Bajsar utanför lådan
Förra veckan när jag var hos min läkare berättade hon för mig att hon tagit hand om en stor röd-vit hankatt. Vet inte hur länge han bott hos henne men minst ngr månader.
Hans fd ägare körde helt enkelt ut honom på landet och dumpade honom! Min läkare tog då hand om honom och har kastrerat honom och allt är toppen förutom att han alltid bajsar precis utanför ena lådan. Kissar dock alltid i lådan.
Hon har två lådor, ingen med huv utan öppna. vet inte vad hon har för sand. Ingen annan katt i huset och om jag förstod rätt så får han gå ut.
Hon frågade mig vad det kan betyda så jag tänkte höra om ni har ngr råd eller vet vad det kan vara för fel. Han är tydligen medveten om att han gör fel när han bajsar på golvet för han "skäms" och springer undan.
Vår Billy bajsade ibland utanför lådan men han hade ju bott i ett hus utan lådor i ngr år så det var kanske inte så konstigt men han skämdes oxå…

Det kan ju va att han försöker bajsa på kanten och att det då trillar ut. Jag hade en av Tullingekatterna här som gjorde så. Han trodde helt enkelt att det va den smala lilla kanten som man skulle bajsa på så han får man ha täckt låda till :o)
Sigrid balanserar på kanten med rumpen inåt när hon bajjar. Det har hänt att hon vänt sig åt fel håll ;) Och då hamnar det utanför.. Men bara ett fåtal gånger och då har hon blivit distraherad av ngt..
#1-2 Tror inte att det är ngt sådant utan han sätter sig på golvet i badrummet och bajsar.
Kolla gärna in den här artikeln om problemet när katter kissar/bajsar på fel ställe: När katten inte är rumsren
Ofta beror det på att kissen inte mår riktigt bra. Det kan även vara underlaget i lådan som den inte riktigt gillar, samt en massa andra orsaker.
Våran Saga bajsar också utanför lådan och det verkar bero på hennes tidigare bakgrund, som precis som för Billy inte var så lysande. Men det sker bredvid toalådan så det är inte så problematiskt ändå.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
#4 Tack så mycket för artikeln Lena. Ska skriva ut den till henne.
Vi tyckte inte heller att det var ngt problem när Billy bajsade utanför lådan, bara att torka uppp och slänga i riktiga toan.
Min läkare är psykolog och de vill ju gärna analysera saker så jag kan tänka mig att hon tycker det är jättejobbigt att hon inte kan prata med kissen och lösa hans problem. Och det kan ju faktiskt vara jättefrustrerande att inte veta vad det är som är fel med våra sötnosar.

Vår Mari har en ide om att hon alltid ska bajsa i badrummet bredvid lådan. Men hon kissar alltid där hon ska…hon är annars en pigg o harmonisk katt, men hon förlorade sin mamma när hon endast var två veckor gammal, så man skulle kanske kunna tänka sig att det är därför hon fått detta beteende, vi blir emellertid inte så störda av det, eftersom det är lätt att plocka bort när hon väljer just den platsen..
Vad härligt med en läkare som man kan prata katt med, toppen att hon förbarmade sig över misse..hoppas att det går att komma till rätta med kattens bajsande också…
Sidentass

När Nova blev dålig började hon visa det genom att sätta sig och bajsa på golvet precis bredvid låda. I hennes fall var tarmen väldigt dålig pga foderallergi. Nu i efterhand förstod jag att hennes bajsande utanför lådan var hennes sätt att visa att hon inte mådde bra.
har hon prövat att helt enkel flytta på lådan, om det är samma ställe kissen bajsar på, annars torka med ättika eller citronmedel, den lukten är inte så populär sägs det, men kan vara att kissen balanserar på kanten, och det ramlar utanför, Lucas sitter gärna på kanten, och såklart hamnar det utanför "sitsen", jag har nu täckt låda, utan lucka fram, och det fungerar bättre Maggan47

För mig löste sig problemet genom att skaffa en riktigt stor låda. Om katten är stor vill den ha utrymme. Jag tog underdelen till en sådan med huv eftersom huven inte gillades.

Ängla bajsade utanför innan vi skaffade två kattlådor, då slutade han.
/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

Det kan också vara så att han är en dominant hanne och det kanske inte är så länge sedan han kastrerades. Även om det inte finns några andra katter inne så kanske han träffar katter ute och när de vill visa vem som är herre på täppan så brukar de inte krafsa över sin avföring och det kanske är därför han lägger den på golvet i stället. Det kan finnas många anledningar som sagt och så länge han gör det i badrummet så är det ju inget stort problem heller.
Min Silla bajsar bredvid om lådan inte hunnit göras ren efter hennes tidigare eller kompisens besök. Oftast inträffar det under natten. Men sedan vi skaffade en till låda så händer det inte så ofta.
Våran Saga var så dålig i magen när hon kom till oss för 8 år sedan. Hon hade infekterats av bandmask som finns i insjöfisk visade det sig. Det tog ett tag att få klart för sig vad för sort det var och sedan tog det ytterligare ett år innan magen läkte helt och hållet. Tror att det var dessa omständigheter som gjorde att hon började med det hela. Men det har sedan inte gått att få henne att sluta helt med det helt och hållet. Då och då bajsar hon på wc golvet. Men som sagt det är bara att ta bort och skura golvet.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"