Hittekatter iFokus

Hittekatter

Läst 4609 ggr
Tissetassarna
0

*LÅST* Panta dina flaskor för Lucas!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tråden låst då det förekommer två olika trådar om Lucas sjukdom. Hänvisar fortsatta diskussioner till den andra tråden SOS Lucas akut sjuk.

Lucas är ca 5 år gammal, han övergavs som ungkatt då hans ägare flyttade till stockholm och lämnade honom kvar. Ensam och hungrig gick han och skrek, blev slagen av barn, fick stenar kastade på sej och blev mer och mer rädd för sin omgivning.
En dag öppnades en dörr, där luktade det mat och värme. Lucas fick smaka på maten men den tillhärde en annan katt så där fick ahn inte stanna. Två adra hem där det fanns andra katter matade Lucas men han fick aldrig komma in.

I vintras kontaktades västerkatten då Lucas var skadad, hans öron var frostbitna och han var väldigt rädd.
Vi fångade in Lucas och han kom till ett jourhem. Han fick komma till veterinär, kastreras, Id märkas och vaccinerad.

Han lärde sej lita på tvåbeningen igen och kelade ständigt med sin jourmatte.

Nu är Lucas sjuk!
Han sover i sin kattlåda, han kissar inte.
han kräks och har svårt att andas, det rinner även blod ur urinöppningen.

Lucas är i denna stund påväg till blåstjärnans djurskuhus för vård.

Vi pratade med veterinär för att se om dom hade något typ av djurvårdskonto som vi kunde använda oss av. men nej.

Dom vill att vi betalar hälften av kostnaden vid överlämnandet för att dom ska ta emot katten.
Dom vill att vi betalar resterade vid hämtning av katten.
Det dom kan göra utan att vi betalar i förskott är avlivning av katten…. en hems inställning av veterinär!
DETTA SKA INTE SKE!!! VI SKA KÄMPA FÖR LUCAS!!!

Dom räknar på att det ska kosta ca 10 000kr att vårda honom.
Vi är ibehov av 5000kr redan idag! 

Så panta dina flaskor för Lucas, kolla dina fickor efter mynt, agera för alla utsatta katters skull, visa att det inte är ok att neka en katt vård!!  Hjälp oss med insamlingen!
Åk till blå stjärnan själva om möjlighet finns och hjälp oss att betala på plats. Eller sätt in på vårat konto!

Nordea (konto): 1157 3025674
Märk donationen LUCAS

martdat
0

herregud. så även om han är på väg dit nu så vägrar de släppa in honom? man brukar väll betala EFTER besöket, att de vill ha pengar  då förstår jag ju.  men i förskott…. gav mina pantburkar till en hemlös människa  i förgår….

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

bymaruska
4

Herregud! är ni inte ett företag eller förening då måste det väl finnas ett akut konto för stödhemskatter som kan bli akut sjuka???

Menar Du att katten ligger och skriker, kissar blod och är jätte sjuk just nu på akut klinik och dom gör inget först det finns betalning för veterinär vård.

Är det så?????

martdat
0

jusst det ., ni är ju ett företag. till företag borde de ju fakturera. vet de om att ni är det???

Tissetassarna
0

Vårat vårdkonto är slut då vi har haft många väldigt sjuka katter på senaste, 6st väldigt sjuka katter på 2 månader.

du har uppfattat det helt rätt, han får ingen vård förens pengarna finns, han får en besiktning men för att få vård så måste det betalas först!

martdat
0

åk någon annanstanns.

Tissetassarna
0

Lucas är altså AKUT sjuk, vi har en vänligsjäl som hjälper oss med sitt humankonto men vi måster återbetala henne!
Vi kan inte ta lucas någon annan stans då han inte har den tiden, han måste få hjälp med en gång!

Imasy
0

Men fy vilken hemsk inställning av dem!

