hur gör man katten vantrivs hemma
Hej!
För ca två år sedan köpte vi en hittekatt som hittats med sina syskon nergrävd i ett rör i marken. Katten var en rumsren och jätte gosig liten tös som vår hankatt blev väldigt förtjust i men vår gammelkatt mest tyckte var störande.
Allt gick bra förutom att gammelkatten ignorerade den lilla, så gick tiden och hankatten började bli lite smått aggressiv mot gammelkatten då den lilla var i närheten så den gamla började dra sig undan lite.
Efter några månader tyckte vi att det var dags att kastrera den lilla, när hon kom hem från veterinären började hon kissa inne, trodde det var för att hon nyss blivit opererad och var lite nervös, men detta fortsatte och fortsatte. Hon började också hoppa på vår gammelkatt mer och mer och hankatten hägde på så tillslut vågade vår gammelkatt knappt gå in. När hon är inne ligger hon bara under vår säng tills vi lägger oss och då lägger hon sig i sängen istället. Hon kryper under möbler när hon ska gå till maten och hon går nästan aldrig på lådan längre utan kissar och bajsar vart som helst så nu har vi plötsligt två katter som bajsar och kissar inne sedan drygt ett år tillbaks. Har flera lådor, testat att ställa dem på olika ställen, haft lukta gottspray och fy spray, är hemma på dagarna och släpper in och ut kattera som de vill, inget hjälper. Bebisens lekfiltar, barnens dockkläder alla mattor, allt bajsas och kissas på och gammelkatten är riktigt mobbad och mår dåligt. Vad gör man?! Behöver verkligen hjälp!
Svår situation. Honor kan vara bitchiga och elaka. Antar att kattungen inte fick den uppfostran av gammalkatten som den skulle ha fått från kattmamman. det finns en artikel om varför kattungar ska stanna hos mamman i minst 12 veckor och där beskrivs problemet:
Psykiska problem som kan uppstå!
En annan viktig del i uppväxten är att ungarna får lära sig hantera frustrationen när mamman nekar dem att få di. Under denna process ser man ofta att mamman inte tillåter ungen att dia, ungen blir frustrerad och tjurig och börjar bråka. Mamman kan då bli ordentligt bestämd mot den och man ser ofta mamman bita ungen i nacken eller halsen och trycka ner den skrikande ungen mot golvet. Det kan se hårt och förfärligt elakt ut och man kan luras att tro att mamman är trött på sin unge och stöter bort den av elakhet. Men detta ingår i uppfostran, mamman lär ungen att hantera frustration och förnekelse. Ungar som missar detta kan få aggressiva beteenden senare, de har inte lärt sig hantera nederlag och att inte alltid få som de vill. ägarna missuppfattar tyvärr ofta denna situation. De tror att mamman är trött på sina ungar och inte vill låta dem dia henne mer. De tror de gör mamman en tjänst genom att låta ungarna flytta i det stadiet när det egentligen är viktigt att ungarna får uppleva även detta led i uppfostran. Nyanserna är många i avvänjningsprocessen och människorna ser inte alla detaljer, men de är mycket viktiga ur kattens synvinkel.
Kan det vara det? Då får ni nog fösöka få in det nu. Tar henne konsekvent i nacken när hon är dum. Skäll ut henne. Låt gammalkatten äta först sedan den yngre. Hon måste lära sig rangordningen och underkastelse. Vill hon inte bli rumsrent igen, ut med henne i badrummet med en låda. Allting bestämt utan att vara elak. Men fasta regler ger en katt säkerhet och trygghet.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Hej! Kolla upp om inte det är urinvägarna som spökar som första steg. Det kan bero på smärta att hon protesterar så.. Ett urinprov kan utesluta detta :-)
Du skriver om bebisens lekfiltar, det verkar vara andra förändringar i hemmet som katterna också kan reagera på
Har du provat med Feliway?
http://www.feliway.com/se/Hur-kan-Feliway-R-vara-till-hjaelp/Vad-aer-Feliway-R
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.
Håller med #1 och #2.
Också - om det är ett beteendeproblem kan du (i samband med en kärleksfull men bestämd och konsekvent uppfostran) använda något som inte är en permanent lösning, men kan hjälpa katterna att lugna ner sig väldigt fort.
Har du testat Feliway och/eller Zylkene? Här tex kan du läsa mer om Feliway: http://www.katter.nu/katter/tester/tillbehor/feliway.htm
Du kan också testa att spreja ett halsband med Feliway, låt det torka och sätta på katterna. Det lugnar dem mycket mer än Feliway doftavgivare.
