Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 8631 ggr
Chimney
0

Källing med svullen tass :'(

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

igår upptäckte min sambo att en av lillkissarna har en svullen baktass.

har inte fått tag i varken jeanett som har hand om "mina" katter (jag är jourhem) eller en veterinär, så jag vet inte vad jag ska göra..

hon har en röd mjuk "böld" på insidan av benet.

http://hittekatter.ifokus.se/ShowFile.aspx?BinaryId=2baea2ce-ea59-40ac-a94d-d46687b89c77&Filename=DSCN7405.JPG

http://hittekatter.ifokus.se/ShowFile.aspx?BinaryId=d1cb5bf6-f547-42b3-b9bd-7a28c6cfb42a&Filename=DSCN7406.JPG

Imasy
0

oj, det var rejält svullet!

Kan det vara ett geting stick? eller en infektion?

Vad det än kan vara, så tror jag inte att du måste studsa iväg till veterinären omgående.

Hade det varit min katt så hade jag hållt koll så att det inte sprider sig mer, och ringt veterinär det första jag gjorde imorgon.

Hur mår katten i övrigt?

Hawknestgrove
0

Inget som verkar brutet? Du hittar inget litet sår? Men haltar kisen och har ont? Försök på allasätt, att få tag i Jeanette, som är din kontaktperson. Blir det inte bättre, så häng på telefoen i morgon bitti och få tag i en vet. Just bölden, har den inget litet hål? Om du hittr ett litet sår i den, så tvätta med svag saltlösning, 1/2 tsk salt i en 1/2 litetr vatten, som du kokat upp.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Chimney
0

jag har klämt lite på det för att se om det var brutet, men det verkar det inte vara.

hon vill inte gärna stödja på benet, men hon använder det ändå lite. haltar gör hon. dom andra kutar rundor i hela köket men den här snuttan sitter mest och tittar på.

där är inget litet sår någonstanns vad jag kan hitta, just nu ligger dom och diar, men ska kolla extra noga när dom är klara.

Imasy
0

kan hon ha fått in en sticka eller liknande som gett en infektion?

Så vart det för en av mina katter, fast i ansiktet, det kändes som att han hade en stor vindruva där inne. Hittade heller inget hål eller sår eller liknande.

Hawknestgrove
0

Ja det kan vara något sådant. Men lite dåligt, att du inte får tag i din kontaktpereon. de ska ju vara tillgängliga. SMS?

Chimney
0

har testat sms, men dom har aldrig kommit fram innan. min kontaktperson är dansk, så hennes nummer är också dansk.. kronglar ofta för oss..

Hawknestgrove
0

Men är det KKSkater? Då måste du kunna få tag i någon anna. OCh blir hon inte bättre i morgon, så hade jag i allafall åkt till vet

Kusten
0

Kanske behöver bölden få ett dränage. Det ser ut så, med tanke på svullnaden. Kan nog ömma och spänna en del..

Lycka till med lillkissen

sugar
0

Vi har Tusse som blev utslängd ur en bil här hösten 2006. Han gick här ute och vi satte ut mat till honom. På våren 2007 såg jag att han haltade och gick på 3 ben emellanåt. Han hade varit skygg hela tiden, men jag fick tag på honom. Då såg jag på framsidan av benet en böld som hade spruckit samt en böld högre upp. Eftersom han var lite skygg: Jag hade Baytril hemma som man bara behöver ge en gång per dygn. jag gav honom en kur och bölderna gick bort. Sedan kände jag i genom benet men upptäckte att han hade svårt för att gå på tassen . Jag upptäckte ett benbrott på tassens ovansida. Jag tog honon till vet för kastrering och undersökning av tassen. Vet konstaterade ben brottet som inte går att åtgärda.Det hade blivit mycket förhårdningar. Tusse kan inte böja främre leden på tassen och är lite halt, men han har blivit innekatt här hos oss. Han får ont under tassen om han tex går ut på grus.

Katter kan även få punktsår av klo eller bett då blir en varböld.Punktsår; infektionen kan gå ut i hela kroppen. Det måste åtgärdas.

Sagolika
0

Tag kattungen till veterinär omgående! Det där ser inte bra ut.

Sidentass
0

åhhh..stackars lilla missen…hoppas du får tag på vet så fort som möjligt…du får säkert ersättning i efterhand från kks för behandlingen..

tänker på er o håller tummarna för lillmissen!

destiny
0

Jag hade inte heller vågat vänta utan ringt veten och hört med dom. Det ser ut att vara väldigt svullet.

Sagolika
0

Jag har sett en katt med så svullna ben tidigare. Hon var ormbiten. Hon klarade sig tyvärr inte utan fick avlivas hos veterinär. Detta troligen pga att hon blivit huggen av ett helt gäng ormbebisar, som lär vara giftigare än vuxna huggormar. Antagligen hade hon hittat dem i ett ormbo.

Sen har jag även haft en katt som blev biten och riven av en annan katt. Han såg först ok ut, inga direkt synliga skador, men sen svullnade det och blev en hemsk böld. Veterinären var tvungen att skära bort  hemskt mycket död vävnad och att sy fast dräneringsrör. Det vällde ut blod och illaluktande var och han hade hemskt ont. Han var hemskt illa däran och hade inte klarat sig om han inte kommit till veterinär.

Nyligen hörde jag även om en katt som brutit benet väldigt illa. Tyvärr är det inte alltid de visar oss även om de har väldigt ont. Så jag skulle inte vänta med att ta katten till veterinär.