Fast jag vet att djursjukhuset är ska vara likadana, av den anledningen att många som fått på faktura struntat i att betala den. Så därför får ingen det.

martdat
0

nä faktura tar inte min vette heller pga folk har misskött sig, men han tar inet betalt i förskott utan man betalar när man hämtar katten,

Josefa
3

Men varför har inte katten kommit till veterinären tidigare? Katten ska inte behöva vara en hårsmån från döden innan den får vård. Han har ju varit dålig ett tag nu.

Tissetassarna
0

Var har du fått uppgifter om att han varit dålig ett tag? Detta har inte ens jag fått information om…

Tissetassarna
1

Ingalill donerade 1000kr

Adoption Sigge 1000kr

Heidemarie bernhard donation 4000kr

totalt: 6000kr

Kvarstående: 4000kr-9000kr

Marad
3

Varför har inte katten blivit försäkrad?

Tissetassarna
0

Vi tar inte försäkringar på våra hittekatter då det inte är tänkt att dom ska vara hos oss en längre tid, utan detta görs sefdan av ägaren.

Marad
3

Kanske dags att tänka om?

jogging
0

Varför är det ett annat bankkonto här upptill i tråden än på er hemsida?

Håller tummarna för Lucas.

Josefa
1

#10 Du skrev vid middagstid idag att Lucas var sjuk. Hade han kommit till veterinären då så hade det inte varit jourtaxa.

Tissetassarna
0

#14 vi har inte råd att försäkra våra katter då alla pengar går till veterinärvård.
#15 kontot i tråden är för hittekatter, på hemsidan är det allmänna kontot för både hittekatt och omplaceringskatt.
#16 ja, vi visste att han var sjuk men fick inte information om att läget var så allvarligt förrens senare. vi hade en tid bokad för vanligt besök imorgon hos våra veterinärer då det var fullbokat idag.

bymaruska
0

Vad händer med katten just nu får Lucas vård?

Tissetassarna
0

Som jag förstått det så tömmer dom hans blåsa, ovh behandlar han mot urinnförgiftningen, han har troligtvig njursten som komer opereras bort och han kommer få näringsdropp för att bli återställd, veterinären säger också att det inte är säkert att han överlever natten men vi håller tummar tassar och tår!

bymaruska
9

Jag vill inte vara märkvärdig eller egentligen kritisera Dig och Ditt arbete med katterna. Men jag tycker faktiskt att det gått snett någonstans.

Ni kände till att katten var sjuk idag runt lunch när du uppdaterade informationen om Västerkatten. Varför fick katten vänta tills han var döds sjuk var det för att ni saknade pengar och transport.

För mig är det på gräsen till djurplågeri!!

När man ansvarar för katter i stödhem så har man faktiskt det ekonomiska ansvaret för djuret eller djuren.

Klarar inte verksamheten det ekonomiska ansvaret då måste man tagga ner helt enkelt inte ropa om pantade burkar när det nästan är försent.

Jag är ledsen Västerkatten men det här är inte bra.

//M-H

Tissetassarna
0

I.W 1000kr
Adoption Sigge 1000kr
H.B  4000kr
A.S 300kr
G.S 500kr
J.B 300kr

totalt: 7100kr

Kvarstående: 7900kr

Imasy
0

Jättebra att donationerna har kommit in, men menar de på fullaste allvar att han ska ligga och lida tills mer pengar kommer in????

Det låter ju vansinnigt sanslöst ju!

Tissetassarna
0

nej nej Lucas får vård nu, men vi får inte hämta hem honom förrens alla pengar finns, dvs om vi inte har resterande pengar när han är så frisk att han kan få hemvård så behåller dom honom och vi får betala för fler dagar tills vi har alla pengar.

Tissetassarna
0

I.W 1000kr
Adoption Sigge 1000kr
H.B  4000kr
A.S 300kr
G.S 500kr
J.B 300kr
K.S 500kr

totalt: 7600kr

Kvarstående: 7400kr

[sarasvati]
1

Arma Lucas, tänker på dig! Urinförgiftning och njursten. Du mådde bra i början av maj enligt uppgifter här (tråden Hjälp i Göteborg) … Och du är nog närmare 8 år iaf …

- om du är just den misse "Kompis" som blev hoppsanpappa till grannes hoppsanungar i Masthugget. Dotter och två söner finns då i grannskapet, blir 6 år nu i juli - tummar, tassar och svansar för DIG.

