Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketttips-råd
Läst 2911 ggr
anna.karolina
0

Introducera en ny katt

Hej! Jag har en kastrerad hankatt på 2år, som är född ute, båda föräldrarna var vildkatter. Jag har nu tagit hem en hankatt på ca 1år, förmodligen en sommarkatt från förra sommaren. Jag har den nya katten (alvin) i mitt sovrum och den gamla katten är i vardagsrummet/köket (öppen planlösning). Theo (den gamla katten) är väldigt skygg och reserverad mot nya människor, men samtidigt otroligt nyfiken. Med mig är han tokgosig, men det tog mycket tid och tålamod att få honom dit. Alvin är otroligt social och låter alla klappa honom. Jag har haft dom åtskilda i en dryg vecka nu, för att vänja sig vid dofterna av varandra samt att alvin skulle få landa och känna sig trygg med att få mat och kärlek. Men båda är naturligtvis otroligt nyfikna på vad som finns på andra sidan dörren. Dom har sett varandra, theo blåste upp sin svans och var nyfiken, fräste lite en gång. Alvin reagerade knappt. Hur släpper jag ihop dom på bästa sätt? Ska jag öppna sovrumsdörren bara och låta dom sköta resten själva? Självklart ingriper jag om det blir ett allvarligt slagsmål… Har läst massor om det här, men blir inte riktigt klok på hur jag ska göra. Vill ju att båda ska känna sig trygga så det inte blir något trauma för dom. Tacksam för tips och råd!

rebeckanystrom-
2

Jag introducerade precis en liten kille på 12v till min andra kille på 11mån, jag gjorde så att jag hade dom separerade under en dag, och under tiden gnuggade jag in den nya med doften från vårat hem. Som att ta en filt som den gamla katten legat på, så den har hemmets doft på. Då blir inte den nya lika annorluna, så är doften i alla fall samma.

Sen så gjorde jag så att jag lät katterna se varandra under någon timma, och när jag såg att ingen av dom reagerade aggresivt så släppte jag bara ihop dom, och lät dom lösa det själva. Idag, 1 dag senare så ligger dom och sover i samma säng. (det kommer förekomma fräsande, slagsmål, bitande osv.) men sålänge det inte flyger blod så är det ingen fara.

rebeckanystrom-
0

Sen kan du även få dom att mötas under matstuden men en bit ifrån varan, så dom bara får förknippa varan med mat och godsaker. Mutade mina med kyckling, blötmat, grädde. (sen flyttade jag skålarna närmare och närmare)

anna.karolina
0

Tack för svaren. Ska ge dom frukosten imorgon samtidigt, och flytta skålarna närmre varandra och ha dörren öppen. Så får vi se :) Theo är ju en stor katt, Alvin är liten efter tiden utan hem. Så fysiskt behöver ju inte Theo känna sig hotad.

rebeckanystrom-
0

Kan hända att den dominanta av dom kommer revirmärka på olika ställen så se upp för det. (inte så mysigt att hitta en blöt pöl).

Sen om dom inte kommer övverens då kan det hjälpa att kastrera den nya (om den nu inte redan är det), så blir det ännu mindre hot. Men dom brukar kunna lösa det meste själva, bara du har tålamod och inte avbryter dom när dom springer runt och tjafsar. Blir det för mycket så gör något stark ljud eller släng något mjukt på dom för att distrahera dom.

anna.karolina
0

Tack! Alvin är inte kastrerad än, men han ska bli det snart.

Fagddu
0

Hur har det gått? *nyfiken*

kattassen
0

Feliway är bra att sätta i vägguttaget. FInns på apoteketSkrattande

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

anna.karolina
3

Det har gått jättebra, dom har nu varit tillsammans sedan lördags kväll, och inga slagsmål eller andra våldsamheter ;) Lite skeptiska blickar och svartsjuka när jag klappar den ena av dom. Men jag har ju två händer :) Och har lite egentid med dom en och en varje kväll, med massa gos och lek. Jag var ju förberedd på det värsta (nästan), men ingenting sådant. Gick över förväntan och väldigt lätt. Vilket innebär en glad matte och glada katter :)

Fagddu
0

Superskönt att höra! :D

[aysun]
0

hei! jeg har også en fråga ang introduktion av katter med varann….

om jeg henter 2katter från 2olika hem, henter dem alltså samme dag, bak i bilen sitter dem i var sin transportbur.

När jeg kommer hem då, kan jeg bare släppa dem ut ur burarna eller skal jeg låte dem lukta på varann först innan jeg släpper ut dem i lägenheten.

det nye hemmet blir jo nytt for båda två, kan dette orsake mer stress hos katterna? nu blir jo både hjemmet og kompisen ny.

Jeg har hittat några katter på blocket, där ägarna inte vil ha katten, så da tenkte jeg om jeg tar en her og en der, henter dem samme dag. Jeg vil ikke ha kattungar.

skal man da ha 2honor, eller 2haner eller en av varje

tack på forhånd

Jourhemmet
0

Låt katterna landa i ett varsit eget rum först. Av erfarenhet så tycker jag att du ska välja antingen två hanar eller hona hane. Se till så att dom är kastrerade och vaccinerade först.

Kolla även att de är vana vid andra katter också.