Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettsajten
Läst 5526 ggr
wendel83
0

Hjälp Billesholms katterna!

Nu har jag fått besked om katterna i Billesholm.Ska dit och fota imorgon kväll.Det finns 8 stycken kvar ute.7 tama och en lite skygg.Så nu behöver jag hjälp med många så jag kan ta de med mig.Damen som matar har fått matförbud så hon är tvungen att ge dem mat sent på kvällen när det är mörkt.De sitter utanför lägenheten och skriker från 19 till 01 så de vill såklart in i värmen.En långhårig som hade helt igentäppta ögon tog hon in i trappen så hon kunde bli bättre och tvättade ögonen.Nu är bättre men vill inte gå ut.Damen har redan tagit in 8 och har en hund i lägenhet så hon har ingen mer möjlighet. Snälla kan någon hjälpa dessa ifrån kylan?

katterna
0

Puttar upp för hjälp till katterna!!

wendel83
0

Det värsta är att folk ibland går ut och kollar med ficklampor så de inte får mat.Folk är känslokalla.

katterna
0

Sånt gör mig förbannad!! Tycker dem katterna ska svälta ihjäl eller?? Nej fy för, för sånna människor. Dem borde själv svälta och frysa som katterna gör!!

wendel83
0

håller med. 4-5 katter har troligtvis stöd alt permanent hem nu.2 el 3 till behöver hjälp.

gulliver
0

Tvi vale för det grymmaste djuret på jorden dvs människan.

wendel83
0

kan inget annat än att hålla med.

wendel83
0

tyvärr verkar en del hoppa av med att hjälpa dessa katter då man nämner att det skrivs kontrakt så att katten inte avlivas utan kks vetskap.Endast avlivning är tillåtet om katten inte kan bli bra och lider!Vi (Mataren) vill också kunna ha kontakt med de nya stödhemmen alt permanenta hemmen. Trodde att jag skulle kunna ta några med mig hem när jag är där imorgon.Gråter

Lillan7704
0

Puttar för dessa kissar!!!

Fattar inte varför man drar sig ur för att ett kontrakt ska skrivas….? Låter som väldigt oseriösa personer måste jag säga! Vad hade dom tänkt göra med katterna? Åka och avliva dom direkt eller….? Verkar ju nästan så eftersom dom reagerade på det sättet…

Tur i oturen var väl ändå att det uppdagades vad det var för människor, INNAN katterna placerades hos nån av dom.

Hur gamla är katterna? Är dom friska och sociala, står att dom är tama, men hur tama? Är det för alla eller bara för den gamla damen? Och jur pass skygg är skyggisen?

Och är det 8 eller 16 som behöver nya hem? Det står att damen har tagit in 8 st och att det är 8 st kvar ute…

Pälsbollarna i Höganäs

wendel83
0

ska dit ikväll och fota så då vet jag hur tama de är mot andra.Men vad jag förstod var det bara skyggisen som inte var tam mot andra än mataren.Hon har tagit in 8 och 8 kvar så det var totalt 16 katter. Som sagt det måste inte gå via kks men vi måste ju veta att det är bra människor som tar sig an dem.

Hade ju hoppats att jag inte behövde köra ifrån alla idag.

Josefa
0

Kan faktiskt tänka mig att folk drar sig ur just för att det är KKS som ska stå bakom katterna.

wendel83
0

men vad är anledningen då? Måste ju veta att det är pålitliga människor man lämnar över katterna till.

ChanelBM
0

Skriv egna kontrakt o gör hembesök o prata med dem. Gå sen på magkänslan.

Josefa
0

Många som väljer att bli stödhem till en förening gör det just för att de ska kunna ha någon att vända sig till om problem, både större och mindre, uppstår. Många av kontaktpersonerna på KKS är det rent ut sagt ett helsike att få tag på. Och så ska det mailas fram och tillbaka och det är inte heller en höjdare tycker många. Och sedan det där med kastreringarna. Man får bråka om att de ska betala kastreringen för katterna.