Vem du än är. Liten vän Gråter *hjärta*

Katthemsmatten
0

Har tassat över en slant till konto 1157-3025674 eftersom det var det nummer som jag kunde göra överföring till via min telefon. Märkt 'Till Lucas'.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Tissetassarna
0

Vi fick veta att han var sjuk, vi fick dock inte reda på att läget var så akut förrens senare. Vi hade en tid bokad på våran veterinär idag då då inte hade någon ledig tid igår.
När vi sedan fick reda på hur sjuk han var så letade vi transport direkt då varken jag eller jourhemmet kunde åka.

Jag tror personligen att det är väldigt få föreningar som har 20 000kr liggandes i budget för sjuka katter. vi har dessutom haft en otur med många sjuka katter på senaste:

Lucifer: Luftvägsinfektion, + negativ respons till antibiotika så han fick åka in akut för uppvätskning och blodprover.
Nanna: Förlorat en bit av sin svans
Semlan: Ögoninfektion
Tigris: Ögoninfektion
Tussi: Blodprover vid misstänkt njursvikt + magkatarr
Mystery: Sprucken varböld i svansroten

Detta är inom en 2 mnadersperiod och då är inte de övriga katternas veterinärvård inräknad där ultraljud, röntgen, vaccinering, idmärkning och kastrering finns.

Tissetassarna
1

Lucas mår mycket bättre, han har fått sina njurar spolade och har kateter! han överlevde natten och verkar vara ute ur riskzonen!!!

Nu vill blåstjärnan behålla honom till minst söndag, idag ska dom göra ultraljud på han och se om han har ev stenar som behöver opereras bort.
dom beräknar kostnaden nå upp till 20 000kr till på söndag vilket då ska bli betalt!!

I.W 1000kr
Adoption Sigge 1000kr
H.B  4000kr
A.S 300kr
G.S 500kr
J.B 300kr
K.S 500kr
N/A 50kr

totalt: 7650kr

Kvarstående: 12350kr

Tissetassarna
0

I.W 1000kr
Adoption Sigge 1000kr
H.B  4000kr
A.S 300kr
G.S 500kr
J.B 300kr
K.S 500kr
N/A 50kr
N/A 300kr
N/A 300kr
N/A 350kr

totalt: 8600kr

Kvarstående: 11400kr

Tissetassarna
0

finns även swedbank konto att sätta in på för att få in pengar under helgen (dvs om du har swedbank sätt in på den banken,
har du nordea sätter du in där)

Swedbank (konto): 8105-9  903165548-4

Tissetassarna
0

I.W 1000kr
Adoption Sigge 1000kr
H.B  4000kr
A.S 300kr
G.S 500kr
J.B 300kr
K.S 500kr
N/A 50kr
N/A 300kr
N/A 300kr
N/A 350kr
Khm 200kr

totalt: 8800kr

Kvarstående: 11200kr

[sarasvati]
0

Vi som har varken Nordea el Swedbank kan ju inte få in pengar under helgen tyvärr. Men Blå Stjärnan vill behålla Lucas till minst söndag enl #28, så till måndag är väl också ok?

Ingen bra idé att skicka "hem" katten i halvdant skick heller, med eventuella nya kriser och stora kostnader, för att inte tala om lidandet för Lucas … Har kateter nu, hur länge? Och när kan du få du besked om ultraljudet och eventuell operation - idag?

Tänker på dig Lucas!

Marad
3

#17 Har ni inte har råd med en försäkring som kostar ca 80 kr per katt? Som skulle göra att ni slipper hamna i liknade situationer igen. Hoppas att ni informerar ev köpare att katten kommer få en reservation i försäkringen som gör att försäkringen inte kommer att gälla om katten får problem med uringarna igen. Eller ni kanske inte informerar era köpare att det är viktigt att försäkra katter som köps av er?

