Är jägare katt-hatare?
Skulle vilja höra vad er erfatenhet/syn är på detta med att jägare ofta inte tycker om katter. Jag har vid flera tillfällen pratat med jägare som faktiskt bekräftar att det inom jägar-kåren finns många människor som tycker väldigt illa om katter.
Nja av de jägare jag vet så är de inga katthatare. Min bror är jägare och han är allergisk det är det enda. Han far är med jägare och var iväg med sin katt till veterinären i veckan då den varit i slagsmål och hade en böld som behövdes omsorg så det kostade nog lite.
//Pia
Samma här, min pappa är också jägare och är som Puma77´s bror allergisk mot katter men någon katthatare är han inte. Han umgås gärna, klappar och pratar med katter han träffar och de flesta katter verkar gå till honom framför andra besökare.
Ja vi hade ju katt när vi växte upp och det funkade bra men mina äldsta bröder som båda är ganska allergiska gosade ju inte på samma sätt som en an med dem. Min bror skulle säkerligen kunna ha katt om de bodde i hus med skog och allt men hans önskan hade ju hellre varit att ha huind som han kan ha när han jagar men tyvärr funkar inte ens hund. Men katthatare är ingen av dem.
//Pia
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Min man är jägare och vi har 4 katter.
Jag förstår inte riktigt varför just jägare inte skulle tycka om katter.
Många jägare har oftas djur i familjen och då även en katt eller fler.
Nää det är nog en myt!! har aldrig träffat på en jägare som är katthatare.
M-H
Det tycker jag var en allt för generaliserande fråga.Ungefär som frågan är alla som har mer än fyra katter per definition kattsamlare ?Eller är de som värnar om skygga katter automatiskt fanatiker?
Det är farligt att generalisera.

Både min man och jag är jägare.Vi är inte katthater.
Stolt ägare till tre La permer
#6 Ja frågan i sig blir generaliserande, man kan ju aldrig generalisera egentligen i någon fråga- Men detta att många jägare inte tycker om katter har jag flera gånger hört och tycker att det är märkligt.
De jägare jag känner har också djur, framförallt jakthundar men även katter, men som sagt flera har bekräftat att de också upplevt att katten inte har så hög status i jägarkretsar. Det är ju också så att det är ganska mycket debatt kring jägares syn på rovdjur överhuvudtaget, och eftersom att även katten är ett rovdjur så är det en intressant fråga tycker jag.
8. I så fall är det väl för att jägarna får konkurrens i själva jakten katter är ju också jägare.
Nej det var inte allvarligt menat!
#9 Hahaha 
Jag vet inte av någon jägare som är katthatare, dock har de flesta hundar så jag tror de flesta kanske är mer hundmänniska och på så sätt ser katter på ett annat sätt än vi kattälskare :-) men jag tror inte att jägare går runt och hatar alla katter och tycker att de ska skjutas så fort man får syn på dem även om det säkert finns någon jägare som även tänker så
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Kan inte påminna mig att jag träffat någon katthatande jägare. Inte så här på rak arm. De gånger jag träffat någon som inte gillat katter har jag blivit lite nyfiken på varför. Har dock märkt att de flesta tonar ned det hela lite när de möter mig som är känd för att älska katter. Ofta har de haft olika negativa erfarenheter runt katter, som oftast haft mer med kattägaren än själva katten att göra. De har i regel inte heller lärt känna några katter ordentligt och därför inte förstått sig på hur de fungerar.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Nåt empatifel måste det vara ändå. Kan inte förstå hur man kan skjuta av ett djur som inte gör något än att bara vill leva. Och sedan åka hem och klappa den egna katten eller vad det nu är.
Den enda jagd jag kan akceptera är att skjuta skadade djur men aldrig för nöjes skull.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Jakt är ju en del av viltvården.Jag känner mig inte ett dugg empatilös.Tycker att det är lite väl magstarkt att säga att jägare saknar empati.
Av de jägare jag känner så vet jag inte om att de någonsin ska ha skjutit av katter men däremot skjutit en katt då den varit gammal och sjuk som våran men det var ca 20 år sedan och katten var säkert en 18 år minst.