Alexej
0

Kollad med DV Malmö?

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

martdat
0

de kanske menar att ta dem permamet? o då tycker de nog det e konstigt att skriva kontarkt med en förening som faktiskt aldrig har hafft hand om katterna, de är väll hemösa???

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

wendel83
0

katterna är hemlösa men finns på en ärendelista för KKS.Blir matade av en inom KKS.Det viktigaste är att man kan ha kontakt i framtiden så man vet att kattern inte far illa. Händer ju tyvärr väldigt ofta. Kontraktet är ju en trygghet för katten men även för ägaren då man kan få hjälp om det behövs i framtiden.Jag kan stå som kontaktperson då jag ev ska stå som egen förmedlare men vill gärna ha en förening bakom mig.

Fick även en varning på djurens vänner av en inom KKS att de avlivar katter på löpande band.De sponsrar tydligen en avlinvningsanstalt i Stockholm.

Katterna är ju friska så de ska inte behöva bli avlivade.

Josefa
0

Är mattanten en inom KKS?

wendel83
0

stödhem japp.

Alexej
0

DV Malmö avlivar inga katter och "avlivningsstället" i Stockholm är en veterinär som betalas av DV Stockholm för de anser att det är bättre att folk utan pengar eller som är snåla kan avliva sina katter där istället för att kasta ut de.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

graniskatt
0

#16 Inte alla Djurens Vänner avlivar friska katter där har KKS fel.

Precis som Josefa skriver #13 så har KKS dåligt rykte nu. Så man är nog försiktigt att bli jourhem tyvärr.

Gullimat
0

Men utan något kontrakt alls, får man ingen hjälp. Det tycker jag är konstigt, men det är kanske oseriösa människor som erbjudit sig, och då undrar man vad dom skall göra med katterna.

Josefa
0

Jo det är sant, men samtidigt så vet man, att om man tar på sig en katt utan förening bakom, så har man hela ansvaret själv. Medan man förväntar sig att man får lite hjälp från föreningen om den står bakom katten. Får man då ingen hjälp, så är det väääldigt irriterande.

Kan tänka mig att om någon tänkt ta emot en av katterna permanent, då tänkt fixa till katten ( kastrera, avlusa, avmaska osv)  själv. Varför ska de då betala en överlåtelseavgift till föreningen också. För jag antar att katterna inte kommer att vara tillfixade innan de kommer till det nya hemmet, utan åker dit direkt.

wendel83
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Första katten som jag fångat in och hon är tingad.

Alexej
0

Super, jättefin katt. Hoppas du få hem för alla!!

Ankie
0

men så fin misse….

hoppas det ordnar sig för resten med

TezziTaamira
0

det 23 inlägget vill jag kommentera…(ny på stället här)

den där katten såg jag när jag bodde i fyra år på västegatan.JAg vet att den hade ett hem men är inte säker riktigt vart dem bodde.vart håller denna katt till?

vilket fall som hellst är det ett fantastisk jobb du/ni gör.Förta dagen jag flytta till västegatan träffa jag på en katt som senare tyvärr dog=(

kan jag hjälpa på något vis?jag har tex två kg eukanuba som ni kan få??visserligen senior foder..

Änglakatterna

Josefa
0

Söt kisse, men det är konstigt att det alltid är en långhårig som fångas in först. Fast det är den enda långhåriga i gänget. Och att den långhåriga redan har ett hem som väntar.

wendel83
0

Största anledningarna att den kom in först är att den var tamast och var lätt att ta in.Sedan väntar ju ett hem.Mataren ska ha satt ut lappar om katterna och ingen som svarat.Hon har ju säkert haft ett hem.Men inte på ett tag hon var rätt skitig och en del tovor.Har varit i matarens trapp länge och fått mat.