[sarasvati]
0

#33 Instämmer i vikten av försäkring - och kommenterar, med förslag till lösning, i tråden SOS LUCAS ÄR AKUT SJUK … Gråter

[RMSLiners]
1

#33 Håller med. Försäkring ska finnas alltid på katt vare sig de stannar på katthemmet eller inte, försäkringar går enkelt att sen föra över på den nya ägaren om man vill det. Jag tänker också att har man råd att ta sig an flera katter och driva ett katthem så bör man också har råd med försäkringar.

kattassen
0

Kvibergskatterna är försäkrade (tas ur egen ficka - finns inga insamlade eller intjänade medel som bekostat det hittills). Det hjälper dock inte här, men vi ser det som en bra investering.

Som ni skriver ovan så kommer ju inte Lucas att kunna bli fullförsäkrad utan det kommer att bli inskränkning i hans försäkring pga urinvägsproblemen. Det är trist eftersom det är sannolikt det som kommer att kunna bli en fortsättning om inte ny ägare blir extremt noggrann med hans kost. Special "Urinary"-foder blir hans fortsatta kost misstänker jag.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

kattassen
1

#35 Att driva katthem är ju inte många som gör utan de flesta kämpar ganska ensamma och har endast jourhem att tillgå. Därför är det en väldigt tung post med försäkringar att bära som ensam privat person. (Vilket som sagt de flesta är).

Den som sysslar seriöst med hemlösa katter och omplacerar har nog aldrig någonsin kunnat redovisa "svarta" siffror utan det blir i princip alltid minus hur man än kämpar.Rynkar på näsan Många kronor måste tas från egna plånböcker och att ha tron om att det skulle vara en vinstdrivande verksamhet med katthem är bara en utopi.

[RMSLiners]
3

#37 Jag vet. Hjälper till med en kattkoloni så gott jag kan med vildisar men dessa katter blir försäkrad direkt efter veterinärs besiktningar osv. Hittills haft tre stycken därifrån med min egen som fick bo hos oss inräknat då.  Har heller inte påstått någonstans att det skulle vara vinstdrivande. Även om försäkring finns måste man slänga ut tusenlappar men försäkring underlättar helt klart, då slipper man de där höga kostnaderna som lätt kan komma upp i 30 000kr. Ekonomiskt sätt är försäkring bättre än att gå utan då kanske du bara behöver slänga ut 6000kr och söka hjälp för det istället för att slänga ut de där 30 000kr som är en betydligt svårare summa att nå upp i med donationer, och de där 80kr det kostar för en försäkring kanske är värt den skillnaden. Om du förstår mig rätt.

kattassen
0

#38 Jag är helt med på din linje - annars hade inte "våra" kvibergskatter varit försäkrade. Tänkte bara som så att alla driver ju på långa vägar inte katthem och har mycket små möjligheter att hjälpa. Men absolut - försäkring känns jätteviktigt!

Tissetassarna
5

Har idag varit där om hälsat på, betalat 6000kr av kostnaden och ska åter dit imorgon igen.

Lucas är stabil och kommer bli helt återställd men få äta K/d foder resten av livet. han har just nu bara en kateter för att hjälpa till med tömming vilket som förhoppningsvis tas bort imorgon  då han ska få testa lådan själv igen!

Han är pigg och går runt i sin bur han äter och dricker samt kelar!

Tissetassarna
0

I.W 1000kr
Adoption Sigge 1000kr
H.B  4000kr
A.S 300kr
G.S 500kr
J.B 300kr
K.S 500kr
N/A 50kr
N/A 300kr
N/A 300kr
N/A 350kr
Khm 200kr
N/A 200kr

totalt: 9000kr

Kvarstående: 11000kr

Tissetassarna
13

Jag vet att alltkanske  inte sköttes tillräckligt snabbt och har hört hela dan att saker å ting skulle skötts annorlunda, men få vet om min situation i privatlivet som bidrar till många hinder.
Jag är altså 24 år gammal, 2 barnsmamma och arbetslös, jag har inte råd att själv stå för försäkrnignar på katterna vi har i våran vård vilket jag inser nu måste ordnas på andra sätt, jag har inte någon lång erfarenhet av detta och lär mej hela tiden nya saker fårn mäniskor runt omkring mej.
Jag har satsat så mycket på katterna att jag nu står på gränsen till att även bli bostadslös då våra grannar klagar på att det är aktivitet på nätterna i våran lägenhet.
Min sambo och jag håller på att separera då han inte orkar med min "hobby"
Arbetet förlorade jag bla för att jag valde at åka akut till sjukhus med en katt som spydde blod istället för att åka till jobbet.

