Atos' analsäcksinflammation och operation
Atos fick analsäcksinflammation sommaren 2005 och opererades. Marieborg efterlyste foton så här kommer historien…
Atos hade inte visat några som helst problem så jag fattade först ingenting. Han började slicka sig så enormt en dag att jag tittade efter vad det kunde var.

Så här stor det i senaste Birma aktuellt no 3 2007:
Analsäcksinflammation:
"Dessa körtlar mynnar ut bredvid anus där sekret töms vid bajsning. Dessa kan bli inflammerade och måste då tömmas av en veterinär. Vänta inte då detta är mycket plågsamt för katten. Man observerar det om katten slickar sig ofta eller försöker att hasa sig fram på bakdelen"
Se mer info: Veterinärhuset i Värnamo, som skriver mycket mer utförligt och bra om detta.
-> Kastrera och id-märk <- \>^..^< CatCrazyLady

Först fattade jag som sagt inget utan såg bara att han slickade sig mycket mycket mer än vanligt.
Var slutkörd efter Simsons urinstensoperation och eftervård av honom.
Frågade min älskade granne om vad hon trodde. Om det var efter en fästing eller vad.

Tog mobilkameran (tack för att det var en med kamera) och fotade och visade veten när jag handlade specialmaten till Simson. Kände mig lite dum och efterhängsen när jag kom med ännu fler frågor om "allt"…han sa att Atos måste opereras direkt dagen efter och att det var just analsäcksinflammation och att de "sprängts"!

Dagen efter blev det operation och krage. Atos var så duktig och bråkade inget alls över kragen.

Matte hade dock svårt med dränaget…

Efter att matte klarat av att tvätta rent dränage och rumpa…

…blev det en stunds vila i sängen tillsammans under uppsikt utan krage.

Tio dagar senare fann jag till min förfäran Atos utan krage…

Han hade under natten försökt lägga sig i sin koja och kommit in med kragen men inte ut! Kragen fastnade i "dörröppningen"! 

Så här fin i rumpan blev Atos efter att allt läkt…

Ett litet litet ärr som jag idag inte kan se.

Jag håller koll på min gamle vackre gentlemans rumpa mer numera.

Vilka tydliga o bra bilder!
Denna åkomma drabbade vår Lassie för flera år sedan, vi fick åka till vetten som tömde ut eländet, sen var det inga mer problem här med det och man hoppas förstås på att vi slipper i fortsättningen också..-

När man söker om analsäcksinflammation så står det att många ägare inte vet om att katter har analsäckar.
Kan berätta om mitt ex som hade en katt som åkte kana inomhus. Han ringde veten och rådfrågade. Jag hörde inget mer om det utan kände att jag måste fråga. Det var svårt att få något svar men efter press berättade exet att veten hade sagt att katten hade just analsäcksinflammation. Exet lät så förnärmad att jag frågade varför. Han var mycket arg på rösten när han skarpt sade till mig att "MIN katt har verkligen INTE haft ANALSEX!!!"
Då visste jag inte om jag skulle skratta eller gråta. Numera asgarvar jag åt det. Så typiskt han att tro något sådant.

#9 Hihi! När jag fått veta att brorsans katt hade analsäcksinflammation var det första jag tänkte "Men VEM har varit så taskig mot katten!" Man hör vad man vill höra, tydligen ;).

#9 hi,hiii..kan då inte låta bli att skratta…
Blä! Blä blä blä blä blä! BLÄ! När tråden heter Atos analsäcksinflammation och operation hade jag väl för f-n kunnat låta bli att klicka på den! Blä! Får mina katter det där problemet blir det jobbigt. Blä. Då ringer jag dig Helena. Blä! Verkligen BLÄ!