//Pia
ja, då får man nog bli vegetarian. För de djuren som dör i slakterierna både dör på ett sämre sätt och lever på ett sämre sätt. De vilda lever ett gott liv och de dör en god död. OCh varför ska jag inte kunna döda det jag äter? JA, jag är ju också jägare. Så även min sambo och hans son. JAg tror nog, att myten kan komma av, att de enda som faktiskt lagligt får avliva en katt med vapen är just jägare. OCh många snåla j****r överlåter det åt någon som är jägare. Det börjar sprida sig i våra kretsar nu i alla fall, att många jäger nekar numera. Dels är det så himla ruttet gjort, folk kommer med katten i en låda/bur och så åker de fort som f**n därifrån, för de vill inte vara med! Nä huuu så hemskt, det kan vi inte se på! Sen vill de int ens ta vara på det lilla liket själva heller. JAg kan godkänna ett sånt avlivningsätt på en katt, som är väldigt dålig på grund av olyckshändelse och plågas, eller en katt som mår allvarligt dåligt av att fraktas i en transportbur till en vet. MEn när folk gång på gång kommer med katter, då har som sagt många i vår krets tagit avstånd. De kan gå till veten. För det rör sig inte om annat än vanlig snålhet. OCh jag har aldrig eller kommer aldrig att kunna skjuta ett sällskapsdjur.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
#13 Jag har likamycket glädje av att titta på betande rådjur som på mina katter. Så varför skjuta av ett rådjur som inte gör något??? Släcka ett liv för att äta något som man inte behöva äta??? Stekt katt smakar kanske också?
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
#12 Även om jag kan hålla med dig i sak (Alltså varför man skjuter friska djur). så är det en helt annan fråga. Empati-lösa anser jag inte att jägare är.
Frågan är här om jägare (nu generaliserar jag igen, menar förståss inte alla) har en negativ inställning till katt. Jag ska utveckla mitt resonemang. Om det nu är så att vissa, många jägare inte gillar rovdjur så kan man undra varför. Ta andra rovdjur än katten tex. varg - där handlar det (enligt mig) om konkurrens om viltet, räv (drar sig gärna till gårdar och tar tex. höns och kaniner) osv. osv. MEN katten som är en alldeles förträfflig rått-jägare och borde vara mest till nytta för människor - varför är den illa omtyckt i jägar-kretsar? (om det nu är så).
#15 Jag är böjd att hålla med dig när det gäller vilda djur. Mycket bättre att äta ett djur som gått i skogen och haft det bra tills den dagen det blir skjutet, jämfört med den undermåliga djurhållning som många kor, grisar och kycklingar är offer för. Det är ju faktiskt mera ekologiskt dessutom.
Bra att många jägare säger nej när djurägare kommer och ber dem avliva sina katter.
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Alexej, jag håller inte med dig. Du åt ju älgfärs? Ok, Vi skjuter inte rådjuren, men det är vi rätt ensamma om här. det enda vi skjuter är älg och inte ens på våra marker längre. Vi har bara tilldelning på en kalv, så den kan lika gärna gå där. Vi fick se en otroligt vacker skoveltjur i fredags kväll, så vi får hoppas han stannar här.Sambon är ju med i ett annat jaktlag och får väl sin part där för sin och Zithas medverkan, det är väl allt. Sen är det väl lika synd om fisken i så fall? OCh räkorna och kräftorna?
Så min åsikt, utan att vi blir osams, är, att om man inte vill äta varelser som dödats, så bör man i så fall helt övergå till vegetarisk föda.
OCh som sagt, mer miljövänligt och ekologiskt än vilt kan det väl knappast bli. Inga transporter.
Jag kan väl snarare tänka mig att jägare ofta är "hundmänniskor" eftersom man ofta använder hund i jakt? Därmed behöver de förstås inte vara katthatare, som framgått i tråden, men möjligtvis domineras jägarkåren av så kallade "hundmänniskor" snarare än "kattmänniskor" om man skulle göra en enkät.
Ja, det stämmer. MEn ingen är sämre än att de kan ändra sig!
Min sambo är ju faktiskt ett levande bevis på det, även om han aldrig skulle erkänna det öppet!
Någon sa i TV nyligen att rådjursstammen måste minska om vi ska hejda fästingen. Det behöver skjutas av mycket mer än vad det görs.
Och när husse kommer hem med ett rådjur - vem är gladast. Ja efter honom så är det definitvt katterna.
