Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikett: kastrering-idmärkning-vaccination
Läst 2169 ggr
Trullis
0

riksdagen - svar till ledamöter innan 10/4

Motionen om obligatorisk IDmärkning ska justeras 10/4-2007. Alla har fram till dess att påverka de ledamöter som sitter i MJU (länk nedan). När motionen väl är justerad är det kört till nästa gång. Så maila er politiker och påverka! Just nu är det mycket fokus på kattfrågan och det borde innebära att vinden blåser vår väg. Har länkat till ledamöter och motion för er hjälp.

Mvh Helene Frisk (varför texten ser ut som den gör har jag ingen aning om)

http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=5704
http://www.riksdagen.se/Webbnav/index.aspx?nid=426&typ=mot&rm=2006/07&bet=MJ329
Pelusa
0

Japp, nu gäller det, kattvännisar. Den här gången får motionen inte avslås/bordläggas/skickas ut på remiss igen för då dröjer det nog flera år innan den kommer upp på dagordningen igen.

Mejla vad du tycker till din politiker, den du röstar på i valet och som sitter där och representerar dig och din åsikt! Det ska jag göra nu!

/Pelusa

Alexej
0

Men hur ska vi göra? Det här är ju jätteviktigt. Nu gäller det att inte sabba allt. Vad ska vi skriva, till vem? Det är inte mycket tid kvar….

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Lena
0

Jättebra Trullis!

#2 Om du går in på länken som Trullis bifogat hittat du mailadressen till olika politiker. Sedan är det bara att skriva till dem och be dem stödja motionen och varför.

Vi kanske kan hjälpas åt att skriva en mall här i tråden som vi kan använda om vi vill.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

vanessa
0

Tack Trullis. Jag kommer att plita ihop något, för det måste bli en ändring. Vi kan bland annat dänga till med EU- förordningen som Miranda hittat, som Sverige skrivit under angående husdjur.

Vi har ju motiveringar så det gäller att sätta ord till det.

I Sverige beräknas det finnas över 100.000 hemlösa katter. Det är ett brott mot Djurskyddslagen att de inte har tak över huvudet, värme, mat, vård och så vidare. Om denna lag inte kommer så godkänner myndigheterna att lagen bryts konstant.

Varför ska det vara skillnad mellan hundar och katter. När en hund hittats och tagits in så dröjer det tre timmar innan ägaren hämtar den. Tre timmar! Om en omärkt katt hittas så kommer den troligen aldrig hem igen. 

Hemlösa katter startar kattkolonier som blir ett stort problem med miljön i omgivningen. När kolonier ska tas bort ställer antingen katthem upp eller i värsta fall jägare. Jägare som kostar en massa, samt att en del av katterna som fångas in kan ha ägare men ändå avlivas. För att de inte är id-märkta.

Jag kan rabbla på länge, men ni får nöja er med dessa dessa förslag tills vidare. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Lena
0

Puttar upp! / Lena

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

maggan47
0

jättebra med mall, så vi kan kopiera, blir ju till olika politiker vi alla skriver till runt om i landet Maggan47

Hawknestgrove
0

Ja tack, jag ser fram emot en mall

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

brutt
0

Bra Vanessa däng till med sanningen om hur Sverige först skriver på EU förordningen om husdjur och sedan neglierar att de har  ansvar gent emot den.Har läst om detta på Göteborgs katthjälps sida och förundrat mej över hur det kan fortgå utan konsekvenser.

Lena
0

#8 Instämmer - det är brännbart att ta fram det här med EU-konventionen i mailet till politikerna. Många verkar tro att Sverige ligger bra till i Europa när det gäller hanteringen av sällskapsdjur. Sanningen är istället att vi halkar efter mer och mer. Snart ligger vi på samma bottennivå som Grekland och liknande länder.

//Lena

vanessa
0

Miranda - var finns EU direktivet någonstans! /Vanessa

brutt
0

Hej! jag fick dem av Miranda via posten i somras efter att jag mailat Miranda ursäkta om jag felupplyste men ibland händer det mycket och då glömmer man lätt detaljer.

