Årskostnaden för katt?
Finns det någon kalkyl om vad det kostar äga en katt.
Inköp 0 kr.
Min fråga avser en frisk katt utan specialfoder osv, inga veterinärkostnader förutom vaccinationer.
//M-H
Och kastering, försäkring är bra och ha med.
11 000 kr per år på et ungefär.
Då veterinärsförsäkring, mycket bra foder, både torrt och blötmat inräknat idetta. Då är även första klassig kattsand inräknat i detta.
Så även kostnader för kastering och vaccinering som tillkommer utöver detta.
Även öppna ett spar konto för din vän. Så finns pengar för betala veterinären, även om man har försäkring. Försäkringen som inräknad är Agrias för huskatt och då en självrisk på 1100kr och rörlig självrisk på 10% samt att försäkringen täcker veterinärsvård upptill 60 000kr.
Katter är inte billigt, så allt om allt kan man nog räkna med 15 000kr/år för en katt som kostar 0kr.
En katt ska inte kosta 0kr, stakarn.
Söker och därav en sökare
Mina två katter kostar cirka 3500 kr/styck per år, i grundläggande kostnader.
Försäkring: 80 kr/mån = 960/år
Mat: 150 kronor/mån = 1800/år
Årsvaccinering: 375 kr/år
Avmaskningsmedel: 150 kr/år
Sand: 15 (?) kronor/mån = 180 kr/år
Summa: 3465
Tillägg: Godis, avfallspåsar och alla inköp som krävs innan katten anländer (låda, klösträd, leksaker, spade till sanden, avfallshink till sanden, karda/kam, fästingplockare, sele mm.) så blir det några tusen till. Och kastering + idmärkning är någon tusenlapp det med.
#2. Hur kan din månadskostnad vara 600 kronor mer än min? Min sandkostnad är kanske i lägsta laget, har faktiskt ingen aning om hur mycket sanden kostar per år. Men annars är det matkostnaden och om du köper mat för 800 kronor/mån/katt så är det nog inte särskilt många som gör detsamma. Runt 300 kronor däremot kommer många lätt upp i (bozita/mjau tetror). Och då blir årskostnaden lite över 5000 per katt.
# 2 Vilken försäkring har du? Den lägsta rörliga självrisken som Agria har är 15% och högsta belopp för veterinärvård är 50.000.
Hur mycket det kostar att ha katt vågar jag inte räkna på då det skulle vara alldeles för dyrt då jag har 4 stycken.
Om jag bara räknar på vad det kostar om jag inte behöver utnyttja min försäkring får jag fram följande siffror per katt. (Har 3 st så jag utnyttjar att det är billigare att köpa 10 kg säckar med torrfoder än mindre förpackningar.)
Torrfoder 125.-
Sand 85.-
Blötmat 67.- (de får 2 ggr/dag)
Försäkring 57.-
Totalt per katt/månad: 334.-
Sedan hör det till saken att en av dem har hjärtfel och kostar ca 200.- per månad i medicin. Men det var jag införstådd med när jag köpte honom. 
Medarbetare Hittekatter iFokus
Vi har en gamal artikel om vad man bör tänka på innan man skaffar katt. Där finns även en förteckning om vad det kostar. Men den behöver uppdateras då kostnaderna ökat sedan den skrevs 2006.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Mina katter är bortskämda katter…
Everclean i lådan
premimium mat, etc etc ….
De är oxå väldigt kräsna. 
Söker och därav en sökare
Jag undrade för jag satt och jämförde katt kontra hund.
Mina katter 2 st kostar varje månad:
Sand: everclean 300 kr jag gör av med 15 kg.
Mat: Mjukmat 200 kr Torrfoder 300 kr =
Försäkring: 185 kr "självrisk 15% + 1100kr" inkl. vaccination
Leksaker: ca 100 kr
Summa sumarum 2 katter ca 1100 kr.
Hund försäkringen är väldigt dyr men det går inte åt någon sand till hunden så med en liten hund går det jämt ut.
Men det är det värt för vad får man inte tillbaks. Men man ska nog ta sig en funderare på kostnaden innan man skaffar djur det är inte gratis!!
//M-H
#9 Ja det är alltid klokt att tänka igenom kattägarskapet i förhand. Vad det innebär både ifråga om ansvar, kostnader och annat. Om alla gjorde det skulle det vara en stor fördel för katterna.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Räknade i runda slängar vad mina flickor kostar mig per år. Tänk på att jag nu räknar för TVÅ katter.
Torrfoder: 2100:-
Försäkring: 1200:-
Veterinärkostnader: ca 3500:-
(vacc, ta bort tandsten på båda, samt klippning av Wikki)
Sand: 1200:-
Blötmat: 1500:-
så ca 9500:- för två katter/år och då kan man räkna bort ca 2500:- från vet.räkning då inte alla behöver åtgärda tandsten/klippas. Slutsumma ca 7000 kr. 3500 kr / katt / år.
Edit: Sen får man nog lägga dit några tusenlappar till på leksaker, godis, extra blötmat och välta blomkrukor 

Räknade lite snabbt baserat på 4 katter:
Torrfoder: 20 kg/3 månader = 80 kg/år = 499:-/10 kg == 4000 kr
(James Wellbeloved hos Foderexpressen eller Zooplus.com)
Blötfoder: ca 50 kr /veckan == 2600 kr
Sand: Everclean 20 kg/mån = 199:-/24 == 4800 kr
Försäkring: Agria ca 700:-/katt/år (högt räknat) == 2400 kr
Vaccinationer: 200:-/katt/år (högt räknat, får alltid mängdrabatt) == 800 kr
4000+2600+4800+2400+800 = 14 600 / 4 katter
3650 kr /katt
Ja och då tillkommer ju naturligtvis oförutsedda veterinärkostnader, ev. klippning av den långhårige, Feliway och leksaker efter behov.
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus