena
Haha, kul! Ja jag skrattar med er! Jo, det börjar bli lite vanligare att kastrera hundar, men inte alla gör det, långt ifrån. Den största orsaken är väl att det ärännu dyrare. 2000kr här. Jag var med i dag, när Gry kastrerade Guiness. Så nu ligger han hemma hos styvsonen(det är hans katt) och sover. Så får de stränga förhållnngsregler från mig att kissen får hålla sig inne till på fredag kväll. Inte dåligt att jag fick honom till att kastrera, må ni tro! i kväll så ska både Janne, Sylve(styvsonen) och Emil (Styvsonsonen)och jag på studentfest. Så lille Guiness får lugn och ro hela kvällen. Hoppas bara att allt går bra, jag blir så himla nervös med sövda djur….Sa till, att vi skulle vara borta i kväll, men det var ingen fara, sa veten. låt honom sova. OCh det gjorde han, t o m två timmar efter kastreringen.
#19 Bra jobbat att du fått dem att kastrera sin katt! Ja det är lite nervöst när husdjuren är sövda. Särskilt i den här värmen. Men oftast går det över förväntan bra.
Idag är Othello sig själv igen.
//Lena

#20 Jag krävde att de skulle vätska upp Julian innan kastreringen. För att han är birma och för att det varit så varmt senaste tiden. Kanske därför det blev dyrare??
#21 Ja dropp brukar kosta en hel del extra, det är säkert förklaringen. Huvudsaken är att allt går bra. Man är ju så rädd om sina små vänner.
//Lena
jag tycker de e lika viktigt att kastrera en hanhund som en hankatt om den inte går i avel. hunden blir mkt lugnare och vrf ha en sällskapshund okastrerad?
#23 Exakt - det är så man ser på det i Nederländerna och jag har med egna ögon sett hur gladlynta och lyckliga hundarna är där. Verkar finnas mycket fördommar mot kastrering av hund i Sverige.
//Lena
Där är jag lite blandad i mitt tänkande. Har själv haft hund, enbart hanhundar, aldrig några problem, även om det enbart var stora hundar, New Foundland och Rottweiler. Skulle aldrig haft en tanke på tt kastrera dem, det var ju aldrig några problem. Snälla harmoniska goa hundar var de hela livet och gamla blev de också. 14 resp 15 år. däremot så vet jag, att vår vän Atlantseglaren, blev tvungen att ge sin Jack Russel Kastreringssprutor i två år. Han hade benägenheten att dra iväg över stock och sten. Men sedan så rekommenderade veten att kastrera kirurgiskt, då det inte är bra att låta hundar gå på sprutor för länge. Så skulle jag skaffa hund, ingen kastrering av den för min del i alla fall. Bra hundhållning och diciplin tror jag bättre på. Men en hund är ju inte en katt…..

Vad skönt att det gick bra för Othello. Han är en mkt fin kisse!
/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis
Han är så söt Lena. Toppen att ni tagit hand om honom!
Han och min Pärlan skulle vara ett så sött par

Jaaaa Othello och Pärlan skulle verkligen vara ett vackert par.
Vilka fina färger ihop.
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna