Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikett: kattprat
Läst 1250 ggr
flis
0

Behöver råd ang skygg kattunge

Hej, jag en skygg kattunge ca 4 mån som bott hos mej en vecka. Han och två syskon tillsammans med mamma fångades in när dom var 8-10 veckor. Han är inte klappbar och håller sig gömd i lgh. Går runt lite på natten, tidig morgon. Gråter, stackaren. Det tog nästan 3 dagar innan han åt. Jag har haft honom ensam ibland för att se att han äter o går på låda. Jag har 3 katter till men dom bryr sig inte speciellt. Morrar o fräser ibland men jagar inte efter honom. Jag tror att han är räddare för mej än för katterna.

Men nu undrar jag, ska han få fortsätta gömma sig eller ska jag försöka blockera gömställena så han kan se oss? Ska jag låta honom vara ensam på nätterna eller vågar jag lita på att han förser sig med mat o går på låda ändå?

[ingvarisbjorn]
0

Har du läst den här artikeln!

Lena
0

#1 Ja i den artikeln hittar man mycket matnyttigt i den här situationen.

Skygga katter brukar sällan ha problem med de andra katterna. De kan tom hjälpa till i socialiceringen. Däremot tar det lite olika lång tid för skyggisen att bli av med sin rädsla för oss tvåbeningar. Kattungar brukar det dock gå fortare med än vuxna katter.

Att leka mycket brukar vara ett bra knep. Att använda penslar med långt skaft och leksaker på skaft är ett sätt att närma sig katten på distans. Godsaker hjälper också till. Då förknippar kissen oss med trevliga saker, vilket underlättar i processen.

Att ha katten på en mindre yta där den inte kan gömma sig så mycket gör att den blir tamare snabbare.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Alexej
2

Fd hemlösa kattungar saknar sin familj mycket mer än vad en kattunge gör som växer upp i ett tryggt hem. För de har familjen varit tryggheten.

Nu är han utan de och saknar sin familj. Det tar tid. Låt honom vara med dina katter. Det är de som ger honom tryggheten nu. Ser han att de äter kommer han att göra likadant.

Ger honom tid. Snart är han redo till nästa steg-människor. Det är då du kan täppa till gömställen. Utmana honom varje dag med nya framsteg, små saker för andra men för en skygg katt stora framsteg. Bara att en katt inte springer bort när man går förbi är en stor utmaning som kan ta veckor. Ignorerar katten i början, låtsas att allt är helt normalt. Sedan kan man börja att titta lite på katten, kanske säga nåt men sedan ändå går förbi. Små utmaningar varje dag. Men alltid så att katten inte känner sig pressad eller iaktagen. Jag brukar sjunga mycket för mina skygga katter och låtsas att allt är helt normalt.

Sedan har jag godistimme varje kväll med skinka eller nåt. Det dröjer aldrig länge då börjar tom den skyggaste katten står redo för att få en bit.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

flis
0

#1 Tack för artikeln, mycket intressant.

flis
0

#2  Om han bara visar sig kan jag locka med något gott eller försöka leka med honom. Men jag får kanske ge det lite mer tid.

flis
0

#3 Vilket bra svar du skrivit. När han ligger under täcket eller under min bäddmadrass brukar jag stryka med handen och prata med honom en kort stund. Jag tänker bara att mina andra katter åt många gånger per dag när de var små men han kanske bara får i sig nåt på natten. Men att stilla hunger är väl grundläggande för ett djur. Mina andra katter tycker det är toppen att ha massor av mat att välja på.

Jag hoppas han blir kompis med någon av de andra katterna snart, det skulle underlätta.

Alexej
0

Det kommer!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

[Forest]
0

jag har haft flera vildkattungar, så fort de blivit kompisar med mina andra katter så har de oxå blivit mer tama. Det är lite som de apar efter de "tama" katterna, ofta söker de trygghet med sova brevid de andra katterna som sov i mattes säng. Jag hoppas att denna lille skyggis blir snart tam :)

Zhirocco
1

En av mina skygga kattungar bosatte sig under en luddig filt i en säng den första tiden hon var hos oss. Denna filt blev hennes trygghet, och under den kunde hon i lugn och ro vänja sig vid alla nya ljud omkring sig, och vid lukterna av de andra katterna som låg ovanpå filten. Den första gången jag hörde henne spinna var när jag klappade henne genom filten. När hon bara kände klappen och inte såg vare sig händer eller resten av människan kunde hon slappna av. Så småningom vågade hon flytta fram och ligga ovanpå filten istället för under, men det tog sin tid. Hon hade ett ställe på filten som hon brukade tugga på, och det gör hon fortfarande trots att hon nu är tre år, och när hon tuggar vill hon gärna bli klappad. Men det är bara denna lilla bit av filten som duger att tugga på, så pga henne har filten inte tvättats på tre år. Men det måste nog ske snart. Katten är ju trygg nu och bör kunna klara sig utan sin ingrodda tugghörna. Du skriver att din kattunge också sökt sig under täcket. Låt då gärna det bli hans trygga plats, och ställ mat- och vattenskål samt låda inom rimligt räckhåll så att det inte blir så jobbigt för honom att uppbåda mod att ta sig dit. I takt med att han känner sig säkrare kan mat och låda succesivt flyttas till de ställen där de normalt ska stå. Och fortsätt klappa katten genom täcket och prata med honom samtidigt, så kommer han med tiden att acceptera att bli klappad utan detta mellanlägg när han hör din röst. Lycka till med lillen!