Vi finns, Bill o Bull
Hej!
Så längesedan jag var inne här men sista tiden har varit tuff. Knöl i bröstet, igen, gammal far (95) som varit tidvis inneboende och tiden bara rinner iväg.
Bill har oroat mig också. Det har varit det värsta av allt. Jag tog dessa två gossar till mitt hjärta för ca två år sedan och har "köpt"deras beteende. De är typiska enmanskatter fast Bull är social. Bill e fortfarande speciell.
Nu…..har jag problem. Så jobbigt att berätta. Jag tar sats: Bill tål inte att jag tar på mig svarta byxor! Skratta inte, snälla. Han skjuter rygg, fräser, lägger öronen och blir kolsvart i ögonen. Han blir 10cm hög och flyr ut på balkongen eller under bäddmadrassen i min säng. Han är jätterädd och försöker se hotfull ut.
Jag har försökt med Bulls hjälp och godis men ser bara stooora kolsvarta ögon. Det enda som funkar är att jag låter honom slicka på mitt hår. Det tar timmar att få honom i balans igen. Ändå upplever jag honom som om jag inte går att lita på längre.
Jag har varit hos vetrinären och han fick högsta betyg, förutom skyggheten. Jag som "mamma" försvarade honom tappert för alla är vi olika. Nu har jag börjat fundera på vad vetrinären sa. Han kan ha hemska minnen av svarta byxor. Kan det vara så verkligen?
Byxorna är "jobbarbyxor", d.v.s. grova Fristads. Idag lade jag byxorna på balkongen och båda missarna går omvägar. Jag har tvättat dem för att de skulle lukta Eja men vad gör jag? Byxorna är ett mysterium och får väl slängas.
Visst, skippa byxorna men jag undrar ändå. Ledsen o rädd misse gör ont att se. Den blicken jag får skär in i hjärtat. Det känns som om jag gjort något fel. Är nog lite ledsen för jag vill ha tillbaka min hopplöse, tokige Bill.
För övrigt så nanar vi gott i vår gemensamma säng. Dv.s. jag sover där jag får plats. Kan någon ge mig ett råd så blir tacksam.
Ha en go helg alla kattvänner.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Är det bara dessa svarta byxor han reagerar så på och bägge går omvägar för eller gäller det alla svarta kläder?
Jag har verkligen fått något att tänka på nu för jag har alltid fått höra att djur skall vara färgblinda.
Måste ju vara nåt hemskt minne.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Tror också på otrevliga upplevelser i samband med svarta byxor - vi hade en omlaceringshund en gång som blev helt hysterisk om han såg karlar med stövlar…
Katter är inte färgblinda, de uppfattar dock färger annorlunda än vad vi människor gör.
Bills reaktion tyder på att han fått en negativt betingad reflex i samband med just den typen av byxor. Han kan helt enkelt ha upplevt något hemskt i samband med att någon haft sådana byxor på sig. Det går att avbetinga den här typen av reflexer, men det kräver att man får hjälp av en expert på området. Man kan naturligtvis även undvika den utlösande faktorn i de fall det är praktiskt möjligt. Det brukar även klinga av med tidens hand. Bli mindra påtagligt.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Eja, du får höra med vår goa kassör, som tog hand om de små när de kom från Koster. För Nån mer snäll människa med katter får man leta efter och märkligt, har han alltid varit så? OCh bara just dessa svarta byxor från Fristads? Vad händer om du har andra svarta byxor på dig? HElt klart är ju att de har kraftig antipati mot Fristads arbetsbyxor!
Skämtsamt sagt, de är lata. Så fort de ser något som har med jobb att göra, så blir de avogt inställda. MEn något måste det ju vara som har hänt… Hör med vår goa kassör, som sagt, för de små bodde ju hos henne i två-tre veckor om inte mer….
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Hallå kassören!
JAG kan överleva att inte gå i Fristadsbyxor men har ett lätt beroende av dem. Mina gamla var blå och det var inga problem. Andra svarta byxor- inga problem. Nu har jag börjat blänga ilsket på hantverkarna i mitt område. DE har svarta byxor. Har t.o.m frågat dem om de skrämt mina katter men får till svar: Fan, det e du med katterna, vi har aldrig sett dom!
Det måste vara nåt gammalt som finns kvar i minnet hos dem.
Visst går det att skämta om det men det känns lite "tetigt" att ta upp.
Jag har inte slängt brallorna och upptäckte att om jag rullar dem runt min stora Yokkapalm som efter 29 år i mitt liv börjar ge upp,efter åtskilliga angrepp av kattklor, helt plötsligt har fått en ny chans.
Man får se det posivtiva i det hela även om det hela är oförklarligt.
Ja du Hawknestgrove,: Det är mycket som händer med hittekatter men goa e dom.
Vad de gått igenom får jag väl bara gissa.
HAHa… ja du får börja använda annan färg på dem. MEn vad händer om du har andra svarta byxor på dig?
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#6 heheh, inget ont som inet har nått gått med sig, kanske går att sy nått snyggt fodral re blomkrukan av byxorna,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.