Ändrade regler för Evas Katthem
Nu har vi blivit lite varma i kläderna. 2011 var ett otroligt bra år för oss och för våra hemlösa katter. Hela 220 katter fick ett nytt hem. Vi har fått nya bra jourhem och 18 katter fångades in på soptippen. Evas Katthem har dessutom ansökt att vara med i Svekatter: https://www.facebook.com/svekatt , Svenska Kattskyddsförbundet som är ett rikstäckande förbund som erkänner alla katters lika värde och rätt till ett gott liv, d.v.s. inga avlivningar av friska katter bara pga. åldern, färgen, skyggheten eller att det dröjer länge tills katten får ett nytt hem.
Men:
Vi fick upptäcka att kattköpare inte registrerade katter som förmedlades genom katthemmet, ibland med den korkade ursäkten att katten är innekatt. Registreringen i Sverak är gratis och avgörande om katten kan komma hem igen eller kanske avlivas som hemlös. Och det är framförallt bortsprungna innekatter som inte klarar ett liv ute.
Därför kommer katthemmet registrera alla katter på katthemmet och vi kräver att den nya ägaren fyller i en adressändring.
För vad är vitsen med en id-märkt katt när den inte är registrerade?? Det är frustrerande för katthem som får in en id-märkt katt som inte är registrerad och då kan vi bara söka ett nytt hem för katten.
Kastreringskrav för kattungar:
Vi jobbar nästan ihjäl oss för att hjälpa hemlösa katter till ett bättre liv. Anledning till alla hemlösa katter är att det finns kattägare som inte kastrerar sina utegående katter. Vi förmedlar kattungar när de är över 12 veckor. Enligt veterinärens rekommendationer ska en katt kastreras med 6 månader. Vi förmedlar kattungar till många olika platser i Sverige och behåller kontakt med de flesta men för att säkerställa vårt kastreringskrav har vi ändrat våra försäljningsregler för kattungar.
Alla kattungar kostar nu 800 kronor. Du som kattungeköpare får med en blankett där din veterinär ska intyga att katten blev kastrerad. Intyget skickar du tillbaka till katthemmet och får 200 kronor tillbaka, alternativt lämnas summan som gåva. Kattungeköpare som inte kastrerar i tid får en påminnelse annars tar katthemmet sig rätten att ta tillbaka katten.
Gillar du inte den nya regeln om kastreringskontrollen borde du kanske inte skaffa dig en ny katt…
Alla våra katter ska bli kastrerade! Vi vill inte ha fler katter i Sverige och framförallt inga hemlösa katter.
Kontrakt:
Hemlösa katter kommer från okastrerade katter. Vi har kastreringskrav på förmedlade kattungar från oss.
Kattungeköpare:
Namn: Personnummer:
Postadress:
Telefonnummer: Mailkontakt:
**
Katten:
**
Kattens namn: Kön: ID-nummer: Färg:
Katten ska vara kastrerad senast:
**
Kastreringssäkerheten (200 kronor)
**
Lämnas till katthemmet som gåva
Ska sättas in på köparens konto
Bankuppgifter:
**
Datum:
**
Evas katthem: Kattungeköpare:
**
Intyg av veterinären:
**
För att underlätta uppföljningen ber vi dig som kattungeköpare skickar intyget från din veterinär när din katt blev kastrerad.
Vårt pris på kattungar är 600 kronor, då är katten dubbelvaccinerad, id-märkt och hälsoundersökt.
Du betalar 800 kronor vid köpet och får efter intygad kastrering 200 kronor tillbaka från katthemmet.
Kontraktet är juristiskt bindande och ger katthemmet rätten att återta katten när den inte blir kastrerad senast med 8 månader. Rekommenderad ålder för en kastrering är 6 månader.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Bra regler! :)
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Bra ide med att lägga på ensumma som ägaren får tillbaka.
