Karantän-nödvändig ond
För mig är det karantänen som är jättejobbigt. Där sitter de som är räddade, men hur ska man förklarar det för de? Att det bara är tillfälligt, att de snart kommer ur sina burar till katthuset, där det finns kompisar och utegården och sedan kanske ett nytt bra hem. Står knappt ut med deras jamande krafsande förtvivlade försök att komma ut. Då är det bästa kattmaten och de finaste kattsängen inte värt nånting. Fruktansvärd känsla att stänga dörren och lämnar de där. De fattar ju ingenting!
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
åh jag vet den känslan
den är jättejobbig, men man får tänka på att det är för alla katters bästa, och att det inte är för evigt. men visst är det hemskt att möta de där sorgsna ögonen som inte förstår bättre och de hjärtskärande skriken när de vill ut.
Visst är det jobbigt också med skygga katter som kastar sig mot väggarna när de blir utsläppta i rummet och är vettskrämda. En del har inte umgåtts med människor förut och tror att man vill dom illa.De mår dåligt ett tag men vad är ett par månader när de sedan kan få ett bra liv i många år.
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.
Känns bara så svårt, synd att man inte kan kattspråket..
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Sällan vi märker av krafsanden och jamanden från katterna i burarna. De som verkar mest ivriga att komma ut är de som är tama. Men de skygga får en stund att landa på. Vi kan samtidigt börja med att peta på dem och se vilket stadie de är i på skygghetsskalan så att säga. Sedan så är det kort tid, för dem att landa och lära sig känna av ljud som de skygga inte hört tidigare, se människan nära, och så vidare. Men tamingarna kan protestera, men de lugnar snabbt ner och med gos, god mat med mera så smälter de upplevelsen bra tycker jag.
Själv tycker jag att karantänen är ett utmärkt tillfälle att lära sig känna dem, för nästa steg. Ut i hemmet. Men det är nog skillnad mellan katter och katter.
Jobbigast är det med de riktigt rädda skyggingarna, som klättrar upp i burtak och sådant. Men då anpassar vi oss efter dem även där och är så försiktiga och även de brukar lugna ner sig snabbt./Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.
Det jobbigaste är när de inte äter.Opal åt inte mycket under den vecka som hon bodde hos mig. Jag vet att de äter väldigt lite de första dagarna men här gick det längre tid. Nu blev hon kastrerad dagen efter hon kom till mig och det kunde väl göra sitt till.Här var det meningen att hon skulle släppas ut igen på gården där hon kom ifrån och morgonen efter utsläppet så var all kattmat borta i skålen jag ställde dit.
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.

Jaa det är jobbigt, men de brukar inte krafsa så mycket på dörren för de flesta är skygga dem första dagarna…men de redigt kelna vill ut och det är jobbigt att se, när man går deras sorgsna ögon..och de lite skygga kollar också efter… men jag håller med Naquita, man får tänka att det inte är för evigt se de är där..det är i två veckor…men ändå en lång tid för de :/

Åh det där känner jag igen. Jag brukar ha hemlösa katter i ett av våra större arbetsrum och höra hur dom jamar förtvivlat är psykiskt jobbigt. Man vill ju dom inget illa men när dom låter så där känner jag mej elak. Man får försöka tänka att man gör det för deras bästa.

Beror nog på vad för sort kisse man har i karantänen. Dom som har varit hemlös länge och som har haft det svårt ute tycker att karantänen är rena lyxhotellet
. Värme, mat, vatten, låda, sovplats, allt tillgångligt utan att behöva vara på sin vakt!
Sociala katter som har varit hemlös kortare tid har det jobbigare.
Förvildade katter brukar känna sig tryggare i ett begränsat utrymme, så för dom är det bra att börja i karantän, där dom även får lugn och ro.
/Miranda
Vi har såna hårdplastfönsterrutor och har nu två tama herrar. De vill bara kela och kastar sig framför mina fötter och när jag stänga in de igen försöker de förtvivlad krafsar sig igenom plasten. Då känner jag mig som den största svikare…
Usch, så jobbigt. Men ibland så är du tvungen att byta ut ditt hjärta mot ett av stål. Det är ju bara tillfälligt!"
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Usch, så jobbigt. Men ibland så är du tvungen att byta ut ditt hjärta mot ett av stål. Det är ju bara tillfälligt!"
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....