Om vikten att vara trevlig....
Vill bara skriva här, att det är väldigt viktigt att vi är trevliga mot varandra här. Om det spårar ur för mycket, så kan faktiskt gruppens hela existens vara hotad. Lena uppskattar säkerligen inte, att det bråkas för mycket här inne, speciellt inte när hon är ledig. JAg måste säga, att hon orkar med mycket mer än jag någonsin skulle stå ut med.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Men snälla…. är det inte bäst att ni som är moderatorer skriver en mer utförlig definition i detalj på exakt vad är det som är "trevligt" resp "otrevligt" - och när man kan eller inte kan fortsätta diskutera en fråga som berör.
Himla synd om hela gruppens existens nu är hotad.
Kanske man kan ändra ordet "forum" till något annat ord som mera associerar åt små, trevliga samtal vänner emellan (för att undvika diskussioner).
/Pelusa

Måste säga att jag håller med Pelusa här.
Pelusa, du skall definintivt inte känna dig träffad! Du har tvärtom hållit en mycket bra ton och inte alls spårat ur. Vad jag menar är, att det finns faktiskt en högre instans än Lena till och med här, det vill säga de som håller i Fokus. Men tänk er själva allihopa, om det hela tiden blev en massa sidospår och tjafs, hur kul är det att hålla i en sida då?

Pelusa detta är ett forum. Och vi får alla diskutera här inne. Det är självklart. Men skillnaden mellan att diskutera och tjata om samma saker utan att komma någonstans kan vara hårfin.
Jag tog det beslutet inne i den förra tråden att be er snällt att ni alla håller en trevlig ton då ni skrivet där inne. Detta då jag vet att det lätt spårar ur när mycket känslor är i omlopp. Och självklart reagerar man på dödsmisshandel av valpen, vem skulle inte göra det om man är normalt funtad.
Men då detta väcker mycket känslor och det är lättare att spåra ur när man blir känslosam så var det bara en bedjan om att ni skulle tänka er för.
Jag tycker det funkade bra efter den andra tillsägelsen och har således heller inte låst tråden.
Vi är många Medarbetare här inne och Lena som är Sajtvärd är på ledighet. Detta innebär lite mer kaos.
Då jag är Sajtvärd på en annan sajt och van med yjaffsandet där så kanske jag är hårdare mot er än vad Lena skulle varit. Men det är bara i omtanke om sajten. De som är missnöjda på hur jag sköter detta under Lenas frånvara kan gärna ta det med Lena när hon kommer åter.
Fram tills Lena är tillbaka kommer jag dock köra på detta sätt med att be er vara trevliga när jag tycker det börjar gå hett till i en specifik tråd.
Diskutera gärna men tänk på hur.
Mvh ÅsaF Medarbetare på hundar.ifokus
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Hoppas jag inte varit otrevlig….och skrivit något olämpligt? Men man borde väl själv förstå når någon blir sårad. eftersom vi som är på Hittekatter vårnar om livet. Själv tycker jag väldigt illa om bråk. och att bli påhoppad känns som en blixt i hjärtat. Det tycker jag alla borde förstå.

En tumregel kan vara att tänka efter vad man skulle säga om personen man diskuterar med stod mitt framför en och ha det i åtanke när man skriver. Det blir lätt mycket hetskare stämning i forum än vid fysiska möten. Men strävan efter att hålla god stämning på forumet får ju inte kväsa debatter så att folk inte vågar säga emot av rädsla för att paja stämningen. Ibland kan drastiska saker behöva sägas. På ett så hövligt sätt som möjligt.
Tack Karin s och supermoccione. ni fattade vad jag menade.
Som Jean Jaques Rosseau sa. JAg hatar dina åsikter, men är beredd att dö för din frihet att uttrycka dem….

Jag kan ha fel men som invandrare känns det som att många svenskar vill undvika konflikt/diskution till varje pris och att alla ska tycka man är snäll.
/Miranda
haha, nej MIranda, kor är snälla, man får mjölk av dem, men inte tar vi in dem i rummet för det…..

eeeh, vi får inte mjöl från kor. Vi TAR det från deras kalvar…..
Jag känner som Miranda! Är det ett forum där alla håller sams? Finns det en diskussion då ska man kunna uttrycker sig och inte blir tystad av någon. Att man ska försöker håller en vänllig ton är självklart. Det är inte utan att man säger att svenskar är konflikträdda!!!
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

don't mention the war Landfreak! 
haha, Miranda, Du har humor du med! Som sagt, självklart att alla ska säga vad de tycker, men tonen är viktig, det är det jag menar.

