Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 624 ggr
evamojje
0

Glöm inte att se till..

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Att se till att era katter har rikligt med vattenkällor tillgängligt nu i sommarvärmen.

Jag har i skrivande stund kl 1 på natten 29 gr varmt inne i lägenheten trots vidöppna fönster *L*

Så här dricks det friskt från våra 3 olika vattenkällor. Så sätt ut några extra skålar/glas/vaser för att uppmuntra till mer vattendrickande Glad

"Varma" hälsningar från Eva & Mojje & Busan samt våra besökande kattkompisar Runa & Nova

Skicka ett sms med texten Katthem 25 eller Katthem 50 till nr 72970 så skänker du Stockholms Katthem motsvarande belopp.

Erika91
0

Jaa visst är det varmt i en lägenhet?
Ska sätta fram flera vattenskålar nu..

evamojje
0

bra *L* märker att här dricks det mycket mer nu mot för bara 2 veckor sedan så det är jätte viktigt Glad

Mojje har en skål som han doppar tassarna i för att sen dra tassarna över nosen *s* ser väldigt kul ut Glad

Skicka ett sms med texten Katthem 25 eller Katthem 50 till nr 72970 så skänker du Stockholms Katthem motsvarande belopp.

Erika91
0

#2 Haha vilken goo en :)

Faxlin
0

Oups japp om jag hade varit uppmärksam så hade jag sett den här tråden innan jag gjorde artikeln.

Bra skrivet evamojje.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

evamojje
0

#4 Glad ingen fara och det är så pass viktigt att det gärna får tjatas om *L* sen så hade du lite mer fakta i din tråd och det e ju jättebra *L*

evamojje
0

Inte en katt men alla djur blir ju törstiga *s* fast vi bör nog hålla oss till vatten ;-)

fick lägga in bilden i tumbnail istället ;-)

Erika91
0

Evamojje  jag ser inte bilden.

karins
0

Var är bilden Evamojje? Har satt utt extra skålar med vatten till katterna!

Sidentass
0

Här i Linköping är det också väldigt varmt för oss alla…idag blir det att sätta ut fler vattenskålar även på uteplatsen där missarna ligger o dåsar..

Sidentass

karins
0

Vilken gullig bild Evamojje!Cool

Erika91
0

Nu ser jag bilden Cool

Läste i tidningen, Land, att man helst ska ha vatten på ett fat och inte i en skål eftersom katterna ser vattenytan lättare i ett fat..

rulda
0

Toker och Trötter löser vattenproblemsytan med att först stoppa ner tassen och sedan dricka ;)

evamojje
0

min erfarenhet är att dom dricker mer ur en vas eller glas/skål sen så rymms det ju inget på ett fat. Så jag håller mig till mina vaser och skålar *L*

evamojje
0

Kan oxå säga att jag har precis kommit hem och trots att fönstrena har varit vidöppna så har jag 33+ gr inne i lägenheten. Katterna ligger helt utslagna *L*

Sidentass
0

Våra katter har varit mer eller mindre utslagna idag…här ikväll såg jag hur vår Lassie satt o drack vårt vatten som vi har som säkerhet under när vi grillar..

WaniT
0

Mitt inlägg hamnade visst fel…

Hawknestgrove
0

Hihi, Catitfontänen är poppis! ännu roligare är den då man lägger i ett par isbitar!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

evamojje
0

#15    *s* då fick dom iallafall i sig vätska .

Här har det tack och lov regnat så det känns lite svalare. Har precis haft i nytt iskallt vatten i alla skålar och ska krypa till säng, har fläkten stående en bit från sängen och katterna sitter på den och ser ut att tycka att det e riktigt skönt *L*

Sov Gott Glad

Erika91
0

#12 Haha jag blir inte förvånade över något på Toker och Trötter längre Flört De har så många roliga och tokiga saker för sig Glad 

#13 Det tänkte jag också på först men sedan så tänkte jag på en tallrik och inget fat.. Generad Att jag blandar ihop de två sakerna, aja..
#14 Oh my god! 33 grader i lägenheten? Här har vi 28 och jag tycker att det är kokhett!!

Jag ställde in en vattenskål på toaletten eftersom det är svalare där och nu på morgonen så var skålen med vatten full med sand trots att den står en bit från lådan..men han stinker ju ner hela toaletten med sand så det är väl inte så konstigt Oskyldig

Men jag börjar bli rejält orolig för Sverker - jag ser honom aldrig dricka :/ Han kan ju dricka när vi inte sre men i vintras så såg jag honom ofta men inte nu..
Hur märker man ifall han har vätskebrist?

Faxlin
0

Du gör nack testet på honom. Då märker du snabbast om han har vätskebrist eller inte.
Har du testat isbitar i vattnet?
Sedan kan du göra svalare ställen genom att frysa en stor petflaska med vatten. Linda in den ordentligt i handdukar (annars ger de frysskador) och lägga vid sovplatsen. Då blir det svalt länge.

Audiatur et altera pars

Erika91
0

Hur märker man nifall han har vätskebrist ifall man gör nack testet?
Jag har provat med isbitar i vattnet..
Jaa det ska jag prova att göra!

Erika91
0

Ja läste i tråden katter i värmen hur man ska göra..men jag kan inte Generad FÖr Sverker har inget nackskinn, jo ytterst lite, men dte kan man inte ta i.. veterinären hade jättesvårt att få upp det eftersom han inte har så mycket…hur ska jag se ifall han har vätskebrist?

Faxlin
0

#21: När du nyper honom i nacken och släpper så går snabbt skinnet tillbaka på en katt som mår bra. En katt med början till vätskebrist tar längre tid på sig för att skinnet ska gå tillbaka. Dessto större vätskebristen är dessto längre tid tar det för nackskinnet att åter ligga på sin plats och vara slätt igen.
Så när man nyper i nackskinnet så gäller det att man nyper så det blir en bulle med skinn uppåt. Jag är ledsen att jag är så dålig på att förklara med ord. Men jag hoppas ni förstår i alla fall.

Audiatur et altera pars

rulda
0

#19 dom upphör aldrig att förvåna mig… är så påhittiga man måste hålla ögonen på dom hela tiden ;) är som att ha två små barn fulla med rackartyg. Känns som om jag har två emil i lönnerberga här hemma :)

evamojje
0

Tack och lov så är det svalare idag inne det fläktar till och med lite grann *L*.

Men det e inte mycket action här hemma katterna ligger utslagna på golvet och går mellan vattenkällan och lådan och det svalaste hörnet i lägenheten *s*

Erika91
0

#23 Men han har så tjockt nackskinn så man kan knappt ta i det :/
Finns det inget annat sätt man kan kontrollera om katten har vätskebrist?