Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 37019 ggr
Solstickan
32

vilken mask är detta? varning för äcklig bild!!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kan någon hjälpa mig genom att säga vilken sorts mask detta är?

Min katt har nu spytt ett tag och vi har avmaskat två kurer med Axilur på ordinering från Vet då de trodde det kunde vara mask.

Idag fick vi bekräftat…han spydde och ut kom det en massa maskar som krälade omkring…jag höll på att spy…tänk då vad lilla Kizzen känner som har dem I sog…fyy…nu måste vi bli av med dem en gång för alla!

Vet ni vad det är för mask, och vilket medel som kan ta bort dem (inte Axilur då det inte verkar fungera)

TACK!!

Therese87
0

spolmask är de! testa drontal, e jäte bra!!

Solstickan
0

tack så mycket!!

Ska springa och köpa det första jag ska göra imorgonbitti!!!

Hawknestgrove
2

Yack, som sagt, spolmask….. köp Hälsoråd för katt på samma gång på Apoteket! kostar ca 60 kr!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Puma77
0

Samma som Tudor haft här. Han fick axilur först sen drontal nu har han fått sista kuren med banminth som är mildare. Första fick han för 2 veckor sedan. Hoppas du blir av med dem annars kanske vet kan ge något som tar död på dem. Det är i alla fall mitt nästa försök om inte detta funkar.

//Pia

Therese87
0

vad är hälsoråd? Lilla blissagumman här hemma har lite problem emd spolmask.. nu har jag kört en drontalkur på henne i hopp om att det ska frösvinna för gott. Annars får jag ta hjälp av vetrinären

Dakrish
0

"Hälsoråd för katt" är en liten bok om katter som du köper på Apoteket.

YvonneW
4

Vanlig spolmask. Banminth pasta är bäst, tar just denna masktyp. Väg katten så att doseringen blir rätt. Spruta försiktigt in i munnen, långt bak i svalget - annars har du snart medlet på tapeten istället. Blir något över så stryk det på framtassarna så slickar katten själv av det.

Obs att denna mask går i cykler via lungorna. När katten hostar och sväljer åker dynten ner i magen och utvecklas till nya maskar.

Ny kur alltså 2-3 veckor efter den första kuren. Ibland behövs flera kurer med 2-3 veckors mellanrum. Eftersom katten kräks mask har den troligen väldigt mycket.

Att blanda i maten är ingen bra idé då katten kanske inte äter upp  allt. Det är viktigt att Banminth ges i giva, alltså att katten får i sig alltihop på en gång.

Axilur tar både spolmask och bandmask, men skall ges tre gånger. Mixturen är lättflytande, men det går åt väldigt mycket till en vuxen katt och tabletterna är i mitt tycke alltför stora för en kattmun. Om masken är kvar har du misslyckats med att ge medlet, så övergå till Banminth istället. Det är lättare att använda. Finns i förpackningar om 4 resp 6 kg katt.  

Lycka till!

Dakrish
0

#7 Axilur tabletterna är lättare att ge om man delar dem på hälften. :)

Sidentass
0

usch så otäckt..jag hade blivit svimfärdig om det hänt här..så otäckt med allt som krälar.. men samtidigt bra att det visat sig så att missen kan få hjälp..lycka till med avmaskningsproceduren..

anebit
1

Bläääää!   stackars kisse……………..

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Elcyion
2

En annan sak som kan vara bra att veta till en annan gång, är att man kan ta med sig en mask till antingen apoteket eller veterinären, så kan de ta reda på vilken sort det är, samt rekomendera ett avmaskningsmedel.

Medarbetare på jack russel terrier

missempty
1

Det är bättre att du använder banminth nu eftersom du redan använt axilur. Drontal är mycket starkare än banminth och i värsta fall kan magen ta stryk av massa starka avmaskningsmedel, men Banminth är så pass milt att det kan användas flera ggr utan att det skadar magen. Banminth tar dock bara spolmask men eftersom det är det din katt har så räcker det ju med Banminth. Kom dock ihåg att köra med banminth igen efter ca 14 dagar.

Hawknestgrove
0

Låter sunt som #12 säger.

Puma77
0

Ja det var det svaret jag fick med efter Tudors turer.

//Pia

Solstickan
0

Tack så jättemycket för era svar!!!

Axilur har funkat jättebra att få ner…Kizzen har slickat i sig det som ingenting med lite laktosfri grädde (det är det bästa han vet:o)…helt tomt på fatet…men det verkar inte ha hjälpt som sagt.

Han har känslig mage så banminth låter jättebra eftersom den är "snäll" mot magen.

Tack för alla svar ännu en gång!!

