Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettdjurskyddsfrågor
Läst 1145 ggr
vargmamman
0

katter härjar i vega

nu vill de boende de ska avlivas..usch blir så ledsen när man  läser sånt här:(..

http://www.vasteras.expressen.se/Nyheter/1.652806

app.syl
0

Det var inte roligt, undrar vad som händer med dom och vilket beslut polisen tar :-(

Duvan
0

Ja, man skäms för att vara människa! Det här är ett typiskt exempel på att vi har för få katthem som kan ställa upp och hjälpa till. Husbyprojektet i all ära, men andra ställen i landet då? Istället för att klaga tycker jag att västeråsborna borde känna medlidande och vilja hjälpa dessa utsatta katter, men nej, skjutas skall dom. Största katthemmet i Västerås är ju Huskatten, men dom avlivar ju alla skygga katter utan prut, så därifrån har ju inte katterna någon hjälp att vänta. Skulle vilja veta om någon på den här sajten har något förslag till hur dessa katter kan hjälpas? Naturligtvis är inte det här enda området i Sverige där det ser ut så här, men vad kan göras??

Hawknestgrove
0

Duvan, jag förstår att du känner dig vanmäktig, men jag gillar inte att du rackar ner på Huskatten. Vi får inte glömma, att de var de som räddade Tissel och Tassel! Vi får till syvende och sist aldrig glömma, att det tyvärr är pengar som styr vårt samhälle. Hade medlen funnits, så hade säkert Huskatten försökt att ställa upp även på  s k förvildade katter. Ok, vi får inte glömma att vi vad jag vet, har en sektion av KKS även i Västerås, kan de kanske hjälpa?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Duvan
0

#3 "Racka ner" var väl att ta i. Enligt vad jag hört så är det väl bara så. Dom har räddat Tissel och Tassel, säger du. Ja, det var ju bra.

Att dom utför ett arbete förstår jag också, men enligt min mening behövs det fler som orkar ta sig an även de katter som oförskyllt råkat födas utomhus. Du verkar inte gilla det jag skrivit. Vet inte om jag skall tolka det så att vi har olika åsikter om hur dylika fall som det i Västerås skall hanteras. Är ny här och förstår naturligtvis att det finns folk som tycker olika på den här sajten också.

Finns det någon mer som har åsikter i frågan än Gunilla H??

Simson
0

Läs lite mer om Vega i tråden "Vildkatter" rensas bort i Västerås…

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

Hawknestgrove
0

Duvan, jo då, jag gillar visst det du har skrivit för övrigt.  Det är bara det, att Huskatten inte kan kommentera själva här inne.Men  precis som på andra sajter, så ska man föra en bra dialog och vara trevlig. JAg säger så här: den som är utan skuld, den kan kasta första stenen. Dessutom så står jag för min åsikt härinne: Någon gång, någonstans kommer man till the point of no return. Då och ingen annan stans är avlivning ett alternativ. Visserligen ett dåligt, men ändå bättre än att djur går och lider. Att jag kämpar emot avlivning till sista blodsdroppen kanske alla andra vet, då jag svärmar för lelle gamle Fonzie här. Att jag opponerar mig här, är bara för att det ser faktiskt inte trevligt ut att faktiskt "racka ner" på någon, som inte ens kan göra sig hörd. dessutom så tycker jag , att du kan gå in på deras hemsida och ställa frågan och inte bara gå på vad du har hört. Jag har även nämnt KKS i sammanhanget här, de sliter säkert häcken av sig för dessa katters skull. Men att skriva tulipanaros, är lätt, gör en, det är svårare….

Duvan
1

#6 Ursäkta så mycket Gunilla H! Jag är inte så väl insatt i vilka katthem som finns i Västerås tydligen. Böjer mig för den som vet bättre! Läste på en annan tråd att Issa skriver att Västerås katthem avlivar förvildade katter. Men det är kanske ett annat katthem, för hon fick inte skäll för att hon skrev så??? Vet inte om Västerås katthem är representerade här och kan kommentera själva. Annars bör du väl ställa upp för dem också? 