Zylkene är en protein och den är inte beroendeframkallande och så vitt jag vet kan du inte överdosera den. Man kan ge 75-150mg per dag till en vuxen katt. Den är verkligen bra, katter brukar bli mer harmoniska av det. http://www.veterinarbutiken.se/beteende-och-harmoni-katt/48-zylkene.html
Zylkene och Feliway är inte permanenta lösningar, men de kan hjälpa mycket och ge dig en chans att jobba med lugnare katter.
Lycka till!
Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus
Tack för era svar! Jag vet inte riktigt hur hon blev uppfostrad utav de andra katterna i katthemmet hon var i innan vårt Alexej men jag vet i alla fall att vår gammelkatt bara avvisade henne och att hon då som kattunge nog tyckte det var lite jobbigt, hon verkade vilja ha kotakt med gammelkatten men fick det bara med hankatten. Så kanske har du rätt där.
Tack stubbe för tipset ska be veterinären om ett urintest på båda honkatterna.
Men en sak som är det svåra nu är också att vår hankatt blivit så dum mot gammelkatten och han är en stark stor katt så han är egentigen den som beter sig värst mot gammelkatten nu. Han började med det som för att försvara den lilla när hon var kattunge sen har han inte lagt av. Det konstiga är att enda gången de låter gammelkatten vara ifred det är när de äter, de kan hoppa på henne på vägen till matskålen men när hon väl är där ar det ALLTID hon som får äta först tills hon är nöjd.
Zylkene och Feliway ni tipsat om har jag aldrig hört om men nu har jag läst lite om det, kanske värt att prova. Men vem av katterna ska jag ge det till? Från att ha haft två katter som funkat bra i nio respektive tio år har jag nu plötsligt tre katter med problem känner mig väldigt dum som trodde det skulle gå bra med en liten till katt. Hoppas verkligen det går att lösa ville ju inte att mina katter skulle må dåligt, bara ge en till katt ett bra hem…….men så blev det inte :(
Jag har rätt så många katter här. Det är en äldre hona som står högst i rangordningen. Sedan förekommer en del mobbing-bara bland honorna, hanarna kan bli dumma ute. Men jag går alltid emellan genom att ryta eller skälla på katterna. Jag har märkt att mobbing måste stoppas direkt innan det artar ur. Så det fungerar bra här-som tur.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
felliway i kontakten - direkt!!
Feliway kommer att påverka alla; de andas in den. Om katterna inte blir lugnare efter ett par timmar, kan du använda halsbandmetoden (spreja inte direkt på katten!), som jag skrev om.
Jag skulle sätta ett halsband sprejat med Feliway på den mest agressiva katten först (hoppas att det skulle räcka). Du måste förnya doften på halsbandet var 24:e-48:e timme. (Men det är sällan att det inte räcker med en vanlig Feliway doftavgivare för kastrerade katter som dina).
Zylkene kan du ge till alla också; de agressiva blir mindre agressiva och katten som är rädd och stressad blir mera avslappnad.
Det är billigare att köpa större kapslar som är till hundar (de här, 225 mg, det är exakt samma ämne i dem: http://www.veterinarbutiken.se/beteende-och-harmoni/264-zylkene.html).
Ge inte hela kapslar till katterna utan öppna dem och blanda in ungefär 1/3 - 1/2 inehållet i väldigt lite Smetana (laktosfri grädde) eller något de tycker om och ge dem att slicka i sig. Zylkene smakar gott (tycker mina katter. Vi gav det till dem när vi flyttade och de var stressade).
Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus
Jag låter aldrig en katt bli mobbad utan fräser till så att bråket kommer av sig och "slänger" sedan ut katten som börjat så katten kommer ju aldrig till skada fysiskt som tur är. Försöker även se till att alla katter är ute när ingen är hemma men har man bråttom hinner man inte alltid leta upp dem. Som idag när jag bjöd hem en vän jag träffade på och kommer hem och vi finner tre högar kattbajs på vardagsrumsmattan och det stinker kattpiss från sovrummet, det är inte så kul och känns ganska pinsamt.
Men då tar jag era råd och bokar tid för urinprov och frågar även då vad vetrinären tycker om Zylkene och feliway.
lycka till!!
Hoppas du får ordning på dina katter.

Jobbigt värrre med sådana här saker… - hoppas verkligen att det blir mer harmoniskt i kattfamiljen - feeliway sägs ju kunna vara värdefullt när problem uppstår..det lär även finnas något annat lugnande medel att ta till - men minns just nu inte vad det heter tyvärr.. . "Cykline"? Eller något dylikt kallas det för..
Lycka till
Tack! På onsdag har jag nu fått tid till veterinären för två utav katterna, så får jag verkligen hoppas att det löser sig det här.
Håll tummarna