Jag älskar alla "mina" katter och sitter med hos veterinär varje gång någon ska kastreras så att dom får somna i min famn där dom vet att det är tryggt. jag vårdar dom och älskar och vill inget annat än att hjälpa alla.
Jag är dock begränsad då jag är själv med 2 barn som jag ständigt drar runt på till veterinär och jourhem, igår körde bara allt fast och jag ville åka iväg men min sambo hotade då med att ringa soc om jag satte mej i taxi med sjukt barn för att hjälpa en katt.
jag har ingen närvarande mamma eller pappa då dom övergav mej som tidig tonåring och har därför inget nätverk av familj. Vänner finns det få av då jag har svårt att lita på människor och därav så vet jag att min verksamhet har begränsingar men jag gör alltid det bästa jag kan och ofta mer än jag orkar!

Det som gör mej otroligt upprörd och arg är att när det händer något som sticker ut ur mängden så finns där alltid hackkycklingar och dom är ofta VÄLDIGT snabba på att agera negativt på det som skrivs.
Jag vet att försäkrnignar borde finnas men detta har just nu inte varit möjligt att få, budget borde finnas JA men få föreningar har de summorna tillgängliga!

Men folk missar poängen!
Här har vi istället för att välja den "lätta" vägen som många verksamheter skulle ha gjort så gav vi denna katten en chans! Utan de som medverkat i detta så hade Lucas dött ute i kylan, ensam och hungrig, istället fanns han inne och fick hjälp med vård och kommer nu leva flera år till i TRYGGHET!!!
Vi kan stolta säga att vi stått vid vårat ord att inte avliva behandlingsbara katter hur lite hopp det än fanns så gjorde vi det och lyckades!!!!
JAG är iallfall stolt för jag vet att trotta att vi inte hade alla medel så fattade jag RÄTT beslut!!!

Ett stort tack till alla som gjort detta möjligt för Lucas, ett stprt hjärta och många kramar till Maria och kvibergskatterna och står mej nära om hjärtat! ni är verkligen bäst! nu hoppas vi bara att vi kan få ordning på kostnaden för Lucas och ta nya tag därifrån!

[RMSLiners]
2

#42 Helt förståeligt. Tycker du gör ett toppenjobb. Mina inlägg kring försäkringar var mer i allmänhet, förståelse för att det kan vara ekonomiskt svårt för privatpersoner har jag, har själv suttit i den sittsen men man gör vad man kan i alla lägen för de små liven.

Hade katt tidigare med vår nuvarande kille som var hans kompis och när han blev sjuk valde jag att åka med han till sjukhuset akut istället för att gå till jobbet, gissa vilken utskällning jag fick. Visade sig att han inte gick att rädda trots försök, levern la till sist av och han fick somna in i mitt knä. Och honom åkte vi in med direkt vid första symptom men inte alla går att rädda.Gråter

Kan helt sätta mig in i en del av din situation.

Marad
2

Förstår att du har det jätte jobbigt privat, men man måste prioritera i livet. Att starta en förening som tar hand om hemlösa katter är ett stort ansvar och kräver mer än ett ömande hjärta för utsatta katter.

Tissetassarna
0

När västerkatten starta hade jag ett tryggt hem och förhållande med helttidsanställnign så allt har förändrats sedan dess

Marad
3

Men är det inte dags att dra i bromsen? Din familj och ditt mående måste komma först.

