Tips för skygg kattunge
Igår kväll fångade vi in en katt på ca 4 månader med fälla. Den är nu i ett eget rum i en lägenhet. Där har den fått vara ostörd med en kattlåda och mat och vatten.
I eftermiddags hade den fortfarande inte vågat flytta sig (ligger under en säng) och hade inte rört mat eller vatten.
Vad kan vi göra för att få den att lugna sig lite och våga äta och utforska omgivningen?
(Vi har nu lagt mat under sängen också.)
Det kan ta ett par dagar innan den äter och det är fullt normalt. Ställ lådan nära där den är också och låt katten landa ett par dagar utan att ni stör den för mycket.
Kan säga att min kattunge var PRECIS likadan, men han var inte helt ny med människor så ni har kanske lite mer jobb framför er. Min lille hade bott i ett hönshus där han blivit dagligen hanterad av en stödhemsmatte. När vi kom dit så fräste mamman och båda ungarna mot oss hela tiden, så tama var de ju i alla fall inte! Därför kan nog det som fungerade för oss fungera för er.
Tips.
- Har ni en äldre tamkatt? Vår kattunge och den äldre katten blev - trots flertalet hårda smällar - dess trygghet i början. Det var tamkatten som fick den lille att våga komma fram, gick den store mot ett annat rum så ville den lille följa efter. Låg den store på sängen och den lille gömde sig under sängen, så kunde han våga sig fram bara för att ta reda på var den store var etc. Den lille såg ständigt att vi umgicks och rörde den stora katten, att vi var snälla mot varandra. Det tog bara några dagar innan vi fick röra även den lille!
- Imorgon/övermorgon så börja gå in i rummet och bara sitt på golvet och prata lite med katten, utan att egentligen titta på den. Kasta en glimt mot den, och får ni ögonkontakt så blunda/kisa/titta bort. Kanske ställ fram någon mat som luktar RIKTIGT gott och gå sedan från rummet för att se om katten har rört den när du kommer tillbaka. Personligen fick jag kleta in händerna i blötmat för att få min lille kille att äta - matskålen rörde han inte!
- Höj inte rösten, gör ABSOLUT INTE plötsliga rörelser, och böj dig INTE ner och stirra på katten om den gömmer sig. Om några dagar kan du försöka täcka utrymmen där du märker att katten gömmer sig på golvet, då man omöjligt kommer åt den där utan att se oerhört skräckinjagande ut (stor varelse som böjer sig ner och stirrar - panik!). När min lille låg på sängen så kunde man ibland närma sig honom lite lugnt och exempelvis mata honom, men låg han under sängen så fräste han och sprang iväg oavsett vad man gjorde.
- Ha på en radio/tvkanal med nyhetssändninga/pratprogram på låg volym. Människoröster hörs konstant och kan då avdramatiseras.
Kan tillägga att vi nu (två veckor senare) har världens mysigaste lilla kille hemma! Han ÄLSKAR att kela, långt mycket mer än vår äldre katt som hade en mer "vanlig" uppväxt. Han spinner om man lyfter honom, men gömmer sig fortfarande när vi precis kommit in genom dörren.
Vilka söta!! :)
Snälla Ha tålamod!! Ge den mat o vatten o prata försiktigt med den ofta men låt den vara. Ska den kissa så se till att ha en låda i närheten. Låt den vara första tiden. Håll inte på dra eller tvinga katten då blir den bara mer rädd.
Efter några dar ska de försiktigt få gå fram och nosa ha gärna leksaker i närheten och locka den med så den kommer fram och visa den då att den ska ha kul och går den tillbaka lämna leksaken och gå därifrån. Gör om detta ofta. Locka med godsaker. :) Som ovanstående talare stirra inte på den eller gör häftiga rörelser!! Lycka Till.
Hej och tack för alla goda tips!
Den har i alla fall vågat undersöka sitt rum i natt och har varit på lådan så förhoppningsvis är första paniken över nu.
Det finns två vuxna tama katter i hushållet som gillar andra katter men dom har inte fått träffa den lille än.
Tycker ni gör det jättebra! Och genom att dela era erfarenheter till andra kommer fler våga ta in en skygg katt.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Min skygga unge håller sig fortfarande gömd fast det gått två veckor. 
Hade en skygg kattunge här för ett tag sedan men han var också väldigt rädd och jama och ville inte äta osv.Då var han ensam i ett rum men så fort han kom till sitt jourhem som hade en lite äldre kattunge så var han inte det minsta rädd och hoppade faktiskt upp i jourhusses knä när den andra lilla gjorde så.Sen dess gör han exakt som kompisen gör.Han behövde bara sällskap för att känna sig trygg.
Hur länge tycker ni att man skall vänta innan man introducerar ungen till dom två vuxna katterna som sedan tidigare bor i hushållet?
Det är väl bra om dom kan få vänja sig lite vid varandras lukter innan man släpper ihop dom? (under övervakning)
#9 om du har en filt som dem äldre brukar ligga på så kan du ju lägga in den i rummet kattungen är så att den får vänja sig vid doften =)
Så gjorde jag när jag var jourhem åt en katt för att den skulle vänja sig vid min hunds doft =)
Kattungar släpper jag alltid ihop med de andra katterna med en gång, aldrig några problem.
Jag med och fräser någon vuxen gör det inget. Ungen måste lära sig att det finns gränser och inte alla vuxna är förtjusta i lekande ungar.
#7 2 veckor är ingenting. alla katter är olika och har gjort olika erfarenheter med människor. Det kan ta månader och ibland blir de aldrig tama.
Det sägs att ungar till skygga katter redan utveckla rädslan i magen på mamman. Då tar det tid, helt enkelt:)
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Vi provade att ställa dörren på glänt idag och de bofasta katterna var genast inne och kollade in nykomlingen (och hennes matskål)
Det slutade med lite resta nackhår, något fräs och med att den lortiga lilla kattungen blev tvättad. 
Tänkte bara uppdatera lite…
Skyggisen har varit livrädd och legat och tryckt under sängen tills för en vecka sedan. Då lossnade plötsligt spärren och nu undersöker hon lägenheten för fullt.
Människor är fortfarande lite läskiga men hon vågar kika på oss nu och står kvar om man tittar på henne. Nu busar och gosar hon hela dagarna med den ena tama katten. Han fösöker verkligen visa henne att människor inte är farliga och det verkar som om han lyckas. Just nu gör hon framsteg varje dag.