Lena
0

Puttar upp denna viktiga fråga! / Lena

miranda1
0

Här kommer konventionen, på engelska. Nästan omöjligt att hitta på nätet.

Kan tyvärr inte vara här så mycket denna vecka och veckan efter, pga privata skäl.

/Miranda

Lena
0

#13 Tack Miranda! Det verkar inte som de vill att folk ska veta om denna konvention här i Sverige.

//Lena

vanessa
0

Ta hand om dig Miranda. /Vanessa

Lena
0

Puttar upp! / Lena

Alexej
0

Har skrivit till Solveig Hellquist för mer information…

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Lena
0

#17 Bra! /Lena

Alexej
0

Och för mig är Christina Widegren ansvarig. "Böndarna Vän". Sitter modell i minkpäls, älskar minkuppfödare, hennes huvudvaltema var smutskastning åt Djurskyddsmyndigheten. Hennes insändarbrev var hela tiden otrolig personliga och osympatiska. Har alltid tänkt att med den "kärringen" vill jag aldrig har kontakt med. Undrar vad hon tänker om katter? Antar inget, för hon giller storbönder och ekonomi. Är hästkvinna…

Lena
0

#19 Låter inte vidare kul om man så får säga. Inte för oss hittekattsfolk i alla fall. :( Sitta modell i minkpäls! Inte något som impar här direkt.

//Lena

Alexej
0

Fick svar:

Hej Alexandra

Tack för ditt mail.
Min motion är en sk  enskild motion. Riksdagsledamöter har under den allmänna motionstiden under hösten möjligheter att skriva egna  motioner som känns angelägna. Den här motionen har jag verkligen pratat för och den har också skrivits under av tio folkpartister. Det är många namnunderskrifter för en enskild motion, Enskilda motioner brukar utskottet som regel avslå. Tyvärr!  
Jag har fått mycket stöd från kattvänner i hela landet. Väldigt roligt  
Som ledamot kan man förstås också ställa frågor till ansvarig minister i frågan eller skriva interpellationer (innebär att man diskuterar frågan med ministern i riksdagen) Det är jättebra om kattvännerna lyfter fram problemet/lidandet med de okasterade katterna  genom att skriva t e x skicka artiklar till sina tidningar.  I senaste numret av Kattliv är ett reportage om motionen, mig och min egen katt Valle. Jag brukar säga att det är dax för en Lex(lag) Valle. Han är förstås kastrarad och ID-märkt.
Just nu pågår en kampanj på nätet i kattfrågan. Har du sett den? Annars ska jag försöka hitta detta mail och vidarebefordra det till dig

Ha det gott

Vänliga Hälsningar
Solveig
Solveig Hellquist
Riksdagsledamot  
Folkpartiet Liberalerna
060-57 21 88
08-786 58 22
070-220 83 86

Fast jag vet fortfarande inte, hur vi kan hjälper.

Har skrivit ett nytt mail till henne.

vanessa
0

Åh, underbara Solveig. Ho och Birgitta Olsson var ute på katthemmet för att ta reda på mer fakta. Hon höll nästan på att adoptera en av våra katter :-). De var så snälla och trevliga. Och har lagt samma motion om och om igen, år efter år. /Vanessa

miranda1
0

En annan viktigt motion är Helena Leanders (mp) motion om djurrätt, där, bland mycket annat, TNRmetoden diskuteras.

Planerad behandling: 2007-04-19

/Miranda

lillalotta
0

Fått detta svar från representantern - suppleangen från HallandAlf Eriksson;

Tack för dina synpunkter som jag till stor del delar.   Jag har inte sett den motion du beskriver men skall kolla upp var den ligger. Frågan har varit aktuell för oss under en längre tid. Problemet är att polisen inte vill ha med katter att göra.  Det var ett förslag om obligatorisk märkning på väg fram till riksdagen för något år sedan men stoppades då av byråkratiskälet. Får se om det går bättre nu.