#8: Inne på ett forum så här måste man följa vissa regler. Det har inte med konflikträddhet att göra utan att alla ska känna sig välkomna.
#11: En motfråga kanske är på sin plats här. Måste man bli osams bara för att man inte delar samma åsikter? Jag anser att man kan vara sams och ändå föra vettiga diskusioner där man tycker olika om saker och ting. Allt är inte svart eller vitt utan det finns oerhört många nyanser däremellan.
Oavsett vad man tycker. Om ni anser att jag tystar er för att jag ber er vara trevliga mot varandra och hålla en städad ton. Då får ni tycka det. Jag kommer fortsätta be om trevlig stämning här inne.
Men jag välkomnar diskusioner. Men man kan diskutera utan att det blir osämja och otrevligt av det.
Kan man inte det, då ska man nog inte vara på ett forum heller.
Mvh ÅsaF Medarbetare på hundar.ifokus
Audiatur et altera pars

Ibland är det konsekvensen av en diskution, att man blir osams. Det går någ över.
Varför ska allting vara trevlig hela tiden? Trevlig mot varandra, trevlig ton, trevlig stämning. Just för att allt inte är vit eller svart kan man inte vara trevligt hela tiden. Världen är inte trevligt. En hundvalp blev misshandlat till döds, hur ska man bemötta det faktum på ett trevligt sätt? :/

#15: Tror inte att valpen blir levande för att det blir osämja här inne. Har väldigt svårt att tänka mig det. Likaså har jag svårt att tänka mig att vi kan jobba för en förändring så att sådant här inte sker igen genom att vi är otrevliga mot varandra.
Audiatur et altera pars
Men ÅsaF, de enda snudd på otrevliga inlägg jag ser här är dina!
Men bortsett från det så tycker jag oxå att det är inte så farligt med en livlig diskussion om ett laddat ämne som berör ända in i hjärteroten.
Lite osämja mellan några inlägg parter emellan är väl inte så farligt. Det går för mesta över - och strax är man vänner igen och kan enas om något annat i en annan tråd.
Varför är du så nedbrytande aggressiv?
/Pelusa
Meningen med en diskussion är väl att ha olika åsikter? Då börjar man fundera över den andres mening, bara så kan man utvecklas till en tänkande och kritiska människa. Jag har funderat jättemycket idag över varför det finns människor som han som sparkade ihjäl en hundvalp och varför det finns kvinnor, som har så svårt att bryter sig loss från en misshandlare. Och då fanns självklart alla "motargument" med i tankarna. Och jag tror att vi alla här på forumet är tänkande, mogna och ansvarsfulla människor som är "guld värd" för hemlösa katter. Alla på sitt sätt. Jag tyckte inte att nån inlägg var fel, för alla inlägg var konstruktiva på nåt sätt. Och jag är glad att den fanns!
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

#17: Ledsamt om du ser mina inlägg som på snudd otrevliga på grund av att jag modererar. Men tyvärr kan jag inte låta bli att moderera för det.
Mvh ÅsaF Medarbetare på hittekatter.ifokus
Audiatur et altera pars
Men Åsa, kanske värd att fundera över! Meningen med en diskussion…
Jag tycker också att vi är vuxna människor som inte behöver ett stopp för varje sak. Ingen kan vara sams jämt! Det är helt ok att du tar uppgiften som moderator på allvar, men inte börjar vi med 3. världskrigen pga. en diskussion!

