Ska fånga en katt
Jag har just ställt ut en katt fälla i ladan för att fånga in en katt som har stukit runt här en längre tid. Det syns på katten att den inte är välskött så antagligen är det en vildkatt. Den har fått mat av mig i ladan men är väldigt skygg. Häromdagen såg jag ett fult sår på kattens ben och då tycker jag det var bäst att fånga upp den. Har någon några bra råd om hur man ska göra om nu katten går in i fällan och man har fått in den i huset. Ska man lämna den ifred i ett eget rum? några handfasta råd vore toppen!!
Har katten ett otäckt köttsår på benet så måste den till veterinär förstås för hjälp med det, infektionsrisk.. När katten ändå är där och sövd så kan ju veterinären kastrera idmärka och vaccinera katten på en gång.Veterinärerna har något som kallas klämfälla till skygga katter när de sövs för att sedan kunna behandlas.
Katten ska vara i ett mindre ensamt rum och ha tillgång till ett gömställe eller fler där. Räcker med en större papperskartong tex med en filt över med öppningen vänd från där du ska gå in till den så katten alltid kan gömma sej när den vill .I rummet ska finnas kattlåda på ett ställe vatten på ett och kattmat på ett.Feliway adapter i rummet är ett bra hjälpmedel för att få katten att känna sej säkrare.
Bäst är att fånga in nattetid och ha en veterinärtid bokad direkt på morgonen. Det är det minst stressande för katten att få det gjort direkt. Sedan har ni all tid i världen att bekanta er med varandra. Ring runt och hör om det finns veterinärer som är lite flexibla med tider. Svårt att bestämma ju när kissen behagar gå in i fällan.
Förstår att det är akut om katten är skadad. Tänkte bara som en försiktighetsåtgärd att du kollaratt inga ungar finns med i bilden också. Finns katthonor som redan börjat föda i år
.
Är det en lothin fälla du har?
Läs på ordentligt om hur man fångar in en katt innan du försöker dig på det. Och som ovan säger så kan du aldrig veta i förväg om katten har ungar någonstans. Fångar du in den så måste du även i förväg ha en plan för katten, ska du ta hand om den för resten av kattens liv? Det bästa är att du omedlbart tar katten till veterinär för kastrering, vaccinering och idmärkning för släpper du ut den hemma så blir det svårt för dig att efter en kort tid få in den igen i buren, beroende på hur skygg den är. En fälla måste även bevakas så du kan inte bara ställa den där och hoppas på att katten går in.
Bra råd från er alla! Bra påpekande om kattungar! Jag har en veterinär som tar hand om katten när vi har fått fatt på den. Som sagt det är först nu som det har blivit aktuellt att göra något drastiskt när vi såg såret på benet. Innan var devisen att skynda långsamt och fortsätta att sätta ut mat i ladan.Om katten vill stanna så har den ett hem för livet här hos oss.
Googla på skygga katter. Många har blivit duktiga och kunniga. Här kan du också läsa:
Vildkatter finns inte men förvildade rädda katter. Så det gäller att få de tama eller hanterbara. Jag har mina skygga katter i sovrummet och har stängt till alla gömställe. Fast först sitter de 2 veckor i badrummet som karantän, under den tiden åker de till veterinären, avmaskas osv. Då ser du också lite hur de reagerar på att vara inne. I början låter jag vara de ifred, ignorerar de. Har lådan, mat och vatten i deras närhet. Man måste bedömma katten, hur långt man kan gå.
Skinka eller liknande är alltid bra. Först kastar man, sedan närmare och närmare. Sedan kan man sträcka ut handen med skinkan och sedan drar handen mer och mer åt din kropp. Men bara det tar många veckor när en katt är rädd.
Vad som är viktigt är att man alltid måste "jobba" med en katt annars händer ingenting. Jag fick tillbaka en skygg katt från ett jourhem. Katten var lika rädd efter 6 månader som den var innan den flyttade dit. De hade inte gjort nåt med katten bara låtit den vara. Räckna med 6-12 månader.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Jättebra att du har en plan för katten samt att du frågar om råd, vilket jag ser att du har fått flera stycken redan. :)
Lycka till med allt!
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Katten är nu inne och har blivit avmaskad uppkollad och går på en mild antibiotikakur. Den käkar och går duktigt på lådan. vi har den i ett extrarum där den får vara ifred. Morgontidningen läses högt för den.
Men han sitter mest uppkurad i ett hörn vilket är förståeligt då den säkert är lite rädd. Det syns att han rör sig i rummet när han är själv då det finns spår av kattsand i soffan. Jag undrar om det är normalt att den inte tvättar sig? Han är lika skitig som han var när han kom. katter brukar ju vara så renliga.
Det tar lång tid innan en katt blir rent, jag antar att den inte heller gillar att slicka bort skit:) Det kommer när katten mår bättre.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Vet inte hur pass nära katten du kan komma. Om det går att röra den, försök att använda en väl urvriden liten handduk och 'klappa' den med. Du får bort en del smuts även om det kommer att ta lång tid. Med tiden blir det, som Alexej skriver, mer aptitligt att tvätta sig själv.
Tricket med fuktig handduk får ofta försiktiga katter att känna sig tryggare. Känslan är nog litet som mammas tunga.
Medarbetare Hittekatter iFokus
Lägg ut bild, ifall det är ngn som saknar den!
Det kanske till och med är min katt. Är den märkt i örat och kastrerad (kanske inte syns så bra)?
Vad skönt att du fick in den! Och att det var en hane så slapp man våndas över ev kattungar.
Ge den en blinkning ifrån mig! (Mer uppskattar den väl inte just nu…)
:-)
Tack! jag ska lägga ut en bild så fort den kryper ut från hörnet där den ligger med rumpan ut mot rummet.Just nu får man bara en svart liten bak på bild. Den är inte märkt i örat eller chippad.