Polisen problemet enligt honom/Lotta

vanessa
0

Jisses, är det inte Svenska kennelklubben så är det polisen. Varför vill inte folk ställa upp på detta. Jag tycker dessutom att inte svenska kennelklubben ska hålla i detta. Bättre att starta en nu grupp som endast tar hand om detta. Då alla betalar 120 kr, så kan 10 kr av dessa lägga på katthem. Resten kan gå till dataprogram och personalkostnad. /Vanessa

Lena
0

Ja Solveig Hellström är en riktigt kämpe när det kommer till att försöka förbättra kattens situation. Tänk att det ska vara så mycket svepskäl från andra politiker……

//Lena

Lena
0

Puttar upp! / Lena

Lena
0

Puttar upp så att vi inte glömmer bort denna högaktuella fråga!

//Lena

Lena
0

Gör en ny upputtning av denna tråd! Vi måste nu - vi som inte skivit ännu ta oss i kragen och göra slag i saken. Skriv, skriv, skriv mina vänner så att pennor och tangentbord glöder. Nu eller aldrig! Nu gäller det!

//Lena

Lena
0

Puttar upp igen! Vi får inte glömma detta! :)

//Lena

Lena
0

Gör en ny upp-puttning av detta viktiga som vi inte får glömma!

//Lena

vanessa
0

Puttar upp som en påminnelse till mig själv :-). För jag tänkte kontakta Solveig och bolla en sak med henne. /Vanessa

Lena
0

Puttar upp igen! Har för mycket i huvudet nu att jag lätt får hjärnsläpp. varken tiden eller hjärnkontoret räcker till.

//Lena

vargmamman
0

hej

oj jag vet int ens vad jag ska skriva och till vem..vilken mall kan man använda här:)

tycker att dessa frågor ang katter och andra djur för den delenoxåmåste tas påallvar,,

vanessa
0

Mallar ska vi försöka undvika, för då blir det nästan spamvarning på det hela. Men ta gärna och lite info som jag skrev under #4. Eller titta runt här och ta fram det som ni tycker är intressant och vad id-märkning kan göra dels för katters status men även för att få folk att ta ansvar för sina djur, precis som de gör för hundar. För idag ser man inte över 100 000 hemlösa hundar som springer runt i skogar, på torg och bor under hus och gör fler hundar konstant. Lite idéer bara. /Vanessa

Faxlin
0

Nu har jag skrivit in i alla fall. Och jag döpte mitt mail till: 
  Motionen om obligatorisk IDmärkning ska justeras 10/4-2007

Sedan skrev jag:

_Hejsan Jacob Johnson!
Jag tar kontakt med dig då jag vill påpeka en motion som jag anser är väldigt viktigt.
I Sverige beräknas det att vi har över 100.000 hemlösa katter, dessa springer vind för våg.
Och man räknar dessutom med att varje katt hona föder minst 120 kattungar så kan man
snabbt räkna ut varför vi aldrig kommer till rätta med problemet heller.
Många av dessa hittekatter har från början varit någons sommarkatt eller någons husdjur som
de senare har ledsnat på.

Jag som då försöker hjälpa till så gott jag kan privat för att hjälpa alla dessa katter ser att vi inte
alls kommer problemets lösning närmare. Mycket kan undvikas om vi får igenom en lag som
säger att alla katter måste ID- märkas. Då kan vi kanske äntligen få en ändring  i människors
sätt att se på våra katter. På något sätt måste katternas status i Sverige höjas.

Om det blir en lag på ID- märkning blir det omöjligt för människor att skaffa en sommarkatt
och bara låta den springa vind för våg-. De blir genom registret upphittad och ansvarig för sin
katt tills den hittat en ny ägare istället.  Enligt djurskyddslagen ska en katt ha tak över huvudet,
värme, mat, vård och en tillfredställande omvårdnad. Om man inte ser till att denna motion
vinner laga kraft ger man sitt tillstånd till att lagen bryts. Om motionen går igenom ger det
alla en bättre möjlighet att lagen vi redan har efterföljs. Och det borde ligga i allas intresse.

