Insamling till Chipavläsare!
Startar en insamling med anledning av denna tråd:
Är det någon som vill hjälpa Ronnebys(egentligen hela blekinges) hittekatter att få en alldeles egen chipavläsare?
kostar 2014 kronor med frakt inräknat
Kanske en dum idé, men en avläsare skulle vara till STOR nytta här
maila emma@kks.nu

Ingen dum idé alls, jag har ju Madame som beter sig som om hon har haft ett hem nån gång. Knappt en månad har hon varit här och låg och sov på mina fötter i natt. Det får mig att ibland på humöret "tänk om". Nu får jag vänta tills vetten på tisdag så de kan kolla…
Så jag är för 

Tycker det är en jättebra idé! Har själv funderat på om det inte skulle behövas en sådan här i våra trakter också. Ex. hos Kusten.
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
Kanske ska vi ha en sådan stående insamling? Börja med mig(naquita) o mina katter, o sedan låta det rulla på. När det är upp på nästa 2014 kronor, får nästa välbehövande förening/person en avläsare…
Hade verkligen underlättat för de lite skyggare katterna. Slippa åka till vet bara för att läsa av chip!
Maila emma@kks.nu om du vill bidra med en slant, stor eller liten!

#3 Ja absolut! Men har ingen annan inom KKS sådana chipavläsare nere i Blekinge?
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
vi äger ingen överhuvudtaget!
Vart ska du köpa avläsaren?

tycker detta är en toppen ide , är ju även fritt val att donera en slant ,så ser inga problem med insamlingar ingen blir ju direkt tvingad
Hmm, funderade på om det går att att få tag på billigare? jag ID-märker ju själv och jag har för mig jag har sett nått billigare pris nånstans.
#9. Hur får man tillstånd att ID-märka själv?
En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*
Man går en kurs på SLU i Uppsala ;)

Tycker jag låter som en bra idé! Fler borde ha chipläsare. Hur sponsrar man?
-> Kastrera och id-märk <- \>^..^< CatCrazyLady
Det står att den lever upp till ISO standard. Vet ni om den verkligen är standard? Lite tråkigt om den inte kan läsa av rätt våglängd. Är det någon som testat den?
Hoppas den funkar för det är ju ett bra pris.
Puttar! 

Jag puttar in en slant när CSN har utdelning nästa gång.
Känner du ingen snäll veterinär som kan beställa en avläsare åt dig.
De kan ju dra av momsen ;)
Adelle vinkar och hälsar

Detta vill jag vara med att putta för…. och en sån utbildning… tänk så bra det vore att ha en sån… att kunna id-märka själv…
Alla djur behöver någon som bryr sig!
Puttar även jag för chipavläsare till Blekinges kissar
Försöker hitta info om idmärkningskurser men hittar inget aktuellt…
Vore onekligen bra att kunna idmärka själv.
jag kan fråga vetten om de kan:) Vet någon en billigare avläsare?
Ni som är intresserade kan pma mig för kontonummer isf, men vi kan ju vänta tills jag bestämt vilken och var jag ska beställa:)
Jag redovisar även gåvor och kvitto på avläsaren i denna tråd isf, och en bild på en avläsning kanske t.on. haha;)
En avläsare som är nån krona billigare.
Dessa kanske det kan vara värt att kolla upp priserna på, även om inte du får beställa där så får ju jag det ;)
Även Vetpoint kan jag handla ifrån, är dock osäker på vad de har för priser, kunde inte öppna deras produktkatalog.
Har du kollat med SKK också? De sålde ju förut iallafall.
Ser nu att mitt inlägg ser ut som en invändning att köpa avläsaren, så menar jag inte. Men det kanske är värt att lägga ytterligare 300:- på den andra de hade. Om det sklijer på det så lovar jag att lägga den summan.
Den kursen jag gick kostade 4000 kr, och var över en dag på SLU. Minns inte hur jag trillade in på den, men jag tror jag hittade den kursen av en slump på deras hemsida eller något.
Jag tror att de har en sådan kurs på hösten och våren. Men det är väl bara att ringa SLU och höra.
imasy kan du kolla upp priser på de två ställena där du får köpa?:)
SKK tror jag inte säljer längre..
jag kikade också på SKK men jag hittade heller inget. Jag hör av mig till Kruuse och Vetpoint med en prisförfrågan. Antar att svar kommer efter helgen.
Tror i och för sig inte att det skiljer sig speciellt mycket i pris från det som redan är hittat, men med lite tur kanske man kan hittat nån för ett par hundringar billigare iallafall.