JA det är också ett sätt att se på det. MEd fästingarna alltså. MEn fästingar går ju även för fullt på andra djur. Så det tyckte jag var en lite tokig orsak. Vi har fått väldigt decimerad rådjurstam här och det beror tyvärr inte på de tvåbenta jägarna. MEn den diskussionen tar vi inte….
Nä de flesta vilda matdjur här på våra marker skjuts inte. Som sagt, rådjur tycker vi inte om och älg har vi för liten tilldelning av och det finns i frysen ett bra tag farmöver. Bävern har vi troligen fått bukt med och den kan jag säga, att katterna älskade! Det var goa grejer det!
Det är nog också så att jägare fått oförtjänt dåligt rykte därför att de har hjälpt folk att avliva sina katter. Blödande hjärtan utan verklighetskoll inbillar sig gärna att jägare är empatilösa psykopater som hatar alla de djur de jagar och dödar.
Jag har under årens lopp träffat på både bra och dåligt. Har tagit emot samtal från trevliga jägare som fått förfrågan från grannen att skjuta deras katter och meddelar att det vill jägaren absolut inte göra utan ber om bättre råd. Har inte viljat döda friska djur. Som motsats en äldre dam som grät hejdlöst då en grannen skjutit henens katt långt ut på en åker där katten satt och jagade sork och det var inte första gången grannarna blivit av med sina katter, så visst finns det rötägg även inom den kåren precis som inom andra kategorier.
Absolut. OCh det är alltid rötäggen som tyvärr får bli etikett på en grupp, oavsett.
Både jag o min sambo är jägare o vi har cs 20 st katter,vi är båda djurvänner ,men jakten faller under lagen om vad som måste avskjutas i naturen.
Om det inte skjuts av en del djur,har vi snart samma problem där som med alla förvildade o hemlösa katter.för mycket population är inte bra.
Snart startar bockjakten!!!!!!!!16 aug
#24 håller med dig.
# 28 "men jakten faller under lagen om vad som måste avskjutas i naturen.
Om det inte skjuts av en del djur,har vi snart samma problem där som med alla förvildade o hemlösa katter.för mycket population är inte bra."
Lagen om vad som MÅSTE avskjutas? Man kanske skulle kunna låta vargen etablera sig i resten av landet och låta de ta hand om bland annat en del av rådjursbeståndet, så som det var menat?
Det finns inget som heter "för mycket population". Naturen är självreglerande och populationerna regleras efter tillgång till resurser.
Men till syvende och sist måste vi skilja på bra och dåliga saker i helhet och kanske se proportionerna också:
- Många jägare är, hur motsägelsefullt det än verkar, verkligen både djur- och kattvänner. De skjuter för husbehovet av mat och inte för sitt nöjes skull.
- Trafiken dödar, skadar och lemlästar ohyggligt mycket mer djur (och även människor) men inte talas mycket om det? Det finns idiotbilister som medvetet kör på katter när de får en chans, men majoriteten har lyckligtvis vett att väja.
- Det finns dessutom en helt sjukt grym djurindustri som framställer mycket av det kött vi serverar på matbordet, men också till det lyckas de flesta skaffa sig partiell blindhet…
- Mängder av kött från tvivelaktigt skötta och slaktade djur importeras trots att det finns bättre val lokalt och miljökrävande transporter skulle elimineras.
Lite OT kanske, de sista 2 punkterna… Jag tappade tråden lite ^^ !
Men i dilemmat jägare/katt kan nog sägas att de illa vaggade rötägg som glatt skjuter katter lyckligtvis är ett fåtal, och ses med oblida ögon av sina bättre funtade kattälskande kollegor. Katten är helt enkelt inget villebråd som ska eller får jagas. Den är ett fredat husdjur, som tillhör sin ägare. Man skjuter ju inte sin grannes ko eller häst…
Kanske borde det sista stå i eldskrift på alla vapenlicenser?
# 30 Och naturen är så vis att finns det inte mat så svälter de ihjäl, är det vad du menar? För det är så det blir om man inte viltvårdar.
Ja, vi ska alla från och med nu i så fall, helt sluta äta kött. släpp ut höns, kycklingar, grisar, kor och alla tamdjur som finns så får naturen reglera sig själv. Fina fisken. Visst, hade jag haft de fysiska möjligheterna att bli helvego, så hade jag gjort det. En trist IBS hindrar dock detta helt.
