Kan man överlista en katt?
Det är en katt som ska ha medicin i 15 dagar. Hon fångades in som kattunge och blev relativt tam innan flyttkarusellen började snurra. Hon kom till mig för ett år sedan och låg mest uppe på en garderob i flera månader innan hon kom fram. men sedan har hon minsann varit framme och slingrat sig runt mina ben för att få mat och brukar komma springande när jag tar fram jästtablettburken.Hon brukar gärna sno tabletter från de andra katterna om de är för långsamma med att äta den.Jag kan ta upp henne i famnen men hon tycker inte att det är ett särskilt bra ställe att vara på.
Jag har stoppat i medicin i munnen på henne ett par gånger men vill inte göra det morgon och kväll i 15 dagar för då begriper hon vad det är frågan om och då springer hon undan förstås. jag vill ju att hon ska känna sig trygg hos mig.Jag har blandat i mat och det fungerar en gång men nästa gång går hon inte på det.Easytabs-någon klet som man ska stoppa in tabletten i- inget för henne. Sist har jag blandat medicinen i maten+ krossat jästtablett och lagt över. Det gick bra första gången men sen visste hon allt att jag försökte lura henne.
Någon som har förslag ? Dert är 8 dagar kvar av medicinering…..
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.
Kan du lura henne till att äta det själv är det bra. annars så är det elaka metoden som gäller, men följd av massor av kel och godis….Funkar här!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Jag håller med Gunilla!
Jag håller tummarna och hoppas att det går bra de åtta dagarna som är kvar!
Det här är en katt som har blivit sviken så många gånger och då känns det extra svårt att tvinga i henne medicinen. Tycker hon att jag är elak kan hon får svårt att lita på mig och jag har hållt på att jobba med henne i snart ett år för att hon ska känna att här är hon trygg. Något kel efter att ha stoppat i en tablett i hennes mun är det inte frågan om. Hon springer iväg så fort hon ser mig. Men det går över-om jag inte tvingar henne för ofta.Det får väl bli en fortsatt blandning av tvång och att lura
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.

Grillad kyckling är ett bra tips. Ge först en liten "ren" bit, sedan en liten bit med medicinen instoppad i det hela. Kanske halvor om medicinen är stor. Sedan när medicin är färdig så ger du en två bitar "rena" bitar igen. Klart. Sedan ingen kyckling annat än när medicinen ska ges.
Överlag så brukar jag variera mutorna kyckling, leverpastej, tonfisk, och annat. Detta om kycklingen inte blir en bestående hit. Lycka till. /Vanessa
ps. glöm inte, små bitar mutor, och inte använda en massa mat att blanda i det hela i. utan små, små bitar.
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.
#3 Nej kel förstår jag inte fungerar för det upplever hon helt säkert inte som en belöning så länge hon är skygg. Här får det istället bli det läckraste, läckra som finns i godisväg.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
#4 Hon får små portioner, men hon är också misstänksam mot att hon ska äta från ett eget fat .Hon vill gärna äta från samma fat som flera andra.
Jag har en till lite skygg men klappbar som ska medicineras men hon äter glatt allt jag ställer fram till henne. Bara det är gömt i godsaker och mat förstås. Veterinären undrade där om jag trodde jag skulle få i henne medicinen men där är det absolut inga problem.

#3 Jag förstår..
Kycling som Vanessa skrev är ju en sak man kan lägga i pencellinen i..annars räkor om pencellinen får plats i de, kräftor/jumboräkor? Katter brukar gilla det! Lägg i det i det den mat hon tycker om!

Kan man inte krossa tabletten och blanda i nåt kletigt gott (typ kavjar) som stryks på frambenet? Då slickar hon i sig det när hon tvättar sig sen ju.