Feliway och Zylkéne
Så har jag då för första gången köpt Feliway. Har tagit emot min 3:e hittekatt och känner mig lite hjälplös. Zylkéne har jag använt tidigare vid bilfärden till landet, då en av mina andra katter var väldigt rädd under själva resan, men jag har aldrig använt det hemma. Har istället försökt anpassa hemmiljön så att den ska vara tillräckligt trygg o ge harmonisk påverkan. Men den lilla kattfröken som jag nu fått lyckan att ta hand om, hon är så rädd så hon skakar så fort jag eller någon annan i familjen rör sig. Höga ljud, skrapningar, kastruller, tvättmaskin, m m är inget som skrämmer henne. Och hon bara ÄLSKAR de andra två missarna som vi har. Hon snackar o kråmar sig som bara den, MEN så fort en människa närmar sig så springer hon o gömmer sig under ngn möbel. Sitter man blickstilla i en stol så kan man leka med henne med leksaker, men råkar man röra på en fot det minsta lilla så blir hon livrädd. Det är så himla synd om henne o det skär i hjärtat över vad hon måste ha varit med om innan hon fångades in och kom till Kattstallet.
Jag har nu satt i Feliway i vägguttaget och strött en kapsel Zylkéne över hennes mat. Jag hoppas detta ska hjälpa den lilla stumpan att bli lite tryggare.
http://katter.ifokus.se/discussions/4d713e39b9cb462221055274-passiv-katt
ja jag köpte en Feliway och satte i uttaget när Mee kom in. Om det hade verkan vet jag inte, men alla katterna trivdes bra med varandra.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Jag har kört Feliway när vi haft nya katter i hushållet och jag tycker det har varit rätt lugnt. Zylkene har vi testat en gång när vi skulle åka bil med Ludde. Han var väldigt stressad under utresan på semestern och vi laddade med Zylkene 5 dagar före hemresan vilket resulterade i en lugn katt. Tror att det var det som hjälpte.
Kan säkert vara idé att pröva Zylkene i maten på den lilla skyddslingen nu i början. Det tar ju några dagar innan det visar resultat så ni får väl ha fördragsamhet ett tag.
Hoppas det blir bättre när hon bott in sig och vant sig lite mer vid er människor. (Det blir det säkert!
)
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
Tack Hawknestgrove och Kattassen för era svar. Jag kan hålla ut o vänta,men jag tycker så synd om henne som ska behöva vara så rädd i sitt eget hem. Kändes skumt att ge henne "medicin" för att jag inte kan trygga henne, men nu känns det inte som om jag är så fel ute ändå:))
Kaschmira, det var så illa här, så ja var på väg att släppa ut lilla Mee igen. Inte för att någon var elak, men hon satt och tryckte bakom tvättmaskinen och var så skraj, så hon fick inflammation i analsäckarna. Det som löste den gordiska knuten var en sån där leksaksmus, som låter när man rör på den. Vitakraft 39 kr… fanns på Eurocash…JAg ringde till och med Lena här och bad om råd. Fick massa stötta av både henne och Monsi, att jag skulle ha is i magen. OCh det lyckades. Ok, Mee visar sig aldrig för främmande, men är den skojigaste katten av alla för oss två här hemma….en riktig pajas…..
Åh Hawknestgrove vilket jobb du gjort! Vilken tur den lilla tösen hade som kom till dig som kunde hjälpa fram henne:)
Min Summa gömmer sig bara för oss människor. Så fort någon av våra andra katter kommer i närheten så kråmar hon sig och rullar runt, MEN vi människor får inte vara i närheten. När vår Kasper kom till oss var han så passiv så han slickade inte ens av munnen när vi försökte kleta lite gott i mungipan. Men han höll jag nära nära mig, jag mer eller mindre "tvingade" min kroppsvärme på honom. Till slut var det som om han slappnade av och "gav upp" kampen och tyckte att det var riktigt mysigt. Med Summa är det inte att tänka på - jag skulle inte lyckas fånga in henne ens. men jag är lite rädd att hennes avståndstagande till oss människor blir befäst och att hon bara tänker komma fram när de andra katterna är i hennes närhet.
Men jag ska försöka att inte oroa mig! Det gick ju bra med din Mee:)
Och jag känner igen det där med att inte komma fram när främmande är på besök - så är båda våra andra katter. De är hur mysiga och sociala som helst mot oss människor i familjen, men där går gränsen:)
När det började släppa för Alexandra här hemma så var det först de andra katterna hon strök sig mot. Jag började med att prova klappa henne när hon ville kela med dom andra. Till slut så fick jag äntligen klappa men bara då hon strök sig mot någon annan katt. Nu är hon hur kelig som helst men kan ibland fortfarande springa iväg när man försöker komma nära.