Du vill att jag utdelar en ros. Ja, jag vill utdela en stor rosbukett till alla katthem som tar emot skygga katter och som inte använder sig av 90-dagarsregeln. Likaså till alla privatpersoner som ställer upp och tar emot de katter som har absolut lägst status i samhället, de hemlösa och skygga katterna. Det är ett oerhört stort arbete och guld värt. Bugar djupt och ödmjukt för dessa räddande änglar.

karins
0

Katter härjar i Vega och skräpar ner, låter som om det skulle va hulliganer och inte försvarslösa katter. Människan är nog det konstigaste djuret som finns:-(

Alexej
0

Det är så!

De flesta katthem tar inte "vildkatter" utan låter avliva de. Det finns tillräkligt med "snälla" katter som är lättare att förmedla. Varför då fylla platserna med ohanterbara katter? Så länge det finns sååååååååå många hemlösa katter har just "vildkatter" inga stora chanser att överleva. Jag hatar det!Skrikandes

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

vanessa
0

Ja, det som gör mig ledsen är att man bör hjälpa från botten och arbeta sig uppåt. Men de mest utsatta och lidande katterna får inte hjälp, utan avlivas. Det är som om man skulle hjälpa de familjer som har det ganska bra först, och de som har det sämre allra sist. Fast å andra sidan, Vetlanda fallet var så hemskt. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Alexej
0

Vilket Vetlandafallet?

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Issa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vill bara säga att Duvan har rätt. Har haft kontakt med Västerås Katthem, så det är därför jag vet. Har även haft kontakt med KKS-grupp i Västerås. Vad som jag tycker är ledsamt är att inte Västerås Katthem satsar på jourhem/stödhem för de skygga/blyga katterna, men de vill inte ha den typen av katter alls. Suck! Just nu oroas jag ihjäl för de 3 katter som rymde från tjejerna anslutna till Djurens rätt och som hjälpte till med några av de katter som Yvonne W berättat om tidigare. De kan också ha hamnat i samma område. Det är en blå och två bruntigré semilånghåriga. Jag bor alldeles för långt ifrån för att göra något. Om någon som bor i Västerås sett något så hojta till. Lägger en bild av en katt från samma ställe som troligen är släkt med rymlingarna.

vanessa
0

#11 Lilla flickan som våldtogs och misshandlades av sin pappa fast polis, lärare och andra tog upp det med socialtjänsten där. Som nonchalerade det hela - helt.

http://www.aftonbladet.se/vss/jonkoping/story/0,2789,1042416,00.html

http://www.aftonbladet.se/vss/jonkoping/story/0,2789,1043023,00.html

/Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Hawknestgrove
0

Envis som synden är jag, men tycker fortfarande inte att vi skall tal OM någon här inne! Hur skulle ni själva reagera, om någon talade över huvudet på er, även om det stämde? Huskatten i Västerås har en hemsida, där finns en gästbok och även ett telefonnummer. Försök att påverka där. Vad jag vill komma till, är att resurser saknas. Hade Huskatten haft mer pengar att bygga ut, så hade de säkert satsat även på de katter som är svårhanterliga. Men nu är det inte så. HAr man plats för ett visst antal katter, så har man. Skall de andra katterna som finns på katthemmet  stryka på foten? Vi har här en ekvation som inte går ihop, tyvärr. Anledningen är, att jag har lite kontakt med Huskatten i och med att vi alla här inne var involverade i Tissel och Tassel, som räddades från svältdöden genom en fantastisk aktion av MOH på orten. De placerades på Huskatten.

Vad jag menade med tulipanaros, är ett gammalt ordstäv. Det är alltså lätt att säga ordet, men att göra den blomman, det är omöjligt.