Jag läste in mig lite på scannrar när vi letade efter Daisy i Stenungsund, för att funka här gäller ISO 11784/11785, antaget inom EU som gällande för identification av djur. Den dyrare är en sån som Kattassen hyrde in och den funkade bra på Daisy (från Polen).
Mer information ISO 11784/11785
http://en.wikipedia.org/wiki/ISO_11784_&_11785
Mer information om MinimaxII och Micromax:
En annan Chipläsare från Ebay:
Klarar fler standarder, men det är inte troligt att det behövs.
Ännu mer information:
http://en.wikipedia.org/wiki/Microchip_implant_%28animal%29
/Tekniknörd

klicka på "Webtjänster", sedan "SKK shop", sedan "Övrigt". Överst en MinimaxII för 1950 kr för medlem. En medlem som köper ut?

Fel: den andra är det.
tack för länkarna Stefan, ska kolla igenom:)
kan du inte kolla om någon veterinär kan handla, för avdrag på momsen, dom brukar ju dessutom ha rabatter, du får väl ävven betala för att kolla upp chip, då det räknas som veterinärbesök, polisen ska ju kunna läsa av chip också, kolla om dom kan hjälpa till, eller Agria, kanske har
Maggan47
Har inte hunnit kolla igenom länkar o veterinärer ännu. SÅ mycket att göra, SÅ lite tid
Av ett företag blev jag hänvisad till SKK, det andra har inte svarat.
Jag ska höra med min veterinär på onsdag :) så får vi se vad han säger.
En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

jag är så så så sugen på att gå en sån där kurs som imasy tipsade om… tänk så mycket nytta man skulle kunna ha av det…
Alla djur behöver någon som bryr sig!
Hur har det gått med avläsaren Naquita?
Ja, hur har det gått? Jag vill vara med…
Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...
Sajtvärd på julen.ifokus.
Det här var ju en bra idé Naquita! Hur har det hela alvlöpt?
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
det rann ur sanden tyvärr:( Jag har inga pengar alls att lägga på en chipavläsare och det fanns så många olika att välja mellan.Hörde inget från de som skulle kolla upp heller, lätt det faler i glömska:)
men vi kan väl återuppväcka denna tråd, det blir ju väääldigt aktuellt nu till sommaren.
#37 Absolut! :)
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
#37 Ja det tycker jag med.
Förstår att det skulle underlätta en massa att ha en till hands.
Hur var de som StefanE skrev om då? StefanE, vad var priset där?

134,10 Euro + frakt 37 Euro
SKK har på sin hemsida 3 st, den billigaste 1500 kr för medlem. Kan inte länka dit, så här hittar man dit:
klicka på "Webtjänster", sedan "SKK shop", sedan "Övrigt".
Imasy (inlägg 20) har också bra förslag.
Jag kommer inte in på skk:s "webtjänster"

Testa denna:
som jag förstod, så skiljer priserna på dem som veterna har på räckvidden./styrkan. det krävs kraftigare grejer om man ska läsa av en häst tex. Vi är också på jakt efter en. HAde vasrit trevligt att få höra vad de heter som är provade här. Jag ksa höre mede Swevet också om de har, där får ju jag handla.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Chipavläsare till Naquita stödjer man naturligtvis. Jag kan också höra med min veterinär vad de kan få fram för priser.
Ni är underbara=) Hade underlättat då närmsta chipavläsare är i grannstaden 3 mil bort!
Vilken är "billigast"? Ska höra med min kompis hos polisen med om de kan sponsra med någon billigare. Hon hade visst fixat till djurpensionaten de samarbetar med och hon samarbetar ju med mig också på sött och vis..
Nu har vi köpt oss en sån här:
Den billigaste understa, alltså. Så ni får väl höra vad vi tycker om den.
om jag beställer en sådan och de som vill bidra till kostnaden för över till mitt konto? Så redovisar jag här?
mvh emma kks
ja inklusive frakt, så kostade den 2014 kr vi förskottsbetalade, det tjänade vi 50 kr på
Naquita, vi kommer att få rabatt på våran, eftgersom vi är kattehm. Det kan du nog också få! OCh för vår del, så rekommenderade de den lite större varianten då skulle jag få 500 kr rabatt och fraktfritt! Så hör av dig dit du med! Maria Wahlström heter tjejen på firman som du ska tala med!
#51 kanon
Ni som vill sponsra till chipavläsaren kan sätta in valfri summa på
mitt swedbank-konto, men PMa för kontonr vill inte lägga ut det.
Överskottet på pengarna går till kastreringar av alla Kolonihonor jag måste snabba mig med att ta in nu.
PRatat med MAria, på ovanstående firma. Hon var urgullig och vill så gärna hjälpa till, så du kommer kanske också få rabatt, hör av dig! Vi kommer alltså att få den STÖRRE för 1799 kr totalt! Visst är det ett bra pris!!!!
de e ju kanon. Har hon ngn mail?:)
Kontakta henne på länken här elelr så ska du få mailen! Du beställer på sidan! här är mailadressen och skriv att: MAria Wahlström. Hon finns inte långt ifrån dig, ska du veta! PMAr dig telefonnumer också!
nu har du fått en liten slant av mig i alal fall!
putt för de som sagt i tråden att de vill sponsra:)