Alla katter är olika men jag tror absolut att det kommer bli bättre bara du ger det tid.
Flera av våra kissar har varit väldigt skygga för människor och en del inte vana vid andra katter men det har blivit bra ändå. Vår kisse Angelica påminner väldigt mycket om din kisse för hon gömde sig för oss men älskade att gosa med katterna.
Det tog inte lång tid för henne innan hon kom fram och närmade sig oss undan för undan men hon var väldigt rädd för händer. Klappa henne var inte att tänka på och när jag inte försökte så litade hon på mig. Hon kliver gärna upp i mitt knä och tar godsaker. Angelica älskar att vara på ryggstödet på soffan bakom min rygg då kliver hon upp på min axel och tar skinkbitar från min mun. Vill också ha äggulan från mina frukostägg men vill inte att jag rör henne.
Hon är världens underbaraste och roligaste katt och finns hela tiden nära men det är ingen katt man kan gosa med även att det gått 3,5 år.
För mig är huvudsaken att kissarna trivs var och en på sina villkor och man kan få en härlig tillvaro tillsammans ändå.
Det kommer säkert gå bra med din kisse också bara hon får bo in sig ordentligt.
Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren
ja det tog en månad. MEn nu är hon den mest goa kisse man kan tänka sig mot oss två. Andra människor är urfarliga. MEn prova med en sån där mus som låter…..
Jag har nu ägnat helgen åt att närma mig Summa medelst skinka och andra godsaker. Jag har märkt att mat är hennes starkaste drivkraft. Jag började med att släppa små skinkbitar en bit ifrån mig och sen närmare och närmare mig. Nu tar hon dem ur handen på mig bara jag sitter blickstilla. Jag får absolut inte nudda henne, men hon börjar röra sig ute i huset mycket mer och hon är inte lika rädd när vi människor rör på oss. Igår låg hon under soffbordet och sov på mattan när vi tittade på tv:)
det tar sig, sa mordbrännaren!
Det är ingen fara. Det enda katten behöver är tid.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
min syster har en fertil hankatt som hon har placerad hos sig.
han har varit VÄLDIGT jobbig med sitt skrikande och uppmärksamhetstörstande..
nu hade hon fått tips om feliway och pluggade in den i badrummet…
så nu när han är för jobbig både för sig själv och andra stänger de in han i badrummet(givetvis låda+mat och vatten oxå) på badrummet och han totalslocknar i lugn och ro;-)
det är ju påfrestande att vara fertil hankatt. så han gillar sin feliway .
Tack för alla uppmuntrande ord. Det är så skönt att kunna få stöd här ute när man känner sig misslyckad när ideérna tryter!
Jourhemmet: Jag gjorde som du gjort med Alexandra och det gick en liten stund, tills "hon kom på sig" och sprang iväg:) Men tipset var bra och jag ska försöka göra så igen. Dock går det inte när mina katter vill vara hos mig. De accepterar inte att jag klappar henne när jag håller på med dem, då morrar de och fräser åt henne. Men sonens katthona är jättesnäll mot Summa, så när de var här igår så gosade jag med henne och då kom Summa fram och jag kunde klappa lite på henne också:)
Ytterligare ett par veckor har gått. Summa blir modigare o modigare. Jag får gosa med henne om jag sitter på ett speciellt ställe i soffan, men bara på kvällen. Hon lystrar även till sitt namn och hon kommer så fort jag ropar på henne om hon inte är i samma rum som mig, men oftast är hon det. Hon tycker om sällskap men håller sig hela tiden en liten bit på avstånd, utom gosestunden på kvällen.
I natt kissade hon i ena sonens säng så han vaknade rätt blöt. Vi vet inte varför, men tror att hon helt enkelt var sur för att alla sov. Hon verkar vara lugnare när hon är i "sitt rum" på natten och vi stänger dörren. När hon får vara i hela huset springer hon mellan rummen och försöker väcka upp oss. Dock har hon räknat ut att om hon går in i sitt rum på kvällen så stänger vi dörren om henne, så det är helt omöjligt att få in henne där:) Annars går hon in och ut i rummet utan problem. Hon har leksaker, klättermöbel och mat i det rummet så hon är gärna där inne UTOM på kvällen:) Hon är alldeles för smart för sitt eget bästa - haha