Katt med långt hår......
Börja borsta och kamma med en gång! Nu är det ju bara mysigt1 prova med en sån där vante med gumminabbar, de är poppis här hemma!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Du behöver både borste och kam.Kammen ska ha både en gles- och en normaltandad sida.Den glesa kammen är jättebra till tovor,de bildas tyvärr ibland även om man sköter pälsen.Det blir som en mysstund att kamma och borsta kissen,de uppskattar det verkligen!

Själv har jag en långhårig blandraskatt på 14 år. hon HATAR att bli borstad o kammad! Då bits hon, lyckligtvis har hon en lättskött päls så borstning är bara nödvändig vid fällningsperioder, då konsentrerar vi oss på området runt halsen för det är bara där hon får tovor OM hon alls får några, min katt verkar inte ha någon vidare underpälls,… däremot om hon ätit något olämpligt och blivit lös i magen så händer det att jag får bada henne.., badning går bätttre än borstning här,, verkar vara väldigt olika från katt till katt hur lätt de får tovor, o om de är ute eller innekatt, min är inne, men hon bodde sitt första är på landet och gick ut och in, då fick hon tovor,,, det var mindre kul, ,, oj blev ett långt inlägg. mitt första här…
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
badar man katten var 5-6 vecka, o borstar igenom pälsen noga så ofta som det behövs(är väldigt individuellt) blir det knappt några tovor. men så har alla långhåriga så olika päls. det skiljer ngt erormt på mina 2 perser. Samiras päls var hopplös o tovade sig jämt trots badning o borstning regelbundet, medan hennes son Noahs päls knappt tovar alls fastän matte inte orkar bada mer än varannan månad;P
Jag använder Mirakelkammen, den rekommenderar jag VARMT. ångrar att jag inte köpt den tidigare, den är verkligen super!
Mojje e långhårig och jag har en mirakel kam som jag använder först och kammar igenom allt och sedan en borste . Och bör tilläggas att han älskar detta jag behöver bara säga - ska vi kamma dig och han springer jamandes iväg till köket där vi brukar hålla till *s*
Och vi gör detta varje kväll innan läggdax, bäst är att hålla efter så slipper man tovor. Och prata med honom under tiden och tala om hur duktig han e. Jag brukar oxå när jag kammar först ta ett tag med kammmen och sedan följa efter med handen för kammen kan vara rätt tuff inte så att den gör ont men den får ett ordentligt tag så då e det skönt med en lenande hand efteråt *L*.
Och att göra det varje kväll gör oxå att det inte blir fullt lika mycket päls överallt ;-)
Lycka till
Eva & Mojje & Busan
Skicka ett sms med texten Katthem 25 eller Katthem 50 till nr 72970 så skänker du Stockholms Katthem motsvarande belopp.
Tack gode Gud för Musses päls….lång silkig underbar och aldrig en tova…har aldrig kammat honom, behövs inte…
Har dock hört MYCKET bra saker om mirakelkammen! Skulle jag behöva en kam så skulle jag köpa den.

#3 Trevligt första inlägg från dig, välkommen! Jag använder karda på mina och de älskar den. Den ena behöver borstats jämt, den andra bara då coh då. Helt olika pälskvalitéer.
Blir nu nyfiken på mirakelkammen. Vill veta mer! /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Var kan man köpa mirakelkammen? Tack för alla goda råd!

Åh så fin kissen är!
Vår Linus( min Avatar här) är semilånghår..honom kammar jag ibland, han gillar det eftersom han är van vid det sen barnsben, får han tovor framträder dom i de flesta fall runt halsen..så jag brukar tänka på att titta runt det området med jämna mellanrum..ser att det skrivs om en mirakelkam..den är jag allt nyfiken på!
Sidentass
Hmmm ska googla det….
Aha, en sån!
Jag har perser och använder också Mirakelkammen. Jag bara badar och kammar, aldrig borste. Borste kan man möljigen använda på benen där pälsen är kortare. Att borsta sliter bara på ovanpälsen, men reder inte ut pälsen under. Därför är det bättre att bara kamma.

Vad bra Gunilla nu ser vi mirakelkammen! Undrar bara var man kan köpa den? i en zoo affär tro….
jag köpte min billigt på blocket:)
Mirakelkammen finns att köpa på nätet. Goggla på Mirakelkammen så kommer det upp.

Jag har beställt en mirakelkam….men den var inte billig med frakt och allt…..

Finns väl i välsorterade djurtillbehörsaffärer…..

Nej jag var och frågade i djuraffären här. dom visste inte vad mirakelkam var för någon sorts kam.