Med Vänliga Hälsningar Åsa Faxlin_

Som ni alla ser är detta inte riktigt mitt bord. Jag är ingen bra skribent när det gäller sådant här. Men jag hoppas han kanske lyssnar på mig ändå.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Alexej
0

Vadå ingen bra skribent? Den är mer än bra!!! Jag lovar, imorn ska jag också skriva min…

Tar en kopia av din och skickar den till flera ledamöter, då har de också nåt bra att läsa!

vanessa
0

Applåder till dig Åsa, det är ju hur bra som helst. Inte skribent, glöm det. Du är ju det. /Vanessa

Lena
0

#36 Jättebra skrivet Åsa! Puttar upp detta som nu sjunger på sista versen!

//Lena

Lena
0

Jag har också skickat ett mail:

Hej Carina!  

Jag skriver till dig med anledning av din roll som ordförande i Miljö- och jordbruksutskottet. Mitt ärende gäller Motion 2006/07:MJ329, Kastrering och Märkning av katter.  

Jag är Sajtvärd för Hittekatter i Fokus som är ett nätverk för människor som är engagerade i hemlösa katter samt arbetar för att höja kattens status i Sverige, du hittar oss på www.hittekatter.ifokus.se Vi är nu 500 medlemmar.  

Tyvärr är situationen inte alls vad den borde vara i Sverige när det kommer till vanliga huskatter. Vi räknar med att det finns runt 100.000 hemlösa katter i landet, som far mycket illa och går en ond bråd död till mötes. De drygt 100 katthem vi har i Sverige är samtliga överfulla och katter står på kö för att få en plats. Ovanpå detta har vi alla katter som har ett hem där de inte längre är önskvärda, vilket allt för ofta leder till olika övergrepp mot djuren med djurplågeri som följd. Katter dumpas och vanvårdas. Ja listan kan göras lång.  

Mycket av de här problemen har att göra med att det finns för många katter i förhållandet till efterfrågan. Dessutom råder det stor okunskap vilket leder till att fel människor skaffar sig katt. Det är väldigt vanligt att kattägare skänker bort kattungar bara för att bli av med dem. Mågna av dem som fått en katt till skänks är sedan inte beredda att ta det ansvar, både tidsmässigt och ekonomiskt, som ett ansvarsfullt kattägarskap kräver.  

En lagändring som ställer samma krav på kattägare som hundägare, att ID-märka och registrera sina katter skulle vara en välkommen skärpning i ansvarsfrågan. Det skulle innebära ett stort steg i rätt riktning.  

Jag vill därför framföra mina förhoppningar om att Motion 2006/07:MJ329 bifalles.  

Vänliga Hälsningar Lena Lindell, Sajtvärd för Hittekatter i Fokus

Lena
0

Puttar upp igen så att ingen missar möjligheten att påverka politiker i den här viktiga frågan!

//Lena

Alexej
0

Jag var lat och skrev:AKUT!

Som Ni säkert vet har Solveig Hellquist lagt in en motion till riksdagen. Oavsett om man är kattvän eller ej borde alla vara överens om hennes motivering. Det måste händer nånting här i Sverige. Sverige har kommit långt i många andra saker, men inte skärskild långt angående troligtvis 100 000 -tals hemösa katter här. Jag anser det som varje politikers ansvar att bifalla Solveigs motion.

Och sedan Solveigs motion. Men jag skrev till alla ledamöter, här finns listan att kopiera. Ett brev och alla adresser under till:(fast man måste ändå dela det på 2 brev, ingen plats annars)

anders.ygeman@riksdagen.se ,carina.ohlsson@riksdagen.se ,

claes.vasterteg@riksdagen.se ,

ola.sundell@riksdagen.se ,jeppe.johnsson@riksdagen.se ,bengt-anders.johansson@riksdagen.se ,ronny.olander@riksdagen .se ,

anita.broden@riksdagen.se ,ann-kristine.johansson@riksdagen.se,sofia.arkelsten@riksdagen.se ,jan-olof.larsson@riksdagen.se ,sven.gunnar.persson@riksdagen.se ,wiwi-anne.johansson@riksdagen.se ,lena.hallengren@riksdagen.se ,

