"Giltig" akut omplaceringsanledning??
Funderar om ovårdad är en "giltig" akut omplaceringsanledning?
Får de verkligen "ansökningar" om de tänker ge bort katten ovårdad??
Vet inte hur jag skall förhålla mig till denna annons? Skratta eller gråta eller bara skrika rakt ut eller… SUCK!! 
-> Kastrera och id-märk <- \>^..^< CatCrazyLady
Egentligen en väldigt bra formulerad annons. Just pälsvården är jobbig, när det gäller perser och ack så lätt att det blir totalt kaos! För det stod ju att det inte var fråga om att ge bort katten. Jag tycker att du skall maila annonsören och tipsa om att hon/han kan få tabletter av vet, så de kan reda ut pälsen i fred. Nozinan funkar. Får nog säga att de verkar väldigt seriösa. Sedan är det fråga om någon seriös nappar, det var en annan femma, det!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Jag hoppas verkligen att denna kisse hittar hem till någon som har tålamod nog att reda ut pälsen och sedan hålla den fin! Varför skaffar man en långhårig katt när man har småbarn?????? Förstår dom inte att dom inte kommer att hinna med katten? Och dessutom har dom en till katt och dom har kanske en hund också eftersom katterna har hundvana.. Jag blir så uppgiven..
Ja, eftersom den har alla papper med, så är den ju utställningsbar

Han är i stort behov av klippning/pälsvård omedelbart och därför känns omplaceringen jätteviktig.
Då känner jag att det är upp till den aktuella ägaren att se till att katten får klippning/pälsvård omedelbart. Det framgår att katten har besvär av det NU. I övrigt är det ju bra att dom tar betalt och att dom inser att katten behöver mer uppmärksamhet/vård.
/Miranda

Ska man inte kontakta uppfödaren först? I mina papper står det som ett krav.

Då är det bara jag som överreagerar.
Jag ser ingen akut omplaceringsanledning pga pälsvård. Är det inte "bara" att lämna in katten till veterinären för vård/klipp nu och ta det lugnt med omplaceringen sedan? Har själv ej perser och må erkänna att jag är helt obevandrad av deras behov.
#6 Jag hoppas dom åker och klipper ner den i första hand SJÄLVA, det är dom skyldiga katten! Sedan ska dom nog inte ha djur om dom inte kan sköta dom, så omplacera tycker jag dom ska, men jag är rädd för vem som behagar köpa en "ovårdad " katt.. Usch..

Jag sitter själv med en "ovårdad" katt. Trimmar honom själv bit för bit. Han har inte tålamod att vara still så länge. Köpt en hundtrimmer till honom och min man :-). Tidigare har jag tagit honom till veterinären. Att han är ovårdad har inte med lite uppmärksamhet at göra, för jag borstar honom. Men hans päls är som dålig bomull och klumpar sig vid denna tid på året. Så varje år trimmar jag ner honom, och han älskar det. Måste vara som att hänga in vinterkläderna i garderoben. Sätter in en bild på honom, nyfriserad och njutande.
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

#8 Vilken gosig pussmage på vacker katt!!
Nej Simson, du överreagerar inte. Fast jag tycker, att det är bra, att de sätter ut en annons på det sättet som de gör! Håller förstås med om, att det enklaste sättet är att ta den till vet och söva och klippa ner, eller om man inte vill söva med narkos, ge en sömntablett eller ta lite pö om pö.
Ja håller med föregående talare att den rätt ordningen vore att först ta honom till veterinär för pälsvård och sedan söka hem i lung och ro.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Men jag förstår faktiskt annonsören, har själv en "ovårdad perser" i akut behov av klippning, och jag klipper bit för bit, eller rättare sagt tova för tova, han var nedklippt för 2 år sedan, under narkos, men det går inte längre, han är alldeles för gammal för att sövas enbart för klippning, därför förstår jag också priset 500:- för min persers klippning och narkos gick på 1800: då blir summan lite annorlunda, jag tror att med småbarn och allt har situationen blivit för mycket. Lucas päls har alltid varit jobbig, men nu får han tovor bara man tittar på honom, känns det, och han HATAR allt vad pälsvård heter, ser ut som köttfärs om händerna, när 2 tovor är klippta Maggan47

#12 men om katten är i behov av pälsvård omedelbart, som de skriver själv i annonsen, är det den nuvarande ägaren som ska se till att katten får det. Det är dom skyldig katten!
/Miranda

Tycker att annonsen verkade seriös trots allt, ..men undrar varför dom inte först tar katten till veterinär och får hjälp med pälsen…när det är gjort känns det som att det är dags att annosera efter ett hem som har tid och känsla för att sköta pälsvård..är de nya ägarana seriösa så köper dom ju katten även om den är rakad o klippt lite här o där..
Sidentass
ja, och är de nya ägarna seriösa så tar de katten med tovor och allt och tar och kammar ut honom! Eller tar katten till vet för en sovstund och klipper ner. Så jag tycker i grund och botten at annonsen är seriös. Bättre att erkänna att man inte klarar av en situation och föröka göra det bästa av den, än att bara låtan katten gå och må dåligt.
Ja alltså värre annonser har man ju sett i sin dag. Håller dock fast vid att det bästa för kissen hade varit att den fick sin pälsvård innan han bytte hem. Dels eftersom det verkar vara så akut och sedan eftersom det är bättre förutsättningar att komma till nytt hem om den jobbiga pälsvården redan var gjord. Hur det nu än är innebär det mycket stress att både komma till nytt hem och sövas ned för pälsvård på samma gång. Annars är det ju bra att ägarna tar sitt ansvar och omplacerar katten när de nu inte har den tid som det krävs.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Maggan, säg till om vill låna vår trimmer efter oss. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.