hur mycket fattas det nu?
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
Ja, åh, jag önskar att lönen kommer snart… 
#59 jag kommer garanterat behöva hjälp då med:)
ja kontaktade du MAria? För det var ju jättefin rabatt vi fick, den stora för 1799 kr! Hon vill så gärna hjälpa oss som jobbar med hemlösa katter, och det finns mycket fint inne på den hemsidan förutom det, för både hund, och katt!
Ska också försöka sponsra med en liten slant när lönen kommer sedan. Hade ju varit bra för de hemlösa i Ronneby.
Ja, Naquita, det blir inga problem för mig.
Iofs har jag lovat bort en del bidrag redan, men det får bli att jag käkar torrfoder någon dag i veckan. Har ju fortfarande 3 kg kvar sedan min siste katt dog (9 månader sedan) Och det är ju för mogna/äldre katter… Man ska visst få fin päls av det, så det blir ju bara nyttigt för mig. Jag ser det som en hårinpackning och klippning av hårtopparna (de kittlar min i ändan nu, nämligen).
Jag sparar ju pengar på det också, jag slipper ju slänga maten… 
Ja, det blir ett bidrag till dig…
#63 haha ja hm..rensar magen också kanske?;)
Snällt LEna:D har du kvar mitt kontonr?
#64 Menade du håret eller torrfodret? 
Nåja, mitt bidrag kommer…
200 kronor har samlats in
150:- StefanE
50:- GunillaH
Gunilla jag ska kontakta henne när mina långa arbetspass är över(12 timmar och helt slut när jag kommer hem)
puttar igen:)
Gör det! och så puttar jag med! Förhoppningsvis, så kan jag i morogn visa upp vår!
har även ringt in till polisens telefonsvarare som jag har god kontakt med och frågat vad för möjligheter hon har att hjälpa till billigare:)
Kan inte komma in på sidan… Kontonummer, tack!
Naquita jag behöver också kontonumret! :)
putteliputt, Lena o Gunlog ni har PM:)
#74 Tack Naquita! :) Ett litet bidrag kommer. Har äntligen fått lönen.
Tank jo!

Sätter in en slant i morgon. Jag har kvar ditt kononummer, såvida du inte bytt till ett nytt.
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna
#78 kanon=) Jadå jag har inte bytt hihi
jag väntar fortfarande mailsvar från Maria, hoppas hon hör av sig snart.
Väntar på något gott, väntar ALLTID för länge… 
men snälla ring då!
Dagens redovisning:
10-03-30
10-03-30
Tania
200,00
10-03-30
10-03-30
Gunlog chip
200,00
10-03-29
10-03-28
Överföring LenaChipav
100,00
10-03-22
10-03-22
Stefan e
150,00
10-03-19
10-03-19
Överföring chipläsare
50,00
500 kronor, runt 800 kronor ungefär att få in till.
Pratade med polisen, deras chipavläsare kostar 2700
Naquita, det är antagligen den stora. Snackade med Riese i går, veten och den kostar ungefär så. MEn den har lite större räckvidd och han har den för att han ska kunna läsa av hästar…..

Naquita - ta en hundring eller två av de pengarna som jag ligger ute med till den här insamlingen (om du kan), jag ska ju ändå bara ge dem till CSN annars… 
haha tack tanja då gör jag det=) ska jag dra av 200? ska se om jag kan föra över 300 till dig i veckan så har du fått dina 500 denna månaden isf;)

Gör du det
låter bra.
dagens redovisning:
10-03-31
10-03-31
Casiopeia
100,00
10-03-31
10-03-31
Anebit
200,00
10-03-30
10-03-30
Tania
200,00
10-03-30
10-03-30
Gunlog chip
200,00
10-03-29
10-03-28
Överföring LenaChipav
100,00
10-03-22
10-03-22
Stefan e
150,00
10-03-19
10-03-19
Överföring chipläsare
50,00
= 1000 kronor insamlat.
Ska ringa henne när jag får tid över, om ni bara visste hur mycket jag har att göra just nu
ja men då får du väl beställa en då, så ringer hon dig!
#89 jag beställer när jag har mer insamlat, det är upp till mig när jag gör det eller hur:)
puttar lite:)
#90 Ja det är ju inte så lätt att beställa innan köpesumman finns på kontot. Vi får hoppas på lite bidrag nu när det är Påsk. ;)