erik.a.eriksson@riksdagen.se ,tina.ehn@riksdagen.se ,

rune.wikstrom@riksdagen.se ,

aleksander.gabelic@riksdagen.se ,anna.bergkvist@riksdagen.se ,

helen.pettersson@riksdagen.se ,betty.malmberg@riksdagen.se ,

eva.selin.lindgren@riksdagen.se ,

alf.eriksson@riksdagen.se ,nina.larsson@riksdagen.se ,

catharina.brakenhielm@riksdagen.se ,sven-yngve.persson@riksdagen.se ,fredrik.lundh@riksdagen.se ,

irene.oskarsson@riksdagen.se ,ulf.berg@riksdagen.se jacob.johnson@riksdagen.se ,christin.hagberg@riksdagen.se,

jan.andersson@riksdagen.se ,maria.wetterstrand@riksdagen.se,

lars.tysklind@riksdagen.se ,ulla.andersson@riksdagen.se ,

karin.svensson.smith@riksdagen.se ,cecilia.widegren@riksdagen.se ,

helene.petersson@riksdagen.se ,kristin.oretorp@riksdagen.se ,

staffan.appelros@riksdagen.se ,maria.ostberg.svanelind@riksdagen.se

Alexej
0

Oj, har nog tydligen sprängt platsen härGlad

Lena
0

Bra att flera skivit! Imorgon är ju den stora dagen!

//Lena

vanessa
0

Undrar hur det gått? /Vanessa

Lena
0

Miljö- och jordbruksutskottet har i sitt betänkande av den 22/3 föreslagit att alla motioner (83 olika) om djurskyddsfrågor ska avslås.

I veckan som kommer, den 17, 18 & 19/4 ska motionen upp i kammaren. Beslutet tas den 19/4.

Här är en sammanfattning av MJU´s betänkande: http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=5717&datum=4/19/2007

//Lena

vanessa
0

Jag gråter. http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=3322&rm=2006/07&bet=MJU13 Skrolla ner så hittar ni motionerna om katter. Djupa suck. Vad krävs. Nu slutar jag för jag kan inte fortsätta skriva. Gråter. /Vanessa

miranda1
0

Saxat från en av ställningstaganden:

Sverige har hittils haft världens bästa djurskydd som vi har utvecklat i kombination med ett konkurrenskraftigt jordbruk och en framgångsrik forskning. Så vill vi att det ska förbli. Sverige bör fortsätta att hålla en hög profil vad gäller djurskydd, djurhälsa och djurtransporter. Vår vision är att djuren i övriga EU ska ha samma goda skydd och hälsa som djuren i Sverige.

Ska man skratta eller gråta????? Det är klart att dom som påstår sånt inte har en aaaaaning om hur det ser ut i verkligheten!Skrikandes

/Miranda

vanessa
0

Och det är det vi måste få ut, att vårt djurskydd suger så fett. Skriver vidare på programförslaget. Har varit lite stressad av allt på sistonde så jag har inte knåpat med det. Men nu j-klar. /Vanessa

Lena
0

Utskottet skriver bland annat som motivering för det avslag de föreslår:

"Riksdagen hänvisar huvudsakligen till gällande regelverk, vidtagna åtgärder och pågående arbete."

"Katter omfattas också av Djurskyddslagen…" 

De skriver även om möjligheten för kommuner att ha Lokala ordningsföreskrifter om ID-märkning, koppeltvång etc och nämner kommunerna Hjo, Östhammar och Stockholm som exempel. (Det verkar som det är en mer framkomlig väg än att få Riksdagen att ändra lagen)

Segt som tuggummi är det att få en ändring till stånd. Konstigt fenomen att vi har "Världens Bästa Djurskyddslag" utan att det märks ett dugg ute i den skrala verkligheten. 

//Lena

Hawknestgrove
0

Ja så enkelt att sopa obehagliga grejer under mattan!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

vanessa
0

Och var är det ordningsföreskrift i Stockholm? Måste ha missat min radar helt. Vilket är otrligt med tanke på mitt arbete med katter i - Stockholm. /Vanessa

Lena
0

#52 Ja jag blev också förvånad för det verkar ju vara något som skett i det fördålda.

//Lena