Alexej
0

Men kolla med DV Malmö, de tar ju in tama katter. Kanske kan de ge kastreringspengar, tror de har nån kastreingskampanj nu.

Gullimat
0

Ett permanent hem?Obestämd I Malmö?Obestämd

wendel83
0

nope inte Malmö.

Hawknestgrove
0

putt för dessa fina……

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

wendel83
0

En av kisarna som är kvar.

wendel83
0

en liten nätt svart dam som bestämmer bland katterna.

wendel83
0

denna katt finns inne hos mataren och söker permanent hem.Hankatt och tycker om att följa med ut och rasta hunden så han vill gärna kunna gå ut i sitt nya hem.

Ankie
0

men ojoj, finns det verkligen ingen som kan hjälpa dessa fina katter

stackars små!!!!!!!

wendel83
0

Här är en mysig liten dam som också finns hos mataren.Behöver ett permanent hem.

Hawknestgrove
0

Ja vi får hjälpas åt här!!!! Så gott vi kan… Putt!!!!

wendel83
0

Den här stora mysiga gos pojken söker också ett permanent hem.En riktig knä kise är han lilla Bu som han kallats av mat tanten.

wendel83
0

Finns nägra skygga honor inne hos mat tanten med.Men försöker med de tama allra först.

Finns en helsvart mysig hankatt ute kvar också.

wendel83
0

Tycker så otroligt synd om mataren som lider så med katterna, även jag nu som träffat dem.Hon har fått ett par varningar nu och risken finns att hon blir vräkt för att hon matar katterna och tar in dem i trapphuset. Hon lägger all sin tid och pengar på dessa sötnosar.Hon har inte ens råd att fylla på sitt kontantkort till mobilen.

Där är många både inne och ute som behöver kastreras så vill någon hjälpa till ekonomiskt så skicka PM till mig.

gulliver
0

#41 Helt j*vla makalöst att världen blivit så kall och hård. Vräkas för att man har ett stort och varmt hjärta och vill hjälpa hemlösa, utsatta  och värnlösa små katter? Det är ju människorasen som från början är ytterst ansvariga för att situationen blivit som den blivit.

Puttar också för stödhem/permanenta hem och bidrag till veterinärkostnader för dessa jättefina katter.

Katzuki
0

Åh.. om jag ändå inte var student >< vill så gärna hjälpa dessa stackars sötnosar :(

Mvh, Sara

S*Capsicum's, www.capsicumcats.se

Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

Hawknestgrove
0

oj…. putt för dessa….. KAnske ett projekt för Svenska Huskattens hjälpkonto? Platser finns ju inte,men det kanske kan samlas in slantar till vethjälp i alla fall?

wendel83
0

hade ju varit jättebra.får gärna berätta hur jag gör då jag är ganska ny här.vill ju inte de ska bli fler än de redan är där.

Ankie
0

putt

UlrikaD
0

Otroligt fina katter ju, de röda är ju underbart vackra.

Puttar för dessa jag också.

Ankie
0

putt

Ankie
0

putt

Hawknestgrove
0

kan nog vara enig med Josefa, tyvärr, så kan det nog vara så, att när KKS är inblandade, så drar sig folk undan. OCh som sagt, skriv egna avtal! Elelr är dessa katter redan KKSkatter?

Gullimat
0

fredagsputt för dessa fina frusna katter

wendel83
0

DEn som är inne hos mig har Kks betalat vaccination och ska snart kastreras och chip märkas med så de står bakom honom.Sedan beror det ju klart vem det är som är intresserad.Lillan här hade en kompis som ville ha den långhåriga så henne tog vi genom pälsbollarna.Vill ju veta att det är hos rätt personer katterna hamnar. Kan skriva egna kontrakt men vill träffa personerna som ska ta hand om katterna. Då blir det ju även de som får stå för kostnaderna eftersom jag inte har KKS bakom.Blev lite rörigt men hoppas ni förstår.