Tissetassarna
0

Vi har inte tagit in nya katter på ett bra tag nu just för att vi försöker saka av de katter vi har och hitta hem till dem, jourhemmen är nästan helt tomma just för att jag vill landa i privatlivet och få ordning på min relation och mitt samspel med mina barn innan vi kör igång ordentligt igen, då med mer planering och med mer pengar i fickan än nu.

Tanken är inte att västerkatten ska försvinna men bara göra lite mindre i en period, tills det är bättre organiserat.

Tissetassarna
0

I.W 1000kr
Adoption Sigge 1000kr
H.B  4000kr
A.S 300kr
G.S 500kr
J.B 300kr
K.S 500kr
N/A 50kr
N/A 300kr
N/A 300kr
N/A 350kr
Khm 200kr
N/A 200kr
E.H 1000kr

totalt: 10 000kr

Kvarstående: 10 000kr

Vinterdag
2

Liten slant till Lucas från mig också.

Alexej
1
Tissetassarna
2

Lucas är på benen och ahr flyttats till den vanliga avdelingen, idag har dom tagit ut katetern men dom vill hålla honom tills imorgon för observation. vi saknar i nuläget 4000kr för att kunna kvittera ut honom imogon och ytterligare 6000 för att betala igen lånet!

Tissetassarna
0

I.W 1000kr
Adoption Sigge 1000kr
H.B  4000kr
A.S 300kr
G.S 500kr
J.B 300kr
K.S 500kr
N/A 50kr
N/A 300kr
N/A 300kr
N/A 350kr
Khm 200kr
N/A 200kr
E.H 1000kr
J.N 1000kr
Adoption Mysan 750kr

totalt: 11 750kr

Kvarstående: 8 250kr

kattassen
0

Vet du att notan kommer att sluta på  20 000 nu?

Tissetassarna
0

Blå stjärnan sa att det kommer nå upp till 20 000 tills imorgon, men nu har dom flyttat han till  vanliga avdelningen så vet inte riktigt i min logik så anser jag inte att det ska kost amer än 17 000 menrbin ska med dit imrogn och prata med dom, vi ska be om prislistor mm för att verkligen se så vi fått rätt priser!

[sarasvati]
1

Det var ju från början tal om ev. operation mot njurstenar också, eller hur. Behövdes alltså inte detta? (Olika trådar nu så svårt att hitta uppgifterna om Lucas.) Borde detta isf inte påverka den slutliga prisbilden? Pfui förresten för priserna och villkoren på BS. Men vi har inga val när det gäller akut och dygnet-runt vård i Gbg :-(

Härligt att Lucas hämtat sig och verkar kunna leva ett fortsatt gott liv. Tack för din kamp Tissetassarna! - och allas vår fortsatta.

kattassen
3

Vad vet vi idag?  Jag kör ner och hämtar Lucas så fort du får klartecken från B.S

Du skall inte åka spårvagn med honom och han skall inte behöva ligga en dag till bara för pengarnas skull.

Vinterdag
1

Kattassen, du har PM

Tissetassarna
0

Lucas har fått gjort ett Ultraljud där det visade att han INTE hade några stenar och därför så ej i behpv av operation.
Igår togs katetern ut i förhoppningar om att han skulle klara att kissa själv, under natten verkar dock detta inte fungerat och katetern är tydligen på plats igen.
Detta har jag inte fått bekräftat då jag bara fått vaga antydningar från personen jag pratat med och veterinärerna inte hade skrivit något i journalen samt att dom inte fanns på plats för att ta mitt samtal.
Men är det så att katetern är på plats igen så kommer Lucas INTE få åka hem idag.

Nu är vi uppe i 19 700kr i kostnader

Insamlat är:
11 750kr

Lena
0

Tänkte att det vore bra om vi bara hade en tråd om Lucas och hans sjukdom. Just nu finns det två olika trådar om honom. Jag låser därför den här tråden och länkar ihop den med den andra. Då blir det lättare för intresserade att följa.

Länk till tråden SOS Lucas akut sjuk. där vi kan fortsätta att följa fallet.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Inlägget är låst för nya kommentarer