Diskussioner är alltid välkomna och många gånger inspirerande. Jag står för mina åsikter, precis som andra står för sina.
Men det är tråkigt när det bara blir snack, men absolut ingen verkstad. För visst finns det saker vi alla hetsar upp oss på. Men låt det gärna inte stanna där utan driv vidare på ett annat plan. Som att påverka beslutsfattare.
Ingen säger att vi inte kan diskutera, Men man kan diskutera på olika sätt.
Nu tycker jag personligen att ni gett er på Åsa på ett sätt som inte känns bra. Hon har fått i uppdrag. liksom jag, från Lena att tonen ska hållas bra. Men plötsligt så vände ni er mot henne. Trots att det enda hon ville var att tonen skulle vara på en högre nivå. Hon sa inget om att alla ska sluta diskutera. Hon nämnde inte ett ord om att vi ska vara sams och hålla varandra i händerna och sjunga kärleksvisor.
Personligen anser jag att det är viktigt med diskussioner, men att de ska leder någon vart. Om det inte leder någonstans så är det rätt meningslöst. I mina ögon.
Vi som är moderater får saker på pm. Så det är inget som alla ser på forumet att folk blir rädda för att yttra sig överhuvudtaget. Vilket inte är syfte med denna sida. Vi vill ju samla folk runt vettiga frågor.
Visst kan man bli arg och behöva lufta känslorna. Själv känner jag gärna att diskussionerna ska leda till något. Men inte en enda lösning på hur vi kan påverka för att straffen ska bli hårdare. Så det enda resultatet i denna diskussion, var en Medarbetare mindre. Jag tycker personligen att det är synd. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Detta inlägg om vikten att vara trevlig, blev något otrevlig tycker jag.
Tycker oxå det är tråkigt att du drar, ÅsaF. Om jag med min fråga har kränkt dig så ber jag om ursäkt i efterhand.
Jag irriterade mig på dina ordval, åsikter blev "tjafs" och "groll" som du upprepade då och då. Du skrev om "osämja" i flera inlägg, kanske en gång för mycket. "Tjafset" och "osämjan" hade ju i själva verket redan slutat, den ena parten hade lämnat tråden och gått ut i solen.
När det sen kom ett par inlägg från andra med frågor om varför det är så farligt att diskutera och visa att man tycker olika så upplevde jag dina svar som litet snäsiga. Korta bestämda meningar…"jag tänker fortsätta moderera,det är mitt jobb". I mina ögon såg det litet ut som "håll käften, här är det jag som bestämmer".
Vanessa, du skriver "Åsa har inte bett någon sluta diskutera" och det kan man ju vända till att "ingen har bett Åsa sluta moderera". Men kanske signalerat att istället vara litet mer diplomatisk, följa utvecklingen och se vartåt det barkar och vem som ansluter. Det tror jag Lena hade gjort i motsvarande fall varför vi kanske har vant oss vid att här är det litet högre i tak än på många andra forum - men visst jag kan ju ha fel, det har jag jätteofta!
Vanessa, att man bara får diskutera och diskussionen får fortgå om man har några konstruktiva ideer är oxå en ny bestämmelse som jag iaf inte har varit varse om tidigare?
Men tror du inte att ideer kan födas under en resas gång? Man småpratar, piper till och väsnas litet och vips så kommer någon med nå't vettigt som man kan spinna vidare på.
Att i litet svävande ordalag nämna "information, kurser och vård" i alla sammanhang ger inte mig så mycket t ex. Jag önskar alltid få veta vilken sorts "vård "t ex det kan handla om i så'na här grava fall. Om det kanske finns några nya rön från andra länder som har visat sig effektiva på massmördare o d.
Jag tror iaf inte på den svenska vården idag och så länge den är så kass så vidhåller jag min åsikt att myndigheterna måste sätta till alla klutar för att skydda sina försvarslösa medborgare, djur och människor, från individer som är farliga för liv och lem och som får gå lösa idag.
/Pelusa

Läs gärna detta igen: Personligen anser jag att det är viktigt med diskussioner, men att de ska leder någon vart. Om det inte leder någonstans så är det rätt meningslöst. I mina ögon.
Så vi har inga nya bestämmelser. Synd om ni tror det. Det var som sagt en personlig synvinkel från mig. Inget annat. /Vanessa
Okey, Vanessa, tack, då har jag fått en nöjaktig förklaring!
(Men du får gärna dua mig… jag skriver bara vad jag personligen tycker och tänker
)
/Pelusa

Eftersom detta är ett forum, så misstänker jag att fler läser detta. Annars skulle det vara på PM. Och då fler läser misstänker jag att fler tycker som du gör. Därför skrev jag ni. /Vanessa

suck….. jag känner att ett forum är till för att kunna skriva hur man känner sig, även om någon annan tycker det är tjafs eller att det inte leder någonstans.
En moderator ska ingripa när ett inlägg innehåller personliga påhopp och förolämpningar, inte när den tycker att en tråd innehåller för mycket tjafs, tjat om samma sak, börjar gå hett till etc.
/Miranda