Sedan tycker jag det är synd att folk hoppar av pga att det är KKS. Ingen kan trolla fram varken tid el pengar. Ligger själv ute med pengar men som betalas av och när jag säger att jag måste ha så sätts det in på mitt konto.

Lillan7704
0

Har varit hos M och träffat Sessan nu ikväll. Så fin hon är!! Och kelig! =)

Både hon och dom andra katterna är lite avvaktande mot varandra, Prinsen var framme och ville leka, men det kände inte Sessan för.. Inga slagsmål i alla fall.

Har behandlat henne med Advocate och klippt bort lite tovor och bajs från håret i rumpan. På måndag blir det ett samtal till veterinären för vaccinering, kastrering och id-märkning.

Pälsbollarna i Höganäs

wendel83
0

Så skönt.Den andre som finns här har nu fått träffa mina kisar.En väldigt stor och lugn katt.Går lugnt förbi dem fast de fräser åt honom.

Lena
0

Så bra att du engagerar dig för dessa katter wendel83! Som Hawkenstgrove nämner finns det ett särskilt konto som kallas Huskattens Hjälpkonto. Där kan man söka hjälp till kastreringar.

Hade du varit i kontakt med Djurens Vänner i Malmö? Vet andra som fått hjälp till kastering via dem. De lokala djurskyddsföreningarna brukar också kunna ge bidrag till kastreringar. Sedan finns Billy Hittekattsförening som man också kan vända sig till. Det viktigaste är att först få kattena kastrerade så det inte blir fler katter under tiden du/ni letar efter jourhem.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

wendel83
0

Nu har jag varit och pratat med Tassebo i Helsingborg och de har lovat 3 platser till Billesholms katterna.Men vi behöver någon i Helsingborgstrakten som kan ta in dem en dag innan de flyttar då de endast kan lämnas mellan 11-15 och katterna kommer inte fram förrän 19. Kan inte sätta dem hos hankatten jag har här för då blir det slagsmål troligtvis. En svart hona, en svart hane kan vara tillsammans och sedan har vi en röd hankatt som inte ska sättas ihop med dem då han är jätterädd för dem.

Hawknestgrove
0

nöden har ingen lag, i värsta fall så får de väl i så fall sitta kvar i transportburen hos den som ska med dem in till vet? Jag et att det är en rent ut sagt skitlösning, men bätttre än att de springer ute….

Hawknestgrove
0

nöden har ingen lag, i värsta fall så får de väl i så fall sitta kvar i transportburen hos den som ska med dem in till vet? Jag vet att det är en rent ut sagt skitlösning, men bätttre än att de springer ute….

wendel83
0

Måste finnas en bättre lösning för dem.Känns ju förnedrande om de ska sitta i en transportbur flera timmar och behöva kissa och bajsa ner sig. DE ska ju till katthemmet först sedan får de ta dem till veterinär. Hade bara hanen här fått ett permanent hem så hade jag kunnat ta hit dem så länge.

Hawknestgrove
0

så klart, men i brist på annat…….man har alltid ett val. och i detta fallet om bara alternativet finns att låta dem gå, så är ju även det bättre. OCh det är ju inte alls säkert att de kissar och bajsar ner sig….Jag säger inte att det är ett bra alternativ. men ett bättre än att inte göra något alls…

Josefa
0

Kan inte mattanten ha dem på toan över natten. Om inte alla tre på en gång, så de två svarta en natt och den röde nästa. Ja eller tvärt om. Det blir visserligen två turer till Tassebo, med det rör sig inte om så många mil.