Lycka till!

Hawknestgrove
0

Att ungarna till huggorm är giftigare än de vuxna är en myt. Men det är klart, har kissen kommit in i ett bo, så har den fått flera hugg. Men denna lilla kisse har väl inte ens varit ute. Så vi får hoppas, att den kom under koll i dag.

Sagolika
0

Jag ska visa er några bilder på den ormbitna katten.

Sagolika
0

Väldigt svullna framben

Får ni en ormbiten katt, så åk till veterinär genast! Hon led något fruktansvärt och det var försent. Det gick inte att rädda henne. Dessutom var det på landet och vi hade oturen att få en mkt. olämplig veterinär som avlivade henne, så inte ens det gick så värst fint till :(

Hawknestgrove
0

Usch ja, jag vet att det kan vara förenat med livsfara. Lille Arne råkade ju ut för ormbett, när han var liten. I lilla underläppen. Så det blev ilfart till vet.

Sagolika
0

Så här fin var hon från början, lilla Sindy. Hon var också en hemlösing förresten. Hon hade ett fritt liv ute på landet, men som ni ser finns det en hel del faror förknippat med det. Hon blev ca 12-13 år, skulle jag tro. Hennes plågsamma (och onödiga) sista stund i livet hade åtminstone det goda med sig, att flera personer som tidigare varit tvärsäkra på att katter inte behöver till veterinär då de blivit ormbitna, nu har tänkt om.

Chimney
0

#11 det är inte kks, det är kattjouren.

har ringt vetten, ska avvakta tills imorrn då jag tycker att det gått ner lite, men är det bara en synvilla ska jag in i morgon bitti.

lillkis har aldrig varit utomhus, och dom har bara alldeles nyss lärt sig gå. där är inga kanter eller någonting så hon kan inte ha ramlat eller fastnat någonstanns heller :/

Hawknestgrove
0

Om du tar tassen och lägger mot kinden, känns den varmare än den andra?

Sidentass
0

#19 Hoppas att svullnaden minskar..slog mej tanken om det kan vara någon klo från någon av de andra missarna som åsamkat svullnaden..

Vi fortsätter att hålla hårt i tummar för missen!

okej..kattjouren var det ja;-)

Chimney
0

svårt att säga om den är varmare, en sovande kattunge är ju varmt över hela kroppen…

men om det vore en klo, borde där inte finnas ett hål då? hittar liksom inte någonting som tyder på att ngot gått in..

Kat08ja
0

Hoppas att det går bra med tassen!

Chimney
0

håll tummarna för Popsan nu.. hon ligegr innne på operation för att få dränering..

behövningmedlet är inte avsett för kattungar, men det finns inget annat. så finns en risk att Popsan inte kommer hem igen..

vi fick välja mellan att ta en risk eller att själv tömma bölden varje tag och då kan det ändå sluta med dränering..

det var inget brutet, "bara" en gigantisk böld. troligen orsakat av ett kattungebett..

Hawknestgrove
0

Oj! lilla Popsan! Så illa det kan gå! Då håller vi tummarna HÄR

Sidentass
0

Vår Michelle fick också dräneras efter att en främmande hankatt gjorde intrång på vår tomt och bråk uppstod…håller tummarna så att det knakar för lilla missen!!

Chimney
0

Popsan är hemma :)

dock kan hon inte ungås mer med sin familj.. får inte komma saliv i såret och storebror är massa styck mot henne. biter sig fast i kinden på henne och morrar :S

http://hittekatter.ifokus.se/ShowFile.aspx?BinaryId=7e6e7f13-2c52-4edb-8556-3ef12ae838aa&Filename=DSCN7536.JPG

Chimney
0

visst att källingar leker, men ska han verkligen få göra så?

http://hittekatter.ifokus.se/ShowFile.aspx?BinaryId=82c428d4-e3d7-4c3f-b239-01f6f807b323&Filename=DSCN7567.JPG

Hawknestgrove
0

Åh, lilla popsan! Så bra att det gick bra!

Chimney
0

1062kr för bara operationen.. sen medicin på det.. det är ju dyrare än för en männsika :/

Hawknestgrove
0

Beror på hur man se det…. Egentligen så kostar ett benbrott på en människa över 20000 kr, bara i operation…..

kattassen
0

#28 Jag tror att "fientligheten" lägger sig eftersom. Popsan luktar konstigt nu när hon varit hos vetten och det är en lukt som syskonen inte känner igen och dessutom tycker är obehaglig kanske. Detta borde rimligen lägga sig om några dagar och när Popsans egen lukt kommer tillbaka blir hon nog accepterad igen.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Sidentass
0

ja..jag tror att det är som kattassen här säger..när våra kommit hem efter att ha blivit kastrerade så har övriga katter reagerat på hur dom går o vacklar..sen har dom tyckt att dom luktat konstigt - veterinär *urk!!

brylles
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Går det inte att låta operationen vänta? Kanske det helnar av sig själv ? Eller har vet. någon inre medicin att ge, typ antibiotika ?

Imasy
0

Detta är nästan en tre år gammal tråd, så jag hoppas att katten mår bra nu :)

Chimney
0

Jo, hon mår toppen. Vi tog in och opererade henne, hon fick någon slang i benet som ledde bort allt var och det enda som syns nu är en pyttebula på benet :)