Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketttips-råd
Läst 2352 ggr
Mia
0

Hittat en kattunge

Hej!

Fick ett sms tidigare idag av en bekant som undrade om jag kunde ta emot en kattunge som de hade hittat ute vid elverket annars skulle dem avliva den, jag sa givetvis ja. När jag kom för att hämta kattungen var den extremt liten, dem sa att dem trodde att den var ca 5veckor gammal. Själv har jag en katt hemma, en hane på 1 år. Vad ska jag göra? Jag har hört att kattungar som är så unga och inte har en mamma kan få flera problem? Några tips?

/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.

martdat
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

finns väll en risk att det egentligen handlar om en familj , så bra om ni kollar uppdet om det är fler ungar med mamma.

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Mia
0

#1 Dem som hittade kattungarna sa att de bara hade sett två stycken och inte en skymt av någon äldre katt, de hade varit där i tre omgångar och i två dagar, sa dem till mig..

Jourhemmet
0

Men var är den andra då?

Mia
0

#3 Dem hade gett bort den till någon annan.

Alexej
0

Inte bra. hade varit mycket bättre om ungarna hade kunnat vara tillsammans tills de är 12 veckor. Kan ni inte ordna det?

Eller om du tar kontakt med ett katthem och bli jourhem för en mamma med ungar så länge? Ungen behöver definitiv en familj omkring sig för att bli en bra fungerande katt sedan.

http://hittekatter.ifokus.se/articles/4d714722b9cb46224405bb31-varfor-bor-kattungarna-vara-minst-12-veckor#articles-1

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Mia
0

#5 Jag vet, jag har läst den artikeln tidigare och det var därför jag blev orolig för att den inte skulle bli "normal" eller vad man ska säga.. Jag har försökt få tag i personen som hittade kattungarna. Jag har ju min hane på ett år annars, men han kanske inte kan hjälpa så mycket?

Alexej
0

Det blir inte samma. Klart bättre än inget men jag skulle nog iaf försöka hitta en mamma med ungar. Om du vill behålla kattungen sedan är din hane säkert en utmärkt kattkompis;)

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Madameh
1

Hej  Min mormor hade hittekatter vi tog hand om 5-6 veckor gamla som vi hittat i skogen de klarade sig utmärkt på vår tomt i nätat staket och med mormors hemgjorda välling i nappflaska samt barnmat. vitaminer fick vi ge den oxå. Lekte med den o kröp på alla fyra lyfte den i nackskinnet osv. slickade ren den med tvättsvamp som en kattmamma. allt detta. sen växte de upp och blev jättefina stora katter som sen fick bo hos våra grannar. Det var inga problem med det!

Alexej
0

#8 Men då var syskonen med…