Hawknestgrove
0

mmmmm… problemet är väl kanske att de inte är så lätta att få in i bur igen? eller har jag fel? Jag är väl lite prosaisk, men jag anser att alla förvaringslösningar utom att de ränner ute fritt är bättre. Djur har ju på gott och ont inga tidsbegrepp. 5 minuter eller 5 timmar är lika mycket….

wendel83
0

nej matanten kunde inte det då hon var rädd att de skulle smita ut till de andra.Hon har ett par okastrerade honkatter. Hon ser dåligt så hon var rädd att de skulle smita ut i resten av lägenheten och inte få in dem igen.Damen har även opererat bor 40körtlar i kroppen pga cancer så det är ganska allvarligt om hon blir biten av någon katt. Men hoppas det löser sig på nått sätt iallafall. Jag kommer att försöka på dagen och hoppas de kommer när man kallar fast de inte brukar vara där på dagen. För in ska de nu när plats är ordnat.

Hawknestgrove
0

ja…..vi får hoppas att det funkar….

Josefa
0

Hoppa över matningen en gång, så kommer de kanske tidigare nästa gång.

Gullimat
0

Lycka till.

Fånga så sent som möjligt på kvällen, ha dom i varsin bur till 11 nästa dag, det går i nödfall.

Hawknestgrove
0

ja de mår inte dåligt av det…. och som sagt djur saknar begrepp om tid. Så de känner inte att de sitter i timmar…Tiden är ingenting….

wendel83
0

Finns två äldre katter här med.En är gul med vita tecken och är runt 12år.Han är jättekelen tror även han skulle uppskatta ett nytt gott hem.Där han kan få gå både in och ut.Någon som vet någon som letar efter en äldre kattherre?

Josefa
0

Och den andra då?

wendel83
0

Har inte själv sett den än så ska se även hur den är, men tror den är lite räddare.Lättast att börja med de som är tamast.Ska försöka fota dem så fort jag är där och de syns till.

Josefa
0

Hur går det med katterna i Billesholm? Har de fått komma in?

wendel83
0

Där är ett par kvar.De  2 äldre och en yngre röd hankatt. Sedan var där en svart/vit och en långhårig grå som börjat komma dit.Men de försöker vi kolla upp om de har ett hem i närheten.

kattarina
0

Hur går det för dom missarna hos damen?

Vad vore livet utan en katt,,,Inget liv alls,
Myse missar

wendel83
0

inget vidare för dem ingen som visat intresse på de som finns inne. = (

kattarina
0

Ojoj,Men det måsste ju kunna lösa sig?

Vad vore livet utan en katt,,,Inget liv alls,
Myse missar

Hawknestgrove
0

annonsering är viktig och uppdatering….

wendel83
0

Denna flicka från Billesholm är hos mig nu men vill ha ett eget hem.Hon är nu kastrerad, id märkt, vaccinerad och öronbehandlad då hon hade masor av öronskabb som hon gått med ett tag. Vill gärna ha ett hem med en snäll kattkompis då hon blir jätteglad när hon ser mina hankatter då börjar hon spinna och springer fram för att buffas med dem. En aningen blyg när man kommer mot henne.Men när man klappar henne på sina trygga platser spinner hon högt och lägger sig på rygg och rullar runt.

wendel83
0

Så här ser det ut för Bu i sitt nya hem.Trivs som bara den inne i värmen. Visar en bild på hur det såg ut nnan jag fick in han i värmen.

wendel83
0

Så här liten och rädd var Bu ute. Kvar finns en röd hankatt som också vill må så här bra.

Roslyn
0

Putt för Billesholmskissar.Rynkar på näsan

Ankie
0

åhhhhh puttar

Hawknestgrove
0

Åh puttar  för dem jag med, arma små kissar…..

wendel83
0

Det finns nu ännu en röd som är där hela tiden, en gråtigrerad jättekelen katt som jag trodde var skygg som behöver nya hem.Den gråtigrerade är jättesnäll mot andra katter då han kommit in och sovit hos damen och de andra 8 katterna.Damen har de två röda och gråa katten efter sig när hon rastar hunden.

De tre vill inget hellre än att få egna trygga hem.

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.