Är hans beteende tillfälligt?
Idag var jag hos farmor, hon har fyra katter, två som har varit/är hennes egna och två som har varit grannens katter och nu är hennes..(de kom helt magra till farmor och fick mat och ett skul att bo i med massor med lådor och hö och får vara inne med) men iaf. Det är tre hankatter och en hona…den ena hankatten (den yngsta) har slått alla de tre andra katterna idag - så att de fräste och sprang ut i skogen helt förskräckta, förrutom den gamla som slog till honom..de är verkligen rädda för Erik, (han som jagar katterna och slår de). Jag vet inte vad som har hänt med honom…alla fyra är kastrerade så jag vet inte vad det är.. de bor ju ute i ett skul tillsammans( kan gå ut i skogen och så) nu när farmor inte är hos katterna nu på två dar…
Jag vill inte att katterna ska vara rädda för Erik..eftersom han är snäll och så och har legat och sovit med de och umgåtts med de som kattvänner vet jag inte vad det är..
Mamma och pappa och farmor säger att vi ska avvakta men jag vet inte…jag är orolig för katterna, dte kan ju vara så att erik skrämmer iväg de så att de inte vågar komma hem på länge :/ Det är ju kväll nu och katterna brukar alltid sova i skulet men nu vågar de säkert inte det absolut inte Kalle (han är så snäll och vågar inte säga till så han är jätterädd för honom)
Vad kan det bero på att han har börjat vara så elak?
Kan dte bara vara tillfälligt eller har han blivit "knäpp"?
Jag är så orolig för de missarna, jag vill ju att de ska ligag i tryggheten och inet i en mörk skog :/

Jag får inte ihop det hela här. Vem slår vem? Är det Erik, som jagar katterna, så är han verkligen inte snäll. Har han något med dem att göra egentligen? Ingen får slå eller jaga någon annans djur på något sätt, för då ska den personen polisanmälas.
Är Erik och Kalle personer eller katter?

Nejnej, Erik och Kalle är katter:)*
Om jag såg någon slå en katt då skulle de få med mig och göra! Ifall jag såg det skulel jag vara helt knäckt!
Det skulle tas på plats och inte vänta tills jag kom hem!
Men dte är så att Erik har börjat att slå Kalle..och de kattena bor tillsammans och har trivts jättebra tillsammans…
Ursäkta att jag var otydlig..
Jag hoppas du blev lite klokare.
inte vanliga namn på katter jag blev också lite förvirrad där ett tag :S kanske har hänt någonting speciellt i kattvärlden och nu ska Erik visa att han är den som bestämmer… har faktiskt ingen aning

Erik är kanske den dominante, och visar det med att fräsa och slåss. På så vis sätter han dom andra på plats, och visar att det är han som bestämmer. Det är väl vanligt med en viss rangordning när det gäller katter. I alla fall är det så här bland mina katter.
Tro att han vill visa vem som bestämmer och nu är det ju vår oxå och även katter drabbas av vår känslor kastrerade eller inte så blir deras beteende mer tydligt för oss genom tex att han slår på dom andra katterna för att markera. det kommer antagligen att försvinna när han klargjort sin position och sen komma igen nästa vår ;-)
Skicka ett sms med texten Katthem 25 eller Katthem 50 till nr 72970 så skänker du Stockholms Katthem motsvarande belopp.
Om det uppstår någon typ av förändring i katternas liv brukar det ofta resultera i att det blir lite bråk och kiv i kattgruppen. De får behov av att stärka sina positioner helt enkelt i den förändrade situationen. Om jag fattade det rätt är inte din farmor hemma just nu. Det kan vara anledningen samt att de får vara i skjulet istället för inomhus under den tiden.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

#3 Nej nej jag vet, men det var mina lillasystrar som döpte katterna.. kanske att det hänt nåt, men vad vet jag inte..
Eller han har bott hos en veterinär i 14 dagar för att han hade en systa i örat, fast det var för 2 månader sen, det kanske kan vara det?
#4 Kanske, men dte är ju så att han alltid har "varit" som de andra. Han har aldrig varit arg på de, han har bara lekt med de,,
#5 Jaa jag hoppas att det bara är tillfälligt…
#6 Men dte är ju bara Erik som gör det…men det kan kanske vara att han har varit borta i 14 dagar.
japp du har fattat rätt, aa men dte är bara så att de brukar vara i skulet nu på sommaren på vintern vill de vara inne hela tiden nästan, men nu vill de vara i skjulet även när farmor är hemma, de kan vilja gå in ibland, men det är inte mer än en halv timme så det kan inte ha någon betydelse..
Jag hoppas att det inte blev för rörigt, men jag är verkligen dålig på att förklara.

Okej, jag tror att det beror på att han tidigare varit borta i två veckor. Nu har han landat hemma igen ordentligt, santidigt som våren är här och börjar markera sin plats.Sedan så måste jag fråga var hans cysta satt i örat. Var det inne i örat eller på själva örats öra så att säga. För är det så att det var i örat så kan det påverka psyket, då det är nära till hjärnan. Men troligen så är det det första jag nämnt. Allt ordnar sig när katterna dansat in våren :-). /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Men det kommer bli bättre då om det är så att han "ändrat" sitt beteendeför att har varit borta i 14 dagar och för att våren är här?
Oh my gard, cystan var både inne i örat och utanpå :/
Han har haft det i över ett år och han har varit hos veterinären många gånger och opererats och de senaste gången hade det kommit in så långt in så att hon var tvungen att ha honom hemma hos sig..men nu är det bra, det varar inte som det har gjort förrut..men hon sa aldrig något om att det kan påverka psyket :/
Men ifall det skulle göra det så skulle ju hon säga det…? Hon har informerat farmor och oss..Hon har berättat att det kan påverka hjärnan men hon har inte sagt att det har påverkat hjärnan…för i så fall skulle hon ju sagt det…

Det verkar ju finnas en del orsaker till att han ändrat beteendet, Han känner sig kanske lite irriterad just nu precis som vi människor kan bli. Vi får väl hoppas att det går över om en snar framtid…
Ja, det går nog över, ka du se… men låt dem inte springa iväg som de vill, då kan de komma för långt. Haha, fler som har knäppa namn på sina katter. Inte bara jag….
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

#10 Jaa jag hoppas på det bästa :)
#11 Hur ska det gå till? De vill ju inte vara inne så länge och nu är ju farmor inte hemma dessutom, hon kommer inte förrän imon..så ingen kan ju se till att de springer bort så långt..
Haha :) När min lillasyrror döpt de så sa de det till farmor och hon tyckte att namnen var jättebra :P Och ena katten har värsta dumma namnet; Loppen (det är den enda katten pappa döpte) för han hade loppor när han kom till farmor och fick därför namnet Loppen..och farmors bror säger fel namn ibland; han säger snoppen :P