Med risk för spö-straff så måste jag bara säga några ytterst personliga åsikter. Fast jag vet att det är bara att slösa på min egen positiva energi och göra den negativ men det är så typiskt när det blir flera kvinnor i grupp….ord som tjafsa, otrevlig, hålla sams, ej bråka, mm mm. Detta kvinnliga behov att vara alla till lags och behaga. Varför då???…Alla kan inte älska dig och du kan definitivt inte älska alla. Låt folk tycka vad de vill och låt dem säga det om de vill och du kan också tycka precis vad du vill och säga det om du vill. Det handlar om respekt! Om du inte respekterar dig själv så kan ingen annan göra det heller och du kan inte heller respektera andra.
Trott eller ej min absoluta idol är (en kvinna!) :Drottning Kristina..stendöd sen många år men med mer stake än ett helt fotbollslag i allsvenskan.
Hon sa: Det finns saker man varken bör göra eller säga; saker man bör göra men inte säga; saker man bör säga men inte göra samt saker man både bör göra och säga utan att tveka ett ögonblick.
Hälsningar Efvis
#28 Hon sa oxå "Den som vill vara vän med alla är inte vän med någon".
Vi har samma förebild, Efvis!
Jag orkar inte annat än skumläsa det ni skriver. Ni har alla spårat ur.
När jag hittade sajten, Hittekatter i fokus, Tyckte jag det var något bra. Sista tiden tycker jag det varit alldeles för mycket som inte har med katter i fokus att göra. Håll er till att fokusera på katter. Det är de som behöver er hjälp. Det är ett enormt tryck ute på alla hemlösa katter. De behöver er hjälp inte era tjafs. Ut i naturen gör nytta. Öppna era hem. Så kanske ni inte orkar sitta vid datorn och tjafsa.
Sugar
Pelusa, jag försökte igår att hitta lite på nätet om våldsbehandling. Det mesta handlade om män,som misshandlar sin familj. Hittade inget under djurmisshandel. Men kom in på polisens sidan med statistiker och sånt och där fanns inget om djurmisshandel!!!!Men hur många bilar som blev stulen! Jag tycker det är ett interessant ämne, jag fortsätter kollar! Som någon skrev här, typ, bättre en botad misshandlare än ingen…
#30 ?Jag hade just bestämt mig att vara snäll och trevlig.
Ut i naturen och gör nytta? Jag jobbade på katthemmet från kl.8 till 15.30. Sedan har jag 10 katter här. Ursäkta, var i naturen ska jag göra nytta? Jag ser datorn som en del av mitt arbete. Jag kollar inte nån hobbygrej, det här är arbete för mig! Jag har förmedlad 2 katter och organiserad att 2 andra katter ska komma till mig. Genom datorn!
Vad har du gjort?
#30 Wow Sugar, det var ord och inga visor. Du verkar vara en "doer" av stora mått!
Man ska ju aldrig ställa högre krav på andra än på sig själv har jag hört så jag tar för givet att du själv kryper runt i buskarna dag och natt och fångar in nödställda missar som du hjälper till nya hem. Har jag rätt eller har jag rätt?
Var snäll och berätta nu för oss på vilket sätt vi ska bli bättre på det vi gör. Vad gör du som inte vi gör?
/Pelusa
#31 Landfreak, du har redan hittat ett viktigt (svenskt ?) fenomen som är väl värd att notera för såta djurvänner. Dvs ingen för någon som helst bok om djurplågeri och djur i nöd!
Vad betyder alltså detta ofta omskrutna "vård istället för inlåsning" när det gäller djurplågare i Sverige i praktiken?
Fortsätt gräva där du står, tjejen, så gör jag det på mitt håll och någon annan intresserad av fenomenet stöter kanske till och gräver på sitt håll.
Tillsammans kanske vi kan hitta en formel som bildar ett mönster som kan ge en liten hint om vad som kan krävas för att en pervers medelålders individ som njuter av att plåga försvarslösa djur till döds får gå fri ute i vårt samhälle.
/Pelusa