Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 2265 ggr
Misan
0

Elakartad tumör

Igår fick jag svaret av veterinären att min 11 åriga Zelda har en elakartad tumör som sitter mitt emellan skulderbladen. Operation är beställd till Torsdag nästa vecka. 

Någon som har några erfarenheter av tumörer där eller någon annan stans? 

Hur brukar återhämtnngen vara efter operation?

Gör jag rätt som opererar henne fast hon inte visar att hon har ont, äter bra och är som vanligt?

Vinterdag
0

Självklart har du gjort rätt, när du bokat tid för operationen. Ju tidigare, desto bättre. Då finns chansen att den inte spridit sig och kommer inte heller tillbaka. Mina gamla katter hade tumörer, även elakartade, som togs bort. De kom aldrig tillbaka, för jag upptäckte de i tid.

Men jag undrar. Har veterinären tagit prov och skickat det på analys? Man kan aldrig vara säker på att tumören är elakartat, om man inte gort det.

Misan
0

hon tog prov som hon kollade på i mikroskop och hon sa att det inte såg bra ut, precis som du säger så är hon inte hundraprocentigt säker men vi bestämde att ta bort den och sedan skicka in på analys. Den sitter dessutom så illa till mellan skulderbladen så att när hon går måste den komma i kläm om du förstår vad jag menar. Den sitter alltså fast i ryggraden mellan skulderbladen och den har kommit på några veckor

MewTwo
0

Har din katt vaccierats nyligen? Funderar lite, eftersom jag hört om katt som fått liknande böld - och en veterinär misstänkte samband med vaccination.

Hoppas det går bra med operation och hon blir kry igen! ♥ Lycka till!

Misan
0

nej hon vaccineras på vintern runt dec - feb, hon har inte fått fästingmedel heller sedan i våras någon gång. 

Tack för stödet :-)

Någon som har några erfarenheter?

[eskils]
0

Är hon chippad? Undrar om ett datachip på något sätt kan irritera så att en tumör uppstår?

Misan
0

ja hon e chippad och veterinären trode först att det kunde vara en inkapsling av chippet när bölden först kom, den kom på ett par dar och var mycket mindre och helt rund, därför avvaktade vi men den senaste veckan har den växt ganska mycket och är oval och knöglig:

Hennes chip tror jag sitter lite mer på sidan, man känner något där som jag tror är chippet.

Sagolika
0

Du har ingen bild på tumören?

Misan
0

det e svårt, hon e långhårig, delvis perser med den stora pälsen så det enda man ser är hår, de rakade så jätte lite för att kunna ta prov så det märks knappt.