Tovig katt, raka?
En bekant har en långhårig katt som blivit väldigt tovig. När jag känt på pälsen så verkar tovorna gå hela vägen in till skinnet. Det kan inte vara bekvämt för katten så jag funderar på rakning. Själv har jag alltid haft korthåriga katter, så jag har aldrig rakat någon förut. Rekommenderar ni att en veterinär gör det eller är det enkelt att göra själv? Katten själv är inte det minsta rädd utan jättekelig och man kan göra nästan vad som helst med henne utan att hon säger ifrån. Det som hindrar mig från att göra det själv är att jag inte vet vad man behöver och att jag inte har erfarenheten sedan tidigare. Tacksam för råd!

När jag fick hit min Ludde var han jätte tovig. Veterinären fick raka honom. för som du skriver var det tovor ända in till skinnet. obehagligt för katten, så jag vågade inte ge mig på att raka honom själv.

För att undvika att det händer olyckor..det vill säga att man klipper i skinnet av misstag har jag tagit långhåriga katter till veterinären för rakning..då har dom fått sova så att dom inte ska bli rädda för ljudet..skönt för missarna att bli av med tovig päls..
Sidentass
Vi har oxå anlitat vetten att raka vår tovkisse. Har som tur är bara en långhårig (Skogis)
Jenna

Raka är det bästa, och så lovar jag att de känner sig så lyckliga efteråt. Brukar säga att det är som att slänga av vinterkappan för min katt. Antingen hos veterinären, hundtrimmare eller själv.Dock inte med sax, utan trimmer. Har själv skaffat trimmer till mina kissar. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.
Är det mycket, så gå till vetn och raka av. Sen är det bara att hålla efter. min väninna har en liten gammal kisse, som nu på sin ålders höst fått tovig päls. men vi två envisa kärringar tog en förmiddag på oss och klippte. Siw med täckjacka och arbetshandsakr och jag klippte. Vi gjorde paus ibland.Personligen så hade jag gått till veten, men man kan ju inte frälsa alla och säga åt dem vad de ska prioritera….Men vi lyckades till slut trots att katten är en sån som inte gillar att man tar i den normalt sett ens.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Tack för alla råd! Uppskattar det verkligen.