Sen är jag ju tvungen att se till att mina katter får rätt mat, för jag ska ju inte ha dem som vego. Nä just det, dem kan jag också släppa ut vind för våg, de blir fin mat åt lo och varg.
MEn nu var väl inte det poängen. TS frågade om jägare är katthatare generellt och det är ju en myt.
JAg håller mig till det gamla indianska uttrycket. Jag kan döda det jag kan äta. Jag kan äta det jag kan döda. Är frysen full, då har jag noll intresse av att skjkuta något.Allt annat är för mig totalt oväsentligt, skulle aldrig ha en tanke på att skjuta ett djur för ingen orsak eller för pälsens skull. Ok, skadedjur, ja. Vilket jag klassar grävling, räv och bäver till.
Varg och lo? Jättefina. På Nordens Ark. Där kan jag i alla fall få se hur de ser ut.HAr inget emot dem, så länge de inte finns i min närhet.
# 31 Det är lätt att ta avstånd från djurindustrin: bli vegetarian. :)
# 32 Nej. Du verkar inte veta mycket om hur naturen fungerar. T ex så beror antalet ägg som ugglar och rovfåglar lägger på tillgången till gnagdjur. Är det ett bra år så läggs det fler ägg än när det är ett dåligt år. Det brukar vara vart tredje år att det är ett bra ”sorkår”. Vissa ugglar t ex häckar inte alls när tillgång till gnagdjur är särskilt dåligt under ett visst år.
Rådjuren kan föda mellan 1-4 kid, även där har naturens tillgångar en inverkan.
Och om vargen skulle tillåtas etablera sig (och räven inte skulle jagas lika hård) så skulle de svaga exemplaren inte behöva svälta ihjäl heller.
Men allt detta är naturligtvis högst ointressant för den som vill springa med bössan i skogen.
#34 Om man som jag och många med mig, kanske har vissa problem med magen, så är det ett hån att säga till oss att bli vego.
Var du väldans glad, att du kan äta vetetariskt. MEn nu var det ju inte det som TS frågade om. Frågeställnigen var om jägare var katthatare. Så låt inte moraliska aspekter på hur man ska äta och uppföra sig i naturen ta fokus från grundfrågan.

Svärmor är jägare men älskar katter.
Jag äter hellre en älg som har haft ett bra liv i frihet än alla dessa stackars grisar och höns instängda där de knappt kan röra sig. 
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
34: Du vet att det inte finns minsta säkerhet för att ungarna från de där fler äggen, som läggs efter en bra sorkvår, inte svälter ihjäl när en dålig sorkhöst följer när ungarna ska börja jaga? Nej, jag trodde inte det … Det brukar vara bekvämast att inte låtsas om sådana jobbiga verkligheter i naturens underbara planering.
Det är makalöst fantastiskt av dig att vara så sagolikt präktig att du vet allt om vad alla kan leva på, men var så snäll och lägg i din vishet upp en helvegetarisk kost med mindre än 5 % kolhydrater som samtidigt innehåller tillräckliga mängder av nödvändiga aminosyror för adekvat muskelbyggnad, samt med adekvat balans mellan fettsyror. När du kläckt ur dig det så ska jag överväga att ta dig på allvar.
# 37 Tydligen finns det fortfarande folk som tror att vegetarianer är smala, bleka och undernärda människor. Det finns t.o.m. elitidrottare som är vegan, så dina uttlanden har jag inte ens tänkt ta på allvar.
och du tänker inte på, att alla inte ens KAN vara veganer? på grund av hälsoskäl? MEn jag säger som Gronstedt. Måste vara underbart att vara så helt igenom präktig och veta lösningen på alla världens problem. Då kan du väl fixa svälten på Afrikas horn på en gång, mens du ändå är igång?
Alltså, Tråden gällde
Är jägare katt-hatare?
Inte vegetarianers lovsång och fördömande mot oss som äter kött.
#38 För att inte diskussionen ska urarta - håller vi oss nu till ämnet: Är jägare katt-hatare.
Övriga frågor hänvisas till nya trådar.
Hoppsan, här hade visst diskussionen "spretat" ut lite. Det var inte min mening när jag startade tråden.