Naquita
Har du läst Alexejs tråd om Fonder och bidrag?
Det finns massor av stiftelser med en hel drös med pengar man kan ansöka om.
Tänkte bara det är väl mer pengar än till en Chipsavläsare du behöver med allt det bestyret du har med en MASSA katter alltid.
Påsk
Nalle
#93 vid stora summor betalar centrala KKS, jag har egen kassa för "småsummor" såsom kastreringar, medicineringar, foder, sand och annat smått som behöver göras(stronghold, stödhemsutlägg osv)
:)
puttar:)
puttar upp
Ok, puttar här!!!!!
hallå, ingen som vill hjälpa mig med de sista hundralapparna?=)
Putt för NAquitas chipläsare!!!!!
Hur mkt saknas det?
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Ca 700 kronor om jag får rabatten:)

Putt
jag skickar dej det resterande Pm:a mej
#103 Oj vad snällt! :)

Hurra För Tuska!
#5 men menar du att kks INTE har en chipavläsare? hur vet ni då att katterna ni tar in är hemlösa? nu blev jag besviken kände jag,trodde att så mycket pengar som föreningen ändå får in,så tar man väl ändå och köper en så självklar sak som en chipavläsare??
jösses!(verkligen chockad)

#106 Khiraz, du behöver inte vara så chockad. :-)
Naquita bor i Ronneby och behöver en egen chipavläsare eftersom hon räddar så många katter varje år.
KKs som hon tillhör finns många många mil från henne och hon kan inte åka tåg dit med en katt varje gång hon behöver chippa. 
Hon har hitills chippat dem hos veterinären så du behöver inte vara orolig att hon inte kollat, men med en chipp hemma blir allt mycket enklare eller hur?
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna
#108 jaha,ja det förstår jag då. 
#106 Khiraz du har redan fått svar på dina frågor. Jag blir dock förvånad över din kommentar ang "så mycket pengar som vi får in"
Tror du att de pengarna inte går någonstans? Att vi samlar dom på hög?
För varje katt vi tar in kostar den minst 1500 kronor.
Kastrering
undersökning
avmaskning
idmärkning
2 vaccineringar
ev behandlingar och
operationer
annonsering
foder
kattsand
leksaker etc etc.
Så vart "alla dom pengarna" är vi får in kan du nog räkna ut själv
Naquita Du kan beställa chipavläsaren pengar är på väg 700+
// Tuska
#110 och alla andra gåvor då? nog tror jag det finns såpass som 2000kr til en chipavläsare i föreningen.
själv är jag fadder till en katt och satte in hela årets försäkring till katten+780kr till vaccinaton.
har gon blivit vaccinerad? nej,och jag undrar varför?
tänker ju inte stöjdja KKS nåt mer om de inte gör det som man som fadder betalar för.

#112 inte för denna tråden handlar om vart pengar inom kks syd verksamhet går till men om du kollar in kks hemsida och se alla katterna som de olika förmedlarna har och sedan utöver detta så har väldigt många av dessa förmedlare kolonier där de matar katter.
Sen kan du kolla på sidan insamlingar och kolla var tex kks har fått in på kasteringsgåvar 2010 = 1650 kr på fyra månader förstå du då varför inte kks har råd med chipmärkare???
Inkomna gåvor till vetrinärkostnader under 2010 är ca 6000 kr så det skulle inte ens räcka till att varje förmedlare för en katt kasterad,vaccinerad,idmärkt….
tycker ni har rätt båda två. Har man öronmärkt pengar till en viss katt, då ska det ju gå dit. Tänker i den lilla skalan jag har själv här. det är en del snälla folk, som av någon underlig och lustig anledning gillar att jag lägger ut grejer på Tradera åt dem. Och de öronmärker sina gåvor. Vore ju inte speciellt snällt om jag inte gjorde som de bad mig?
#114 nej jag tycker det faktiskt är dåligt att de inte gjort henne klar!
de har ju fått pengarna för det! tror inte det är många som frivilligt lägger ut 700kr "extra" bara för att se till att katten ska bli klar.
Katten är Countess och har MARITA som kontaktperson.
jag tycker det är fruktansvärt dåligt att hon inte fått sin vaccination på snart ett helt år! vill man inte kattens bästa?