Puma77
0

Hoppas han blir av med det nu för det är inget kul varken för en själv eller katten.

//Pia

Blondieisbackagain
0

herregud det va ju inte lite mask  stackars katt ='(

hoppas de hjälper med drontal lr banminth

:)

Solstickan
0

Pratade precis med Vet. De tyckte att jag skulle köra en kur till med Axilur för att den tar bort spolmask i alla nivåer från ägg-vuxen mask medan de andra bara tog vuxna maskar.

Om inte det funkade och om han fortfarande har mask om ett par veckor skulle jag få ett receptbelagt medel.

Så nu ska jag gå och köpa tonfisk och grädde så att lilla Kizzen vill äta Axiluren:)

Hoppas att allt blir bra nu..vill inte ens tänka på att min älskling har så mycket mask:O(

Dakrish
0

Visst är det nu så att du avmaskar en gång nu, och en gång till om 2-3 veckor, så att om han hostat upp ägg i lugnorna och sedan hostar ner dem igen, så försvinner de också? Jag tror det var så man skulle göra..

missempty
0

Dakrish, det är Banminth man ska använda igen efter ca 14 dagar. Då har de äggen som fanns kläckts och blivit maskar de med och en ny omgång med Banminth tar död på de nykläckta maskarna med. Banminth tar inte ägg, bara maskar.

Dakrish
0

#19 Aha, då behöver jag inte omgång 2 för Motor?

Lena
2

Masken på bilden är ett solklart fall av spolmask. Bantmith är enligt mina erfarenheter den absolut bästa kuren mot spolmask då det verkar artspecifikt bara mot spolmask. Axilur är onödigt starkt för kattens mage och enligt mina erfarenheter inte alls lika effektivt heller. Många kör dock med Axilur eftersom det lovar att ta allt. Spolmask är svårare att bli av med än bandmask eftersom masken lever i olika stadier i kattens kropp. Den kan tom. finnas i ett vilande stadie. Men om man ger Banmith två gånger med 14 dagar emellan så fungerar det i regel. Om katten har diarre bör man alltid vänta till magen är stabil igen, annars passerar medicinen för snabbt och gör ingen verkan.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Solstickan
1

Hej igen!

Jag tror att ni alla har rätt i vad ni säger… de sa att bantmith va ett bra alternativ, men när han har så mycket mask (som de trodde eftrsom han spydde upp så många) och då han "fått tillbaka" dem igen nu efter en liten tid, så tyckte de att jag skulle prova Axilur en gång till.

Anledning som jag skrev innan är att den tar spolmask i ALLA stadie och int evara vuxna maskar som bantmith…så då kan jag bli av med dem alla på en gång och inte behöva göra två ggr. De tyckte att eftersom han hade haft det så länge så vore det bäst att få bort alla så att han förhoppningsvis inte behövde få vuxna maskar igen om det finns ägg och larver kvar i honom nu.

Jag har nu gett honom första dosen av Axilur och glupsk som han är verkade han inte ens känna av pillret när han slickade skålen med tonfisk:)

Hawknestgrove
0

Sicken osmart kisse! Sånt går inte mina på! Arne och Ebbis knaprade i sig en sån där läcker stor skalbagge i dag…..HUuuuuuuuu……Knastrade så äckligt, men de tyckte det var gott!

[SporeDiatrymisss]
2

Okej, här kommer lite info om spolmasken:

spolmasken är en av de största parasitiska rundmaskarna, nematoderna.

den kan infektera ett stort antal djur, b.la. katt.

har katten astmasymtom? Rundmasken orsakar astmaliknande symtom vid allvarligare infektioner. Spolmaskar är Cirka 10-35 cm långa och 3-6 mm i diameter. äggen är mycket resistenta och kan smittas via kontakt med jord, vatten och osköljda grönsaker. larverna kläcks i magsäcken och sedan via blodet förs vidare till lungorna, där de hostas upp och sväljs och vandrar ner till tuntarmen. **äggen är **extremt resistenta mot kemikalier, uttorkning och låga temperaturer. äggen kan överleva i jord i flera månader och t.o.m år! att äggen är så resisteta är kanske svaret till dina spolmaskproblem.

Hoppas att du får andvändning av infon!Glad

UlrikaD
1

Tråden är tre år gammal så man får ju hoppas att katten blivit av med masken.Flört

Snakebiite
0

Mja vore ju konstigt annars, men dock möjligt katten fått det flera gånger sedan dess :P

anebit
0

Låser tråden då den är som sagt var är 3 år gammal och inte aktuell längre .

#25  skriv gärna en egen info-tråd om maskar.

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Inlägget är låst för nya kommentarer