Vad jag kan utläsa av de inlägg som kommit in så är det mest en myt att jägare inte gillar katter. Jag hoppas också att det är så och jag känner själv inte några jägare som uttalat något katt-hat.
41.När du öppnade tråden skrev du att du själv hade pratat med flera jägare som bekräftat att det inom jägarkåren finns många människor som tycker väldigt illa om katter.Men då kände du ju inte de jägarna personligen förstås eller hur menar du ?
#42 Jag har några vänner som är jägare, de tycker om katter. Vi har haft diskussioner vid några tillfällen och jag har då hört från flera just detta att det är vanligt att jägare inte tycker om katter. Så nej jag känner inte personligen några jägare som är katt-hatare, dock jägare som gillar katter (även om hundintresset är det primära för just de jag känner)
Hejsan ,så menade du!
För mig är poängen med arbetet med hemlösa katter att det finns ett liv i varje katt som har rätt att leva ett bra liv oavsett färg eller skygghetsgraden.
Så jag kommer aldrig att förstå hur folk kan rädda en söt hemlös katt men utan tvekan skjuta av ett rådjur bara för att äta upp den. Rådjuren ville också bara leva. För mig är alla som älskar att döda friska djur mördare och jag kan spy när jag ser stolta jagdlag bredvid sina skjutna djur. Tyvärr finns det allfler kvinnor bland dessa också och det gör mig fundersamt….
Det enda jag kan acceptera är typ Gunillas sjukdom men fästingar, överpopulation…? Typiska försvaragument för folk som tycker det är häftigt att skjuta av ett betande rådjur. Och någon som älskar att döda-oavsett om det är katter, hundar eller rådjur kan inte vara så frisk själv tycker jag…

#45 Jag känner många många jägare och inte en enda som älskar att döda.
Jägare är inga mördare de är viltvårdare.
# 46 "Jägare är inga mördare de är viltvårdare."
Intressant att man i jägarekretsen kallar att ta någons annans liv för "vård". Nationalencyklopedins ordbok definierar vård som ”tillsyn förenad med viss behandling, särskilt av svaga el.sjuka personer i syfte att uppehålla livet eller bota”. Att uppsåtlig ta någon annans liv är mord.
Skulle man enbart skjuta skadade och försvagade vilda djur så okej. Men 90% av djuren som skjuts är friska, det enda som är "fel" med de är att ni anser att de är för många. Ni måste tycka det är roligt att skjuta dessa djur annars skulle ni inte ha gjort det, det görs ju helt frivilligt.
Låt vargen etablera sig i hela Sverige så kan den "vårda" viltet åt er.

#47 måste bara fråga om du vill att vargen ska attackera dina djur eller ev barn? Jag tänkte efterssom du vill att det ska finnas fler såna. Klart vargen kommer ta det "djur" som är lättast att fånga och det blir tamdjuren. Hundar har ju blivit tagna. Man ser ju vilket liv det blir bara för att en varg har gått fel. Tänk dig då 100tals till.
Brukar du slå ihjäl myggor eller andra kryp, det är väl isåfall också mord…
Ja man dödar djuret men det går ju inte till spillo, man äter upp det. om inte några skjuts så kommer vi ha vilda djur mitt i stan med men det kanske du också vill ha, dessutom kommer nog många av dem svälta ihjäl pga matbrist men det är väl okej istället för att människor skjuter dem.
Tycker mer synd om stackarna som är instängda och aldrig får se dagens ljus,dvs köttdjuren vi äter nu. en älg eller liknande har haft ett bra liv och sedan avlivas den. Hade jag fått välja hade jag hellre varit en älg än en svensk gris.
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
Är bara glad att det inte finns "jättar" som bestämmer vilka människor som är tillräklig tjocka för att skjutas och ätas.
#49: Ja, det kan man vara glad över. Men funnes de så vore det inte på något sätt "fel", bara förbannat obekvämt.
Det kliar i mina tangentfingrar om att ge mig in i vargdebatten - mitt absolut favoritämne att diskutera MEN tråden handlade inte om det……
Precis. OCh som sagt, Alexej, du tyckte ju älgfärsen var god. Skjuten här hemma nedanför vår altan.En älg som hade ett gott liv och en god död. OCh nu har vi återigen gullighetsfaktorn som kommer in. Rådjuret är gulligare än den stygga slemmiga gäddan.