Men är det verkligen juridiskt bindande att ta tillbaka en katt vid åtta månader som ni en gång sålt? Som jag fått lära mig (via SKK) är ett sålt djur likvärdigt med vilken sak som helst (vet att det åter hårt och krasst, men det gäller nu i strikt juridisk mening). Är det sålt så är det och man har ingen juridisk makt över det. Kanske kan vara bra att kolla upp detta innan?
Annars går det förvisso att använda som skrämsel så syftet uppnås ändå.
#2 Nej, det är knappast juristiskt bindande. Men jag hoppas att folk ändå tror det.
Vi fick ändra reglerna när vi märkte att folk kunde uppträda hur trevliga och kunniga som helst, att det var självklart att kastrera katten eller registrera den och de ändå inte gjorde det. Oftast ligger ju slarv bakom det men vi ville markera att vi vill vara noga med det.
Sedan är det nog också bra för veterinärer när de se att det finns katthem som tar just kastreringsbiten på allvar.
Det blir lite mer skrivbordsarbete men det är det nog värd. Chansen finns ju också att folk lämna de 200 kr som gåva. Men samtidigt är det också en reaktion på att så många bara vill köpa en kattunge. Det är oftast kö på kattungeköpare men svårare att sälja en vuxen katt. Vi har katter som stannade över ett år tills vi hittade ett nytt hem.
Det är lite hysteri över kattungar, tycker jag. Visst är de söta men hos mig rev de sönder alla tapeter, gardiner osv. Inget jag skulle välja. Ofta hör man ju att folk vill att katten ska bindas tidigt vid husse/matte. Det funkar lika bra med en vuxen katt, bara man har bra mat:)
Kattungar kostar mycket mer än en vuxen. 600 kronor plus kastrering. En katt över 6 månader kostar 800 kronor färdigt. Men folk är ändå galen i kattungar…
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Det ni kan göra så att det blir juridiskt bindande är att helt enkelt låta de nya ägarna vara jourhem tills dess att katten är kastrerad, och låta det verkliga köpet ske just då.
Sen hur genomförbart det är vet jag inte, kan tänka mig att alla inte är så pigga på att först betala en kastrering och därefter ytterligare pengar till katthemmet, i alla fall inte sådär på en gång, men vad jag vet är det ingen som har testat förut.

Djupt imponerad Alexej, av ditt sätt att arbeta med hemlösa kissar.
Imponerande arbete
~~Hemlösa Katter i Nöd~~
www.facebook.com/Kattkolonin.Botkyrka

"4 bättre ide tycker jag, tror kattkedjan gör så om jag inte minns fel,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
Alexej skrev "Det är lite hysteri över kattungar, tycker jag. Visst är de söta men hos mig rev de sönder alla tapeter, gardiner osv. Inget jag skulle välja. Ofta hör man ju att folk vill att katten ska bindas tidigt vid husse/matte. Det funkar lika bra med en vuxen katt, bara man har bra mat:)"
Har för mig att du skrev någonstans att du var så glad över att det ine fanns några kattungar hos er och att du inte tyckte om mitt förslag att ta mer betalt för kattungarna än en vuxen katt.
Ta ut vad en kastreing kostar vetja och om de sedan kasterar katten så kan de få tillbaka detta och ta lite mer betalt för kattungarna istösta allmänhet.
Det är bra att ni ser till att de blir registerade ägare till katterna.
#8 När jag skrev det hade vi inga kattungar. Men vi är ett katthem som självklart får en massa kattungar. Nu har vi redan en del genom ett djurförbud, bla dräktiga ungkatter som själva ser ut som kattungar. Och kattungesäsongen har inte börjat än.
Vi kan inte ta ut vad en kastrering kostar för alla veterinärer har olika priser och ingen är beredd att betala hur mycket som helst för en kattunge. För då sitter vi kvar med alla kattungar. Vi ska inte ta mer för en kattunge än för en vuxen katt utan det ska vara anpassad till våra kostnader.