Vad säger Marita då? förstår att du blir arg o besviken,,,
men har du tagit det med Marita?
3116 OCH #117
ja,ja ja jag har pratat och skrivit till marita FLERTALET gånger,hon säger at countess är för skygg och rädd.därför avvaktar dem.
men att vänta i 1år? nej det finns inga ursäkter i världen för det tycker jag!
hum… har du gått till högre ort?
#119 vet ej tror inte det.

ring stödhemmet själv, det är väll ändå de som ska åka, kanske att hon är så pass skygg att de behöver hjälp att få in henne i en bur.
Vad kvarstår av summan att skramla?
Säg till om du inte får den till rabattpris så ska jag se vad jag kan göra. En Mini Max II kostar normalt 2395:- på jobbet, men trots att vi har superkass marginal på den kan jag nog iaf fixa till inköpspris plus moms för er.
Vänliga hälsningar
Cindy
Jag tycker inte man ska dra alla vid samma kam… Om du, Khiraz, har betalat något till en speciell katt, så ska naturligtvis de pengarna gå till just den katten. Jag tycker som martdat: ta reda på vad som har hänt. Det har kanske hänt något så att inte dina pengar blivit "öronmärkta" eller att något annat. Om du inte får svar från den här kontaktpersonen, så får du gå vidare och fråga om det har blivit något misstag någonstans… Förklara din oro angående katten i första hand. Det kan säkert lösa sig. 
Gällande Naquita så gör hon allt för katterna. Denna chipavläsare behöver hon verkligen, och alla pengarna går naturligtvis till den och ingen annanstans. Jag har aldrig pratat med Naquita eller haft personlig kontakt med henne, men jag ser bara här inne hur mycket hon gör.
Naquita behöver inte ifrågasättas enligt mig i alla fall…
Det är toppen att bidrag har kommit in så att Naquita nu kan få sin chipavläsare! Bra gjort, allihopa!
Khiraz, om du inte är nöjd med KKS så skippa att vara fadder där.
Om man har betalt in och pengarna ska gå till en speciell katt så ska det göra det tycker jag.
Så prata med KKS om det hela.
" En smula nyfikenhet håller oss unga"
"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"
Khiraz, jag menar att Du ska kontakta högre ort i så fall. Det är säkert ett missförstånd någonstans, som måste redas ut!
Nu har jag beställt och skrev i meddelanderutan och frågade om rabbatt, bad dom ringa upp:)
Fick mailsvar direkt denna gång. 5 andra kattföreningar hade hört av sig efter att hon gett första katthemmet 500 billigare ur egen ficka, och hon hade ingen möjlighet att ge rabatt till fler.
dock bjuder hon på frakt etc för 299 kronor så den totala summan för chipavläsaren blir 2000 kronor.
Hur mycket fattas det nu då ?
dagens redovisning 100415
10-04-13
10-04-12
Överföring Tuska
700,00
10-04-13
10-04-12
Överföring IceJossan
70,00
10-04-13
10-04-13
Sarac
100,00
**
10-04-08
10-04-08
Stefan e
150,00
**
10-03-31
10-03-31
Casiopeia
100,00
10-03-31
10-03-31
Anebit
200,00
10-03-30
10-03-30
Tania
200,00
10-03-30
10-03-30
Gunlog chip
200,00
10-03-29
10-03-28
Överföring LenaChipav
100,00
10-03-22
10-03-22
Stefan e
150,00
10-03-19
10-03-19
Överföring chipläsare
50,00
= 2020 kronor insamlat och chipavläsare äe beställd
20 kronor över.
oj….. då var det många som läste min tråd då!
Chipavläsaren kom för en vecka sedan:)
**
Har testat den på alla mina djur och den funkar:D
Givetvis hade Tuva-Luva Pappskalles chip vandrat ner i ena benet, hon kan ju aldrig vara normal!!
Första riktiga katt att testa den var ragdollen, men inget piiiip:(
TACK ALLA SOM BIDRAGIT!!
**

skönt med egen, lär spara in en massa tid för dig!

Underbart samarbete =) önskar man hade mer än 3800 i månaden så man kunde göra mer för katterna =(
härligt, grattis till din nya chipläsare :)
Vad bra att Chipavläsaren nu kunnat bli verklighet. Kanon för katterna i Ronneby! :)
Grattis alla katter! Nu ska det bli piiiiiipa av… Kanske inte så skönt i era öron, men ni kommer kanske hem igen…?
puttar upp för chipläsare. De ÄR bra!!!!