MEn återigen, det var faktiskt inte det den här debatten handlade om. Att vissa inte kan hålla sig till ämnet? att börja propagera för vego och hur hemskt det är med rysliga jägare har ju noll samband md vad ts inlägg handlade om. Ni förstör ju ts tråd ju!
Vore ju snällt om ni respekterade vad Sajtvärden i inlägg 40 skriver.
Fast när det gäller viltvård så skulle man ju kunna påstå att det är viltvård att skjuta av förvildade katter, eftersom de förstör den naturliga ordningen i Sveriges natur. Katten är ju egentligen ett djur som inte hör hemma i vår fauna (de är ju från betydligt sydligare breddgrader) och de är väldigt effektiva jägare som rubbar balansen i ekosystemet.
Inte för att jag personligen tycker att man ska skjuta katter, jag tänkte mer teoretiskt.
# 53 Katten är sedan flera tusen år naturaliserad i Sverige.
Ja gärna fler vargar, stammen är alldeles för lite och inavelsrisken är stor. Just nu så finns det en varg som håller på att etablera sig i Småland.
neveragain, då du är vegan så är det ingen idé att dskutera med dig. Du tycker inte man ska äta djur öht. Helt Ok för min del, du får äta vad du vill och ha vilka åsikter du vill för mig bara jag får äta det jag vill och ha de åsikter som jag vill.
#54 ? kan man utesluta människor ur en diskussion baserat på deras val av kost? bara avfärda allt de har att säga rakt av? vilken bekväm diskriminering. isåfall tycker jag att alla som inte äter potatis har helt ovidkommande åsikter, och att de lika gärna kan låta bli att yttra sig.
# 53 Precis, tycker man det okej att skjuta varg, räv, rådjur, grävling eller något annat djur och kalla det för "vård" så kan man ju knappast tycka att just katter inte ska skjutas i vårdens namn. Värför är det okej att skjuta varg, räv, rådjur, grävling etc men inte katter?
Varför är det okej att äta kor, grisar och kycklingar men inte katter och hundar, som ju de "elaka" Koreaner gör? Kon eller grisen vill lika gärna slippa bli dödat för att bli mat på ens tallrik, och leva ett roligt liv utanför djurfabrikerna och själv ta hand om sina ungar.
Kan starkt rekomendera boken "Jordens herrar"
“Jordens herrar är ett respektingivande verk. En användbar bok, inte minst för jägare, bönder och andra som vill gymnastisera sin självbild. Det kan göra ont, men det får man tåla, eller tänka om.”
“En människa som företräder djurens rätt riskerar fortfarande att betraktas som löjlig, men Pelle Strindlund är ett övertygande ombud. Hans bok borde bli en tankeställare för dem, som aldrig reflekterat över förhållandet mellan sin egen frihet och förtrycket av andra.”
Vågar ni?
MEn kan inte denna diskussion få handal om det som TS har frågat om? itne vilket käk man äter elelr vilka värderingar man har för övrigt? OCh personligen, så som neveragain komer och undrar om man inte kan äta katt elelr hund,, nä, skulle aldrig kunna tänka mig att dels äta ett husdjur för min del, och absolut inte äta en annan predator.
Du skriver om en bok, är det någon som kommer ihåg boken Doktor Råtta?
# 55 Du läser inte vad jag skriver!
# 56 Viltvård kallas det inte vård och du vet onekligen inte vad det är. Katter är inga vilda djur de är tamdjur.
Som sagt håll er till ämnet gott folk!
Vill ni starta en diskussion om vargen t.ex. eller utveckla något annat av sidospåren i denna diskussion går det fint att göra det i en egen tråd. Vi har t.ex rubriken utsatta djur av annat slag där det kan passa. Vi har även en OT-rubrik för andra frågor.
Jag är uppvuxen med jägare och ska själv ta jägarexamen och nej, min erfarenhet är inte att jägare tycker illa om katter. Alla jägare jag känner har katter och tar väl hand om dem (även fast omgivningen ibland måste utöva påtryckningar för att katterna ska kastreras).
Det är lika dumt att generalisera över jägare som att generalisera över människor med samma hudfärg/hårfärg/som är lika långa osv.