Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketttips-råd
Läst 4702 ggr
DesireEsmeralda
0

Få in katten i buren.

Ska till veterinären imorgon med Esmeralda. Jag får inte lyfta henne än. Har gett henne zylkene. Hur länge kan hon sitta i buren? Kan ju bli en del problem att få in henne så vill ju börja i god tid. Men börjar jag jättetidigt och får in henne på en gång, får hon ju sitta länge stackarn.

Har förberett idag genom att ha kattmynta i buren så hon har varit inne i den iallafall. Nåt annat jag bör tänka på?

"Varje katt är ett original och ett mästerverk"

Alexej
0

Säg till veterinären att hon har fått zylkene. Inte så bra med lugnande innan vetbesök och en evt nedsövning.

En katt kan sitta länge i en bur, det är ju bara tillfälligt. Ta med extrafilt ifall hon bajsar eller kissar i buren.

Jag tar nuförtiden alla katter med håv som ska till vet. För misslycker man en gång då får man ingen katt mer i buren.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

destiny
0

Har varit iväg med en skyggis idag. Hon är mamma och vääldigt sur på mig. Jag har haft en bur ståendes hos familjen och familjen bor fortfarande på badrummet. Jag fick jaga mamma ett par vändor i badrummet men sen sökte hon skydd i buren. Och jag såg till att stänga dörren fort som bara den.

Så ha katten på litet utrymme, det brukar funka ganska bra.

DesireEsmeralda
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#1 Det var vet som bad mig ge zylkene. Nu blir jag orolig. På vilket sätt kan det vara farligt? Det rekommenderas ju i samband med vetbesök bla..

#2 Ja, litet utrymme får det bli. =) Hon är ju inte direkt skygg för mig längre men för ovanliga situationer.

Jourhemmet
0

Tänk på att snabbt lägga en filt eller dyl över buren när du fått in henne så blir hon lite lugnare. Ingen fara att ge ZZylkene och katten lär ju inte sövas när ni är där utan isf få lite lugnande.

emjon
0

När jag skall iväg med någon av mina kissar både tama och skyggisar så använder jag alltid feliwayspray som jag preparerar buren med. Sprayar först pläd eller handuk några timmar innan några gånger. Sista gången en halvtimme innan kissen är i buren som jag täcker över buren. Väntar sedan ca 30-60 minuter så kissen får lugna ner sig innan resan påbörjas.

Detta har gjort oerhörd skillnad  för mina tidigare oroliga kissar nu alltid klarar av både bilresa samt vetbesök utan problem.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

Hawknestgrove
0

zylkene är inte farligt. sen kan man ju diskutera verkningsgraden. Vet en som fick det till en katt som är livrädd för transportbur när man ska till. Funkade inte alls. MEn det är ju olika. OCh det är bara att stålsätta sig på ett litet utrymme och som Alexej säger håv är toppen. MEn det är ju inte alla som har. OCh det är ingen fara, kissen kan faktiskt sitta i buren upp till 8 timmar om det är tvunget. Tänk bara på flygresor, då får kisse sitta i buren vare sig den vill ellelr inte. jag brukar ha tjockt med tidningar i botten på buren, det suger upp bra och  eliminerar en hel del kisslukt om det skulle hända en sån olycka. Bestäm dig bara i god tid inann, Kissen SKA in i buren  på alla villkor.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Alexej
0

Nej Zylkene är inte farligt. Det är bara viktigt att alltid säga till veterinären att katten har fått lugnande innan. Det gäller när katten ska sövas ned och veterinären vet inget om att katten har fått nått.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

DesireEsmeralda
0

Tack för alla svar! Nu är vi äntligen hemma igen. Hon var jätteduktig! Lyckades locka in henne i buren med godis och lek, puttade in hennes rumpa och stängde snabbt. Gick bra, men tyvärr fick hon panik och har klöst sönder klorna i sitt försök att ta sig ur… Gråter Men när vi väl var där var hon otrolig.

Först vart jag arg på vet. När jag förberedde henne på att detta var en fd förvildad katt som jag inte får hantera som jag vill och att jag därför inte vet hur hon kommer reagera, sa hon att alla katter vill eg vara ute och att det inte alltid är schysst mot katten att ta in henne…!!! (så uppfatttade jag det iaf i mitt stressade tillstånd). Men Esme var jättelugn (iofs i chock men ändå)och jag kunde själv ta ut henne och vi höll fast henne med en handduk så de fick undersöka, ge vaccination mm. Efteråt sa hon att hon verkar rädd men lugn och snäll så hon trodde nog ändå att hon mår bra inomhus hemma hos mig…

När vi kom hem sprang hon och gömde sig i soffan men kom fram igen efter ca 15min, luktade på buren och har ätit mat och varit på toan nu. Hon stod och väntade vid matskålen, så hon verkar inte ha blivit helt traumatiserad iaf. Är SÅÅÅÅ stolt! Mitt lilla hjärta! Kyss

Hawknestgrove
0

vad bra att det gick bra. men vilken dum vet….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Gullimat
0

Skönt att det gick bra och säger som Hawknestgrove, vilken dum vette

Sidentass
0

Men så skönt att det gick så bra..och så duktig misse var!!:-)