Jossan: Jo jag tyckte titeln var tillräckligt tydlig. 
Det var mycket tvättande av blod, kiss, bajs och spyor den sommaren.
Atos mår hur bra som helst nu men Simson dog någon månad senare. DET var blä!
Huga.. Simson.. Du hade inget roligt år då du.. =/

Nej det var tungt. Å killen gjorde slut. Å mobilen spolade jag ner.
Fast analsex hade jag inte…se #9. 
Hahahaha!
Tack så mycket för tråden Simson!
Stackars Atos! Det ser inget roligt ut alls och med dränage och allt.. Ska läsa alla länkarna. Tycker Pärlan har minskat sina "utsläpp" men ska kolla med veterinär (har glömt det)). Hon slickar sig ock inte eller "åker kana" kanske är det bara fisar
Är det stärre risk att han kan få tillbaka inflammationen än katter som inte haft det?

Tack själv, Marieborg!!
Jag vet faktiskt inte om det är större risk att få tillbaka inflammationen. Kollar oftare och nogrannare iaf. Inte alltid uppskattat dock!
Har fattat som att de sitter som kl 4 och kl 8 så det är lättare att hålla koll. Ser man att avföringen är "torr" så kan man fundera över att säckarna inte töms riktigt.

Putt för Crisse's skull… kram!
Aj som attan… det där måste ha gjort ont!
Vilken lärorik tråd som jag helt har missat då när den skrevs. Ja analsäcksinflammationer kan bli jobbiga för katterna. Bra att känna till att den här typen av åkommor finns för att vara observant på symtomen.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

mymlanbus: Ja jag vågar inte ens tänka på hur det kändes när de sprack! 

Simson… ja, stackars… är det både honor och hanar som kan få det där eländet?
*ryser*

#23 Borde väl vara något som båda kan få…har väl i ärlighetens namn inte funderat över om honor saknar analsäckar men det borde de väl ha de också?
Usch… mmm, de har nog det… ska nog kolla in rompan på missarna… oh… stackars kissar som drabbas av det där. AJ!

Putt för Ulla…

Idag kl 13 kommer Atos att opereras akut för analsäcksinflammation igen. Den sprack igår kväll.

Vi håller tummarna för Atos idag.
Nalle o Co
#27 Vilket elende.
Håller tummarna att det går så smärtfritt som möjligt för lille katten.
Zabelle

Det har gått bra så långt och vi är hemma igen!
#30 Vilken otur att han fick det en gång till.
Finns det risk att det kan komma tillbaka gång på gång?
Zabelle

Ja det finns risk att de kommer tillbaka. Indy fick tillbaka sina så många gånger att vi fick ta bort dem senare.
Vad jobbigt att det kommit tillbaka igen! Skönt ändå att behandlingen gått bra!
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Stackars Atos… hur mår han idag? 
En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

Atos mår efter omständigheterna bra. Han har fått börja med lactulos. Det funkar lite FÖR bra då han bajsat massor i natt. Han hann inte till toan heller så hela sovrumsmattan och hallmattan var fulla med diarrée när jag steg upp…
Bättre det i alla fall…

I morgon kommer Atos att opereras akut för sprucken analsäck. Det syntes när jag kom hem efter min behandling idag. Denna gång har vänster säck spruckit.
I fredagsnatt var vi in akut och opererade Madicken som hade stopp i tarmarna. Det visade sig vara en hårboll som satt fast. De lyckades massera ut stoppet.
Nu är jag tokslut…
Simson… ibland känner man ju liksom att det räcker med elände :( urk!
Håller tummarna för Atos idag och så skönt att det gick att massera bort stoppet i magen på Madicken :(
Styrkekram
En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

Det visade sig att Atos hade stopp i båda analsäckarna. Det bästa vore att de tar bort dem som Indy fick göra om detta fortsätter men med tanke på Atos' ålder och hans andra hälsoproblem ser det inte så ljust ut… 
Ingen av vettarna berättade tydligen för Madicken att hon varit med om en störra operation och har ett sår på över decimetern för hon är o slänger sig högt som lågt och ger sin matte många fler gråa hår och rynkor. Även svordomsordlistan har utökats sedan i fredags…